Permalänk
Medlem

Förvirrad med bluray + dator

Hej,

Beställde hem en USB bluray spelare som det var tänkt att skulle kopplas till en laptop som sedan i sin tur skulle kopplas till TVn med HDMI. Självklart antog jag då att det bara skulle vara att koppla in allt, stoppa i BDn och sedan köra igång VLC eller liknande.

Nepp.

Har testat att göra som den här sidan föreslår utan resultat. http://vlc-bluray.whoknowsmy.name/ och nu är jag helt vilsen på vad jag ska göra.

Tar tacksamt emot hjälp.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Vill du att det bara ska fungera så är det ju en vanlig bluray spelare för filmuppspelning som gäller.

Bluray kopplad till dator behöver programvara för att spelas.
Exempelvis något av dessa:

Corel WinDVD
CyberLink PowerDVD
ArcSoft TotalMedia Theatre

Permalänk
Medlem

Bluray är krypterade så du behöver spelade som stödjer det för att kunna spela upp dem. Finns inte så många att välja på.
Vill du spela upp med VLC så får du rippa skivorna först och plocka bort krypteringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Vill du att det bara ska fungera så är det ju en vanlig bluray spelare för filmuppspelning som gäller.

Bluray kopplad till dator behöver programvara för att spelas.
Exempelvis något av dessa:

Corel WinDVD
CyberLink PowerDVD
ArcSoft TotalMedia Theatre

Skrivet av ozo64:

Bluray är krypterade så du behöver spelade som stödjer det för att kunna spela upp dem. Finns inte så många att välja på.
Vill du spela upp med VLC så får du rippa skivorna först och plocka bort krypteringen.


Wow.
Är det så krångligt? Som det märks tittar jag aldrig eller mycket sällan på film, äger inga BD alls, utan var ett "beställningsjobb" till familjen. Usch. Ja nu förstår jag verkligen att folk är pirat-glada när det gäller filmer... DRM kan ju verkligen dra åt skogen.

Jahapp, då är det väll bara att skicka tillbaka och skaffa en klumpig spelare då. Vad är det som gäller här? Finns det någon som är "vettig"?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Ja BD är verkligen no-go på PC eftersom det kräver fula och kassa programvaror. :/

Permalänk
Medlem

Ladda ner och kör med media player classic home cinema det är gratis och stödjer blu-ray.
https://mpc-hc.org/downloads/

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Oj, tur att jag sprang på denna tråden, har själv funderat på att köpa en externa blueray spelare till HTPCn som står inkopplad till TVn.
Kan inte ens KODI spela upp från USB blueray läsare?

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Kan inte ens KODI spela upp från USB blueray läsare?

Nej, dessvärre inte.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Oj, tur att jag sprang på denna tråden, har själv funderat på att köpa en externa blueray spelare till HTPCn som står inkopplad till TVn.
Kan inte ens KODI spela upp från USB blueray läsare?

Skrivet av '[SH:

;15322391']Nej, dessvärre inte.

Det går att fula ihop det med MakeMKV, men det är inte någon native-lösning.
http://lifehacker.com/5621471/how-to-enable-blu-ray-playback-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Wow. Är det så krångligt? Som det märks tittar jag aldrig eller mycket sällan på film, äger inga BD alls, utan var ett "beställningsjobb" till familjen. Usch. Ja nu förstår jag verkligen att folk är pirat-glada när det gäller filmer... DRM kan ju verkligen dra åt skogen.

Jahapp, då är det väll bara att skicka tillbaka och skaffa en klumpig spelare då. Vad är det som gäller här? Finns det någon som är "vettig"?

BD-videospelning på PC är ett smärre helvete. Man kommer långt med PowerDVD i Windows, men det är extrem bloatware och kostsamt, och det fungerar definitivt inte felfritt.

Den enda enkla lösningen är som sagt en fristående stationär spelare. Har tyvärr inget specifikt tips annat än Oppos monsterspelare, men de är galet dyra...

Tillägg: det går förstås att köpa AnyDVD HD (notera dock att den är årsavgiftsbelagd, själv har jag bara tur som hann köpa en livstidslicens innan de började med detta) för att dräpa DRM-helvetet (och få regions- och reklamfrihet). Då kan man använda vilken spelare som helst som klarar av att spela BD (VLC, Kodi m.fl.), men notera att inte ett enda gratisprogram har stöd för BD-menyer (åtminstone så vitt jag vet, kanske har det ändrats på sistone?), så om man vill ha dessa är man ändå körd.

Själv kör jag AnyDVD HD för regions- och reklamfrihet + PowerDVD för uppspelning. Eftersom ingen stationär spelare skippar reklamskräp, och nästan ingen är regionsfri, så är jag tyvärr fast med detta.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det går att meka ihop VLC till att spela upp BD, men det är ingen perfekt lösning. Vissa filmer funkar inte alls medans andra fungerar perfekt.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk

Kör Kodi + AnyDVD HD funkar klockrent.

