Permalänk
Medlem

Bra och dåliga nyheter för oss med AMD-GPU:er.

Dom bra nyheterna är att senaste Catalyst (15.3 Beta) ger en rejäl prestandaökning. Jag fick nog minst 50% (!) mer fps med de nya drivrutinerna. Från 30-50 fps till 60-80 fps i Slums.

Dom dåliga nyheterna är att AMD fortfarande inte har någon bra Crossfire-profil för Dying Light, men dom jobbar på det enligt egen utsago.

Citat:

The AMD CrossFire™ profile for Dying Light is currently disabled in this driver while AMD works with Techland to investigate an issue where AMD CrossFire configurations are not performing as intended. An update is expected on this issue in the near future through an updated game patch or an AMD driver posting.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Bra och dåliga nyheter för oss med AMD-GPU:er.

Dom bra nyheterna är att senaste Catalyst (15.3 Beta) ger en rejäl prestandaökning. Jag fick nog minst 50% (!) mer fps med de nya drivrutinerna. Från 30-50 fps till 60-80 fps i Slums.

Dom dåliga nyheterna är att AMD fortfarande inte har någon bra Crossfire-profil för Dying Light, men dom jobbar på det enligt egen utsago.

Oj, det var en rejäl ökning. Får testa och se vad jag får med mitt äldre kort.

Jag har problem med att ladda tidigare spel. Har aldrig lyckats faktiskt. Jag väljer Campaign och Advanced, ändrar till önskad quest och startar. Då laddas alltid ändå den senaste jag är på. Vad gör jag för fel?

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk

Knappt hunnit spela något, fastnat precis i början av spelet när man ska sätta på några lampor på stolpar, hur fan kommer jag åt dom? Går ju inte o klättra på justdet stolparna verkar det som...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du har ju gjort övningarna uppe på höghusen? Är väl bara att hoppa till rätt stolpe.

Permalänk
Skrivet av Michelangelo:

Knappt hunnit spela något, fastnat precis i början av spelet när man ska sätta på några lampor på stolpar, hur fan kommer jag åt dom? Går ju inte o klättra på justdet stolparna verkar det som...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade också problem där, dog ett antal gånger med hopp från bron etc. Du ska:

Gå in i stora byggnaden, klättra upp till taket och hoppa ut till stolpen.

Dold text
Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem

Måste säga att det är riktigt kul, sjukt roligt med en kompis men rent spontant känns det som att spelet tappar lite med grappling hook då man kan enkelt hinna undan allt otäckt som jagar en, inte för att man just där jag är behöver vara speciellt orolig för att ta en promenad på natten.

Permalänk
Skrivet av Mr Najsman:

Jag hade också problem där, dog ett antal gånger med hopp från bron etc. Du ska:

Gå in i stora byggnaden, klättra upp till taket och hoppa ut till stolpen.

Dold text

Alternativt kommer man upp på taket genom att bara gå över den där smala metallgrejen som går över spåren och därifrån hoppa direkt upp på taket. Metallgrejen jag pratar om kommer man naturligt till när man går från de tidigare elskåpen.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Semjonov:

Du har ju gjort övningarna uppe på höghusen? Är väl bara att hoppa till rätt stolpe.

Skrivet av Mr Najsman:

Jag hade också problem där, dog ett antal gånger med hopp från bron etc. Du ska:

Gå in i stora byggnaden, klättra upp till taket och hoppa ut till stolpen.

Dold text
Skrivet av Lasergurka:

Alternativt kommer man upp på taket genom att bara gå över den där smala metallgrejen som går över spåren och därifrån hoppa direkt upp på taket. Metallgrejen jag pratar om kommer man naturligt till när man går från de tidigare elskåpen.

Det löste sig, tack för tipsen

Permalänk
Medlem

känner exakt samma... Det enda spelet jag spelar nu är HoTs eftersom man kan in och spela ett game sen sluta... Funderar på att sälja datorn eller dyl så man verkligen får tillbaka suget... Om man nu får det?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Konstigt att ingen verkar ha anmärkt på att man är helt säker i baserna? Hade gärna sett att man inte skulle vara helt 100% säker. En annan sak att ifrågasätta är varför det inte går att rensa upp områden? Tycker att man också borde kunna utvidga/bygga egna baser. Bygga försvar och liknande.

