AKUT: nytt bygge – skärmen bara svart :(

Permalänk

AKUT: nytt bygge – skärmen bara svart :(

Hej,
Precis byggt ihop ny dator + skärm för att game:a hela påsken så händer följande.
Jag bygger ihop den, kopplar in skärmen. Men skärmen visar bara svart.

Vad ska jag göra?

Jag har testat att koppla in skärmens Displayportkabel i de olika uttagen på grafikkortet, samt den på moderkortet. Ingen skillnad.

Oerhört tacksam för hjälp!

Bild:
https://www.dropbox.com/s/6rnrudhk4m75wij/IMG_2459.JPG?dl=0

Komponenter:
ASUS GeForce GTX TITAN X 12GB
Intel i7 4790 K 4GHZ
Samsung SSD EVO 850-Series 250GB
1 st 7499 sek ASUS 27" ROG SWIFT PG278Q
1 st 1399 sek HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP
Tillbehör till MSI Z97 GAMING 7
Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär
Fractal Design Define R5, Svart

Permalänk
Inaktiv

Låter som någon glömt att koppla i strömmen till skärmen eller att slå på den..

Permalänk
Skrivet av anon186252:

Låter som någon glömt att koppla i strömmen till skärmen eller att slå på den..

Elen till skärmen är inkopplad och skärmen är påslagen!

Permalänk
Medlem

Inte lätt att se något på din bild.

Sitter alla distanser där de ska?
Sitter alla kablar där de ska och åt rätt håll?
Provat med en minnessticka i taget i olika platser?
Provat utan tangentbord/mus inkopplat?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Inaktiv

Hmm.. då är det jobbigare, ovan har bra förslag. Får du upp BIOS?

Permalänk
Medlem

Håller med tidigare skrivare... ta en bild på själva moderkortet så vi ser ifall en kabel saknas eller om
något annat ser skumt ut

Visa signatur

My sole companion is my weapon. I must care for it better than any hunter has ever cared for his beast. I must master it more than any warlock has ever mastered his demon. Without me, it is useless. Without it, I am nothing.
I am the Warrior. Death is my business. Be it yours...or mine.

Permalänk
Medlem

Rätt source på skärmen? Annars prova att koppla ur ram minnerna och prova 1 och 1

Permalänk
Skrivet av anon186252:

Hmm.. då är det jobbigare, ovan har bra förslag. Får du upp BIOS?

Nej, det är bara helt svart.

Permalänk
Entusiast

8-pin cpu? Ser jag galet eller har du inte kopplat in den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

8-pin cpu? Ser jag galet eller har du inte kopplat in den?

Därför vi skulle vilja ha en bra bild på moderkortet...

Visa signatur

My sole companion is my weapon. I must care for it better than any hunter has ever cared for his beast. I must master it more than any warlock has ever mastered his demon. Without me, it is useless. Without it, I am nothing.
I am the Warrior. Death is my business. Be it yours...or mine.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zpnk:

8-pin cpu? Ser jag galet eller har du inte kopplat in den?

Nej, du ser helt rätt. Nu när jag tittar efter ser jag inte heller någon sladd där..

Permalänk
Skrivet av Brajg:

Därför vi skulle vilja ha en bra bild på moderkortet...

Skrivet av Brajg:

Håller med tidigare skrivare... ta en bild på själva moderkortet så vi ser ifall en kabel saknas eller om
något annat ser skumt ut

Här kommer fler bilder!
https://www.dropbox.com/s/dvw3xgqochg98oq/IMG_2461.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/9paw6al2sub70bq/IMG_2462.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/p8rbaa0negt9hk1/IMG_2465.JPG?dl=0

(Jag ändrade strömförsörjningen till grafikkortet något sedan bilden innan)

Permalänk
Medlem

Testa kör moderkort + cpu + ram. Inget annat, koppla ur alla usb kontakter, dvd, GPU mm.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Ser ut som tidigare talare påpekat att CPU-försörjningen till vänster inte är ikopplad

Visa signatur

My sole companion is my weapon. I must care for it better than any hunter has ever cared for his beast. I must master it more than any warlock has ever mastered his demon. Without me, it is useless. Without it, I am nothing.
I am the Warrior. Death is my business. Be it yours...or mine.

Permalänk
Entusiast
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cowabunga:

Högst upp till vänster är det en kontakt. Koppla i rätt sådan så kommer det fungera.
Edit: ska det sitta en kontakt*

Permalänk
Medlem
Visa signatur

My sole companion is my weapon. I must care for it better than any hunter has ever cared for his beast. I must master it more than any warlock has ever mastered his demon. Without me, it is useless. Without it, I am nothing.
I am the Warrior. Death is my business. Be it yours...or mine.

Permalänk
Medlem

Även på dessa bilder så saknar du CPU 4+4pin. 8-pin kontakten längst upp till vänster. Koppla in den så får processorn ström och datorn startar. Happy easter gaming!

Skickades från m.sweclockers.com

Edit; tolva på bollen. Tog för lång tid att skriva på mobilen

Permalänk
Entusiast

Funkade nu va TS?

