Ny förstärkare - vilken?

Permalänk
Medlem

Ny förstärkare - vilken?

Hej,

Min förstärkare krånglar och jag ska därmed inhandla en ny. Har ett par Dali Zensor 3 högtalare. Vilken combo anser ni vara bäst?

1. Dali Zensor 3 + Marantz PM6005
http://www.dali-speakers.com/en-US/Loudspeakers-1/ZENSOR-3.as...
http://www.marantz.co.uk/uk/Products/Pages/ProductDetails.asp...

2. Dali Zensor 3 + Yamaha R-N500
http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=2717&menu=1

3. Dali Zensor 3 + Harman Kardon HK 3770
https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/stereorece...

4. Dali Zensor 3 + Yamaha A-S500
https://www.dustinhome.se/product/5010653898/a-s500?ssel=fals...

5. Andra förslag?

Permalänk
Medlem

Du kan inte ta dig någonstans och lyssna? Ljud är ju personligt, personligen gillar jag ljudet i Marantz till exempel och kan därför rekommendera den. Men som sagt, det är ganska personligt ifall alla har de funktionerna du behöver/vill ha.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

har tyvärr inget i närheten :/

Permalänk
Avstängd

Rent spontant skulle jag välja Marantz eftersom jag gillar deras produkter över lag, men egentligen spelar det ingen roll vilken du tar eftersom ingen av dem kommer att utföra några mirakel, framför allt inte på dessa små högtalare.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk

Vad har du för enheter anslutna till förstärkaren?

Jag vill som vanligt slå ett slag för Sonos. Tänkte på deras Connect:Amp. Har väl åtminsstone nån aux in. Går nog även att ansluta en sub till den.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är annars topping TP30 från ebay. Kostar ca 800-900 beroende på kurs inkl. shipping.
Driver ett par klipsch rf82 och det låter utmärkt.

Permalänk
Medlem

@rajat @ aaaaaaaaaa

menar ni att jag bör gå ned i lägre prisklasser för att mina högtalare ändå inte kommer kunna leverera i klass med dem förstärkarna som jag listat?

@bjorn

jag kör med stationär dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Har du råd så köp en ordentlig förstärkare nu... så behöver du inte byta ut den när du sedan vill skaffa ett par mer krävande högtalare... vilket man förr eller senare vill göra.

så om jag köper marantz pm6005 så kan jag räkna med att den håller för högtalare i vilken prisklass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gzor:

@rajat @ aaaaaaaaaa

menar ni att jag bör gå ned i lägre prisklasser för att mina högtalare ändå inte kommer kunna leverera i klass med dem förstärkarna som jag listat?

@bjorn

jag kör med stationär dator

Handlar inte om priset. Finns många bra klass-D förstärkare, som kostar väldigt lite att tillverka (ett chip) till skillnad mot en analog förstärkare med stora transformatorer etc. Ett bra exempel är nuforce icon.

Mycket av det du betalar för är fler ingångar, design, brand etc. Sök på T-amp så finns det mycket läsning.

Permalänk
Skrivet av gzor:

så om jag köper marantz pm6005 så kan jag räkna med att den håller för högtalare i vilken prisklass?

Någonstans mellan 2000 -- 75000 kronor. Den kommer nog inte att orka driva en PA-bas lika bra som en kraftigare förstärkare, men kommer nog att vara fullt tillräcklig för ett par mindre högtalare.
(Förstärkare bryr sig sällan om vad högtalare kostar.)

Skrivet av gzor:

menar ni att jag bör gå ned i lägre prisklasser för att mina högtalare ändå inte kommer kunna leverera i klass med dem förstärkarna som jag listat?

Det är billigt att bygga en bra förstärkare. Kostnaderna ökar om du behöver väldigt hög uteffekt. Dina högtalare har en (för sin storlek) väldigt bra verkningsgrad och ganska modest effekttålighet, så en överdimensionerad förstärkare är mest att elda för kråkorna. Lägg pengarna på något annat -- en tjock matta eller annan akustikbehandling, t ex.

