Permalänk
Medlem

Hur man får en fast ip?

hej ha en minecraft server som både byter ip på ipv4 adressen hela tiden och min minecraft hem adress.
hur gör jag för att dom ska bli fasta och inte byta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ciper13:

hej ha en minecraft server som både byter ip på ipv4 adressen hela tiden och min minecraft hem adress.
hur gör jag för att dom ska bli fasta och inte byta?

Hej,

Du kan eventuellt beställa det av din ISP. Men mest troligt inte.
Kika på DynDNS, det kommer att lösa ditt problem.

Permalänk
Medlem

Du kan alltid sätta en statik ip inom ditt lokala nätverk för att datorn alltid ska ha samma lokala ip därmed att portar osv alltid stämmer med den lokala ipn.

Men när de kommer till extern ip så brukar inte bredbandsoperatörer erbjuda en statisk ip till privat personer utan endast till företag, oftast dock så brukar man byta ip adress väldigt sällan sålänge ens router inte tappar lånet med ens bredbandsbolags router förlänge så ens publika ip adresser hamnar tillbaka i en ip pool där man plockar en ny av när ens router återansluter.

Personligen har jag haft dynamisk ip och fiber nu i snart 10år har nog under den tiden haft 4 operatörer och endast och max 5 ip adresser, men med ADSL kan det ju hända att man byter ip adress osv oftare på ett helt annat sätt.

Men som ovanstående förslog skaffa dig någon domän typ no-ip.org eller liknande och kör dyndns ska nog lösa dina problem på den fronten.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Som privatperson kan du i princip glömma att få statisk IP. Gör som HerrNilsson skriver. Om du reggar dig på No-IP kan du få domän (subdomän till ett antal bestämda domäner, typ *.ddns.net) och möjlighet till DynDNS utan kostnad, med enda kompromissen att du måste bekräfta den en gång i månaden. (kommer mail och så klickar man bara 3-4 gånger, klart)

EDIT: No-IP tillhandahåller en lättanvänd DynDNS-klient också.
http://www.noip.com/download

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Bredbandsbolaget och flera andra ISPer erbjuder statisk IP mot en liten avgift. 15kr/mån i Bredbandsbolagets fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Bredbandsbolaget och flera andra ISPer erbjuder statisk IP mot en liten avgift. 15kr/mån i Bredbandsbolagets fall.

Bara bredbandsbolaget och ownit som erbjuder det vad jag vet.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Finns säkert fler. Skadar inte att ringa och fråga.

Permalänk
Moderator
Moderator

Detta har mer med Nätverk och uppkoppling att göra, *Tråd flyttad.*

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Danne:

Bredbandsbolaget och flera andra ISPer erbjuder statisk IP mot en liten avgift. 15kr/mån i Bredbandsbolagets fall.

Fick svaret senast att detta bara gäller befintliga kunder, ej nya.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du byter ip ofta så kan du försöka se till att ha en konstant trafik till servern, att strömma internetradio kan fungera för det och du behöver ju inte spela upp ljudet så det hörs utan bara "offra" 32kbit/s bandbredd, du kan tex strömma från sr.se som är stabila till skillnad från många andra onlineradiostationer och för att undvika webbläsarnas nyckfullhet så kan du tex använda screamer som radiospelare.
http://www.screamer-radio.com/
sedan lägger du till en kanal som "favorit" i screamer så du lätt hittar den, du anger direktlänken som "source" så här:
http://http-live.sr.se/p3-aac-32
Sedan låter du det "spela" så har du en konstant liten dataström som borde göra att du inte byter ip pga inaktivitet.
Det går även att skaffa vpnabonnemang som ger dig en publik statisk ip men de kostar lite så prova om det funkar med radiotricket för att hålla adressen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Att det är "omöjligt" som privatperson att få fast IP stämmer inte.
Skadar aldrig att fråga sin operatör.

Jag hade inga problem att få fast ip. Helt gratis dessutom (förutom månadsavgiften på internet såklart).

Men annars är det alltid nice att skaffa sig en unik adress via no-ip eller liknande.
Då är det lättare att ge ut IP också.

typ superduperminecraft.no-ip.org

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag lyckades förhandla fram två fasta ip adresser av min isp. Har dubbla brandväggar och vill ha möjlighet att använda en bakdörr om vmwaremiljön strular. Det är givetvis en Fördel när man som jag har en Exchange server och webbservrar för skojs skull, för då slipper man lägga saker på andra än standardportar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Fick svaret senast att detta bara gäller befintliga kunder, ej nya.

Märkligt. Jag kunde få det utan problem när jag blev kund. Bara varit kund där i 1½år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sedan låter du det "spela" så har du en konstant liten dataström som borde göra att du inte byter ip pga inaktivitet.

Det borde räcka med att hålla dhcp-förhandlingen igång, dvs så länge routern förnyar sin adress så kommer man inte att byta ip.