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R6|Moderkort Asus ROG x570f|CPU AMD Ryzen 9 3950x|CPU Kylning Noctua NH-U12S|GPU Gigabyte 2070 super|RAM Corsair 32GB 3200MHz CL16 Vengeance|Ljud Logitech Z906 5.1|Optisk ASUS Intern BW-16D1HT Blu-ray|SSD Corsair Force MP600 1TB|HDD 3st 3TB WD, 3st 4tb Seagate IronWolf |PSU Corsair RM 750w 80+ gold|Skärm Skantic B5512FHD 55"|OS Win 10|Plexpass|Fiber 1000/1000|

Permalänk
Medlem

Kör Kodi på en intel Nuc I3 och kan spela upp BD.iso fil utan problen och får också upp om jag vill börja från BD meny eller från någon annat ställe på ison. Har tyvärr bara en BD.iso och texten är på japanska (anime) men när filmen väl startat kan man välja vilken textning man vill ha.

Permalänk
Medlem

Sprang på tråden precis!
Jag skaffade en asus bd läsare i början av månaden nu. Jag kan ju glo på mina favoriter utan makemkv/anydvdhd: Walking dead säsong 1 & 2 samt Game of Thrones Säsong 1 (De är krypterade jo). Övrigt går inte, anydvd hd och makemkv kan användas men jag skulle hellre hacka en bluray spelare eller make mkv själv bara för att ha rätt nycklar (inte för att sprida några vidare dock).
De flesta som vill komma runt dessa drm gör det väl sällan just för att sprida filmerna vidare, det är ju trevligt att kunna köra sin egna "video renderer" på en HTPC ibland också eller varför inte kodi?
Jag önskar det kom någon som gog.com fast de kunde distribuera filmer utan drm men lycka till med att få hollywood & co att hoppa på det tåget.

Skrivet av HBKsweden:

Kör Kodi + AnyDVD HD funkar klockrent.

Synd att de bara finns för windows, men det kanske funkar med wine i linux...

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha 1st hårddisk som rymmer 500 blu-ray iso filer.
Frågan är ju vad en genomsnittlig blu-ray film tar upp, tar det 20GB så fungerar kanske en 10TB HDD.
Men tar det 40GB i genomsnitt så är det ju kört med en disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Sprang på tråden precis!
Jag skaffade en asus bd läsare i början av månaden nu. Jag kan ju glo på mina favoriter utan makemkv/anydvdhd: Walking dead säsong 1 & 2 samt Game of Thrones Säsong 1 (De är krypterade jo). Övrigt går inte, anydvd hd och makemkv kan användas men jag skulle hellre hacka en bluray spelare eller make mkv själv bara för att ha rätt nycklar (inte för att sprida några vidare dock).
De flesta som vill komma runt dessa drm gör det väl sällan just för att sprida filmerna vidare, det är ju trevligt att kunna köra sin egna "video renderer" på en HTPC ibland också eller varför inte kodi?
Jag önskar det kom någon som gog.com fast de kunde distribuera filmer utan drm men lycka till med att få hollywood & co att hoppa på det tåget.

Synd att de bara finns för windows, men det kanske funkar med wine i linux...

Håller med. Jag villa ha min egna inköpta media på mina villkor, inte dansa efter idiotiska DRM.

GOG har en liten samling DRM-fria filmer.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Har aldrig riktigt fattat varför det ska vara så krångligt. Man kan köpa en extern spelare för 500 kr och koppla den till tvn men köper man en som är en optisk läsare för in montering i en dator så får man först köpa en spelare för lika mycket pengar som en extern men sen måste man lägga en halv förmögenhet på programvara för att kunna använda den. Någonstans måste det ju vara fel i systemet

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Inaktiv

jag har en usb 2.0 samsung blu-ray brännare.

(rätta mig om jag har fel) det är på väg tillägg till VLC för bluray plus!

http://www.labdv.com/aacs/advanced-users.php

bd plus kravet är för skivor som släpptes efter 2012-nånting.

dock måste man ha dekrypteringsnycklar per skiva som finns på doom9 forumet

Permalänk
Avstängd

Varför ska man ens ha en blu-ray spelare om man har en vettig anslutning? Jag menar du betalar ju ändå en månadsavgift för den så varför inte använda den?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad som är krångligt.

Det enda som behövs är antingen kommersiell mjukvara med rättigheter att spela upp innehållet, eller ANYDVD HD som avkrypterar innehållet på valfri skiva. Sedan kan du spela upp filmen i vilken spelare du vill som stödjer blu-ray struktur. Mitt tips är MPC-HC istället för vlc-skräpet.

Har haft min blu-ray läsare kopplad till datorn i flera år och har 500+ filmer som jag spelar utan problem.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”