Drömmen om att spaka JAS 39 Gripen

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

känns inte riktigt som swec bör ta ställning i vad som är eller inte är "smutskastning" eller "svammeljournalistik". Swec borde hålla sig för goda för att ta ställning i liknande frågor, kommer själv hit för att läsa om hårdvara inte för att tillgodogöra mig enskilda skribenters politiska ställningstaganden.
Intressant nytt uttryck dock - "Grävande svammeljournalistik"..ska man skratta eller gråta..

Förstår inte var det politiska ställningstagandet finns i de synnerligen skarpögda, välformulerade ordvalen han rörde sig med? Mer ett konstaterande än något annat, dock något spekulativt, vilket ligger i artikelförfattarens fulla rätt uttrycka med bakgrund av artikelns innehåll. Tycker jag då, för att tillägga.

Det som skrevs och sades då i media angående Jas 39 Gripen, ja, där kan man verkligen undra om man ska skratta eller gråta över. Vilken jäkla cirkus det var, med den ena okvalificerade yttringen efter den andra i stora rubriker på kvällsblaskorna. Nä, jag gråter nog mest när jag tänker tillbaka.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Snusfri

Som FD målobs på F4 är detta roligt att se, hoppas dock att Swesim snyggar till själva bygget då det i dagsläget inte var allt för fagert.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Finns ju en Gripensimulator på Flygvapenmuseum här i Linköping. Den är ganska häftig den med.

Den har jag testad, instruerad av en riktig Gripen-pilot. Väldigt coolt att göra uppdrag, landa och leka med..

Extra kul att man även känner till Mattsson! Bra och roande artikel.

Permalänk
Skrivet av ksw:

Lansen och Draken. åh vad jag vill se dem i War Thunder. jänketrädet skulle ju kunna ha dem som premiums... dräggel!

Det hade absolut vart något att hänga i granen.

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtprobe:

Förstår inte var det politiska ställningstagandet finns i de synnerligen skarpögda, välformulerade ordvalen han rörde sig med? ... den ena okvalificerade yttringen efter den andra i stora rubriker på kvällsblaskorna. Nä, jag gråter nog mest när jag tänker tillbaka.

Det spelar ingen roll vad man skriver om den svenska flyg- eller vapenindustrin, så kommer det långa rader av hatkommentarer från anti-tyckarna. Vi ska inte få utveckla något som står sig bra i konkurrensen i världen, här i Sverige. Svenskarna ska helst flytta ut i skogen, odla vindkraftverk och vara rädda för mobilbasstationer.

Och jag har skrivit ett antal artiklar om radar, flygburen radar, stridsfartyg, ubåtar osv. Samma visa jämnt.

Permalänk
Avstängd

Fick testa en Viggen-sim på F4 innan de la ner. Det som var grymt med den var att man satt i en "riktig" cockpit. Glasluckan fälldes över och hade skärmar med optik så att man sikt både uppåt och åt sidan och dessutom satt det luftkuddar i ryggen och rumpan för att simulera g-grafter.

Permalänk
Hedersmedlem

Häftig artikel Jörgen!

En fråga dock. Lyckades vi tvinga bort lede röde fi ifrån det svenska luftrummet?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Häftig artikel Jörgen!

En fråga dock. Lyckades vi tvinga bort lede röde fi ifrån det svenska luftrummet?

Simulationen avbröts, det blev svart för ögonen, strömmen tog slut. Datorerna stannade med ett skärande ljud. När jag vaknade upp på sjukhuset senare ville ingen tala om vad som hänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storfiskaren:

Drömmer mig istället tillbaka ungefär ett år då jag hade nöjet att spaka en riktig Gripen, och mentalt kommer jag aldrig landa...

Var nära att få följa med på en tur, men har bara fått provsitta och fotografera interiören och utvändigt och i produktion. Det är inte mycket plats man har i cockpit.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Hur har ni som föreslår det tänkt att man ska kunna använda VR-goggles med fysiska knappar och reglage?

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Hur har ni som föreslår det tänkt att man ska kunna använda VR-goggles med fysiska knappar och reglage?

Skulle va häftigt med grönskärm runt där det är glas och AR glasögon ( VR+ 2x kameror på ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Finns ju en Gripensimulator på Flygvapenmuseum här i Linköping. Den är ganska häftig den med.

Lite kuriosa, den har en joystick från ett försöksplan som krascha vid en landning om jag inte missminner mig.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Hur har ni som föreslår det tänkt att man ska kunna använda VR-goggles med fysiska knappar och reglage?

Fördelar vs nackdelar. Med VR och HOTAS och en virtuell cockpit får man högsta inlevelsen men tappar fysisk förankring. För en som mest är ute efter spelet är inlevelsen viktigare, men för andra är instrumentsimulering så viktigt att det inte går att kompromissa med. Undrar om det är möjligt att göra en VR-panel med genomsyn som med hjälp av grönskärm känner av var den ska lägga på bilden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Buio:

Fördelar vs nackdelar. Med VR och HOTAS och en virtuell cockpit får man högsta inlevelsen men tappar fysisk förankring. För en som mest är ute efter spelet är inlevelsen viktigare, men för andra är instrumentsimulering så viktigt att det inte går att kompromissa med. Undrar om det är möjligt att göra en VR-panel med genomsyn som med hjälp av grönskärm känner av var den ska lägga på bilden.

Skulle kanske fungera med något liknande castAR med duk runt alla fysiska objekt mm?

Permalänk
Skrivet av riiga:

Finns ju en Gripensimulator på Flygvapenmuseum här i Linköping. Den är ganska häftig den med.

Den är riktigt trevligt och rekommenderar den varmt

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Få svenska industriprodukter har väl fått utstå så mycken mediakritik, smutskastning och grävande svammeljournalistik som stridsflygplanet Saab JAS 39 Gripen.

Ni brukar vara neutrala, varför släppa på det här?
Den här inlendingen ger in riktigt dålig smak i munnen, tråkigt med tanke på att ämnet i sig låter intressant.

Det är nästan så att man tror att det redan är onsdag.

Permalänk
Medlem

Källa på den första bilden? Riktigt snygg och skulle passa bra som bakgrundsbild

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Källa på den första bilden? Riktigt snygg och skulle passa bra som bakgrundsbild

Detta verkar vara den största versionen som finns.
http://r-http-4d.dcs.redcdn.pl/http/o2/tvn/web-content/m/p1/i/afe434653a898da20044041262b3ac74/fa5ab3b6-5e4c-11e4-8835-0025b511229e.jpg

Permalänk
Medlem

Tack!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Men.. behövs det fler jordfräsar? Vi har ju redan Farming Simulator

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

"En mycket vacker bild" ja bilden var skarp och bra tagen. Men föremålet tycker jag då inte är vackert, ser inte riktigt det vackra i en aluminiumbuk och rök.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Skrivet av nackskägg:

Ett av de sämsta, seriösa simpit-byggen jag nånsin sett.

Wow, bland de mest trångsynta åsikter jag någonsin hört.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ManBearPig:

Wow, bland de mest trångsynta åsikter jag någonsin hört.

Trångsynt? Nu får du nog förklara på vilket sätt det är trångsynt. Jag tror inte du vet vad det ordet betyder.

Permalänk
Skrivet av nackskägg:

Trångsynt? Nu får du nog förklara på vilket sätt det är trångsynt. Jag tror inte du vet vad det ordet betyder.

Tåls ju att nämnas att du fortfarande har rätt till din åsikt, och det kommenterar jag inte, inte heller din person. Men just uttalandet, anser jag var totalt fantasilöst. Där vissa ser drömmar, ser andra bara en platt bild. Självklart bara min personliga åsikt, precis som din.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

För de som gillar DCS World är det -70% rea på alla DLC utom det senaste och två andra som har lägre rabatt på Steam.
http://store.steampowered.com/app/223750/

Permalänk
Medlem

Det finns en en arkad-simulator där man kan flyga de flesta svenska stridsflygplan. Bland annat Gripen. The Scandinavian Front heter det som är en mod till Strike Fighters 2. Ganska gammalt spel och lite halvdant, men mindre kul är det inte för det! Kolla gärna in det om ni inte är allt för kinkiga. Tyvärr finns det ingen Viggen att flyga, vilket är det sämsta med modden.

http://combatace.com/files/file/12979-the-scandinavian-front-...

Visa signatur

/Felix

Permalänk

Vi har släppt en ny version av TSF och är på väg med vårt första expansionspaket. Dessvärre ingen Viggen ännu:
http://combatace.com/topic/81575-the-scandinavian-front-2/
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=nkQBudIwXZg

Vi har dessvärre ingen Viggen pga Drama i moddingcommunityt och när folk ger sin tid gratis och frivilligt kan man inte riktigt ställa krav på vad som ska göras. Det har funnits en Viggen på G i flera år nu men aldrig sett röken av den.

Visa signatur

"When lacking in wit, state the obvious."

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtprobe:

Finns ju några fina "drop-in force-sensing" moddar till både Hotas Cougar och A10 Warthog om man är sugen. Dock inte billiga, men är man nörd så är man, kanske något för framtiden?

Jepp, och Saiteks X-65F är ju force sensing dessutom:
http://www.saitek.com/uk/prod/x65f.html
Tror dock inte den säljs längre, men borde ju gå att få tag på en.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av sgtprobe:

Förstår inte var det politiska ställningstagandet finns i de synnerligen skarpögda, välformulerade ordvalen han rörde sig med? Mer ett konstaterande än något annat, dock något spekulativt, vilket ligger i artikelförfattarens fulla rätt uttrycka med bakgrund av artikelns innehåll. Tycker jag då, för att tillägga.

Det som skrevs och sades då i media angående Jas 39 Gripen, ja, där kan man verkligen undra om man ska skratta eller gråta över. Vilken jäkla cirkus det var, med den ena okvalificerade yttringen efter den andra i stora rubriker på kvällsblaskorna. Nä, jag gråter nog mest när jag tänker tillbaka.

Att påstå att Gripen är "helt jämbördigt med de amerikanska stridsflygplanen, som manövrerar och strider precis lika bra som sina amerikanska kollegor" känns som ett väldigt subjektivt påstående. I detta sammanhang skrivet på ett sätt som får det att låte som att det skulle vara absoluta fakta.

Faktum är att JAS är inte ens är designade för vara lika bra som Raptor och MiG, de är designade för att vara prisvärdare och mer kostnadseffektiva alternativ till dyraste planen på marknaden.

Permalänk

Ja det är sant att Gripen är designad för att vara kostnadseffektiv. Idag handlar strider om bvr (beyond visual range). Det gör att beväpning, radar etc har mycket större betydelse än toppfart, svängprestanda mm. Vilket faktiskt gör (nya) Gripen till ett mycket kompetent flygplan.

Visa signatur

Rigg 1: NZXT Tempest, Intel Core i5 3570k, Gigabyte Sniper M3, 8GB Crucial Ballistix Elite, Samsung 830 256GB SSD, Asus nVidia GTX660ti, OCZ ZT 650W.

Rigg 2: Fractal Design R4, Intel Core i5 3570k, Gigabyte Sniper M3, 8GB Corsair Dominator, Intel 520 256GB SSD, Gigabyte Radeon 7950OC, Chieftec Nitro 750W.