Citat:

jag kör med stationär dator

Med digital anslutning till förstärkaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Ett alternativ är annars topping TP30 från ebay. Kostar ca 800-900 beroende på kurs inkl. shipping.
Driver ett par klipsch rf82 och det låter utmärkt.

Skrivet av gzor:

menar ni att jag bör gå ned i lägre prisklasser för att mina högtalare ändå inte kommer kunna leverera i klass med dem förstärkarna som jag listat?

Jag håller med att TP30 är ett bra alternativ. Högtalare spelar ofta större roll för ljudet än förstärkaren, så att lägga alltför mycket pengar på den senare ger inte mycket resultat per investerad krona. Det betyder dock inte att allt duger, förstärkaren måste vara en sund konstruktion, inte ge oönskad ljudförvrängning och kunna ge tilräckligt mycket effekt för behoven.

Skrivet av GaMeR2K5:

Har du råd så köp en ordentlig förstärkare nu... så behöver du inte byta ut den när du sedan vill skaffa ett par mer krävande högtalare... vilket man förr eller senare vill göra.

EDIT: Personligen föredrar jag Yamaha... dock enbart utifrån designen. Även om jag nu köpte en hemmabioreciever ifrån Onkyo senast.

Dumt att överdimensionera en del av kedjan "för framtida bruk" om man inte vet med hyfsad säkerhet till vad och när man planerar att uppgradera resten.

I framtiden kanske TS prioriterar surroundljud, rörförstärkare eller kanske behöver extra mycket effekt. Då är det dumt att sitta med en för dyr förstärkare man aldrig riktigt använt.

Skrivet av gzor:

så om jag köper marantz pm6005 så kan jag räkna med att den håller för högtalare i vilken prisklass?

Svårt att säga. Beror både på dina ljudideal och hur lättdrivns högtalarna är. Det blir som sagt bättre att satsa på en förstärkare som driver dina nuvarande högtalare bra om du inte har direkta planer på att byta ut dom.

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderad*
Observera att det ej är tillåtet att bumpa. Denna gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§ 4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Skrivet av gzor:
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ger mig på en snabb för- och nackdelar

+Billig
+Liten (B*H*D: ca 10, 3, 15 cm)
+spelar bra
+bra med kraft (när jag spelar som högst är volymen på 25%)
+inbyggd DAC (såg att du körde stationär, så enklast är att bara koppla in en USB kabel från förstärkaren)
+obefintlig värmeutveckling
+bra andrahandsvärde

-få ingångar (endast en USB samt en analog)

Neutralt:
-blå LED (själv föredrar jag utan ljusdioder)

Permalänk
Medlem

Röstar också på T-amp variant lite bättre (dyrare). Extremt prisvärda enheter. Ska du bara köra två högtalare är det givet imo.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk

Antar att du vill köra digitalt, så då är nog inte Sonosen ett alternativ.
T-Amp'en är nog inte så tokig och väl värd att fundera på.

Om du dock väljer att köpa en mer ordinär förstärkare, försök hitta en som har "pre out". Då kan det räcka att köpa till ett slutsteg den dag du vill ha större högtalare än vad förstärkaren kräver.

Vissa modeller finns (eller har funnits) som både integrerad förstärkare och som slutsteg. Perfekt för den som vill bi-ampa. NAD hade sådana kombos förut. Finns säkert om man letar lite.

Men frågan är om inte t.ex. just T-Amp är så pass billig och prisvärd att du kan slå till lite på chans. Det blir ju ingen stor förlust om du måste uppgradera senare.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Enkel start för dig borde vara att ta dig till Hifiklubben där Dali säljs och be dem koppla in några bra förstärkare till högtalarna och lyssna. Sedan kan du säkert låna hem en förstärkare och testa hemma i din egna miljö. (Räkna med att lägga en deposition)