Permalänk

Det var 8:an till processorn som många påpekade! Vilken slarver jag är!

<3 TACK SOM FAN <3

Nu blir det gaming-påsk

Permalänk
Medlem

Titan X och intel stockkylare.. hoppas de där är en temporär lösning för känns lite konstigt prioriterat annars

förövrigt så har du glömt koppla 8-pins strömkabel till CPU'n, misstänker att din dator piper till och sen vägrar boota? processorn är inte jätteglad i att starta upp utan ström

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Skönt

Visa signatur

My sole companion is my weapon. I must care for it better than any hunter has ever cared for his beast. I must master it more than any warlock has ever mastered his demon. Without me, it is useless. Without it, I am nothing.
I am the Warrior. Death is my business. Be it yours...or mine.

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Funkade nu va TS?

Yes! Du var spot on!

Skrivet av Oliver91:

Titan X och intel stockkylare.. hoppas de där är en temporär lösning för känns lite konstigt prioriterat annars

förövrigt så har du glömt koppla 8-pins strömkabel till CPU'n, misstänker att din dator piper till och sen vägrar boota? processorn är inte jätteglad i att starta upp utan ström

Haha. Ja. Hm! Får se om ja klockar upp den (har aldrig gjort det förut).

Skrivet av Brajg:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Titan X och intel stockkylare.. hoppas de där är en temporär lösning för känns lite konstigt prioriterat annars

förövrigt så har du glömt koppla 8-pins strömkabel till CPU'n, misstänker att din dator piper till och sen vägrar boota? processorn är inte jätteglad i att starta upp utan ström

Känns prioriterat tycker jag! Men om det är rätt, är subjektivt. Grafikkortet ger ju faktiskt prestanda även om inte cpun överklockas.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Känns prioriterat tycker jag! Men om det är rätt, är subjektivt. Grafikkortet ger ju faktiskt prestanda även om inte cpun överklockas.

Men kommer att flaskas i vissa spel av den låga frekvensen på processorn, 3,3/3,6 GHz är inte så värst bra i spel som kräver hög IPC. Han har ju ändå en Swift och vill säkert ha hög fps, vilket i vissa spel kräver en hög frekvens på processorn.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Men kommer att flaskas i vissa spel av den låga frekvensen på processorn, 3,3/3,6 GHz är inte så värst bra i spel som kräver hög IPC. Han har ju ändå en Swift och vill säkert ha hög fps, vilket i vissa spel kräver en hög frekvens på processorn.

Dock så turbo boostar 4790k till 4,4 ghz stock och 4,0 utan boost så bör inte vara något problem.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Men kommer att flaskas i vissa spel av den låga frekvensen på processorn, 3,3/3,6 GHz är inte så värst bra i spel som kräver hög IPC. Han har ju ändå en Swift och vill säkert ha hög fps, vilket i vissa spel kräver en hög frekvens på processorn.

Ni kanske får strypta versioner i Finland, men här i Sverige så är det där proppen bra mycket snabbare än så..

Kan inte vara kul att torska i hockey hela tiden och få strypta grejer

Permalänk
Skrivet av cowabunga:

Yes! Du var spot on!

Haha. Ja. Hm! Får se om ja klockar upp den (har aldrig gjort det förut).

Vi inte sabba några drömmar om datorn nu :). Men köper ett dyrt grafikkort och har ett halvt budget agg i datorn, är lite fel tänkt enligt mig.

Detta agg är 10 gånger bättre och har 10 års garanti http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2551603, har semipassiv fläkt (fläkten står still vid låg belastning). Är något sådant minst jag hade köpt ihop med den dyra datorn i övrigt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

Dock så turbo boostar 4790k till 4,4 ghz stock och 4,0 utan boost så bör inte vara något problem.

Jag blandade förmodligen med en tråd som handlade om 5820k. En oklockad 4790k är ju som du säger något helt annat.

Skrivet av Blk:

Ni kanske får strypta versioner i Finland, men här i Sverige så är det där proppen bra mycket snabbare än så..

Kan inte vara kul att torska i hockey hela tiden och få strypta grejer

Det skulle ha gått att svara snällare att det var en 4790k istället för en 5820k. Minns inte riktigt varför jag missade, men troligtvis hade jag en 5820k-tråd uppe samtidigt.
Bryr mig mera om rally och F1, kan inte vara kul att inte ha någon chans överhuvudtaget;)
Tyvärr torskar Finland ofta när det verkligen gäller, men lyckligtvis inte 2011 som vi alla minns med glädje. Kan ju påminna....6-1:P

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vi inte sabba några drömmar om datorn nu :). Men köper ett dyrt grafikkort och har ett halvt budget agg i datorn, är lite fel tänkt enligt mig.

Detta agg är 10 gånger bättre och har 10 års garanti http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2551603, har semipassiv fläkt (fläkten står still vid låg belastning). Är något sådant minst jag hade köpt ihop med den dyra datorn i övrigt.

Tror du blandar ihop den med CX. RM serien är i nivå med Evga supernova g2 på det mesta utom garanti längd. Båda har semipassiv drift och 80+ guld.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.