Söker: Bästa C tutorial någonsin.

Permalänk
Medlem

Söker: Bästa C tutorial någonsin.

Hej! Jag letar efter den bästa tutorial på C som finns. Har programmerat i Lua, började 2013. Vill ge språket en ärlig chans.

//B

Permalänk

det finns ingen "bästa tutorial", det beror helt på din grundkunskap innan, men börja med http://www.cprogramming.com/tutorial.html samt en c referensmanual..

att bara lära sig koda c är relativt simpelt, det är när det blir stora projekt, många filer samt hur man hanterar dynamiskt minne, länkade listor och pointers som kan vara lite krångligt, men skulle jag vara dig. så kör igenom tutorialsen på tex cprogramming, sen gör du ett mindre projekt själv som kan vara vad som helst igentligen, ett textbaserat spel borde inte vara allt för högt mål som första projekt efter lite tutorials, sen är det bara avgöra vad du ska använda C till..

ska du göra grejer till desktop (Windows, eller till Linux), eller ska du ge dig på embedded? och köra grejerna på tex en arm processor.. på Windows/Linux desktop så är minne inget du behöver bry dig allt för mycket om, det är bara tuta och köra, dom flesta datorer har några GB ramminne idag..

embedded..
ja dom lite mindre historierna som kostar nån hundring eller två, får du vara glad om du har 80kb ram på..
då gäller det att kunna det där med dynamiskt minne och pointers, samt hålla reda på allokering samt deallokering, för det kan fort bli trångt.. sen bör du inte vara rädd för att läsa tekniska ref manualer på engelska för där lär du hamna ofta...

hoppas jag inte skrämt bort dig från att ge C en chans..

Permalänk
Medlem

Schysst, nja. Bara att läsa genom. Ah

Permalänk
Medlem

Lynda bör väll ha något, kostar däremot.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Boken The C programming language, av K&R (som skapade C) är nog referensverket.
Tunn, lättläst och koncentrerad med massor av exempelkod och enkla övningar.
Tycker en som försörjt sig på att koda C i 30 år.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lassep1l1s:

Boken The C programming language, av K&R (som skapade C) är nog referensverket.
Tunn, lättläst och koncentrerad med massor av exempelkod och enkla övningar.
Tycker en som försörjt sig på att koda C i 30 år.

Jag brukar vara rätt rask med att tipsa om den när folk frågar om baskoncept i C. C är i sig inget stort språk, så för att lära sig konstruktionerna räcker den märkbart korta boken långt.

Ska jag samtidigt passa på att framföra lite kritik så är det i boken flera exempel som åtminstone jag tycker är onödigt svårpenetrerbara. De skriver ofta så kompakt som det bara är möjligt, vilket kan vara en intressant sysselsättning, men lätt förtar en del i läsbarhet. Det är ingen bra vana att variabler heter (snabbkoll i boken) `p`, `q`, `s`, `t`, `v`, `x`, `y`, `ip`, `temp`, `px`, `py`, `pn`, etc., och att de föredrar konstruktioner som

for (n = 0; n < SIZE && getint(&array[n]) != EOF; n++);

med tomma kroppar, eller

if (c == '\n') s[i++] = c;

i stället för att skriva ökningen på en separat rad för att tydliggöra vad som händer är visserligen kompakt men sällan optimalt läsbart. Variabelnamnen kan jag tycka är onödigt kompakta generellt; övriga konstruktioner kan vara intressanta att tänka över och är ofta väldigt eleganta, men frågan är om de just är bra inlärningsmaterial för en nybörjare till ämnet, och om de är bra exempel på hur kod bör skrivas. Dessa anmärkningar är främst relevanta om man tittar på K&R ur ett perspektiv som "nybörjare på programmering"-bok, vilket nog ej heller var bokens initiala tanke. Det är en bra referens för att visa C för någon som redan har viss koll på programmeringen, med väldigt just eleganta exempel.

Jag har inget överflöd av tips på böcker som jag anser är bättre. Jag har skummat Ouallines Practical C Programming (O'Reilly-boken) som fokuserar mer på just aspekten att skriva läsbar kod, dvs lite mer "software engineering" än "computer science", men blir också i runda slängar dubbelt så lång som K&R. Den är också märkbart mer "pratig".

Jag har sett tips om Kings C Programming: A Modern Approach som tyder på att den verkar vara mer vad jag skulle rekommendera som en "nybörjarbok". Nu är vi också uppe i fyra gånger så många sidor som K&R . Jag har dock inte haft möjlighet att läsa i den själv.

The Definitive C Book Guide and List [SO] är en rätt diger listning av böcker på Stack Overflow, ordnade efter tänkt läsarnivå.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Schysst, C Programming: A modern approach verkar schysst. Super!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bindie:

Hej! Jag letar efter den bästa tutorial på C som finns. Har programmerat i Lua, började 2013. Vill ge språket en ärlig chans.

//B

Jag lärde mig C++ genom att titta på Youtube. En kille som kallar sig Mr1Buying [Länk] som lagt upp en massa guider på svenska. Han har en lite speciell stil men han tar det lugnt och i sådan ordning att man får en bra uppfattning om hur C++ funkar.
Går du igenom hela hans C++ bibliotek så kan du bra mycket mer än innan du började i alla fall

Värt att ta en titt om man är total nybörjare.

/J

Permalänk
Medlem
Skrivet av JhLi:

Jag lärde mig C++ genom att titta på Youtube. En kille som kallar sig Mr1Buying [Länk] som lagt upp en massa guider på svenska. Han har en lite speciell stil men han tar det lugnt och i sådan ordning att man får en bra uppfattning om hur C++ funkar.
Går du igenom hela hans C++ bibliotek så kan du bra mycket mer än innan du började i alla fall

Värt att ta en titt om man är total nybörjare.

/J

Väldigt bra för java också!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Schysst, youtube är ++++.

Permalänk
Medlem

Boken The C programming language är normalt vad man referarar till men det finns även en "head first"-bok.

http://shop.oreilly.com/product/0636920015482.do

Den är mer grafisk och illustrerande. Inte barnsligt, men kan vara lite mer intressant att läsa.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450