Gärna sett att det gick att säkra upp områden så att säga, hade också sett att man faktiskt fick se mer folk i rörelse rent allmänt. Verkar inte vara några större problem med elektricitet och vatten exempelvis, gärna sett mer diskussion om sånt.

Utvecklingen verkar vara något i stil med Viral > Biter > Volatile om jag förstår det korrekt. Men det förklaras inte så noga, finns också andra sorter som verkar vara olika former av mutationer, men oklart exakt. Demolishern verkar dock vara någon form av misslyckat experiment.

I övrigt då? Finns väl inte så mycket att säga, det blir tyvärr relativt enformigt, finns liksom begränsat med olika uppgifter att göra. Att så att säga lattja runt är helt ok, men känns meningslöst i längden när det inte går att påverka spelvärlden på något sätt. Finns ganska så lite att göra för att vara ett öppet spel ändå. Eller snarare så finns det väl saker, men det mesta är liknande, det kan vara kul att rensa upp ett område från zombies men varför inte ge möjligheten att bygga en egen bas där? Trots allt får man ändå betrakta det som ett steg över dead island, att man kan klättra är trevligt och vettigt. Baserna verkar överlag ha lite vettigare försvar än i dead island också. Lite märkligt är att en del baser inte har folk alls, helt tomma på folk helt enkelt. Nog borde det finnas ett par stycken som sköter om basen ändå?

Känns skumt att komma till en safe-zone och så är ingen där. Men stället är ändå så säkert så försvaret fungerar per automatik är väl tanken. Men känns ju lite lätt riskabelt att sova utomhus, strömmen går mitt i natten och så är ingen där?

Självklart är detta ett spel som helst ska spelas i co-op, förhöjer upplevelsen en del. Lite trist att man dock inte kunde göra sista uppdraget i co-op, dock var väl berättelsen knappast någon särskilt minnesvärd sådan och lite väl kort dessutom.

Permalänk
Medlem

Zombify Your Life: Dying Light Mod Tools Released

Citat:

You can find the Dying Light Developer Tools in your Steam Library, appropriately enough in the Tools menu.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jag får enorma lagg (sekunder) då och då, speciellt i cut-scenes. Någon som vet vad detta beror på och hur jag kan lösa det?
I övrigt flyter det på väldigt bra för mig.

Lite info om min rigg: intel 2500k klockad lite över 4 GHz, GTX770 SLI, 8 GB i ram. Mitt egna googlande har inte riktigt hjälpt än.

Visa signatur

i5 2500k, GTX770SLI, 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Konstigt att ingen verkar ha anmärkt på att man är helt säker i baserna? Hade gärna sett att man inte skulle vara helt 100% säker. En annan sak att ifrågasätta är varför det inte går att rensa upp områden? Tycker att man också borde kunna utvidga/bygga egna baser. Bygga försvar och liknande.

Gärna sett att det gick att säkra upp områden så att säga, hade också sett att man faktiskt fick se mer folk i rörelse rent allmänt. Verkar inte vara några större problem med elektricitet och vatten exempelvis, gärna sett mer diskussion om sånt.

Utvecklingen verkar vara något i stil med Viral > Biter > Volatile om jag förstår det korrekt. Men det förklaras inte så noga, finns också andra sorter som verkar vara olika former av mutationer, men oklart exakt. Demolishern verkar dock vara någon form av misslyckat experiment.

I övrigt då? Finns väl inte så mycket att säga, det blir tyvärr relativt enformigt, finns liksom begränsat med olika uppgifter att göra. Att så att säga lattja runt är helt ok, men känns meningslöst i längden när det inte går att påverka spelvärlden på något sätt. Finns ganska så lite att göra för att vara ett öppet spel ändå. Eller snarare så finns det väl saker, men det mesta är liknande, det kan vara kul att rensa upp ett område från zombies men varför inte ge möjligheten att bygga en egen bas där? Trots allt får man ändå betrakta det som ett steg över dead island, att man kan klättra är trevligt och vettigt. Baserna verkar överlag ha lite vettigare försvar än i dead island också. Lite märkligt är att en del baser inte har folk alls, helt tomma på folk helt enkelt. Nog borde det finnas ett par stycken som sköter om basen ändå?

Känns skumt att komma till en safe-zone och så är ingen där. Men stället är ändå så säkert så försvaret fungerar per automatik är väl tanken. Men känns ju lite lätt riskabelt att sova utomhus, strömmen går mitt i natten och så är ingen där?

Självklart är detta ett spel som helst ska spelas i co-op, förhöjer upplevelsen en del. Lite trist att man dock inte kunde göra sista uppdraget i co-op, dock var väl berättelsen knappast någon särskilt minnesvärd sådan och lite väl kort dessutom.

Ja, enligt mig bärs spelet bara upp av den underhållande spelmekaniken. Speldesignen och den öppna världen är ganska så begränsad och trist. Story och karaktärer är lite väl standardiserade och med väldigt varierande kvalitet.

Det är ett väldigt klassiskt spel i rätt snygg kostym och underhållande mekanik helt enkelt. Den högre realismen du eftersöker känns ju rätt felplacerad.

Permalänk
Skrivet av Highlaj:

Kanske inte helt rätt tråd men känner att jag inte behöver skapa en tråd för det.

Jag köpte spelet med bara kod på spelbutiken.se, när jag fick bilden med koden på så ser jag att det är två st koder (båda är uppdela som XXXXX-XXXXX-XXXXX) där jag använde den översta. Bilden är inscannad på samma bild, har det blivit fel och jag har fått två koder eller ska det vara på detta sätt? Jag använde den översta koden i Steam och den fungerade bra, tänkte isf skänka bort den till någon vän eller här på forumet. Vad tror ni? Nej, tänker inte fråga SB för då kommer då kommer dom ta tillbaka koden och jag känner att jag behöver ha lite flyt atm (tror inte på karma).

Det är inte en bonus eller liknande? Kommer ihåg att jag ibland fått flera koder för samma spel och då har det varit just bonusar eller annat extramaterial.

Går det ens att aktivera samma spel två gånger på steam? Annars är det ju bara att pröva å se vad som händer :)d

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Ja, enligt mig bärs spelet bara upp av den underhållande spelmekaniken. Speldesignen och den öppna världen är ganska så begränsad och trist. Story och karaktärer är lite väl standardiserade och med väldigt varierande kvalitet.

Det är ett väldigt klassiskt spel i rätt snygg kostym och underhållande mekanik helt enkelt. Den högre realismen du eftersöker känns ju rätt felplacerad.

Är väl kanske inte direkt realism jag eftersöker, men hade varit kul om man hade utvecklat det där med baserna lite mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Är väl kanske inte direkt realism jag eftersöker, men hade varit kul om man hade utvecklat det där med baserna lite mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår vad du menar. Det finns väldigt mycket i spelet som dom gärna kunde ha utvecklat, ändrat och lagt till.

Permalänk
Medlem

Uppriktigt sagt tyckte jag det var skitkul från start medans jag har spelat GTAV kanske en timme och stör mig otroligt på den dåliga styrningen, inte ens riktiga sikten till vapnen och för att inte snacka om kameran när man kör bil. Det kanske växer på mig.

Permalänk

Har nu efter ett längre avbrott börjat spela Dying Light igen, och har uppenbarligen kommit lite nya grejer, vilket alltid är trevligt, MEN; När jag spelar på laptopen nu så upplever jag att spelet flyter mycket sämre än det gjorde tidigare.

Är en MSI GS70 jag har, med GTX 870M, en fyrkärnig i7 4710HQ och 16GB RAM.

Jag vet att spelande av nya spel oftast är hårt begränsat på laptops, men tidigare kunde jag spela utan större problem, på iaf low/medel, nu har jag allt på lägsta förutom upplösningen (textures är ju som lägst på medium), och bara när man är i the Tower så sjunker FPSen ner till runt 30.

Har senaste drivers installerade... något annat förslag på vad man kan prova? Kan virus ställa till det? Överhettning kanske?

EDIT: Set affinity tricket som man använde tidigare verkar inte längre funka, så fort jag väljer bara Core0 och trycker ok kraschar spelet (och det kommer inte igång när man valt alla kärnor igen som det ska).

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Kort trailer till expansionen The Following som introducerar stora öppna områden och natur och fordon m.m.

Permalänk
Medlem

NAJS!

fyfan va najs! ingen aning om när den släpps va? @Buio:

Permalänk
Medlem

Har inte sett något datum än. Men den kommer inte vara speciellt dyr, de har avslöjat priset. Har man season pass ingår den, annars kommer den ligga på $15 (antar att det blir €15 då).
http://www.eurogamer.net/articles/2015-07-29-dying-light-expa...

Den nya kartan kommer vara lika stor som alla tidigare kartor sammanslagna. Vilket i och för sig inte är konstigt då det är mer stora ytor och bilåkning.

Permalänk
Medlem

usch kommer inte röra deras DLC. Techland och WB kan ta sig i baken.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

@Commander: De DLCer de släppt till Dying Light har varit bra.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldritzh:

@Commander: De DLCer de släppt till Dying Light har varit bra.

Problemet för mig är att spelet inte ens startar längre, varit i kontakt med deras support som är trevlig men ganska värdelös till att försöka hitta problemet/lösa crasherna som bara uppstår på deras spel. Med tanke på att de bara har 2 Linux utvecklare i hela företaget som gjorde porten så har jag get upp helt då även Steam nekar mig refund och som jag sa tidigare, Techland och WB kan ta sig i baken. WB är inte nya med att lansera ett spel som inte alls fungerar och sedan låta det ruttna i bakgrunden.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

@Commander: Ah! Trodde du körde ol' trusty Windows. Då förstår jag, har hört att många Linux-användare har problem med deras spel, så då förstår jag vad du menar.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Den där såg ju....riktigt kul ut!!!
Woho!

Permalänk
Medlem

Nu har ju inte jag någon av dlcerna till spelet men kör ubuntu för tillfället måste säga de funkar förvånande vis bra, har stabil bra fps även i högsta grafik och hittills aldrig haft några problem med några spel på steam som är till linux och steamos.

Det som jag har problem med dock i dying light är att gubbarna inte öppnar munnarna när dom pratar i scenerna i campaign, men det kan man ju faktiskt överleva utan.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Nu har ju inte jag någon av dlcerna till spelet men kör ubuntu för tillfället måste säga de funkar förvånande vis bra, har stabil bra fps även i högsta grafik och hittills aldrig haft några problem med några spel på steam som är till linux och steamos.

Det som jag har problem med dock i dying light är att gubbarna inte öppnar munnarna när dom pratar i scenerna i campaign, men det kan man ju faktiskt överleva utan.

AMD? Det är en feature från Dying Light, varit ett problem sen launch. Var samma problem för alla men kom en patch som fixade för Nvidia användare om jag minns rätt. Dock att du får igång det är ett plus.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

AMD? Det är en feature från Dying Light, varit ett problem sen launch. Var samma problem för alla men kom en patch som fixade för Nvidia användare om jag minns rätt. Dock att du får igång det är ett plus.

Ne jag kör setup i "stationär 2" nedanför i sign dvs ett gtx 970.

Ja de funkar verkligen hur bra som helst som på windows.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Bozak horde kan vara bland det mest irriterande skiten jag spelat. Iaf, känner att dom kan behålla sin båge. Är ju typ 300 uppdrag...

Edit: Är tydligen 20, men ffs, det är ju inte kul direkt...

Sprang visst rätt igenom vid kvällens försök, fortfarande inte så superkul men det dock kul att göra infected till nåldynor.