Webbläsaren Project Spartan i ny testversion av Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Webbläsaren Project Spartan i ny testversion av Windows 10

Efter en första förhandsvisning i början av året introducerar Microsoft efterträdaren till Internet Explorer i den senaste testversionen av Windows 10, som nu finns tillgänglig för nedladdning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag ser gärna att Spartan bara blir en säker och stabil webbläsare utan en massa finesser till att börja med så att MS kan börja lägga fiaskot IE bakom sig. Låt Cortana och annat vara plug-ins om man önskar ha de funktionerna.

Permalänk
Medlem

Det är mycket bra att Microsoft äntligen börjat rulla ut uppdateringar för "fast"-ring i snabbare takt.

Spartan tror jag kan bli OK. Lär ju dock inte bli bättre än Palemoon som väl idag är bäst enligt mig. Sedan kan väl en femåring göra en bättre webbläsare än IE för den delen, så de fixar nog detta tror jag

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

> ny renderingsmotor

Någon mer information om detta? Jag har väldigt svårt att tro att det inte bygger på Trident.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

> ny renderingsmotor

Någon mer information om detta? Jag har väldigt svårt att tro att det inte bygger på Trident.

http://www.zdnet.com/article/microsoft-rolls-out-first-window...

"The Spartan browser, which will be pinned to the Windows 10 Desktop task bar, includes only the new "Edge" rendering engine. At the same time, IE 11, which also is bundled with the Windows 10 Desktop, includes only the "Trident" (MSHTML) rendering engine -- not both the Edge and Trident ones -- and is there for backwards compatibility. IE 11 is not pinned to the task bar in Windows 10 Desktop, but it is still meant to be readily discoverable and usable (and pinnable, if users want to do so)."

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är mycket bra att Microsoft äntligen börjat rulla ut uppdateringar för "fast"-ring i snabbare takt.

Spartan tror jag kan bli OK. Lär ju dock inte bli bättre än Palemoon som väl idag är bäst enligt mig. Sedan kan väl en femåring göra en bättre webbläsare än IE för den delen, så de fixar nog detta tror jag

Vad är det för fel på IE nuförtiden? Jag använder den dagligen.
Ibland är du bara för mycket Ozzed.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Vad är det för fel på IE nuförtiden? Jag använder den dagligen.
Ibland är du bara för mycket Ozzed.

Jag är knappast ensam om att tycka att IE, eller Trident, som det egentligen handlar om, är kass. Hade Microsoft tyckt att den var OK hade de ju bara bytt namn på IE till något annat.

Problem med Trident innefattar bland annat att den fortfarande stödjer XBap och Active X, vilka båda har designfel som gör att teknikerna i sig är säkerhetshål, samt att Trident alltid varit seg att anpassas till nya standarder för att det tagit sönder kompatibilitet med deras tidigare brott mot standarder, så själva renderingsmotorn i sig är.. Kass.

Tänk att jag sällan kan få göra ett inlägg numera innan det tar två meningar så är någon där och personangriper mig utan anledning. Vad fan liksom.. Angrip gärna mina åsikter, men att säga att jag är "för mycket" bara för att jag har en annorlunda åsikt än den som angriper min person är knappast konstruktivt. Jag tror inte det är nyttigt att ha en världsbild där folk som inte håller med om allt man säger är "för mycket". Lyft blicken och våga ta en diskussion istället för att spela personangreppskortet.

Nu kanske detta blev ett långt och lite konstigt inlägg, och det är inte enbart riktat åt dig så du behöver inte känna så, men jag är bara matt på att folk jämt angriper min person istället för att försöka förklara varför jag har fel. Standarden är liksom. "Jag håller inte med, du är en idiot", och jag tycker det visar på en bristande förmåga att dels argumentera mot andra på ett vettigt sätt men även en bristande respekt för andra människor och dess åsikter.

Men hur som haver, då får gärna gilla Trident om du vill. Nu har jag förklarat varför jag inte gör det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Slutade använda IE för många år sedan

Bra dom skrotar IE och fixar en ny

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

Vad är det för fel på IE nuförtiden? Jag använder den dagligen.
Ibland är du bara för mycket Ozzed.

