Acer XB270HA med kvaliteetsbrister. Hur löser vi detta?

Permalänk
Medlem

Acer XB270HA med kvaliteetsbrister. Hur löser vi detta?

Hej!
Jag köpte i veckan en Acer XB270HA skärm av er.
Nu är det så att jag hittar flera saker/punkter med den som jag ej gillar och som inte känns helt ok.

1. Skärmen lider av blå Backlight bleed som även syns om man spelar. Väldigt irriterande och väldigt synd på en så pass dyr skärm.
Det är som värst längst upp till vänster, längst ner till höger och i mitten längst ner.

Hela skärmen

Längst upp till vänster

Längst ner i mitten

Längst ner till höger

2. Det ser ut som att skärmens "Bezel" (skal) inte sitter ihop ordentligt på en del ställen. Kanske till och med är en bidragande faktor till BLB.
Ställena den inte sitter ihop helt är längst ner till vänster och längst ner i mitten.
Skärmen verkar även vara lite krökt på ena sidan (inte helt rak)

Längst ner till vänster

Längst ner i mitten

3. Inställningar jag gör på skärmen stannar ej kvar efter den har varit avstängd ett tag.
Just nu har min inställning stannat med innan så blev den nollställd hela tiden. Ingen aning om problemet kommer komma tillbaka eller ej. Men känns som en bugg.

Dessa saker är väldigt tråkigt.
Nu är frågan vad jag ska ta mig till? Ska jag:

1. Anmäla återköp och helt enkelt lämna tillbaka den sedan köpa en ny och hoppas på det bästa?
Kommer bli dyrt i längden om jag ska hålla på så med frakt fram och tillbaka tills jag får ett bra ex.

2. Få den utbytt av er och hoppas på att era andra skärmar inte kommer från samma batch och inte har samma problem? Har sett en del andra bilder från personer som har BLB på exakt samma ställen som mig. Måste vara något i tillverkningen.

3. Kontakta Acer, få den reparerad eller utbytt?

Känns sjukt tråkigt att behöva reparera en helt ny skärm och det undviker jag väldigt gärna.

Jag tycker att skärmen är asgrym och jag gillar den verkligen men dessa felen kan jag inte blunda för, speciellt inte för det priset.

Quality Control hos Acer verkar inte göra ett bra jobb. En sådan här skärm ska enligt mig inte få se dagsljuset.

Har ni några synpunkter?

Jag har även skrivit mail till er men känner att frågan mår bra av att lyftas fram här så jag också för höra åsikter från andra användare och så att andra blir medvetna och eventuella kvalitetsbrister på produktsortimentet.

MVH// Joakim

Stavfel och grammatik. Snyggade till rubriken.
Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Inet
Skrivet av r80x:

Hej!
Jag köpte i veckan en Acer XB270HA skärm av er.
Nu är det så att jag hittar flera saker/punkter med den som jag ej gillar och som inte känns helt ok.

1. Skärmen lider av blå Backlight bleed som även syns om man spelar. Väldigt irriterande och väldigt synd på en så pass dyr skärm.
Det är som värst längst upp till vänster, längst ner till höger och i mitten längst ner.

Hela skärmen
http://i.imgur.com/BvvkIX2.jpg?1

Längst upp till vänster
http://i.imgur.com/kR9Mjr2.jpg?1

Längst ner i mitten
http://i.imgur.com/3VYmkTp.jpg?1

Längst ner till höger
http://i.imgur.com/64eGpM9.jpg?1

2. Det ser ut som att skärmens "Bezel" (skal) inte sitter ihop ordentligt på en del ställen. Kanske till och med är en bidragande faktor till BLB.
Ställena den inte sitter ihop helt är längst ner till vänster och längst ner i mitten.
Skärmen verkar även vara lite krökt på ena sidan (inte helt rak)

Längst ner till vänster
http://i.imgur.com/vYrOpV1.jpg?1

Längst ner i mitten
http://i.imgur.com/h8QP8m8.jpg?1

3. Inställningar jag gör på skärmen stannar ej kvar efter den har varit avstängd ett tag.
Just nu har min inställning stannat med innan så blev den nollställd hela tiden. Ingen aning om problemet kommer komma tillbaka eller ej. Men känns som en bugg.

Dessa saker är väldigt tråkigt.
Nu är frågan vad jag ska ta mig till? Ska jag:

1. Anmäla återköp och helt enkelt lämna tillbaka den sedan köpa en ny och hoppas på det bästa?
Kommer bli dyrt i längden om jag ska hålla på så med frakt fram och tillbaka tills jag får ett bra ex.

2. Få den utbytt av er och hoppas på att era andra skärmar inte kommer från samma batch och inte har samma problem? Har sett en del andra bilder från personer som har BLB på exakt samma ställen som mig. Måste vara något i tillverkningen.

