Funkar 295x2 med Corsair CX 850M 80+ Bronze Modulär?

Permalänk
Medlem

Funkar 295x2 med Corsair CX 850M 80+ Bronze Modulär?

hej !

Vill verkligen försäkra mig om att mitt PSU kommer klara av detta monsterkort nu innan jag slår till samt om den har rätt spänning och sånt på sina PCI-E kablar så det inte blir smältning som man läst att det kan bli annars

Permalänk
Skrivet av Belarion:

hej !

Vill verkligen försäkra mig om att mitt PSU kommer klara av detta monsterkort nu innan jag slår till samt om den har rätt spänning och sånt på sina PCI-E kablar så det inte blir smältning som man läst att det kan bli annars

Ditt nätag räcker och kan ju alltid se hur mkt sweclockers 295x2 drar:
http://www.sweclockers.com/recension/18544-amd-radeon-r9-295x...

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

Ditt nätag räcker och kan ju alltid se hur mkt sweclockers 295x2 drar:
http://www.sweclockers.com/recension/18544-amd-radeon-r9-295x...

Alltså du får tänka på att på 295x2 är inte watt problemet. Ska kolla om det TS, vänta.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
99:e percentilen

Specs på resten av datorn vore bra. Generellt skulle jag avråda från 295X2, och det gör även Emil i den senaste podcasten

Och ja, effekten på nätagget räcker.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ditt nätaggregat klarar av det då du har en +12V lina på 70AMP. 295x2 kräver två linor med 28A och kombinerat 50A.

Det fungerar så att din starka lina kan helt enkelt dela på sin kraft. Tänk bara på att koppla med två separata kablar för varje 8pin's hål. Bör egentligen inte spela någon roll i ditt fall men bättre att vara säker än att ha smälta kablar.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

ASUS Z97-A ATX

ADATA SSD Premier Pro SP900 256GB

Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB

Noctua NH-U14S 679 kr

Corsair CX 850M 80+ Bronze Modulär

BitFenix Raider Svart

Där har ni mina speccs, men innebär det att jag som tidigare körde SLI då det var med 2 "olika" kablar för att mata strömmen till kortena är det dessa 2 olika som jag måste använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Specs på resten av datorn vore bra. Generellt skulle jag avråda från 295X2, och det gör även Emil i den senaste podcasten

Och ja, effekten på nätagget räcker.

Nja. Det beror på. Det är fortfarande ett galet prisvärt kort då det kostar som ett lite dyrare gtx 980 och presterar bra mycket bättre. Sedan är det såklart frågan om man orkar med CFX. Gör man det däremot så är det helt klart värt det. Kortet slår ju ut Titan Z utan större problem.

Det dem pratade om i podcasten är att det finns problem med CFX, vilket det gör. De konstaterade däremot exakt som jag, stör man sig inte på det så är det galet mycket prestanda. Sedan är ju inte 290x kretsen klen någon stans så det är ju inte det att han tar 2st low end kort. 290x är fortfarande den tredje starkaste konsument kretsen precis efter Gtx Titan X och Gtx 980. Gtx 980 är inte så jätte mycket bättre heller vilket gör att 2 st 290x ger rejält mer med kraft.

Sedan har vi såklart frågan om TS vill vänta på 390x men det är hans val. 295x2 lär ge mer kraft fortfarande men 390x är ju som sagt inte CFX och har mer VRAM.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av philipborg:

Nja. Det beror på. Det är fortfarande ett galet prisvärt kort då det kostar som ett lite dyrare gtx 980 och presterar bra mycket bättre. Sedan är det såklart frågan om man orkar med CFX. Gör man det däremot så är det helt klart värt det. Kortet slår ju ut Titan Z utan större problem.

Det dem pratade om i podcasten är att det finns problem med CFX, vilket det gör. De konstaterade däremot exakt som jag, stör man sig inte på det så är det galet mycket prestanda. Sedan är ju inte 290x kretsen klen någon stans så det är ju inte det att han tar 2st low end kort. 290x är fortfarande den tredje starkaste konsument kretsen precis efter Gtx Titan X och Gtx 980. Gtx 980 är inte så jätte mycket bättre heller vilket gör att 2 st 290x ger rejält mer med kraft.

