Permalänk
Medlem

Tänkte bygga CAT6-nätverk hemma

Yes, tänkte dra CAT6-kabel i lägenheten då BBB-uttaget sitter i hallen och inga övriga uttag finns någonstans i lägenheten, helt tvärsämst.

Då är min fråga, CAT6-kabeln som finns som på 100m-rulle hos Biltema, är den bra eller anus?

Har byggt med Biltemas Cat5e-kabel som fanns för några år sedan, den funkade ok men jag vet ju inte om jag får bättre kabel för någon hundring till någon annanstans så att säga.

Permalänk
Medlem

Om du är orolig för kvalité så ska du undvika att köpa kabel på rulle. Bättre att köpa färdiga från fabrik. Men visst är det lättare och smidigare att mäta upp och klippa själv :).

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Rekordmedlem

http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator-och-natverk/Na... ??
Det är ju en standardinstallationskabel, föga upphetsande men lär inte heller göra dig besviken...

Skrivet av Quim:

Om du är orolig för kvalité så ska du undvika att köpa kabel på rulle. Bättre att köpa färdiga från fabrik. Men visst är det lättare och smidigare att mäta upp och klippa själv :).

Man kan inte köpa färdigterminerad kabel till fast installation, däremot kan du köpa färdiga patchkablar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Själv brukar jag köpa 305m rulle från Kjell & Co till mina installationer men nog tror jag definitivt att rullen från Biltema fungerar alldeles utmärkt.

Visa signatur

Första PC'n: Compaq Presario CDS 520 - 1994

Permalänk

Tjena Def_Dog jag skulle nog ha köpt i från Kabelbutiken --> länk (http://www.kabelbutiken.com/installationskabel-natverk-f-utp-...) , Har själv köpt i från Biltema för att testa om man får ut den mängd data även när jag vek kabblarna när det var tcp , det var kass usch , köp i från denna butik då får du riktiga gräjjor för bra peng. mvh

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vicke/mIllIs:

Tjena Def_Dog jag skulle nog ha köpt i från Kabelbutiken --> länk (http://www.kabelbutiken.com/installationskabel-natverk-f-utp-...) , Har själv köpt i från Biltema för att testa om man får ut den mängd data även när jag vek kabblarna när det var tcp , det var kass usch , köp i från denna butik då får du riktiga gräjjor för bra peng. mvh

Man bör undvika skärmade kablar om man inte kan jorda allt korrekt och felmonteringen beror ju inte på kabeln utan installatören.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag slår till på en Deltaco-kabel istället för Biltema-kabeln, för att gardera mig om kvalitén.

Keystone vs vanliga moduljack, är det någon skillnad där?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Def_Dog:

Jag tror jag slår till på en Deltaco-kabel istället för Biltema-kabeln, för att gardera mig om kvalitén.

Keystone vs vanliga moduljack, är det någon skillnad där?

Keystone är ju "lösa" och ska sen fästas i nån låda/ram/annat.
Modularkontakt brukar innebära att det är en "kabelhane" kontakt för en patchkabel som ska krimpas fast, den ska alltså inte alls användas för en fast installation.
Har du nått mer konkret exempel på vad du menar för kontakt ? Eller varför inte bara använda normala "endelade" utanpåliggande vägguttag ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amelek:

Själv brukar jag köpa 305m rulle från Kjell & Co till mina installationer men nog tror jag definitivt att rullen från Biltema fungerar alldeles utmärkt.

+1 på denna. Köpte från Kjell&Co och drog i alla nya innerväggar i lgh. Funkar prima. Köpte även alla uttag här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Jag tror jag slår till på en Deltaco-kabel istället för Biltema-kabeln, för att gardera mig om kvalitén.

Keystone vs vanliga moduljack, är det någon skillnad där?

Skrivet av mrqaffe:

Keystone är ju "lösa" och ska sen fästas i nån låda/ram/annat.
Modularkontakt brukar innebära att det är en "kabelhane" kontakt för en patchkabel som ska krimpas fast, den ska alltså inte alls användas för en fast installation.
Har du nått mer konkret exempel på vad du menar för kontakt ? Eller varför inte bara använda normala "endelade" utanpåliggande vägguttag ?

Keystone har förelen att som Mrgaffe säger vara lösa, och därmed helt modulära, du kan också köra andra typer av kablar såsom antennkontakter/usb/hdmi om du vill kombinera fler saker. Men, det blir ofta svindyrt i slutändan och tar dessutom mer plats rent fysiskt. Jag skulle kört på en vanlig patchpanel/patchbox (patchboxar finns upp till ca:12 uttag).

Som vanigt rekommenderar jag att du drar 2 kablar till varje rum för att underlätta framtida expansioner eller om du t ex vill ställa routern mitt i bostaden för bättre trådlös täckning så kan du "dra tillbaka" kablen från routern i patchboxen och sätta en switch där. Alltså t ex Inkommande (från modem/fiberconverter) -> kök1->router->kök2->switch (vid patchpanel)->vidare till övriga enheter.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Tanken är att köra BBB->Router/Switch/->patchpanel->vidare till 2 rum i lgh med utanpåliggande uttag.

Kök, sovrum finner jag onödigt att ha TP-uttag i, hade det i förra lägenheten och det kom aldrig till användning. Jag vill ha en stabil uppkoppling på arbetsdatorn samt HTPC därav kabeldragningen.

Tänkte ha en sådan här i hallen efter BBB-uttaget, http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/... som fördelas ut till respektive rum.

Eller ska jag skippa keystone då menar ni?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Def_Dog:

Tanken är att köra BBB->Router/Switch/->patchpanel->vidare till 2 rum i lgh med utanpåliggande uttag.

Kök, sovrum finner jag onödigt att ha TP-uttag i, hade det i förra lägenheten och det kom aldrig till användning. Jag vill ha en stabil uppkoppling på arbetsdatorn samt HTPC därav kabeldragningen.

Tänkte ha en sådan här i hallen efter BBB-uttaget, http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/... som fördelas ut till respektive rum.

Eller ska jag skippa keystone då menar ni?

Men vad ska du ha för nått ute i rummen ? Det är ju mer pill att använda utanpåliggande keystoneuttag, det blir väl minst 3 delar i så fall i stället för ett normalt alltiett vägguttag ?
Inget fel i det men det blir lite dyrare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

I respektive rum som ska ha en dator så tänkte jag köra http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/fast-te...

Ett simpelt utanpåliggande uttag, undrade mer om det som skulle vara själv kopplingspunkten i hallen borde vara keystone eller om det var hugget som stucket.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Def_Dog:

I respektive rum som ska ha en dator så tänkte jag köra http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/fast-te...

Ett simpelt utanpåliggande uttag, undrade mer om det som skulle vara själv kopplingspunkten i hallen borde vara keystone eller om det var hugget som stucket.

Det är möjligen lite lättare att montera uttagen löst och sedan trycka fast dem i låda/panel men det beror ju på hur mycket plats du har.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kör själv denna lösning:

Funkar jättebra och det känns bra organiserat också, inget jätteadvancerat direkt.

Varför IP-TV körs direkt från routern är pga vlan, boxarna måste helt enkelt kopplas in direkt till routern och inte via någon switch. Går säkert att kringgå detta men jag har inte orkat lägga någon tid på det.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4