Mycket av hatet kring IE har alltid handlat om utvecklingsfronten. Av alla webbläsare är det bara IE där du måste skriva mycket individuell kod, egentligen bara eftersom att Microsoft jämt måste envisas med att göra saker på sitt egna sätt. Dessutom så har IE på senare år alltid varit ganska långt efter med stöd för nya teknologier, saker som t ex Chrome och Firefox har stött sedan många år tillbaka får IE stöd för just i de nyaste versionerna (10, 11 etc). Kanske inte stör dig som användare direkt men det gör ju det indirekt om utvecklare måste lägga ner extratid på att stödja IE.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K 4.2GHz | Asus Geforce GTX 780 DCU II | A-Data 16GB 1600MHz | Asus Maximus VII Hero Z97 | NZXT H440 Svart/Röd | EVGA Supernova G2 750W | Eizo Foris FS2333 | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Samsung SSD EVO 256GB | WD 2TB Red 7200RPM

Permalänk
Medlem

Ja sämre kan det ju inte bli i vilket fall.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Rätt coolt med så många kvinnliga utvecklare med i videon Andra företag borde se och lära.

On topic, jag har alltid kört Chrome tack vare bra insticksprogram, att tabbarna är högst upp i bild och att jag kan svepa med musen över mina mappar med favoriter. Håller på att installera bygge 10049 nu, kan det vara läge att byta webbläsare för första gången på många år?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille1116:

Mycket av hatet kring IE har alltid handlat om utvecklingsfronten. Av alla webbläsare är det bara IE där du måste skriva mycket individuell kod, egentligen bara eftersom att Microsoft jämt måste envisas med att göra saker på sitt egna sätt. Dessutom så har IE på senare år alltid varit ganska långt efter med stöd för nya teknologier, saker som t ex Chrome och Firefox har stött sedan många år tillbaka får IE stöd för just i de nyaste versionerna (10, 11 etc). Kanske inte stör dig som användare direkt men det gör ju det indirekt om utvecklare måste lägga ner extratid på att stödja IE.

Det och att man i princip varit tvungen att ta hänsyn till dess "quirks" eftersom IE varit så marknadsominerande, med så många avsteg från standarder. IE har varit, och är fortfarande en utvecklares mardröm. Herregud. Vi sitter fortfarande och tar hänsyn till IE 8 när vi utvecklar då våra största kunder är landsting, t. ex.

Men det är klart att som användare så märker man ju inte av att det blir extremt jobbigt för utvecklare. Just IE11 är väl inte så farligt i sig men det är "arvet" som retar gallfeber på en.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Renderingsmotorn är bara en fork av Trident, så bara en rebranding av browsern.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det och att man i princip varit tvungen att ta hänsyn till dess "quirks" eftersom IE varit så marknadsominerande, med så många avsteg från standarder. IE har varit, och är fortfarande en utvecklares mardröm. Herregud. Vi sitter fortfarande och tar hänsyn till IE 8 när vi utvecklar då våra största kunder är landsting, t. ex.

Men det är klart att som användare så märker man ju inte av att det blir extremt jobbigt för utvecklare. Just IE11 är väl inte så farligt i sig men det är "arvet" som retar gallfeber på en.

Vi fick just (för en månad sen typ) Win 7 och IE 11, jobbar åt landstinget.
Kommer ta många år innan man ser röken av Win 10 och Spartan...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Stor onenote fan som man är gillar jag detta. Skickar ofta sidor till Onenonte i IE för att klippa och klistra.

Om detta går att göra livi i websidan så är det klart ännu enklare. Bara det blir väl integrerat med solen av programvaror: ON.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Rätt coolt med så många kvinnliga utvecklare med i videon Andra företag borde se och lära.

On topic, jag har alltid kört Chrome tack vare bra insticksprogram, att tabbarna är högst upp i bild och att jag kan svepa med musen över mina mappar med favoriter. Håller på att installera bygge 10049 nu, kan det vara läge att byta webbläsare för första gången på många år?