3. Kontakta Acer, få den reparerad eller utbytt?

Känns sjukt tråkigt att behöva reparera en helt ny skärm och det undviker jag väldigt gärna.

Jag tycker att skärmen är asgrym och jag gillar den verkligen men dessa felen kan jag inte blunda för, speciellt inte för det priset.

Quality Control hos Acer verkar inte göra ett bra jobb. En sådan här skärm ska enligt mig inte få se dagsljuset.

Har ni några synpunkter?

Jag har även skrivit mail till er men känner att frågan mår bra av att lyftas fram här så jag också för höra åsikter från andra användare och så att andra blir medvetna och eventuella kvalitetsbrister på produktsortimentet.

MVH// Joakim

Tjenare! Tråkigt att höra att du är missnöjd med din skärm. Denna del i forumet är dessvärre inte till för att ta upp enskilda ärenden så vi börjar med att ta och kolla med ditt mail som du skickat och så tar vi dialogen därifrån!

Om du vill ha hjälp och synpunkter från övriga medlemmar i forumet så kan du starta en tråd här t ex http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av r80x:

Hej!
Jag köpte i veckan en Acer XB270HA skärm av er.
Nu är det så att jag hittar flera saker/punkter med den som jag ej gillar och som inte känns helt ok.

cut.

Har ni några synpunkter?

Jag har även skrivit mail till er men känner att frågan mår bra av att lyftas fram här så jag också för höra åsikter från andra användare och så att andra blir medvetna och eventuella kvalitetsbrister på produktsortimentet.

MVH// Joakim

Du får be mod flytta tråden kanske..

Men iallafall.
Nu ska jag försöka vara lite saklig här, men, hade du förväntat dig top notch kvalitet av Acer (om du bortser från priset och förväntningen du hade pga det) ?
De som varumärke är inte direkt förknippade med kvalitet
Även om det finns mycket nöjda Acer kunder därute, men med antalet billiga produkter de säljer så är det inte så konstigt, nåt måste ju funka ibland^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Jag ber snällt Mod som råkar läsa denna tråden att flytta den till korrekt forum del.
Tack på förhand och ursäkta felpostning.

Skrivet av inet.se:

Tjenare! Tråkigt att höra att du är missnöjd med din skärm. Denna del i forumet är dessvärre inte till för att ta upp enskilda ärenden så vi börjar med att ta och kolla med ditt mail som du skickat och så tar vi dialogen därifrån!

Om du vill ha hjälp och synpunkter från övriga medlemmar i forumet så kan du starta en tråd här t ex http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/

Den blev visst lite felplacerad. Skulle varit mer uppmärksam på det.
Jag har kontakt via mail med er nu och det fungerar kanon hittills.
Tack så mycket!

Skrivet av godspeed:

Du får be mod flytta tråden kanske..

Men iallafall.
Nu ska jag försöka vara lite saklig här, men, hade du förväntat dig top notch kvalitet av Acer (om du bortser från priset och förväntningen du hade pga det) ?
De som varumärke är inte direkt förknippade med kvalitet
Även om det finns mycket nöjda Acer kunder därute, men med antalet billiga produkter de säljer så är det inte så konstigt, nåt måste ju funka ibland^^

Jag var faktiskt inte medveten om att Acer har dålig kvalité. Jag läste dom reviews av denna skärmen jag kunde hitta och även fast det var någon negativ review så var dom flesta väldigt positiva.
Rent generellt så är det en riktigt grym skärm men dom felen som jag hittat drar givetvis ner betyget en hel del.
Nu hoppas jag på att det kommer att ordna sig. Bäst av allt hade varit om felet kan åtgärdas eller jag kan få en ny utan dessa defekter då en skärm med dessa funktioner inte riktigt finns att få tag på bortsett från denna. 27" FullHD 144hz G-Sync.

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av r80x:

Jag ber snällt Mod som råkar läsa denna tråden att flytta den till korrekt forum del.
Tack på förhand och ursäkta felpostning.

Den blev visst lite felplacerad. Skulle varit mer uppmärksam på det.
Jag har kontakt via mail med er nu och det fungerar kanon hittills.
Tack så mycket!

Jag var faktiskt inte medveten om att Acer har dålig kvalité. Jag läste dom reviews av denna skärmen jag kunde hitta och även fast det var någon negativ review så var dom flesta väldigt positiva.
Rent generellt så är det en riktigt grym skärm men dom felen som jag hittat drar givetvis ner betyget en hel del.
Nu hoppas jag på att det kommer att ordna sig. Bäst av allt hade varit om felet kan åtgärdas eller jag kan få en ny utan dessa defekter då en skärm med dessa funktioner inte riktigt finns att få tag på bortsett från denna. 27" FullHD 144hz G-Sync.

