Permalänk

Dac Hjälp

Hej jag har under ett tag kännt att jag vill köpa en dac så ja undrar om ni har några förslag till mina dali zensor 1's. Jag kommer att koppla genom usb så det behövs inte optiskt eller coaxial kontakt. Dac'en får inte färga treble ljudet för då blir det för skränigt för min smak, sen får den gärna luta åt det varmare hållet. Min budget ligger helst runt 1500kr

Visa signatur

Ljud
Desktop: B&W 605 S2 + XTZ 10.17 - Cambridge Azur 740a - ODAC
Portable: Audio Technica Ath-M50x / Shure SE215 - FiiO X1

Permalänk
Medlem
Skrivet av jpsnubben:

Hej jag har under ett tag kännt att jag vill köpa en dac så ja undrar om ni har några förslag till mina dali zensor 1's. Jag kommer att koppla genom usb så det behövs inte optiskt eller coaxial kontakt. Dac'en får inte färga treble ljudet för då blir det för skränigt för min smak, sen får den gärna luta åt det varmare hållet. Min budget ligger helst runt 1500kr

Du ska definitivt ha en odac. Helt perfekt. http://www.headnhifi.com/odac-rca

Googla lite på dom, de är välkända för att ha extremt lite förvrängning och vara det mest prisvärda du kan hitta. Är du händig kan du beställa ett kit istället där du själv får plocka ihop den, då kan man spara några hundralappar.

Permalänk
Skrivet av jH0Ni:

Välkända för att ha extremt lite förvrängning

Jag söker inte en helt transparant dac eller det tror jag inte iaf. har du någon erfarenhet med en Odac själv?

Visa signatur

Ljud
Desktop: B&W 605 S2 + XTZ 10.17 - Cambridge Azur 740a - ODAC
Portable: Audio Technica Ath-M50x / Shure SE215 - FiiO X1

Permalänk
Medlem
Skrivet av jpsnubben:

Jag söker inte en helt transparant dac eller det tror jag inte iaf. har du någon erfarenhet med en Odac själv?

Jag äger en. Är supernöjd, den gör precis det den ska. Alltså det är väldigt lite skillnad mellan olika dacar, tror verkligen inte att du ska leta efter en dac dom ger dig "varmare" ljud. Det är bättre du jobbar på din akustik eller byter högtalare då. Förstärkare kan väl påverka en smula med dacar påverkar typ 0.
Målet med en dac är ju att få så korrekt konvertering som möjligt, och mätningar på odac säger att den är långt före konkurrensen på den punkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jH0Ni:

Jag äger en. Är supernöjd, den gör precis det den ska. Alltså det är väldigt lite skillnad mellan olika dacar, tror verkligen inte att du ska leta efter en dac dom ger dig "varmare" ljud. Det är bättre du jobbar på din akustik eller byter högtalare då. Förstärkare kan väl påverka en smula med dacar påverkar typ 0.
Målet med en dac är ju att få så korrekt konvertering som möjligt, och mätningar på odac säger att den är långt före konkurrensen på den punkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har läst runt lite och jag hittade det här "ODAC's treble seems to be pretty hot and maybe even a little grainy as well, leading to fatigue" stämmer detta tycker du?

Visa signatur

Ljud
Desktop: B&W 605 S2 + XTZ 10.17 - Cambridge Azur 740a - ODAC
Portable: Audio Technica Ath-M50x / Shure SE215 - FiiO X1

Permalänk
Avstängd

Hegel Super.

Permalänk

Audioengine D1!! Älskar min iaf

Generellt sett så får man lite varmare ljud med rörstärkare, så det kan ju vara något att ha.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

Någon som har någon erfarenhet med denna?

http://schiit.com/products/modi-2

Visa signatur

Ljud
Desktop: B&W 605 S2 + XTZ 10.17 - Cambridge Azur 740a - ODAC
Portable: Audio Technica Ath-M50x / Shure SE215 - FiiO X1

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jpsnubben:

Jag har läst runt lite och jag hittade det här "ODAC's treble seems to be pretty hot and maybe even a little grainy as well, leading to fatigue" stämmer detta tycker du?

Nej Odac är väldigt korrekt, det du verkar vilja göra är ju att ha en tonkontroll som dämpar diskanten lite ev i kombination med lite mer "värme" men det innebär inte att du ska köpa en usel färgad dac utan du bör ju i så fall använda en EQ, eller så fixar du dina akustiska problem .
Köp bra prylar i fortsättningen, Odac är en bra pryl och kan vara en bra början för dig att bygga upp ett bra ljudsystem och så kör du med en bra eq för att färga ljudet i stället för att köpa skitprodukter som inte går att reglera eller stänga av.

En bra gratis mjukvaru eq :
http://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nej Odac är väldigt korrekt, det du verkar vilja göra är ju att ha en tonkontroll som dämpar diskanten lite ev i kombination med lite mer "värme" men det innebär inte att du ska köpa en usel färgad dac utan du bör ju i så fall använda en EQ, eller så fixar du dina akustiska problem .
Köp bra prylar i fortsättningen, Odac är en bra pryl och kan vara en bra början för dig att bygga upp ett bra ljudsystem och så kör du med en bra eq för att färga ljudet i stället för att köpa skitprodukter som inte går att reglera eller stänga av.

En bra gratis mjukvaru eq :
http://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Okej nu var det ju inte så att ja sökte en färgad Dac utan bara att jag inte ville ha den sterilaste/platta dacen på marknaden som gör mitt ljud tråkigt och olyssningsbart

Visa signatur

Ljud
Desktop: B&W 605 S2 + XTZ 10.17 - Cambridge Azur 740a - ODAC
Portable: Audio Technica Ath-M50x / Shure SE215 - FiiO X1

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jpsnubben:

Okej nu var det ju inte så att ja sökte en färgad Dac utan bara att jag inte ville ha den sterilaste/platta dacen på marknaden som gör mitt ljud tråkigt och olyssningsbart

Odac är nog den överlägset mest prisvärda och välljudande dacen som finns om du klarar dig med bara usb ingång, den låter definitivt inte tråkigt och platt utan den låter i stort sett inte alls, låter det tråkigt via bra prylar så är det inte de bra prylarnas fel utan man bör kolla efter andra förklaringar till varför det i så fall låter dåligt, att bygga fast sig med färgade prylar är bara dumt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Odac är nog den överlägset mest prisvärda och välljudande dacen som finns om du klarar dig med bara usb ingång, den låter definitivt inte tråkigt och platt utan den låter i stort sett inte alls, låter det tråkigt via bra prylar så är det inte de bra prylarnas fel utan man bör kolla efter andra förklaringar till varför det i så fall låter dåligt, att bygga fast sig med färgade prylar är bara dumt.

Finns det ingen som är bättre/lika bra ljudmässigt? Så att ja kan jämnföra och sånt

Visa signatur

Ljud
Desktop: B&W 605 S2 + XTZ 10.17 - Cambridge Azur 740a - ODAC
Portable: Audio Technica Ath-M50x / Shure SE215 - FiiO X1

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jpsnubben:

Finns det ingen som är bättre/lika bra ljudmässigt? Så att ja kan jämnföra och sånt

Jodå, Odacen är inspirerad av Benchmark men saknar anslutningar o funktioner gentemot dem men är billigare och nästan lika bra så en Benchmark kan ju vara nått att jämföra med http://benchmarkmedia.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jodå, Odacen är inspirerad av Benchmark men saknar anslutningar o funktioner gentemot dem men är billigare och nästan lika bra så en Benchmark kan ju vara nått att jämföra med http://benchmarkmedia.com/

mrqaffe jag såg i din signatur att du har ett par studiomonitorer, och då undrar jag om du har lystnat på odac'en med ett par hifi högtalare och ifall du har lystnat på en hifi dac. jag har lånat hem hifi dac så jag vet ungefär vad dom innebär. bara så jag vet att jag kan lita på dina ord

