Inlevelsen Borta? [Hur får man tillbaka spellusten?]

Permalänk
Medlem

Är själv 30+ med fru, villa och två små barn. Dvs min tid till spel är mycket begränsad. Måste säga att jag inte riktigt håller med de flesta i denna tråden. Spelar mest wii u med min dotter men jag spelar fortfarande story-drivna pc spel och en del mmorpgs.

Problemet för mig är inte att jag tycker spelen i sig är sämre än förr (däremot är man mer kräsen nu och spelar inte allt man får tag i som back in the days) däremot så är tiden jag har att spela så oregelbunden både i förekomst och utsträckning, att när jag väl kan sätta mig ner med något så kommer jag inte ihåg var jag var, vad jag höll på med eller varför.

Detta får mig att tappa motivationen helt och börja på något nytt och så börjar det om. Antar att denna tid i livet inte är anpassad för hardcore spelande....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Väldigt sällan jag snöar in på något spel nu för tiden. Spelar men korta sessioner, finns liksom inte tid på samma sätt längre med barn, jobb och fästmö. Härligt att köra en halvtimme då och då för att stänga av verkligheten lite men visst saknar jag drivet att kunna plöja 10 timmar i sträck

Fastnar inte heller för spelen på samma sätt som förr. Om det beror på spelen eller mig låter jag vara osagt. Vissa undantag finns ju dock såklart TES o Fallout t.ex

Edit: Fyller 30 i år och en liten son som ska curlas till nördlivet, ska spelas järnet när han blir större

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Skrivet av anon186252:

Lite fel inlägg du citerade men men
Nej, jag menar inte att de ska lägga mindre tid på story eller göra det så pass simpelt. Tänker mer på t ex sid uppdrag, som egentligen inte spelar så stor roll, och då prova lite olika sätt att avgöra hur det slutar. T ex om du blir tagen för nått kan du välja mellan att samarbeta, fly, döda, osv och de olika valen har olika konsekvenser, detta behöver inte nödvändigtvis vara super dyrt.

Jo, det är iof sant, och sånt uppskattar jag, närmaste man kommer är väl TES, men problemet är att spelen redan blir dyrare och dyrare, och vill man ha en sak så lär andra saker bli lidande. Handlar ju om hur mycket den stora massan skulle uppskatta det mot hur mycket det kostar.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lasergurka:

Jo, det är iof sant, och sånt uppskattar jag, närmaste man kommer är väl TES, men problemet är att spelen redan blir dyrare och dyrare, och vill man ha en sak så lär andra saker bli lidande. Handlar ju om hur mycket den stora massan skulle uppskatta det mot hur mycket det kostar.

Tja, jag har egentligen inget emot att punga upp 2pap för ett spel jag kan lägga bra med tid på, t ex så är spel som WoW vanilla och 1.6 värda mer än så enligt mig, men det är inte så systemet ser ut, och kommer troligen bli som så att alla spel ökar i pris en hel del istället. Hade personligen älskat om det gick att köra på att man betalar det man ansåg att det var värt, efter att man lirat ett tag. Funkar självklart inte men det hade vart jäkligt skönt, då slipper man alla nödiga skitspel som bara görs för att få deg.

Permalänk

Kortar ner lite

Skrivet av Nivius:

låter som du har förväntingar på dig som du extremt gärna vill upprätthåla, det är inte fel. men du kanske måste prioritera om.

du kanske bara kan spela spel och njuta av det om du verkligen inte "måste" göra det. ungefär som när man går och lägger sig och man "måste somna", då kommer man ha svårt med att somna och jobbiga tankar/funderingar popar upp.

du kanske ska sluta tvinga dig själv till att göra vissa saker du verkligen inte måste? (nått som många gör är det eviga festandet och drickandet, du kanske ska stanna hemma en kväll, köp ditt favo snacks och nått å dricka, så spelare du nått, utan krav på dig själv, du kanske tittar på en film istället, who knows.

