Nätagg slår ifrån och stänger av sig självt vid uppstart [VIDEO]

Permalänk
Medlem

Nätagg slår ifrån och stänger av sig självt vid uppstart [VIDEO]

Hallå!

Blev sponsrad av Be Quiet! med ett Be Quiet! Dark Power Pro 10 1200-Watt.
Dock när jag kopplar in allt, och försöker starta datorn så klickar det till (startar) och sedan klickar till igen och tvärdör.
Se uppladdat klipp på Youtube.

Har vid demontering kikat på agget runt om för eventuella skador, och ser så att klistermärket "warranty void if seal is broken"
är sönder/rivet. Kan det vara så att Be Quiet har skickat ett agg som varit inne på lagning till mig?

Har dubbelkollat alla kopplingar och det är inget fel med dessa.

Vad tror ni kan vara fel med agget?
Har ingen aning om kondensatorer etc så därför vänder jag mig till er.
Har ändå fått agget gratis och vill inte bli en pain in the ass om man säger så.
Går det att laga, så väljer jag såklart att laga det.

Uppskattar all hjälp.

Permalänk
Medlem

Lättast är väl och ta kontakt med be quiet och beskriva problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Lättast är väl och ta kontakt med be quiet och beskriva problemet.

Har gjort det och inväntar svar.
Tänkte däremot om det är någonting relativt lätt att lösa så känns det kanske onödigt.

Permalänk
Medlem

Kontakta dom. Är agget trasigt tror jag nog att de har ett intresse av att se till att det blir utbytt. Det är ju inte direkt bra reklam för dom att skicka ut trasiga produkter till folk de sponsrar

*edit*
Hade fliken uppe en stund innan jag skrev mitt svar så missade att du redan svarat att du kontaktat dom.

*edit2*
Eller så är dom elaka och gör det med flit för att "send a message" om att det inte är någon idé att kontakta dom angående att bli sponsrade med prylar

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Har du provat att koppla ur allt så nätagget inte är inkopplat till något i datorn? Så du vet att det är agget som felar.

Permalänk
Medlem

Funkar datorn med annat nätagg? Har du använd medföljande modulära kablar? Återanvändning av kablar från annat nätagg innebär kortslutningsrisk, även om det är samma tillverkare.

Till sist, inte relaterat till problemet men ändå

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Kontakta dom. Är agget trasigt tror jag nog att de har ett intresse av att se till att det blir utbytt. Det är ju inte direkt bra reklam för dom att skicka ut trasiga produkter till folk de sponsrar

*edit*
Hade fliken uppe en stund innan jag skrev mitt svar så missade att du redan svarat att du kontaktat dom.

*edit2*
Eller så är dom elaka och gör det med flit för att "send a message" om att det inte är någon idé att kontakta dom angående att bli sponsrade med prylar

Haha sista editen.

Skrivet av Silcan:

Har du provat att koppla ur allt så nätagget inte är inkopplat till något i datorn? Så du vet att det är agget som felar.

Skall göra det så fort jag får tid över.
Var inne och läste på deras hemsida gällande aggens säkerhetssystem.

OCP
The OCP is one of the power supply's protective functions. It stands for Over Current Protection. If a voltage rail draws more current from a power supply than the power supply specification permits, then the OCP intervenes and switches off the power supply.

OPP
Similar to the OCP, the OPP is one of the protective circuits built into the power supply. OPP stands for Over Power Protection. If a power supply is operated at an excessive power level, the OPP protects the power supply against a technical breakdown.

OVP
Over Voltage Protection protects the PC against overly high voltages. To prevent damages to the PC, the power supply turns off when an over voltage is present.

Skall testa att koppla bort allt och bara få igång agget o se om något knasar den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Funkar datorn med annat nätagg? Har du använd medföljande modulära kablar? Återanvändning av kablar från annat nätagg innebär kortslutningsrisk, även om det är samma tillverkare.

Till sist, inte relaterat till problemet men ändå
https://www.youtube.com/watch?v=Bt9zSfinwFA

Kablarna är de som följde med agget.

Haha att du orkar Ber om ursäkt, skall tänka på det nästa gång.

Permalänk
Medlem

Har nu kopplat ur allt ur datorn och testar på bordet.
Be Quiet agget tvärdör.
Evga Supernova 850 G2 funkar kalas bra.

Samma rigg och exakt samma kopplingar.
Bara annat agg och kablar.

Permalänk
Medlem

Ok en update.

Be Quiet! Har svarat på mitt mail.
Och i ärlighetens namn så visste jag att företaget är ren kvalitet, men inte så här..

Citerar min kontakt på företaget.

"Extremely strange! I don’t understand. I’ve sent a new DPP10 1200W your way today, hopefully this one works better — if not, there’s a different problem with your setup.

Regards"

Säger bara en sak.

-Wow!!

Permalänk
Medlem

Nu har det nya agget kommit.
Sitter då i funderingar på vad jag skall göra med det första?

Be Quiet! ville inte ha tillbaka det så nu undrar jag då om det går att laga.
Är det ett vanligt förekommande problem när agg går sönder att de beter sig så här?
Om ja, vad är då problemet?

Samt, hur går jag till väga för att försöka fixa detta?

Permalänk
Medlem

Om nu klisterlappen för garantin är borta, och du fått ditt nya agg, så skulle du ju kunna öppna upp agget och kolla om man kan se något som är uppenbart fel. Var dock försiktig när/om du pillar i agget!

Hunnit koppla in det nya än?

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem
Skrivet av seigmenn:

Om nu klisterlappen för garantin är borta, och du fått ditt nya agg, så skulle du ju kunna öppna upp agget och kolla om man kan se något som är uppenbart fel. Var dock försiktig när/om du pillar i agget!

Hunnit koppla in det nya än?

Yes, det nya är inkopplat och fungerar kalasfint. Samma sak med extraagget jag hade liggandes. Ett EVGA Supernova 850 G2.
Nu när jag öppnar upp det, vad är det jag bör kika på?

Brända kontakter, kondensatorer är en självklarhet, vad mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Yes, det nya är inkopplat och fungerar kalasfint. Samma sak med extraagget jag hade liggandes. Ett EVGA Supernova 850 G2.
Nu när jag öppnar upp det, vad är det jag bör kika på?

Brända kontakter, kondensatorer är en självklarhet, vad mer?

dåliga lödningar, dåligt hölje kring kablar som kan kortslutas, brännmärken, kylpasta på fel ställe, värmesköldar eller flänsar som inte ligger som de ska.

någon krets som blir varm och stänger av automatiskt då kylflänsen inte ligger mot mm.
(inte supertroligt med tanke på hur snabbt den stänger av, men ändå!

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av Yorgo_:

Yes, det nya är inkopplat och fungerar kalasfint. Samma sak med extraagget jag hade liggandes. Ett EVGA Supernova 850 G2.
Nu när jag öppnar upp det, vad är det jag bör kika på?

Brända kontakter, kondensatorer är en självklarhet, vad mer?

Har nätagget fått ladda ur sig först och främst? annars så kan du få en riktig ordentlig kyss om du är där och pillar.

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

dåliga lödningar, dåligt hölje kring kablar som kan kortslutas, brännmärken, kylpasta på fel ställe, värmesköldar eller flänsar som inte ligger som de ska.

någon krets som blir varm och stänger av automatiskt då kylflänsen inte ligger mot mm.
(inte supertroligt med tanke på hur snabbt den stänger av, men ändå!

Bra att veta. Skall kika på detta och se om jag finner några solklara fel/skador.

Skrivet av Brightsin:

Har nätagget fått ladda ur sig först och främst? annars så kan du få en riktig ordentlig kyss om du är där och pillar.

Har agget urkopplat sedan ca 2 veckor tillbaka.

Hur gör jag annars för att lämna in det någonstans för test/reparation?
Bor i Stockholm.

Permalänk
Medlem

Har haft precis samma problem med ett Be Quiet! Dark Power Pro 1000W som jag kasserade i går. Detta var dock från 2008 och hade levt ett ganska hårt liv med hög belastning så det var väl inte så konstigt, tog dock ett tag innan man insåg att det var nätagget som felade och inte något annat.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb