Föräldrar, hur har ni löst det med mobilabonnemang till era barn?

Permalänk
Medlem

Till våran nu 12-åring så har vi tidigare haft Halebop Rubbet.
Det första jag gjorde var att lägga på en kostnadsspärr samt begränsa alla premium samtal samt premium SMS.

Vi har kommunicerat att vara restriktiv med mobildata så det inte tar slut och istället använda wi-fi när det finns.

Medel per månad (över ett år) var enligt följande
Samtal: 23
SMS: 31
MMS: 1
Data: 442MB

När bindningstiden på Rubbet gick ut så bytte vi till Hallon lite och även där har jag aktiverat kostnadskontrollen.

Att betala för tusentals SMS och obegränsade samtal känns inte relevant för henne. De flesta av hennes text-kompisar kör Apple och då är det iMessage som gäller.

Hade jag inte valt Hallon Liten så är Telias kontantkort med årssurf ett alternativ. Var även inne lite Vimla men än så länge så har täckningen med Tre inte varit ett problem.

Aktuell månad med Hallon så har hon ringt 30 samtal och skickat 57 SMS/MMS.

När det gäller data och om man inte har några begränsningar så konsumerar de allt de får. Kompisens 13-åring drog 100GB på 4 dagar (sen tog det slut) så det finns inga spärrar på de små liven

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Fick googla för att kolla vad habbo är, jag hade för mig att betalning via sms inte är tillåtet längre (det går ju inte att betala bussbiljetten utan att registrera kreditkort/faktura längre t ex). Men ja, då får man spärra det med.

Ahh, det kanske kan stämma. Habbo går dock via samtal också, värdelöst spel förvisso men ibland får man lustiga idéer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Bägge kidsen på 10 och 13 år har Halebop rubbet liten med 2 gb data.
Tror det är en rejäl mängd sms och hundra samtal per månad as well.
Allt för 169 per månad.

Använder kids verkligen samtal och sms i så stor utsträckning fortfarande?

Skickar kanske 10 sms i månaden själv till de vilsna själar som fortfarande inte har Skype-appen, Facebook Messenger, Whatsapp eller annan motsvarighet på mobilen.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Använder kids verkligen samtal och sms i så stor utsträckning fortfarande?

Skickar kanske 10 sms i månaden själv till de vilsna själar som fortfarande inte har Skype-appen, Facebook Messenger, Whatsapp eller annan motsvarighet på mobilen.

Messenger har till 90% tagit över mitt "sms"ande, fast sen vet jag inte om man som 20 åring räknas till ungdom längre... Men är ganska säker på att det är liknande även ner till runt 10 år

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Är mest förvånad över att kontantkort inte e så populärt längre. Iofs kanske det bara e jag som inte tankar varje kortet varje månad. Brukar bli Comviq kontant 75:- varannan månad. Känns som att "alla andra" sms:ar o surfar som satan medan man själv ringer lr sms:ar varannan dag :/

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Är mest förvånad över att kontantkort inte e så populärt längre. Iofs kanske det bara e jag som inte tankar varje kortet varje månad. Brukar bli Comviq kontant 75:- varannan månad. Känns som att "alla andra" sms:ar o surfar som satan medan man själv ringer lr sms:ar varannan dag :/

Många människor har nu bara ett litet gap (om något) mellan deras typiska förbrukning och kostnaden för fastpris med obegränsade samtal och SMS.

För vissa unga kanske man skulle välja kontantkort med syftet att begränsa ringandet och SMSandet.

Permalänk
Rekordmedlem

Kontantkort är ju jättebra om man ringer lite för då behöver man bara fylla på det en gång om året för att behålla numret, själv så använder jag i princip bara wifi och "mottagna samtal" för att kommunicera via telefonen, ringer oerhört lite via telenätet utan det blir Skype via wifi eller mail, men gäller det ett barn så är kanske ett familjeabbonemang av nån sort passar och så spärrar man telefonen från att ringa "allt onödigt" när de är så pass unga, man programmera in en vettig telefonbok och sen tillåter man bara de numren.