Visa signatur

Ljud
Desktop: B&W 605 S2 + XTZ 10.17 - Cambridge Azur 740a - ODAC
Portable: Audio Technica Ath-M50x / Shure SE215 - FiiO X1

Permalänk
Skrivet av jpsnubben:

mrqaffe jag såg i din signatur att du har ett par studiomonitorer, och då undrar jag om du har lystnat på odac'en med ett par hifi högtalare och ifall du har lystnat på en hifi dac. jag har lånat hem hifi dac så jag vet ungefär vad dom innebär. bara så jag vet att jag kan lita på dina ord

mrqaffe och oyegie är två namn att lägga på minnet

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Skrivet av Itchy Trojan:

mrqaffe och oyegie är två namn att lägga på minnet

Jo jag vet att han är med lite här och där men jag vet ju inte vad han har lyssnat på och vad han håller på med förlåt om jag var respektlös.

Visa signatur

Ljud
Desktop: B&W 605 S2 + XTZ 10.17 - Cambridge Azur 740a - ODAC
Portable: Audio Technica Ath-M50x / Shure SE215 - FiiO X1

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jpsnubben:

mrqaffe jag såg i din signatur att du har ett par studiomonitorer, och då undrar jag om du har lystnat på odac'en med ett par hifi högtalare och ifall du har lystnat på en hifi dac. jag har lånat hem hifi dac så jag vet ungefär vad dom innebär. bara så jag vet att jag kan lita på dina ord

Jag har en rätt bra "hifidac" en Chord DSC 1600e, det är faktiskt min dac som är fotad i deras broschyrer på den, jag har även några mer normala inte så dyra dacar och vänner som har Benchmark och Sonic solutions och Apogee och Meridian.
Så ja jag har lyssnat på "hifidacar" det är ju hursomhelst samma ljudmål (transparens) som gäller men de brukar ha fler anslutningar eftersom usb blir lite begränsat och så är det ju bra att ha balanserade utgångar också och kanske även analogt variabel utnivå så man kan ha dacen som digitalförsteg och inte bara dac.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag har en rätt bra "hifidac" en Chord DSC 1600e, det är faktiskt min dac som är fotad i deras broschyrer på den, jag har även några mer normala inte så dyra dacar och vänner som har Benchmark och Sonic solutions och Apogee och Meridian.
Så ja jag har lyssnat på "hifidacar" det är ju hursomhelst samma ljudmål (transparens) som gäller men de brukar ha fler anslutningar eftersom usb blir lite begränsat och så är det ju bra att ha balanserade utgångar också och kanske även analogt variabel utnivå så man kan ha dacen som digitalförsteg och inte bara dac.

Med andra ord du kan din skit då får jag tacka för all hjälp, nu är det dags att beställa hem detta monster

Visa signatur

Ljud
Desktop: B&W 605 S2 + XTZ 10.17 - Cambridge Azur 740a - ODAC
Portable: Audio Technica Ath-M50x / Shure SE215 - FiiO X1

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jpsnubben:

Jo jag vet att han är med lite här och där men jag vet ju inte vad han har lyssnat på och vad han håller på med förlåt om jag var respektlös.