Använde Chrome förut, tills dess att dom, på något sätt, trixade in Babylon searchbar när man installerade. Laddade ner från huvudhemsidan och inte någon skum 3:e partssida, och varenda gång så kom den med som ett tillägg i webbläsaren. Det var heller ingenting man fick välja vid installationen konstigt nog. Sett några andra son haft samma problem om man googlar lite.
Ni som haft eller fått den här skiten vet säkerligen vilket helvete det oftast är att få bort det.

Efter det gick jag över till Firefox och är nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det och att man i princip varit tvungen att ta hänsyn till dess "quirks" eftersom IE varit så marknadsominerande, med så många avsteg från standarder. IE har varit, och är fortfarande en utvecklares mardröm. Herregud. Vi sitter fortfarande och tar hänsyn till IE 8 när vi utvecklar då våra största kunder är landsting, t. ex.

Men det är klart att som användare så märker man ju inte av att det blir extremt jobbigt för utvecklare. Just IE11 är väl inte så farligt i sig men det är "arvet" som retar gallfeber på en.

Jag har ingen direkt källa för mitt påståeende - men det här med "quirks", gäller inte det mer typ IE6. IE11 är snarare MER standardiserad än tex firefox, safari mm. Vet att MS fick göra lite fulhacks för att sidor skulle kunna renderas korrekt därför att utvecklare snarare"quirkat" in prylar för ios och android. (det kanske främst gällde mobila siter?).

Men som du säger ovan så är det kanske just bakåtkompatibiliteten som ställer till det.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Jag har ingen direkt källa för mitt påståeende - men det här med "quirks", gäller inte det mer typ IE6. IE11 är snarare MER standardiserad än tex firefox, safari mm. Vet att MS fick göra lite fulhacks för att sidor skulle kunna renderas korrekt därför att utvecklare snarare"quirkat" in prylar för ios och android. (det kanske främst gällde mobila siter?).

Men som du säger ovan så är det kanske just bakåtkompatibiliteten som ställer till det.

Samt att de flesta skiter fullständigt i att uppdatera och att Microsoft haft den dryga policyn att fortsätta släppa uppdateringar till t. ex IE9 när IE10 kom ut, istället för att kräva av användaren att de uppdaterade. Det har gjort att det finns en hagelskur av IE-versioner att ta hänsyn till, och vissa då med riktigt horribla avsteg från standarder, som IE8.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Samt att de flesta skiter fullständigt i att uppdatera och att Microsoft haft den dryga policyn att fortsätta släppa uppdateringar till t. ex IE9 när IE10 kom ut, istället för att kräva av användaren att de uppdaterade. Det har gjort att det finns en hagelskur av IE-versioner att ta hänsyn till, och vissa då med riktigt horribla avsteg från standarder, som IE8.

Men nu är det snart slut med det, Microsoft kommer endast stödja den senaste versionen av IE framöver.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det och att man i princip varit tvungen att ta hänsyn till dess "quirks" eftersom IE varit så marknadsominerande, med så många avsteg från standarder. IE har varit, och är fortfarande en utvecklares mardröm. Herregud. Vi sitter fortfarande och tar hänsyn till IE 8 när vi utvecklar då våra största kunder är landsting, t. ex.

Men det är klart att som användare så märker man ju inte av att det blir extremt jobbigt för utvecklare. Just IE11 är väl inte så farligt i sig men det är "arvet" som retar gallfeber på en.

Glöm inte bort att stödet för plugins är i stort sett noll, och för de som finns är det extremt klumpigt att jobba med.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Vad är det som är så coolt med kvinnliga utvecklare? Det enda som är coolt är ju en bra product och då spelar det ju knappast någon roll vad utvecklarna hade mellan benen.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Vad är det som är så coolt med kvinnliga utvecklare? Det enda som är coolt är ju en bra product och då spelar det ju knappast någon roll vad utvecklarna hade mellan benen.

.

Det är "coolt" för att det är ovanligt och positivt ur jämställdhetsaspekt.
Precis, det har inget med produkten att göra.

Permalänk
Avstängd

"Genom att skriva saker som "väder" visar hon just det och namnet på ett resebolag när nästa transport avgår. " mhmmm.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Ozzed:

Tänk att jag sällan kan få göra ett inlägg numera innan det tar två meningar så är någon där och personangriper mig utan anledning. Vad fan liksom.. Angrip gärna mina åsikter, men att säga att jag är "för mycket" bara för att jag har en annorlunda åsikt än den som angriper min person är knappast konstruktivt. Jag tror inte det är nyttigt att ha en världsbild där folk som inte håller med om allt man säger är "för mycket". Lyft blicken och våga ta en diskussion istället för att spela personangreppskortet.

Nu kanske detta blev ett långt och lite konstigt inlägg, och det är inte enbart riktat åt dig så du behöver inte känna så, men jag är bara matt på att folk jämt angriper min person istället för att försöka förklara varför jag har fel. Standarden är liksom. "Jag håller inte med, du är en idiot", och jag tycker det visar på en bristande förmåga att dels argumentera mot andra på ett vettigt sätt men även en bristande respekt för andra människor och dess åsikter.

Jag håller inte alltid med dig i sak, men då är det just i sak man ska diskutera. Medhåll på detta.

I övrigt, jag gillar IE men kan helt klart tänka mig en ersättare. Chrome ger mig utslag. =P

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Spartan känns överlag rätt "meh". Kommer provköra den givetvis men likt Vivaldi-webbläsaren från f.d. Opera-utvecklare så tror jag inte den kommer göra något intryck på webben även om den kommer bundlad med Windows. Så många webbläsare har försökt med nischade och unika funktioner men det brukar inte räcka långt för att stjäla användare från giganterna.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

ge mig RTM! nuuuuuuuu

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Men nu är det snart slut med det, Microsoft kommer endast stödja den senaste versionen av IE framöver.

Ja, det var därför jag skrev "har haft", och jag tror att Microsofts beslut att bara stödja den senaste versionen kommer innerbära mindre huvudvärk för både utvecklare, Microsoft, och i förlängningen även användarna

Skrivet av NodCommander:

Glöm inte bort att stödet för plugins är i stort sett noll, och för de som finns är det extremt klumpigt att jobba med.

Och så är det stängd källkod vilket gör i stort sätt allt krångligare. Men jag tror inte "Spartan" kommer bli open source heller tyvärr, även om jag skulle se det som mycket positivt och bra gjort av Microsoft.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Samt att de flesta skiter fullständigt i att uppdatera och att Microsoft haft den dryga policyn att fortsätta släppa uppdateringar till t. ex IE9 när IE10 kom ut, istället för att kräva av användaren att de uppdaterade. Det har gjort att det finns en hagelskur av IE-versioner att ta hänsyn till, och vissa då med riktigt horribla avsteg från standarder, som IE8.

Men tänkt vilken tur att man använder den policyn vad gäller uppdateringar till operativsystem och annan mjukvara.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Använde Chrome förut, tills dess att dom, på något sätt, trixade in Babylon searchbar när man installerade. Laddade ner från huvudhemsidan och inte någon skum 3:e partssida, och varenda gång så kom den med som ett tillägg i webbläsaren. Det var heller ingenting man fick välja vid installationen konstigt nog. Sett några andra son haft samma problem om man googlar lite.
Ni som haft eller fått den här skiten vet säkerligen vilket helvete det oftast är att få bort det.

Efter det gick jag över till Firefox och är nöjd.

Låter som att du har malware. Varför skulle tillverkaren av världens största sökmotor välja att skicka med en tredjepart sökmotor i sin mjukvara?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Men tänkt vilken tur att man använder den policyn vad gäller uppdateringar till operativsystem och annan mjukvara.

Med ett glapp på sådär 10 år, men visst Det är väl fråga om en balans där, men om nu nya Microsoftwebbläsare renderar likadant som andra och inte har massa specialgrejor så kanske folk och företag ids uppdatera också. Annars blir det lätt tillbaka till "Vi måste ha IE6, annars funkar inte intranätet", typ.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.