Wifog kanske också kan passa men de visar ju reklamfilmer i gratisläget, frågan är väl snarare om det passar med reklamsnuttarna, trafikmängden borde nog iallafall räcka för ett barn, 100 minuter samtal och 200 sms/månad innan det går över till att man bara kan ta emot eller behöver ladda kortet med pengar som ett vanligt kontantkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Jag har en nioåring som börjar efterfråga en egen mobil och jag och mamman har diskuterat igenom det och kommit fram till att det förmodligen är dags.

Telefoner finns, jag har en Galaxy S2a som ligger oanvänd och förmodligen blir min nuvarande S4 uppgraderad inom kort och därmed tillgänglig. Vilken hon kommer att få är inte klart men jag tror inte jag är beredd att ge henne ansvaret att bära runt på en pryl som är värd ett par tusenlappar än. Lutar alltså åt S2an.

Det svåra är att välja ett abonnemang. Jag har sökt en del och hittat massor men abonnemangen förändras rätt mycket just nu och det som funkade för två eller ens ett år sedan är inaktuellt idag.

Det vi är ute efter är ett billigt abonnemang som gärna prioriterar samtal och sms, datamängden kan vara låg. Wifi finns hemma.

Är kontantkort fortfarande ett alternativ? Finns det abonnemang speciellt inriktade mot barn med tjänster man kan ha nytta av?

Svamla gärna på med era funderingar och vad ni landade på, jag är lika intresserad av resonemanget ni fört som vad ni kom fram till.

Du som funderar på att lägga en kommentar i stil med "Nioåringar ska inte ha en mobil alls", spara dina tangenttryckningar, vi har diskuterat detta redan, beslutet är taget och du är förmodligen inte ens förälder själv.

Mitt personliga tips bli ett Kontantkort från Comviq för du kan sätta på automattankning så att de fylls på med samtal och surf var 30e dag, billigare än abonnemang och barnet kan ej beställa tjänster utan att registrera simkortet först så det blir win win på flera sätt.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Kontantkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Många människor har nu bara ett litet gap (om något) mellan deras typiska förbrukning och kostnaden för fastpris med obegränsade samtal och SMS.

För vissa unga kanske man skulle välja kontantkort med syftet att begränsa ringandet och SMSandet.

Ja för mig är det en förlustaffär. Gör dock av med många gig datatrafik.

Permalänk
Medlem

Halebop enligt mig är en riktigt bra operatör!

Annars är som nämnt tidigare, Hallon och Vimla bra idéer.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Perb:

Oj vilken respons! Måste sova nu men återkommer imorgon och plöjer igenom alla svar.

Och for the record, här är min första mobil. Det ni, ungdomar!

Sorry för OT. Alcatel Roamer 100 BT var min första, GSM var precis en nymodighet och man var i kvalet om man skulle välja en ny dyr GSM eller en mer mainstream NMT.

Dold text

On Topic
Mina brorsbarn kör någon form av kontantkort utan datatrafik och får således förlita sig på WiFi hemma och/eller skola etc där det finns. Känns ganska sunt och uppmuntrar inte till 100% social media och bilddelning etc.

Det har påvisats att Selfies har starka band att leda till narcissism. Att hålla social media från att vara 24/7 tillgängligt låter som en go idé.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Hah. min första telefon hade en orange skärm. jag var coolast i plugget.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Skulle tagit en titt på Comviq Smart: http://webbutik.comviq.se/smart.html

Fria SMS/MMS, 200 minuter samtal, 1GB surf, ingen bindingstid och ingen uppsägningstid. Detta för 95:-/mån.

Comviq har spärrtjänster som hindrar användaren att ringa/sms till utlandet, betala med SMS och betalsamtal osv.

EDIT: Angående diskussionen om SMS osv, tror nog att de flesta kör mycket Whatsapp (det gör till och med jag och jag är 31 år gammal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nietszche:

Skulle tagit en titt på Comviq Smart: http://webbutik.comviq.se/smart.html

Fria SMS/MMS, 200 minuter samtal, 1GB surf, ingen bindingstid och ingen uppsägningstid. Detta för 95:-/mån.

Comviq har spärrtjänster som hindrar användaren att ringa/sms till utlandet, betala med SMS och betalsamtal osv.

EDIT: Angående diskussionen om SMS osv, tror nog att de flesta kör mycket Whatsapp (det gör till och med jag och jag är 31 år gammal).

Det såg intressant ut, måste kolla upp hur täckningen ser ut bara, det är lite glest mellan masterna på några ställen där hon kommer att befinna sig.

Edit: Såg ju bra ut, i min värld har Comviq usel täckning men det verkar ha ändrat sig.

Permalänk
Skrivet av Perb:

Det såg intressant ut, måste kolla upp hur täckningen ser ut bara, det är lite glest mellan masterna på några ställen där hon kommer att befinna sig.

Edit: Såg ju bra ut, i min värld har Comviq usel täckning men det verkar ha ändrat sig.

Täckning ska nog inte vara något större problem. Enligt https://www.comviq.se/tackning/ så gäller:

2G/GPRS/EDGE - Samma nät som Tele2 och Telenor
3G - Samma nät som Tele2 och Telia
4G - Samma nät som Tele2 och Telenor

Permalänk
Medlem

Köpte för någon vecka sedan detta erbjudande till min dotter https://www.tre.se/privat/erbjudanden/3Total/dubbelt-med-surf... ingår en bra "förstatelefon" och ett bra abonnemang med fria samtal, sms och mms. surf är oviktigt vid den åldern tycker jag.

Visa signatur

ABC 80

Permalänk

Tycker inte att man ska binda upp sig på abonnemang idag om det inte är helt nödvändigt med en subventionerad mobil. De "nya", mer dynamiska, operatörerna känns mycket roligare, speciellt för ett barn där behoven kan förändras snabbt.

Då finns alltså Teligoo, Vimla och Hallon att välja mellan (tror jag).

Skaffade personligen Vimla för några veckor sedan och är riktigt nöjd, får enormt mycket för pengarna och de har en täckning som slår det mesta på de flesta ställen (kombinationen av Tele2's 4G/2G och Tre's 3G är riktigt lyckad). De har dessutom rabatt för barn till skillnad från de andra. Befintliga kunder kan ytterligare ge dig 10:- rabatt på månadsavgiften hos Vimla genom att referera vid köp, så månadskostnaden blir 90:-.

Skulle nog testa på att köra med deras 100:- abonnemang till en början, skulle det inte räcka så höj till 150:- för fria samtal och sms också. I och med att de inte har någon uppsägningstid kan det inte gå så fel.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem

Vi började med en S3 mini och comviq kontant, numera har han en Xiaomi med samma kort.

Min första, dock så var min av märket Alcatel, men det är en likadan.

http://regi.terasz.hu/main.php3?id=enciklopedia&os_id=7997&gy...

Found it

http://www.retrofones.com/index.php?route=product/product&pat...

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg första Mobilen jag hade, Var en Comvic med bärbart batteri, Vägde ca 40 kg och klarade av 4 timmars standby innan den var död, NMT och var svindyr att ringa med (ca 14 kr min). Man kan inget annat än älska utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Har man ex. Telia mobil komplett redan kan man ju lägga till ett nummer till som ger oändlig samtal och sms:ande men man delar surf på alla nummer som finns med i abonnemang.

Finns säkert liknande från de andra operatörerna.

Jag kör det för mina barn 9 och 11och det funkar bra.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Jag har en nioåring som börjar efterfråga en egen mobil och jag och mamman har diskuterat igenom det och kommit fram till att det förmodligen är dags.

Telefoner finns, jag har en Galaxy S2a som ligger oanvänd och förmodligen blir min nuvarande S4 uppgraderad inom kort och därmed tillgänglig. Vilken hon kommer att få är inte klart men jag tror inte jag är beredd att ge henne ansvaret att bära runt på en pryl som är värd ett par tusenlappar än. Lutar alltså åt S2an.