Aha, trodde det var allmänt känt

Vilket fall som helst, så tycker jag ändå det är tråkigt, för skärmens specifikationer är ju fina och jag hoppas bara att kvaliteten på de här panelerna ska öka ju mer de ser att folk klagar samtidigt som de köps , för efterfrågan är ju hög hos oss som vill ha en bra skärm med såna här funktioner
Jag hoppas väl att ett par generationer av skärmar ska göra tillverkarna medvetna om att konsumenterna söker det här, men samtidigt klagar så mycket att de fattar att deras kvalité måste öka

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Geeks
SweClockers

Hör med inköpsstället vad som är den enklaste lösningen, reklamation eller återköp. Oavsett har 14 dagar returrätt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Aha, trodde det var allmänt känt

Vilket fall som helst, så tycker jag ändå det är tråkigt, för skärmens specifikationer är ju fina och jag hoppas bara att kvaliteten på de här panelerna ska öka ju mer de ser att folk klagar samtidigt som de köps , för efterfrågan är ju hög hos oss som vill ha en bra skärm med såna här funktioner
Jag hoppas väl att ett par generationer av skärmar ska göra tillverkarna medvetna om att konsumenterna söker det här, men samtidigt klagar så mycket att de fattar att deras kvalité måste öka

hade faktiskt ingen aning men man lär sig något nytt varje dag! tack för infon nu vet man vad man kanske ska hålla sig borta från i framtiden! Tyvärr så är det inte bara dåliga företag som misslyckas, till exempel ASUS lyckades inte allt för bra med Swiften..

Ja dessa skärmar är väldigt eftertraktade. Jag kör Single GPU och har inte tänkt att uppgradera på länge så 1440 är lite för tungdrivet för att utnyttja 144Hz. Samt att det blir mycket dyrare.

Skrivet av Kent:

*Tråd flyttad*
/moderator

Tack så mycket!

Skrivet av Dimestam:

Hör med inköpsstället vad som är den enklaste lösningen, reklamation eller återköp. Oavsett har 14 dagar returrätt.

Jag har nu haft en mycket givande och trevlig mailkonversation med inköpsstället i fråga och kommit överens om att skicka in skärmen på felsökning/service med reservation för att kunna häva köpet om jag inte blir nöjd och vill lämna tillbaks den.

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av r80x:

Jag har nu haft en mycket givande och trevlig mailkonversation med inköpsstället i fråga och kommit överens om att skicka in skärmen på felsökning/service med reservation för att kunna häva köpet om jag inte blir nöjd och vill lämna tillbaks den.

Härligt att höra att det fixade sig för dig!

Jag skapade nyligen en tråd om IPS-glow/backlight bleeding som jag fick på min ACER MX279H. Jag var själv hos Inet idag och returnerade den. Man ska skicka den till ASUS för en felsökning. Tycker ASUS att mina klagomål är riktiga och godkänner att skärmen reklameras så, tja, jag vet inte riktigt vad som händer då. Jag kommer dock aldrig acceptera att få ett nytt exemplar av samma modell eller en annan ASUS-skärm från deras övriga sortiment. I absolut värsta fall får jag be Inet köpa tillbaks skärmen för 80% av priset.

Så ja, jag har precis som du lärt mig att ASUS inte står för kvalité den hårda vägen!

Permalänk
Medlem

Synd, jag har varit lite sugen på denna skärmen.

Fler med samma problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hihihaha:

Synd, jag har varit lite sugen på denna skärmen.

Fler med samma problem?

Hej!

Om man kör en enkel googling på XB270H (samma panel fast utan g-aync) så hittar man några andra trådar.

Detta ser precis ut som min skärm:
http://community.acer.com/t5/Monitors/XB270H-Back-Light-Bleed-QC-Issues/td-p/308312

Men man hittar också reviews och trådar med folk som har fått helt perfekta skärmar så det verkar vara väldigt blandat.

Alternativ till denna skärmen är Philips Brilliance 272G5DYEB som har precis samma specs och som enligt forum även använder samma panel som Acer.
http://www.philips.se/c-p/272G5DYEB_00/brilliance-lcd-skaerm-med-nvidia-g-synctm

Review 1
Review 2

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

För att göra en lång historia kort så skickade jag tillbaka skärmen och fick en ny skärm. Tyvärr så var denna precis likadan med hade även rätt kraftig Clouding.
Det slutade med att jag skickade tillbaka den och tog en BenQ XL2720Z istället. Det var lite tråkigt att bli av med G-Sync men bortsett från det så är denna skärmen riktigt bra och jag är väldigt nöjd.

En stor eloge till Inet.se som var väldigt smidiga i sin support och som gjorde ett kanonbra jobb!

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!