Det är lugnt, jag är en som anser att neutral återgivning är det som gäller och jag ser ingen egentlig skillnad i ljudkvalitetskraven mellan hifi, studio eller pa delar, allt bra är ofärgat och färgar det så är det inga bra prylar att ÅTEGE musik med, färga kan man göra under musikskapandet men då är det en del av att skapa musiken ungefär som att olika musiker spelar på eller stämmer instrumenten olika för att sätta sin prägel/sound på musiken men återgivningen ska alltid vara ofärgad för annars är det ju inte längre en återgivning av musikerna.
Har man neutral återgivning och man inte gillar hur det låter så byter man ut musikerna man lyssnar på i stället för att förvränga återgivningen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jpsnubben:

Med andra ord du kan din skit då får jag tacka för all hjälp, nu är det dags att beställa hem detta monster

Odacen är ett prisvärt litet monster, den har ju sina begränsningar men ljudkvaliten är mycket bra för så lite pengar och även om man betalar väldigt mycket mer så blir det inte särskilt mycket bättre ljud utan bara flera funktioner och anslutningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Odacen är ett prisvärt litet monster, den har ju sina begränsningar men ljudkvaliten är mycket bra för så lite pengar och även om man betalar väldigt mycket mer så blir det inte särskilt mycket bättre ljud utan bara flera funktioner och anslutningar.

Bara så att allt blir rätt innan jag trycker på betalknappen det är denna du snackar om va?

http://www.headnhifi.com/odac-rca

Visa signatur

Ljud
Desktop: B&W 605 S2 + XTZ 10.17 - Cambridge Azur 740a - ODAC
Portable: Audio Technica Ath-M50x / Shure SE215 - FiiO X1

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jpsnubben:

Bara så att allt blir rätt innan jag trycker på betalknappen det är denna du snackar om va?

http://www.headnhifi.com/odac-rca

Ja det där är en version på Odac som är färdigbyggd och har rca utgång, kortet till den är ju färdigmonterat pga att det är ytmonterade komponenter så den är ju väldigt lättbyggd om du vill montera den själv för att spara lite pengar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja det där är en version på Odac som är färdigbyggd och har rca utgång, kortet till den är ju färdigmonterat pga att det är ytmonterade komponenter så den är ju väldigt lättbyggd om du vill montera den själv för att spara lite pengar.

Är det några större skillnader på versionerna ljudmässigt?

Visa signatur

Ljud
Desktop: B&W 605 S2 + XTZ 10.17 - Cambridge Azur 740a - ODAC
Portable: Audio Technica Ath-M50x / Shure SE215 - FiiO X1

Permalänk
Medlem
Skrivet av jpsnubben:

Jag har läst runt lite och jag hittade det här "ODAC's treble seems to be pretty hot and maybe even a little grainy as well, leading to fatigue" stämmer detta tycker du?

Nej det tycker jag absolut inte. I min mening är den neutral, är det något som låter illa är det nog akustiken eller högtalarna som behöver jobbas på/bytas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Var för sugen för att vänta på ditt svar Mrqaffe har köpt den nu

Visa signatur

Ljud
Desktop: B&W 605 S2 + XTZ 10.17 - Cambridge Azur 740a - ODAC
Portable: Audio Technica Ath-M50x / Shure SE215 - FiiO X1

Permalänk
Medlem

Den "gamla" klassikern Brik D/A Converter för 799:- på Kjell kanske kan vara ett alternativ?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jpsnubben:

Är det några större skillnader på versionerna ljudmässigt?

Har firat påsk mestadels offline
Det är samma dackort (dvs själva Odacen) i alla, det som skiljer är kontakter och lådkombinationen och så går ju dessutom Odacen att bygga fast på O2s kretskort om man offrar möjligheten till batteridrift av O2, i kombination med O2 så blir det stor skillnad eftersom O2 ger en mycket kraftigare utgång och dessutom har en volymkontroll eftersom den är gjord för att driva hörlurar och inte bara en linjeingång på ett försteg, men då är det ju egentligen inte längre en Odac utan en "Odac + O2 kombo"

Odackortet i sig är ju rätt litet så det går relativt lätt att bygga in det i diverse prylar om man är hempulare och det finns en del projekt där det byggts in i andra apparater, man kan tex pilla in det i en äldre integrerad förstärkare så får man en billig usbansluten förstärkare som kan passa bra till ett datorljudsystem eller för att ansluta till en telefon via usb-otg för att göra nån sorts musikspelare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.