Sedan har vi såklart frågan om TS vill vänta på 390x men det är hans val. 295x2 lär ge mer kraft fortfarande men 390x är ju som sagt inte CFX och har mer VRAM.

Det är inte säkert att man kan välja att "störa sig på det" eller inte. Det finns en hel flora av frustrerande och svårlösta påträngande problem man kan råka ut för, utöver de mer subtila som stuttering. Om TS inte är i högsta grad medveten om vad han ger sig in på tycker jag han ska köpa ett singelkort istället. Det brukar ofta ge en mer smärtfri upplevelse. Då får han även råd med någon annan uppgradering som märks betydligt mer, till exempel bra hörlurar eller kanske en 144 Hz-skärm.

Jag har kört 7970 CrossFire och det var den sämsta grafiksetupen jag någonsin provat (och då har jag även haft 4850, 7970 singel, 780, 780 Ti, 970 och 980). För de allra flesta användare ser jag inte dubbel-GPU som något vettigt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det är inte säkert att man kan välja att "störa sig på det" eller inte. Det finns en hel flora av frustrerande och svårlösta påträngande problem man kan råka ut för, utöver de mer subtila som stuttering. Om TS inte är i högsta grad medveten om vad han ger sig in på tycker jag han ska köpa ett singelkort istället. Det brukar ofta ge en mer smärtfri upplevelse. Då får han även råd med någon annan uppgradering som märks betydligt mer, till exempel bra hörlurar eller kanske en 144 Hz-skärm.

Jag har kört 7970 CrossFire och det var den sämsta grafiksetupen jag någonsin provat (och då har jag även haft 4850, 7970 singel, 780, 780 Ti, 970 och 980). För de allra flesta användare ser jag inte dubbel-GPU som något vettigt.

Han har däremot lirat med SLI tidigare så han vet nog vad dual GPU innebär. Sedan att han sparar pengar och har råd med annat stämmer inte så jätte bra. Senast jag kollade låg väll gtx 980 runt 6kkr? Ett 295x2 kostar 6.5kkr så det är inga jätte besparingar gentemot prestanda vinsten.

Håller såklart med att för folk som inte vet vad CFX/SLI innebär så kanske man ska avråda. Använder det personligen och det fungerar faktiskt bra men har lite stutter ibland, däremot har det varit i spel som alla tydligen lider utav stutter även med singel korts konfigurationer.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Fungerar utmärkt 290x CF så kör 295x2 för det priset.
Kört 5870 och 7970 CF och aldrig haft nämnvärda problem förutom kompatibilitet i vissa spel.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av philipborg:

Han har däremot lirat med SLI tidigare så han vet nog vad dual GPU innebär. Sedan att han sparar pengar och har råd med annat stämmer inte så jätte bra. Senast jag kollade låg väll gtx 980 runt 6kkr? Ett 295x2 kostar 6.5kkr så det är inga jätte besparingar gentemot prestanda vinsten.

Håller såklart med att för folk som inte vet vad CFX/SLI innebär så kanske man ska avråda. Använder det personligen och det fungerar faktiskt bra men har lite stutter ibland, däremot har det varit i spel som alla tydligen lider utav stutter även med singel korts konfigurationer.

Har inte rekommenderat 980. Han kan köpa ett 290X – till och med ett riktigt fett sådant – och ha 3 000 spänn kvar till annat.

980 kostar för övrigt 4 999:- just idag på Inet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Han har däremot lirat med SLI tidigare så han vet nog vad dual GPU innebär. Sedan att han sparar pengar och har råd med annat stämmer inte så jätte bra. Senast jag kollade låg väll gtx 980 runt 6kkr? Ett 295x2 kostar 6.5kkr så det är inga jätte besparingar gentemot prestanda vinsten.

Håller såklart med att för folk som inte vet vad CFX/SLI innebär så kanske man ska avråda. Använder det personligen och det fungerar faktiskt bra men har lite stutter ibland, däremot har det varit i spel som alla tydligen lider utav stutter även med singel korts konfigurationer.

