Permalänk
Medlem

Dator / GTX 980 Underpresterar?

Hej, jag har nyligen köpt ett nytt GTX 980 och märker att jag får mycket lägre FPS i t.ex League of Legends än vad jag borde få(hoppas jag).
I League of Legends verkar den kämpa för att vara över 200 FPS, medans mitt gamla 7970 låg på ca 250-300.
Jag har kört 3DMark Fire Strike, och när jag kollar på andras resultat med liknande system verkar det som att jag får en hel del mindre poäng.

3DMark resultat: http://www.3dmark.com/3dm/6391068

Vet inte riktigt vad jag ska göra, hoppas att någon av er kan hjälpa mig.

Tack.

Permalänk
Medlem

"Better than 97% of all results" den presterar väl skapligt skulle jag säga!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk

Du får faktiskt mer poäng än Sweclockers fick i sitt test av 980-refdesign
http://www.sweclockers.com/recension/19332-nvidia-geforce-gtx...

Bättre än 97% liknande system, vet inte riktigt hur du kommit fram till att det underpresterar.

Vad skall du med 200+ fps till förresten ??

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbane78:

Du får faktiskt mer poäng än Sweclockers fick i sitt test av 980-refdesign
http://www.sweclockers.com/recension/19332-nvidia-geforce-gtx...

Bättre än 97% liknande system, vet inte riktigt hur du kommit fram till att det underpresterar.

Vad skall du med 200+ fps till förresten ??

Nu för tiden är det högst FPS som vinner, visste du inte det?

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Jag tycker det presterar bra.

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem

AMD kort ger bättre fps i LoL än vad GTX kort ger... Samma sak för mig, 280-300 med mitt 7850, runt 200 med gtx 670

Permalänk
Avstängd

Köpte du ett 980 för att spela League..?

Din skärm har väl knappast mer än 144 Hz i all fall, så vad ska du med 200+ till? Om nåt blir det ju sämre med för högt.

Sålänge du inte utelämnat nåt och märker förlorad prestande i ett annat spel så ser jag inget problem.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Känns nojigt bara antar jag då, såg ett benchmark där dem testade på League of Legends och där fick dem 400+ FPS.
När jag kollade på dem andra resultaten i 3DMark som folk med 980/3770k fick, hade ju dem 2000 poäng över det jag fick.

Mitt gamla 7970 hade inga problem att sitta 200+ FPS, det här nya 980 droppar t.o.m under 100 ibland. Vet att League of Legends inte ska vara krävande alls, så något är ju konstigt.

Vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig för FPS i andra spel så vet inte om dem droppar, men det verkar logiskt att det skulle vara så att AMD får bättre prestanda i League of Legends om det bara är det som droppar.

Tack för kommantarerna.

Permalänk
Medlem

Fniss, det är inte ditt grafikkort det är fel på, det är League of Legends. Det spelet har ett riktigt stort problem med high-end kort.

Med mitt PNY GTX570 fick jag bättre FPS när jag körde "uncapped" i LoL än vad jag fick när jag bytte upp mig till ett HD7970. Något år innan nya summoners rift släpptes så hade jag 350+ FPS med mitt GTX570 om jag körde på uncapped, men mitt HD7970 orkade knappt stabila 200 FPS. Och flera gånger fick jag gå tillbaka till äldre drivrutiner för att jag fick fryslagg i LoL om jag körde med de nyaste som inte var beta.

Mitt tips till dig är att inte stirra dig blind på din FPS, försök inte maxa din FPS i LoL för det finns ingen mening. Även fast man kan tycka att ett sådant värstingkort borde kunna dra LoL till helt andra höjder i FPS, eftersom att man kan det med mid-end kort, så är det tyvärr inte så i detta fallet.

Jag förespråkar sällan v-sync eftersom att jag själv har spelat ganska mycket CS förr, men sätt ditt LoL på uncapped och slå igång v-sync så ska du få se att allt löser sig. Tro mig, det är mycket mer behagligt för ögonen att din FPS håller jämna 60/120/144 FPS eller vad din skärm orkar, än att din FPS hoppar mellan 180 och 250 konstant, och det finns absolut ingen mening med de hundratals extra FPS i LoL.

Hellre en mjuk upplevels för ögonen än en jävla massa studsande.

God lycka!

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem
Skrivet av markiiie:

Fniss, det är inte ditt grafikkort det är fel på, det är League of Legends. Det spelet har ett riktigt stort problem med high-end kort.

Med mitt PNY GTX570 fick jag bättre FPS när jag körde "uncapped" i LoL än vad jag fick när jag bytte upp mig till ett HD7970. Något år innan nya summoners rift släpptes så hade jag 350+ FPS med mitt GTX570 om jag körde på uncapped, men mitt HD7970 orkade knappt stabila 200 FPS. Och flera gånger fick jag gå tillbaka till äldre drivrutiner för att jag fick fryslagg i LoL om jag körde med de nyaste som inte var beta.

Mitt tips till dig är att inte stirra dig blind på din FPS, försök inte maxa din FPS i LoL för det finns ingen mening. Även fast man kan tycka att ett sådant värstingkort borde kunna dra LoL till helt andra höjder i FPS, eftersom att man kan det med mid-end kort, så är det tyvärr inte så i detta fallet.

Jag förespråkar sällan v-sync eftersom att jag själv har spelat ganska mycket CS förr, men sätt ditt LoL på uncapped och slå igång v-sync så ska du få se att allt löser sig. Tro mig, det är mycket mer behagligt för ögonen att din FPS håller jämna 60/120/144 FPS eller vad din skärm orkar, än att din FPS hoppar mellan 180 och 250 konstant, och det finns absolut ingen mening med de hundratals extra FPS i LoL.

Hellre en mjuk upplevels för ögonen än en jävla massa studsande.

God lycka!

Känns lugnt då, var nojjig innan då mina två senaste kort har haft problem av något slag.
Den håller 144 fps ganska bra med vsync, dock droppar den till 110-120 helt random i någon sekund ibland.

Tack.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pirajen:

Känns lugnt då, var nojjig innan då mina två senaste kort har haft problem av något slag.
Den håller 144 fps ganska bra med vsync, dock droppar den till 110-120 helt random i någon sekund ibland.

Tack.

Det är säkert problem med LoL isf. Kör också på ett 980 kort och senaste par patches så har jag fått lagg och FPS-drops lite då och då. Värsta är att smite:a draken, då fryser allting i några ms. Dat game!

Inget fel på kortet ditt. Testa andra spel först och återkom om det strular

Visa signatur

Mr. Scriptman