Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Rajat:

Spelar ingen roll ifall du hört talas om dem eller inte, informationen som står stämmer fortfarande, men behåll gärna skygglapparna på, det är inte min dator det gäller så jag bryr mig inte vad som händer i din (eller någon annans).

Vem säger att de har rätt? Vad har de för källor?

De har helt enkelt inte mycket att komma med, jämfört med mer pålitliga sidor.

EDIT: Känns ju lagom seriöst när de till och med har särskrivningar på framsidan... Och:

Skrivet av Admin:

Ja, är MSE en av de bättre.

Haha! Ja, det verkar ju vara en jättebra sida

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Det första, well du vet att aftonbladet har reklam där exempelvis virus kan vara embedded i reklamen.
Angående mail, Microsoft Outlook har haft minst 1 tillfälle där den exekverade kod från mail utan att användaren ens klickade på mailet så du får gärna förklara dig lite mer där.

Det du dock länkar är en enskild wordpress sida där admin rekommenderar MSE och en annan hemsida som jag vet inte riktigt vad man skall säga om det. AV-test mm gör rapporter och utförliga tester och samlar data över en längre tid medans dina källor testar ett antivirus på sin mammas dator.

reklam, har inte alla adblock plus? det borde alla ha.

microsoft outlook är gammalt, gmail är bättre.

Permalänk
Medlem

AVG och MBAM tycker jag är bäst.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

reklam, har inte alla adblock plus? det borde alla ha.

microsoft outlook är gammalt, gmail är bättre.

Du vet att adblock plus kommer med whitelist av reklam samt att den blockerar inte allt utan också gömmer ofta så reklamen laddas oavsätt. Microsoft Outlook är inte alls gammalt kan minnas att det följer med Windows 8 samt 10. Utöver detta var det bara ett exempel och finns många fler attackområden som gör att din argumentation blir moot.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Använder Panda Cloud antivirus för tillfället, riktigt bra tycker jag. Ligger i bakgrunden och drar inte onödigt med resurser direkt vad jag har kunnat sett. Ända lite smånegativa är att den ungefär var 4:e eller 5:e dag eller så kör reklam med att man ska uppgradera till deras kostnadsalternativ itsället för det gratis.
Annars så...helt ok.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JSvanberg:

Du behöver inget antivirus för att besöka aftonbladet och skicka mail till din släkt, sen om du öppnar mail från någon du inte känner så får du stå ditt kast,
Antivirus är något som inte behövs.

Nej, så länge man bara inte ansluter sig till internet.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Det du dock länkar är en enskild wordpress sida där admin rekommenderar MSE och en annan hemsida som jag vet inte riktigt vad man skall säga om det. AV-test mm gör rapporter och utförliga tester och samlar data över en längre tid medans dina källor testar ett antivirus på sin mammas dator.

Det har stor betydelse då det är testat mot en vanlig användare som är en majoritetsgrupp.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det har stor betydelse då det är testat mot en vanlig användare som är en majoritetsgrupp.

Där har du problemet. Ett (1) test mot en (1) användare kan aldrig representera en majoritetsgrupp.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag kör på Trend Micro Titanium Maximum Security, den fungerar bra men är endast antivirus (ingen brandvägg). Tar väldigt lite resurser också eftersom den delvis är molnbaserad.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Rajat:

Det har stor betydelse då det är testat mot en vanlig användare som är en majoritetsgrupp.

Utför de inte många tester mot många system under lång tid så har de ingen som helst betydelse.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Kör Windows 8 egna inbygda Defender (aka Microsoft Security Essentials). Sedan kör jag MBAM någongång då och då när jag har tråkigt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Nej, så länge man bara inte ansluter sig till internet.

va? så du kan inte surfa utan antivirus? då vill jag veta vilka sidor du besöker som kräver antivirus, för din router har fortfarande en brandvägg som räcker för surf, sen om du laddar ner är en helt annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Kör Windows 8 egna inbygda Defender (aka Microsoft Security Essentials). Sedan kör jag MBAM någongång då och då när jag har tråkigt.

yup kört precis likadant i nått år. MSE är relativt tunt så det tar inte mycket prestanda och skyddar bra. det kan jag rekommendera. sen Malware bytes är konge om man skulle ha något virus.

Permalänk
Medlem

Avast free + MBAM pro. Hittar jag ett bra erbjudande så köper jag nog ett AV.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Avast free + MBAM pro. Hittar jag ett bra erbjudande så köper jag nog ett AV.

Jag köpte Avast Pro 1år för 150:-, dom hade rabatt på det i början av Mars

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av JSvanberg:

va? så du kan inte surfa utan antivirus? då vill jag veta vilka sidor du besöker som kräver antivirus, för din router har fortfarande en brandvägg som räcker för surf, sen om du laddar ner är en helt annan fråga.

Ja alla sidor med reklam, t.ex... Det blir några stycken, kan man säga.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Kaspersky eller Norton är säkrast enligt många tester. Personligen gillar jag båda!

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Ja alla sidor med reklam, t.ex... Det blir några stycken, kan man säga.

jo fast har du ad block plus så ser du ingen reklam, sen skrev någon att abp kommer med whitelist av reklam, inget jag har sett på min dator.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av JSvanberg:

jo fast har du ad block plus så ser du ingen reklam, sen skrev någon att abp kommer med whitelist av reklam, inget jag har sett på min dator.

Ja tror du ABP skyddar dig mot allt så... "Det jag inte ser, skadar mig inte".....

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Ja tror du ABP skyddar dig mot allt så... "Det jag inte ser, skadar mig inte".....

nu måste du nog ta på dig glasögonen eller läsa tidigare inlägg, jag har aldrig skrivit att abp skyddar mot allt, men när folk skriver att sidor med reklam är virus så skrev jag att abp tar bort reklam, okej?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av JSvanberg:

nu måste du nog ta på dig glasögonen eller läsa tidigare inlägg, jag har aldrig skrivit att abp skyddar mot allt, men när folk skriver att sidor med reklam är virus så skrev jag att abp tar bort reklam, okej?

Nja, den döljer reklam.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Kaspersky har jag kört med i över 5 år. Det har alltid fungerat bra. Fungerar bra på Windows och MAC.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Kan även tipsa om att lägga in den här hosts-filen: http://winhelp2002.mvps.org/hosts.htm

Blockar allt som är känt dåligt

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Nja, den döljer reklam.

så var kan du se reklamen då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JSvanberg:

va? så du kan inte surfa utan antivirus? då vill jag veta vilka sidor du besöker som kräver antivirus, för din router har fortfarande en brandvägg som räcker för surf, sen om du laddar ner är en helt annan fråga.

Du vet inte något om hur det fungerar va?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JSvanberg:

behövs inget antivirus.

Du är mer än välkommen att komma med fakta som styrker ditt påstående.

Skrivet av Rajat:

Gratis AV över lag ska man inte använda, man får vad man betalar för, gratis = inte mycket till skydd

Jämför du gratis- och betal-version från samma tillverkare så får du inget bättre antivirusskydd iallafall. Däremot så finns ju t.ex. Kaspersky som betalversion enbart... ingen gratisversion.

Permalänk
Avstängd

Don't feed the troll. (JSvanberg)

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av JSvanberg:

så var kan du se reklamen då?

Du behöver inte se reklamen, det är hela poängen... Reklamen är där precis lika mycket, vare sig du ser den eller inte.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

ESET Smart Security - Enkelt och skyddar väldigt bra

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst enligt §2.2*

Använd gärna sökfunktionen, det finns massor av liknande trådar, se bl.a. http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1321056...

Citat:

§ 2.2 Använd sökfunktionen. Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...