Inlevelsen Borta? [Hur får man tillbaka spellusten?]

Permalänk

Inlevelsen Borta? [Hur får man tillbaka spellusten?]

Min inlevelse i spel har försämrats kraftigt under de senaste åren, och jag har inte klarat ut några spel på flera år då jag har tröttnat innan jag ens hunnit halvägs, med undantaget Mirrors Edge, det enda spelet jag fastnat för på flera år. Jag testar väldigt många spel men hittar aldrig något. Lite som en missbrukare som behöver starkare och starkare stimulans. Det har blivit att jag mest slösurfar nuförtiden. Är det någon som känner likadant? Finns det något sätt att bryta detta? Tacksam för input.

Rubrik förtydligad
Permalänk
Medlem
Skrivet av DataDidde:

Min inlevelse i spel har försämrats kraftigt under de senaste åren, och jag har inte klarat ut några spel på flera år då jag har tröttnat innan jag ens hunnit halvägs, med undantaget Mirrors Edge, det enda spelet jag fastnat för på flera år. Jag testar väldigt många spel men hittar aldrig något. Lite som en missbrukare som behöver starkare och starkare stimulans. Det har blivit att jag mest slösurfar nuförtiden. Är det någon som känner likadant? Finns det något sätt att bryta detta? Tacksam för input.

Samma här, de senaste spelet jag spelade klart var Mafia II hoppas verkligen jag orkar dra igenom GTA V nu när de kommer till PC för har redan lagt det på hyllan både till ps3 och ps4.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

samma här är ju sjukt tråkigt

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataDidde:

Min inlevelse i spel har försämrats kraftigt under de senaste åren, och jag har inte klarat ut några spel på flera år då jag har tröttnat innan jag ens hunnit halvägs, med undantaget Mirrors Edge, det enda spelet jag fastnat för på flera år. Jag testar väldigt många spel men hittar aldrig något. Lite som en missbrukare som behöver starkare och starkare stimulans. Det har blivit att jag mest slösurfar nuförtiden. Är det någon som känner likadant? Finns det något sätt att bryta detta? Tacksam för input.

Och samma här.... Dom känns långt ifrån stimulerande nog för att spela genom... Kommer testa det nya GTA bara för att det skall vara så "jävla bra" men kommer garanterat knappt komma halvägs

Permalänk
Medlem

Jo, det händer med jämna mellanrum att man som datorspelare tappar suget. Det bästa tipset brukar vara att ägna lite tid åt andra hobbyer. Efter ett tag så brukar suget komma tillbaka av sig självt.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

Senaste gången jag verkligen verkligen fastnade för ett spel var Mass effect serien. Före det var det fallout. Men efter så är det inget storyspel som jag fastnat för verkligen. Det finns bra spel men inga jag fastnat för. Jag spelar lite spel men suget för att spela är liksom nästan borta. Nu blir det mer för tidsfördriv. :/

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Samma för mig, spelar bara multiplayer spel med kompisar nu för tiden det lilla jag faktiskt spelar. Undrar om det är pga. ålder eller om det är som du säger att man behöver en "starkare fix". Intressant fenomen.

Permalänk

Ta en paus, jag lyssnade på nån krönika där det var nån snubbe som inte spelade någon form av digitalt spel på 1 år, han tyckte att han kunde njuta mer av spel efter det i alla fall. Man kanske inte orkar vänta ett år men en månad eller två av spel fasta borde göra skillnad iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

Spelar i stort sett bara cs nuförtiden, faller alltid tillbaka på cs oavsett om jag lägger bössan på hyllan en månad eller två ibland. Har spelat dota en del också men tröttnat. Finner ingen utmaning i andra multiplayerspel, de enda singleplayerspelen jag klarat av på åratal är witcher 2 och gta 5 (95% ungefär innan jag tröttnade)..

Glömde fallout!

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Själv har man börjat trötta ganska rejält, har börjat spela en hel del War Thunder dock på senaste tiden och flyga ASB (absolute simulator) med flygplan och pansarvagnar i samma match.

Riktigt roligt med joystick och huvud spårning.

Mer eller mindre det enda som har fått någon sorts tid nerlagt på, tröttar på allt annat så fort.

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk

Tror det helt enkelt är så att växa upp, vilket är synd i min mening, ett spel blir så mycket bättre när man verkligen kommer in i det!

sen tror jag det har en hel del med att göra att storyn i modernare titlar är inte vad man varit van vid tidigare, känns inte som att det läggs lika stor tid på en bra story(finns säkerligen en indie titel där ute med jätte bra story, syftar mer på AAA titlar) som det gjordes innan utan mer läggs på grafiken.

sen var ju inte alla spel förr prakt exempel på detta om vi tar ett hyffsat nytt som NFS Underground 2 så var ju storyn obefintlig, men det är inte det som håller mig kvar vid det.