Intressant att se att du kör med kortet idag, installationen i chassit och ta "rätt" ström ut till kortet var det svårt? Jag är inte jätte duktig på att "bygga" så vill inte dra fel strömkablar till kortet och slå ut alltihopa.

Hur mkt grafiskt artefakt har du fått? När jag lirade Far Cry 4 med min SLI uppsättning på 2x GTX 970 så fick man flickering på bergen och mkt texturer på marken, har du upptäckt något liknande eller funkar de spel du lirar/lirat bra med 295x2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belarion:

Intressant att se att du kör med kortet idag, installationen i chassit och ta "rätt" ström ut till kortet var det svårt? Jag är inte jätte duktig på att "bygga" så vill inte dra fel strömkablar till kortet och slå ut alltihopa.

Hur mkt grafiskt artefakt har du fått? När jag lirade Far Cry 4 med min SLI uppsättning på 2x GTX 970 så fick man flickering på bergen och mkt texturer på marken, har du upptäckt något liknande eller funkar de spel du lirar/lirat bra med 295x2?

Jag har nog haft en textur som knölade lite när jag tittade från en speciell vinkel i ett spel så knappt någonting. Hela installations delen är super lätt förutsatt att du vet hur man skruvar i fyra skruvar. Lite svårare än andra GPU'r men fortfarande väldigt lätt.

Kör även galen klock på mina VRAM och hyffsad på kärnan utan att ha ökat volten. 1115MHz på kärnan gentemot 1000MHz som är 290x standard och 1700MHz på mina VRAM gentemot 1300MHz (om mitt minne (no pun intended) inte sviker mig). Hade kunnat öka mer utan problem men föredrar fullständig stabilitet. Den klockar alltså gudomligt är är helt sval under det.

Har ej spelat FC4 så kan inte säga någonting specifikt om just det. Har däremot en uppsjö spel så om det är några andra titlar så kanske jag har dem och kan testa dem. Det spelet jag har haft mest problem med var The Vanishing Of Ethan Carter. Det var stutters mestadels, lirade däremot med VSYNC. Inga textur problem däremot bortsett från bokstavligen ett som nämndes tidigare. Fick även kass prestanda under en speciell special effekt som var under 3s men tror det var mer spelet än konfigurationen. Har alltså haft betydligt färre problem än vad jag förväntade mig.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Har inte rekommenderat 980. Han kan köpa ett 290X – till och med ett riktigt fett sådant – och ha 3 000 spänn kvar till annat.

980 kostar för övrigt 4 999:- just idag på Inet.

290X Matrix är rätt kass om du inte ska vattenkyla/LN2. I high end 290x så är 290x tri-x vapor 8gb bäst, mid range 290x tri-x 4GB.

Mer på topic. Ja han skulle definitivt kunna skaffa ett 290x och ha pengar kvar. Vill han däremot ha såpass hög prestanda som ett 295x2 ger så har han inte så många alternativ.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Belarion:

ASUS Z97-A ATX

ADATA SSD Premier Pro SP900 256GB

Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB

Noctua NH-U14S 679 kr

Corsair CX 850M 80+ Bronze Modulär

BitFenix Raider Svart

Där har ni mina speccs, men innebär det att jag som tidigare körde SLI då det var med 2 "olika" kablar för att mata strömmen till kortena är det dessa 2 olika som jag måste använda?

Bara så du vet är CX inget prisvärt nätaggsbygge.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Bara så du vet är CX inget prisvärt nätaggsbygge.

Tror TS redan äger det tyvärr.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Ah har den redan installerad i datorn, vad e det som e så dåligt med det agget?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Belarion:

Ah har den redan installerad i datorn, vad e det som e så dåligt med det agget?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte mer än att det kan börja strula allt ifrån 1 månad till något år (varit med om vissa som HDD gått sönder). Men du kan ju ha tur och fått ett bra ex.

Ett Cx vad jag såg på prisjakt kostar runt 1000kr (tok för högt för vad den invändiga kvalitén bjuder på) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2871652.

Ett Evga g2 med semipassiv fläkt och guld märkning i stället för bronez (gör ingen stor skillnad, mer än att det blir svalare och går tystare även drar lite mindre ström) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2551603 även invändiga kvalitén är bra mycket högre.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar