Skyrim, hett grafik kort?

Permalänk
Avstängd

Skyrim, hett grafik kort?

Mitt grafik kort blir skithett (i allafall antar jag det, då fläkten går upp extremt mycket i varv vid vissa tillfällen) när jag kör Skyrim moddat, men jag får inte så mycket lagg.

Kan inte sätta fingret på varför dock, men det verkar hända någonting i vissa situationer, tex när man står på vissa platser osv.
Känner dock inte av lagg där, bara fläktarna som varvar upp onormalt hårt.

Någon som vet vad detta kan tänkas bero på, jag vågar inte köra riktigt fören jag lyckats luska ut roten till detta.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Vad har du för grafikkort? var det längsen du gjorde rent det eller, kanske full med damm då är det inte så konstigt, enklast ladda hem typ msi afterburner så kan du kolla dina temps ingame och se.

Dock blir ju grafikkort varma oftast det är inget konstigt egentligen, fast pratar vi temps över 80-90 grader då är det ju inte normalt.

Permalänk
Medlem

Kolla hur varmt det blir, använd exempelvis msi afterburner.

edit: Lite tryckluft på burk kan vara bra ibland, särskilt om du inte använder dammfilter.

Permalänk
Medlem

Värmen beror på att kortet arbetar hårt. Kolla med t.ex HWMonitor vad för temps du får, och hur mycket av kortet som används med t.ex GPU-Z. Vill du få det svalare så sätt 60 fps max i Skyrim.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Avstängd

Sparkle GeForce GTX 470 1280MB, inget bra kort idag och det koret blir ganska varmt annars också, men har för närvarande inte råd att uppgradera då det inte är någon mening att satsa för mycket på nuvarande rigg då den är föråldrad. Jag skall förbättra kylningen på det till vattenblock (fick tag på ett begagnat i nyskick här förut) så snart jag får hem ny kylpasta, den gamla hade torkat ihop...

Tyckte bara det verkade skumt att fläktarna tokvarvar så att man tror att någonting håller på att gå sönder men utan att det laggar så att det märks, kan bara se floating och sådant ibland men inget klart samband... Jag får inga onormala fryslagg, därför jag funderade... När jag kör fallout NW i originalkonfiguration på högsta upplösning som går kan jag köra tills jag fryslaggar fast utan att detta inträffar, därav funderingen... Märker det litet men inte farligt när jag kör 2worlds på högsta upplösning men inte dessa grejer att fläktarna börjar råspinna vid vissa tillfällen.

Skall prova att ställa ner FPS rejält, tror det ligger på ca 60 nu, men måste kolla det igen nu när ni säger det så att det inte ändrats av misstag...

Har blåst rent det från utsidan förut men det kanske inte var tillräckligt...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Alltså nu har jag provat att deaktivera allt i Modorganizer som kan tänkas påverka mycket såsom, väder, SFOs mm, men problemet kvarstår fortfarande att fläkten börjar tokspinna efter mindre än fem minuter, någon som vet vad dett akna bero på? Är mitt kort paj eller är det någonting annat? Jag blir inte klok på detta, just nu vågar jag inte köra spelet längre tills jag löst detta.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Hur sätter man max FPS i skyrim?
men jag tror inte att det är det.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Ladda hem MSI afterburner och kolla temperatur på kortet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Sparkle GeForce GTX 470 1280MB, inget bra kort idag och det koret blir ganska varmt annars också, men har för närvarande inte råd att uppgradera då det inte är någon mening att satsa för mycket på nuvarande rigg då den är föråldrad. Jag skall förbättra kylningen på det till vattenblock (fick tag på ett begagnat i nyskick här förut) så snart jag får hem ny kylpasta, den gamla hade torkat ihop...

Tyckte bara det verkade skumt att fläktarna tokvarvar så att man tror att någonting håller på att gå sönder men utan att det laggar så att det märks, kan bara se floating och sådant ibland men inget klart samband... Jag får inga onormala fryslagg, därför jag funderade... När jag kör fallout NW i originalkonfiguration på högsta upplösning som går kan jag köra tills jag fryslaggar fast utan att detta inträffar, därav funderingen... Märker det litet men inte farligt när jag kör 2worlds på högsta upplösning men inte dessa grejer att fläktarna börjar råspinna vid vissa tillfällen.

Skall prova att ställa ner FPS rejält, tror det ligger på ca 60 nu, men måste kolla det igen nu när ni säger det så att det inte ändrats av misstag...

Har blåst rent det från utsidan förut men det kanske inte var tillräckligt...

Ditt kort blir nog rätt varmt eftersom det får jobba ganska mycket i Skyrim..
Speciellt eftersom du kör moddat.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Sparkle GeForce GTX 470 1280MB, inget bra kort idag och det koret blir ganska varmt annars också, men har för närvarande inte råd att uppgradera då det inte är någon mening att satsa för mycket på nuvarande rigg då den är föråldrad. Jag skall förbättra kylningen på det till vattenblock (fick tag på ett begagnat i nyskick här förut) så snart jag får hem ny kylpasta, den gamla hade torkat ihop...

Tyckte bara det verkade skumt att fläktarna tokvarvar så att man tror att någonting håller på att gå sönder men utan att det laggar så att det märks, kan bara se floating och sådant ibland men inget klart samband... Jag får inga onormala fryslagg, därför jag funderade... När jag kör fallout NW i originalkonfiguration på högsta upplösning som går kan jag köra tills jag fryslaggar fast utan att detta inträffar, därav funderingen... Märker det litet men inte farligt när jag kör 2worlds på högsta upplösning men inte dessa grejer att fläktarna börjar råspinna vid vissa tillfällen.

Skall prova att ställa ner FPS rejält, tror det ligger på ca 60 nu, men måste kolla det igen nu när ni säger det så att det inte ändrats av misstag...

Har blåst rent det från utsidan förut men det kanske inte var tillräckligt...

saker kan gå sönder med, kör du redan vattenkylning eller varför har du köpt ett vattenblock? man kan inte bara köpa ett vattenblock och slänga på kortet och så kyler det sig själv precis det krävs betydligt mycket mer och dyra delar för att få ett fullt fungerande vattenkylningssystem

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Vattenkylningen är inte klar ännu på grund av att det kom annat emallan så att jag inte hann beställa hem ny kylpasta innan jag åkte.
Men jag skall kolla temps igen när det åkt på om ni tror att det bara är det.

Det är en integrerad enhet jag köpte billigt på forumet förut så det har väl sina begränsningar men tänkte iaf prova det och se om det hjälper något...

(på sikt skall det bli en ny rigg med riktig vattenkylning men jag måste samla delarna i etapper om pengarna skall räcka då kylsystem av hög kvalitet är dyyyra... Så känns dumt att kompromissa om man skall göra en så stor investering.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number