Men tar man Zelda - a link to past så ser man ju vad en bra story gör med ett spel! Ett av få spel jag fortfarande bli uppslukad varje gång man sätter sig vid det

.
Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Inaktiv

Har knappt spelat igenom något av de nyare spelen, jag kan däremot fortfarande ha kul i cs 1.6 och wow vanilla/tbc, samt andra gamla godingar. Skyrim är väl det nyaste jag faktisk anser vara roligt. Jag skulle tippa på att det både är för att man lirat för mycket samt att de nyare spelen ofta skiter i story och fokuserar fullt på grafik, i många fall. Gå tillbaka till något gammalt och prova min teori
Att ta en paus hjälper inte i mitt fall i alla fall. Har gått i 3-4månader utan att finna mer nöje i spelen därefter, suget är tillbaka men spelen är fortfarande inte lika kul.

Permalänk
Medlem

Håller med. Inte så många spel som man verkligen kan knyta sig till. De spel jag spontant kommer på som jag verkligen fastnat för dock är Knights of the Old Republic, Life is Strange och till viss del Metro 2033

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Är det inte bara en naturlig konsekvens av att bli äldre? O_o
Man kan ju fortfarande ha roligt men man flippar väl kanske inte ut lika mycket...

Permalänk
Medlem

Pröva något annat??

Grim Fandango kanske?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataDidde:

Min inlevelse i spel har försämrats kraftigt under de senaste åren, och jag har inte klarat ut några spel på flera år då jag har tröttnat innan jag ens hunnit halvägs, med undantaget Mirrors Edge, det enda spelet jag fastnat för på flera år. Jag testar väldigt många spel men hittar aldrig något. Lite som en missbrukare som behöver starkare och starkare stimulans. Det har blivit att jag mest slösurfar nuförtiden. Är det någon som känner likadant? Finns det något sätt att bryta detta? Tacksam för input.

Kanske åldern? Jag känner igen det där men jag har blivit gammal också. Jag orkar knappt inte spela genom en act i t.ex Diablo II utan att jag nästan somnar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Är det inte bara en naturlig konsekvens av att bli äldre? O_o
Man kan ju fortfarande ha roligt men man flippar väl kanske inte ut lika mycket...

Jo kanske det... Men det finns ju fortfarande vuxna som njuter av datorspel så då borde jag också kunna göra det!

Skrivet av utsatt_unge496:

Ta en paus, jag lyssnade på nån krönika där det var nån snubbe som inte spelade någon form av digitalt spel på 1 år, han tyckte att han kunde njuta mer av spel efter det i alla fall. Man kanske inte orkar vänta ett år men en månad eller två av spel fasta borde göra skillnad iaf.

Redan haft uppehåll i så långt som två månader utan resultat :/

Skrivet av 2infinity:

Samma för mig, spelar bara multiplayer spel med kompisar nu för tiden det lilla jag faktiskt spelar. Undrar om det är pga. ålder eller om det är som du säger att man behöver en "starkare fix". Intressant fenomen.

De flesta beroenden (vad jag vet) innefattar något slags sug för "starkare fix", och datorspel har vid flera tillfällen varit ett beroende för mig.

Ska testa lite "Classics" och se om jag får någon skön flashback-känsla. Typ lira CoD4 Promod via Esl (:()

Permalänk
Medlem

Gör något annat än att sitta framför datorn. Själv är jag långtidssjukskriven och det innebär allt för mycket datorsittande. Jag känner heller ingen lust att spela många spel men viljan kommer tillbaka om jag gör något helt annat i ett par veckor. Samma sak med min "kreativa" sida.

Dessutom så är inte spel lika bra i dag som de var förr i tiden (imo). Många tillverkare skiter i buggfixar eller roliga spel och fokuserar mer på det som drar in pengar: Grafik och maffiga trailers. :/

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Ett tips är att tvinga dig att spela klart det spelen du har, innan du börjar med fler och var sen mer noggrann vilka spel du köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Håller med. Inte så många spel som man verkligen kan knyta sig till. De spel jag spontant kommer på som jag verkligen fastnat för dock är Knights of the Old Republic, Life is Strange och till viss del Metro 2033

Knights of the Old Republic är det gratis numera? Fileplanet hade fullversionen för nedladdning

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Ett tips är att tvinga dig att spela klart det spelen du har, innan du börjar med fler och var sen mer noggrann vilka spel du köper.

Det ska vara kul att spela. Tvingar man sig att spela något så ska man väl byta intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Det ska vara kul att spela. Tvingar man sig att spela något så ska man väl byta intresse.

Absolut, men hittar man inte inlevelsen pga av brist på tålamod. Kan det hjälpa till med lite tvång.

Permalänk

För att förtydliga så konsensus är att storyn i många spel idag inte är lika väl utvecklad som den var förr(ush vad man låter gammal, men i mitt tycke är det så)

Tagit bort citat & svar
Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Helt tvärtom här.

Hade sedan slutet på 2011 och fram till förra månaden helt uteslutande spelat BF3 & 4. Hur mycket jag än ville så lockades jag aldrig av andra spel. Jag sökte relativt snabba spel där man kunde förbättras som spelare och som var någorlunda verklighetsbaserade, vilket är den enda genren som intresserar mig. Det här medförde att det inte fanns några andra spel som kunde mäta sig med BF3/4 vilket fick mig att aldrig vilja byta. Detta var som sagt fram till drygt en månad sedan då jag började uppleva mer frustration än glädje när jag lirade BF4.

Precis då släpptes också Humble Bundle och jag bestämde mig för att nu fick det vara nog med frustration. Jag plockade upp, hör och häpna, min första Humble Bundle och det här kom att bli min vändning. Jag började lira Hitman: Absolution allra först och jag fick kämpa för att hålla tillbaka avtryckaren på mitt gevär med tanke på min bakgrund av uteslutande BF-spel. De första banorna var en total omställning från spelstilen jag tidigare var van vid, men ju längre spelet led, desto mer tålamod fick jag och började mot slutet riktigt njuta av att se en helt ny spelvärd öppna sig.

Eftersom att jag missat så pass många spel genom åren kunde jag fullständigt välja och vraka bland stortitlar som jag dessutom kunde plocka upp riktigt billigt. Sedan dess har jag spelat klart, utöver Hitman, Tomb Raider, Far Cry 3 och är nästan klar med Crysis 2 och nu väntar jag på att få hem Watch Dogs och vräka i mig allt som det har att erbjuda.

Permalänk
Medlem

Känner igen mig också, måste ju slå ett slag för Bioshock Infinite som är det senaste spelet jag spelade igenom och älskade. Oavsett om man spelat de tidigare Bioshockspelen funkar det, helt lös story. Ev lite tradigt gameplay men storyn är (y).

Annars är Telltales spelen ett intressant koncept, kom iofs av mig där också efter ett par episodes men man får en helt annan connection till dem (iaf Walking Dead som jag lirade) än de gamla pang pang, spring spring spelen.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Spelar inte heller så mycket heller just nu, och det beror nog inte bara på ålder då jag bara är 14. Det enda jag kör lite oftare på datorn just nu är Hearthstone, kan hända att jag startar upp BF4 (senast startat 6/3) eller Skyrim (2 mån sedan O_o), eller något annat bara för att. Senaste spel jag startade upp (förutom Hearthstone då) var 12/3 och då bara för att det var en uppdatering på Planetary Annihilation... Antalet speltimmar på Steam sedan årsskiftet är inte många.
Blir istället att jag slösurfar i stället för att göra saker som jag borde göra, som tex ägna mig åt skola på den begränsade tid jag har mellan skola och träningar.

Jag har inte eller råd att köpa nya spel, så jag får klara mig på det jag har och diverse gratisspel...

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Avstängd

känner lite samma jag med har iof kört igenom fallout och assassins creed ..crysis 3 skyrim och blir mest rpg men annars tycker jag med att dom flesta spel varit tråkiga snabbt och blir mer kerbal eller besiege och enkla spel då stora tittlar känns bleka scriptade fördummade och inte färdiga och har bara main story och inge extras och har liksom tappat själen lite och enda jag känt varit skoj ide är day-z men då suger spelmotorn och det är sönderhackat så orkar inte köra det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

För att förtydliga så konsensus är att storyn i många spel idag inte är lika väl utvecklad som den var förr(ush vad man låter gammal, men i mitt tycke är det så)

Jag håller med till viss del, men det stora problemet med dagens spel (AAA) tror jag är att man inte får vara "med" i storyn, känns mer som en interaktiv film (se: Battlefield 3, 4, Medal of Honor, The list goes on...) Detta är främst FPS men du förstår nog poängen. Vill ha frihet och story, finns säkert i många spel men för mig känns det sällsynt.

Redigerat citat
Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

känner lite samma jag med har iof kört igenom fallout och assassins creed ..crysis 3 skyrim och blir mest rpg men annars tycker jag med att dom flesta spel varit tråkiga snabbt och blir mer kerbal eller besiege och enkla spel då stora tittlar känns bleka scriptade fördummade och inte färdiga och har bara main story och inge extras och har liksom tappat själen lite och enda jag känt varit skoj ide är day-z men då suger spelmotorn och det är sönderhackat så orkar inte köra det

Höll på att tappa andningen.

Använd gärna några skiljetecken.

Permalänk

Jag lirar mest retro- och retrobaserade spel numera. Inget nytt förutom Mario Kart 8 är kuul ;_;