Det svåra är att välja ett abonnemang. Jag har sökt en del och hittat massor men abonnemangen förändras rätt mycket just nu och det som funkade för två eller ens ett år sedan är inaktuellt idag.

Det vi är ute efter är ett billigt abonnemang som gärna prioriterar samtal och sms, datamängden kan vara låg. Wifi finns hemma.

Är kontantkort fortfarande ett alternativ? Finns det abonnemang speciellt inriktade mot barn med tjänster man kan ha nytta av?

Svamla gärna på med era funderingar och vad ni landade på, jag är lika intresserad av resonemanget ni fört som vad ni kom fram till.

Du som funderar på att lägga en kommentar i stil med "Nioåringar ska inte ha en mobil alls", spara dina tangenttryckningar, vi har diskuterat detta redan, beslutet är taget och du är förmodligen inte ens förälder själv.

Hej

Såg att du tänker ge ditt barn en smartphone. bägge mina barn har smartphone i vårt fall gamla iphones. det finns en app som heter life 360. Den gör att du kan ha koll på var dom befinner sig. eller i alla fall var telefonen är.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Bägge kidsen på 10 och 13 år har Halebop rubbet liten med 2 gb data.
Tror det är en rejäl mängd sms och hundra samtal per månad as well.
Allt för 169 per månad.

Kör samma (även barnen råkar ha samma ålder)

I vårat fall har vi valt att köra med Iphone då jag inte hittade något bra alternativ till "Hitta vänner" appen. Kanke något nojjigt men det är oerhört skönt att kunna se att grabben sitter på bussen på väg hem etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonus:

Kör samma (även barnen råkar ha samma ålder)

I vårat fall har vi valt att köra med Iphone då jag inte hittade något bra alternativ till "Hitta vänner" appen. Kanke något nojjigt men det är oerhört skönt att kunna se att grabben sitter på bussen på väg hem etc.

life 360 löser det problemet, du kan dessutom skapa områden typ hemma, skolan, kompis 1, kompis 2 och få ett meddelande varje gång dom går över gränsen på ett område.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Vi har 3 för kidsen, eller kids o kids... kan dock rekommendera att skrota S2'an, det är bättre med S4'an. Lär dem använda appar som stödjer wifi i första hand, oftast så är de ju på samma ställe när de kör sådant som tar mycket trafik. Bättre det går via WIFI då än mobilnätet. Se det inte som en kostnad om du har möjlighet, utan se det som en utbildning samtidigt så blir det lite lättare o ta fakturorna som trillar ned.

Vi var dock elaka (?) och la in det i deras månadspeng, de fick förhöjd månadspeng samtidigt för att motsvara normala kostnaden, använder de för mycket datatrafik/samtal och det blir lite dyrare så får de ju betala för det. så får de lite ekonomitänk kanske också om vi har tur. Slutade med att grabben frågade om det finns annat abonnemang för han ringer aldrig, utan kör bara wifi och sms, och det gick att ändra åt honom.

Själva så kör via telia av någon outgrundlig anledning, troligtvis av gammal vana

Permalänk
Medlem

Jag använder cerberus för android som spårning

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

life 360 löser det problemet, du kan dessutom skapa områden typ hemma, skolan, kompis 1, kompis 2 och få ett meddelande varje gång dom går över gränsen på ett område.

Bugger... too late now :-/

Permalänk
Inaktiv

Vi har gått över till Vimla helt. Bra support och vänliga/hjälpsamma medlemmar. Jag hade Wifog innan men har tröttnat rejält på de. Annars kan det vara ett tips till din dotter. 100 min samtal, 100 sms och gratis surf (måste kolla reklam). Det är som sagt helt gratis.

§ 9 Referral raderat.
Permalänk
Medlem

Lite off topic, men vart hittar man prislistan på Comviqs kontantkort? http://webbutik.comviq.se/kontantkort.html

Jag ser ju vad priserna är en månad efter man tankat, men vad är det sen?

Permalänk
Medlem

Kontantkort! då får de lära sig värdet av pengar! De kan också få kontanter utav dig att fylla på med. Kan det bli lite utbildning utav det hela samtidigt.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.