Dold text

Det blir tufft, men jag tror det ligger något i det du säger... Jag har från början försökt lösa det med tvång men det kanske är helt fel.

Skrivet av zipmiX:

Känner exakt likadant. Det är ledsamt när man har en bra rig men inget sug efter någonting egentligen. Kanske har vuxit ifrån det, jag vet inte. Tanken på att spela lockar mig alltid, gör mig rätt glad. Men jag startar aldrig upp något spel för det... Konstig feeling.

Håller med till 100% med att tanken lockar men det blir ändå inget av.

Permalänk
Medlem

Håller med. Spel med story klarar jag inte riktigt.. Tex far cry 1 och crysis 1 var spel jag verkligen låg i Och spela.. De resterande körde jag bara några timmar och gick tillbaka till spel utan story. Nu för tiden spelar jag bara hon och d3, jag gillar grindet antar jag och fastnar helt enkelt inte för story spel... "/ väldigt synd då jag verkligen VILL spela igenom dem..

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Jag känner igen mig väl med de i tråden som också har tappat suget. Jag spelade flera timmar om dagen under tonåren och trodde aldrig att jag skulle tröttna men nu är jag 21 år gammal och spelar så gott som ingenting. Funderar på att testa GTA V när det kommer ut till PC men man tröttnar väl som vanligt efter någon timma.

Permalänk
Medlem

Det där låter fan exakt som mig. Jag har alltid älskat spela spel men på senare år har jag tröttnat. Tror att det beror delvis på att de flesta spelen faktiskt är kassa och inte har någon wow-faktor mer som förr. Det behövs ju verkligen något nytt och extremt stort. Kraven blir ju högre hos oss entusiaster. Jag är dock mer för att meka med hårdvara och ha senaste grejerna och klocka, det är fan roligare

Det är bra mycket mer stimulerande att hålla på att klocka och försöka få ut så mycket prestanda som möjligt. Helt sjukt jävla onödigt med så tunga grejer i burken. Men det är så jävla roligt, eftersom det ger stimulans och man blir så glad när det fungerar stabilt. Ska snart köpa vattenkylblock till mina graffekort och maxxa dom stenhårt. Känner att min PSU inte ens startar fläkten även i full load

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Well, när 3D-spel kom var det många som såg det som en gimmick, för att grafiken såg så mkt fulare ut, det var ovant att kontrollera, och utvecklarna visste inte riktigt vad de gjorde. Är ju när de lyckats få koll på vad de är ute efter som man når något bra Jag är övertygad om att det kommer hända med "motioncontrol" också, VR är ju en del av det, och ett steg åt rätt riktning.

Nej nej. Det var ingen som såg 3D som en gimmick när det kom utan alla var väl medvetna om att det var framtiden för spelbranschen. Eller det beror förstås på vad man menar med när det kom, pratar vi prototyper och så på typ sextiotalet så var det nog många som såg det som en gimmick, men när det fanns 3D spel att köpa för konsumenter som inte kostade hur mycket som helst så var det uppenbart. När jag hittade 3D-vektorgrafikspel till min Atari (typ 88-89) gav det verkligen en helt ny dimension till spelandet trots att allt verkligen såg ut som skit.

Jämför med Kinect eller Wii eller för den delen PS3 Wand (eller vad den heter). Det var produkter som konsumenter köpte men de blev mest gimmickar även om några få spel lyckades utnyttja dem på ett bra sätt.

VR kommer dock att kräva nya input-metoder och det lär bli något baserat på en eller snarare flera kameror som läser av ens rörelser förstås. Men är det kontrollmetoder eller är det VR som är revolutionen? Jag skulle säga VR. I mina ögon handlar det inte riktigt om kontrollmetoder om man mappar en persons rörelser 1 mot 1 till en virtuell avatars rörelser i spelet, men det kanske bara är jag som är petig (eller obstinat). Däremot har jag svårt att se rörelsekontroller gå förbi eller ens komma i närheten av typ handkontroller eller möss där vi använder dem idag, således är det en gimmick när det gäller att kontrollera saker som inte är VR i alla fall.

VR är inte en del av motion controls utan tvärtom liksom.

Permalänk
Medlem

Personligen har jag börjat uppskatta små, enkla spel. Såna spel man kan spela 10min åt gången.
Hearthstone eller FTL är riktigt roligt när man har en liten stund över. Båda två finns dessutom på pekplatta, så man kan spela på skithuset, det enda stället man är ifred som 3-barns far

Permalänk
Medlem

Är 30+ med fru o 2 kids, har lirat spel i olika former sen jag var 11 ungefär.. Har alltid haft samma problem att jag kan inte sätta mig in i singelplayer spel, jag måste interagera med andra eller tävla i ranker osv.. Jag önskar verkligen att jag skulle kunna sätta mig in i ett singelplayer spel med en grym story och bara mysa mig bort.. Men jag tycker det är så tråååkigt Har försökt med ett flertal olika spel men går bara inte.. Kanske gick lite offtopic här, men någon mer kanske känner igen sig?

/ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Skrivet av utsatt_unge496:

Ta en paus, jag lyssnade på nån krönika där det var nån snubbe som inte spelade någon form av digitalt spel på 1 år, han tyckte att han kunde njuta mer av spel efter det i alla fall. Man kanske inte orkar vänta ett år men en månad eller två av spel fasta borde göra skillnad iaf.

Haft perioder där jag inte spelar något alls, hållit på så nu i över ett år. Så fort jag sätter på ett spel åker det av inom en timme och jag gör annat i stället.

Bara när jag spelar med polare går det åt några timmar i spel. Men blir kanske en eller två gånger i veckan högst.
För mig som det är nu kan jag sluta spela på livstid utan problem (om det inte vore för polare spelar och det är rätt kul för stunden i alla fall).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det låter sunt, alltså att tappa lusten att spela. Problem solved liksom. En kompis sade samma sak och han är mer motorsportintresserad nuförtiden. Personligen är inte mitt problem att spelen är för svåra att släppa, men det är ungefär lika illa... Jag har nästan inget annat jag brinner för. Jag glor ju hellre på Walking Dead eller GoT men det finns ju bara så många avsnitt på på varje säsong och dom tar slut fort
Jag behöver börja konsumera media mer avslappnat!

Det spel jag hittills har haft svårast att släppa är Starcraft II. Jag kan inte släppa det alltså.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Prova att gå tillbaka till retrospel typ så långt tillbaka till SNES i alla fall om du nu inte redan gör det. De spelen har en helt annan spelglädje om du frågar mig och kan fånga en på ett annat sätt som dagens spel inte gör för mig i alla fall. Brukar växla mellan äldre och lite nyare spel men sträcker mig sällan längre fram än PS2 faktiskt.

Tror det där med att tappa suget har mycket med ålder att göra. Jag upplever samma sak det är svårare att verkligen fastna i ett spel idag jämfört med förr.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Kraven från min sida är mycket högre idag. Senast jag hade riktigt roligt när jag spelade ett spel var till Wolfenstein New Order. Riktigt underhållande, då menar jag storymässigt och hela paketeringen runt omkring med ett 60-tals soundtrack där det istället var tyska hits. Det var liksom ett helhetstänk rakt igenom. Sånt imponerar på mig. Sen är det alltid kul att skjuta nazister

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen att det på ett sätt har blivit värre när spelen allt mer försöker vara filmer. Det kan vara en jätteintressant cutscene där karaktärerna rör sig och agerar humant som drar in en i spelet. Sedan när man interagerar med karaktären i spelet så är dom helt pantade, säger helt ologiska saker osv. Det förstör inlevelsen väldigt mycket tycker jag när det växlar mellan mänskligt beteende och ai-beteende. Ockå det faktum att det inte finns någon följsamhet bland ai för vad spelaren gör. En klassiker är ju i skyrim när jag och min follower kommer kittade till tänderna i ebony gear och en stackars rövare med spikklubba levererar sin standardreplik "never should have come here". Det förstör väldigt mycket.

Dom gamla spelen undvek detta till stor del där du bara interagerade med npc:s när du inte slogs. Det hade i och för sig sina egna problem men det förstörde inte inlevelsen på samma sätt som det kan göra idag tycker jag. Det bästa exemplet är kanske Half Life 1 där det finns många npc men dom är sällan med spelaren när denne strider vilket gör det enklare att komma in i storyn.

Permalänk
Medlem

jag förstår vad alla menar här med att tappa suget. enda gången jag spelar själv är när jag lirar Hearthstone som jag har lagt mycket tid och pengar på sedan det var i beta-stadiet. de senaste 3-4 åren spelar jag bara med mina kompisar och hälften av upplevelsen är att sitta i Skype eller annat VoIP-program och snacka massa goja. en av oss fick nyligen en rolig idé som vi kallar för spelklubben som går ut på att vi, 4 personer med mig inräknad, köper ett eller två nya spel i månaden via steam eller annan plattform. givetvis är det spel som man kan spela tillsammans.

så, mitt tips är att om du har kompisar som är sugna på att spela, se till att göra det till något roligt. själv tycker jag det är sjukt trevligt att komma hem från jobbet, logga in på skype och prata strunt med vännerna och lira något casualspel.

Permalänk
Medlem

Jag har själv de senaste 1-2 åren verkligen tappat suget. Sitter jag framför datorn så går 80% av tiden att skrolla igenom samma sak för sjätte gången på facebook. Jag känner typ ingen drivkraft att sätta igång spel och verkligen ge mig in i storyn. Detta tror jag beror på 2 saker, storymode idag är mycket sämre samt att åldern spelar in. När jag sätter igång ett spel så kör jag tills jag dör eller fastnar på något ställe och då orkar jag inte mer. Blir bara att jag känner mig uttråkad och stänger av.

jag funderar verkligen på att sälja min speldator, köpa en laptop och ägna mig åt skolan och lite andra aktiviteter ett bra tag för att sedan om ett år kanske köpa en helt ny dator och ge mig in i spelandet igen om jag får suget.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Sötast
Skrivet av DataDidde:

Min inlevelse i spel har försämrats kraftigt under de senaste åren, och jag har inte klarat ut några spel på flera år då jag har tröttnat innan jag ens hunnit halvägs, med undantaget Mirrors Edge, det enda spelet jag fastnat för på flera år. Jag testar väldigt många spel men hittar aldrig något. Lite som en missbrukare som behöver starkare och starkare stimulans. Det har blivit att jag mest slösurfar nuförtiden. Är det någon som känner likadant? Finns det något sätt att bryta detta? Tacksam för input.

Absolut inget konstigt.

I brist på fantasi så ersatte jag mina speltimmar med serier och filmer i ungefär 8 månaders tid. Spelade som högst 2-6 timmar i veckan och då multiplayer med vänner.

Inte förräns nu för en månad sen eller två så kom min spellust tillbaka

Permalänk

Har inte orkat spela seriöst på några år nu, men å andra sidan så är jag långtidssjukskriven p.g.a. depression/utbrändhet så det har nog mer med saken att göra än något annat (intalar jag mig själv i alla fall, har inget med åldern att göra...). Orkar med andra ord inte särskilt mycket alls.

Jag har inte orkat spela igenom något spel sedan Borderlands (singleplayer) trots att jag otroligt gärna vill spela flera stycken. Har inte lyckats ta mig igenom Penumbra än t.ex. på grund av att jag blir för trött efter ett tag. Älskar WoT också, men har inte spelat det på snart ett år helt enkelt för att det är för krävande. WoWs kanske jag fixar bättre då tempot är betydligt lugnare.

Blev därför otroligt förvånad igår när jag installerade och spelade en bit in i The Talos Principledemon och upptäckte plötsligt att klockan var 10 på kvällen, katterna befann sig på svältgränsen och själv hade jag bara ätit frukost. Jag verkar äntligen ha hittat ett spel som lyckats få mig totalt uppslukad igen! Är superglad.

Skrivet av Ethnic:

Är 30+ med fru o 2 kids, har lirat spel i olika former sen jag var 11 ungefär.. Har alltid haft samma problem att jag kan inte sätta mig in i singelplayer spel, jag måste interagera med andra eller tävla i ranker osv.. Jag önskar verkligen att jag skulle kunna sätta mig in i ett singelplayer spel med en grym story och bara mysa mig bort.. Men jag tycker det är så tråååkigt Har försökt med ett flertal olika spel men går bara inte.. Kanske gick lite offtopic här, men någon mer kanske känner igen sig?

/ethnic

Haha! Lider av direkt motsatta problemet. Älskar singleplayer och har inte vågat mig ut i MMO-spel förrän jag började spela WoT. Är dock, av någon mystisk anledning, endast intresserad av multiplayer när det gäller spel som WoT t.ex. Det vill säga, jag upplever det som ett spel där man arbetar (eller SKA arbeta) mot ett gemensamt mål, men man måste inte prata med varandra om man inte vill. Perfekt för en framtida eremit som ändå vill kunna åtnjuta roliga spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataDidde:

Kortar ner lite

Dold text

Det blir tufft, men jag tror det ligger något i det du säger... Jag har från början försökt lösa det med tvång men det kanske är helt fel.

Håller med till 100% med att tanken lockar men det blir ändå inget av.

Mitt tips är att skaffa det absolut första spelet du någonsin spelade.. De som gjorde dig till en Gamer..

För mig är det Super Mario till supernintendo..

Damma av och kör igång.. Sedan brukar känslan komma tillbaka!

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Blir till att vänta på Rainbow Six.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att det går i vågor. Har egentligen hur mycket tid som helst till spel (bor själv och jobbar hemma med en roman, har pengar så jag klarar mig många år framöver). Född på sextiotalet så jag hamnar väl i klassen "old gamers".

När jag känner att spellusten är nära noll brukar jag kicka igång Half Life 2 för ytterligare en genomspelning (håller just nu på med Half Life 2: Update) och det brukar väcka lusten igen. Annars har jag skaffat en New Nintendo 3DS XL med tre olika Zeldaspel och det har varit jäkligt kul.

Det bästa jag spelat på flera år var förra årets Wolfenstein: The New Order så det kan jag rekommendera som en väg tillbaka.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Skrivet av snajk:

Nej nej. Det var ingen som såg 3D som en gimmick när det kom utan alla var väl medvetna om att det var framtiden för spelbranschen. Eller det beror förstås på vad man menar med när det kom, pratar vi prototyper och så på typ sextiotalet så var det nog många som såg det som en gimmick, men när det fanns 3D spel att köpa för konsumenter som inte kostade hur mycket som helst så var det uppenbart. När jag hittade 3D-vektorgrafikspel till min Atari (typ 88-89) gav det verkligen en helt ny dimension till spelandet trots att allt verkligen såg ut som skit.

Jämför med Kinect eller Wii eller för den delen PS3 Wand (eller vad den heter). Det var produkter som konsumenter köpte men de blev mest gimmickar även om några få spel lyckades utnyttja dem på ett bra sätt.

VR kommer dock att kräva nya input-metoder och det lär bli något baserat på en eller snarare flera kameror som läser av ens rörelser förstås. Men är det kontrollmetoder eller är det VR som är revolutionen? Jag skulle säga VR. I mina ögon handlar det inte riktigt om kontrollmetoder om man mappar en persons rörelser 1 mot 1 till en virtuell avatars rörelser i spelet, men det kanske bara är jag som är petig (eller obstinat). Däremot har jag svårt att se rörelsekontroller gå förbi eller ens komma i närheten av typ handkontroller eller möss där vi använder dem idag, således är det en gimmick när det gäller att kontrollera saker som inte är VR i alla fall.

VR är inte en del av motion controls utan tvärtom liksom.

Visst var det folk som såg det som en gimmick, som tyckte att var klumpigt att manuvrera i 3D, och på bekostnad av grafik osv. gav en ny cool idé, som inte funkade lika bra som man kunde önska. Ungefär som många sätt motion controls t.ex, en cool idé, som skulle ge otrolig inlevelse i vissa spel, om det funkat så bra som man ville.

När du säger VR så antar jag att du bara syftar på VR headsets, med tanke på att du pratar om hur VR inte är en del av motion controls när det mycket väl kan vara det. VR headsets är ju dessutom bara ett par 3D glasögon i princip, med motion tracking för huvudet, och man sitter väldigt nära skärmen, så att säga att motion controls inte är en del av VR låter inte så genomtänkt i mina ögon...

Jag förstår inte hur du kan ha svårt att se hur rörelsekontroller skulle kunna gå förbi eller ens komma i närheten av mus+tangentbord eller handkontroller? Rörelsekontroller som funkade ordentligt skulle vara så otroligt mycket mer dynamiska, och skulle dessutom kunna ta inlevelse till en helt annan nivå, fast du kanske bara pratar från en tävlingssynpunkt?

Men du får gärna förklara hur t.ex ett spel där man slåss med svärd kan göras lika bra med en mus eller handkontroll som om du använde händerna och låtsades (eller har en replika) slåss med dem? För i mina ögon är det stora problemet med det att det faktiskt inte funkar som det ska.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd

Har varit så de senaste 5 år för min del. Det blir inte bättre utan det är bara att acceptera att spel varken lockar eller fängslar en lika mycket när man blivit lite äldre.

Senaste spelen som jag klarat av har jag mer eller mindre tvingat mig igenom mest för att kunna checka av dem som avklarade. Spelar just nu Pillars of Eternity och visst är det fantastiskt spel i mina ögon men det är fortfarande inte så att jag skyndar mig hem från jobbet varje dag, slänger i mig mat och sedan spelar tills det är dags att sova.

Det blir istället ett par timmars spelande åt gången med ett par dagars mellanrum mellan varje gång. Ett spel med +100 timmars speltid kommer att ta flera månader för mig att klara av idagsläget.

Andra intressen som att träna MMA och producera musik tar upp desto mer tid för mig idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TeknisktObegåvad:

Haha! Lider av direkt motsatta problemet. Älskar singleplayer och har inte vågat mig ut i MMO-spel förrän jag började spela WoT. Är dock, av någon mystisk anledning, endast intresserad av multiplayer när det gäller spel som WoT t.ex. Det vill säga, jag upplever det som ett spel där man arbetar (eller SKA arbeta) mot ett gemensamt mål, men man måste inte prata med varandra om man inte vill. Perfekt för en framtida eremit som ändå vill kunna åtnjuta roliga spel.

WoT är inget MMO.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

WoT är inget MMO.

World Of Tanks - massively multiplayer online game

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Verminator:

World Of Tanks - massively multiplayer online game

Det är inget MMO, oavsett vad utvecklarna själva påstår.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Verminator:

World Of Tanks - massively multiplayer online game

MMO är inte matcher, då hade Battlefield och Counter Strike, osv, också varit klassade som MMO. Men jag ser väl inte riktigt någon egentlig skillnad då man fortfarande kan spela med Massivt Många Online*

Permalänk
Medlem

Känner likadant som många andra i denna tråd. Senaste spelet jag verkligen fastnade för var Borderlands 2, har nött över 400 timmar i det.
Men nu blir det mest slö-surf eller kortare spel sessioner med diverse spel som ligger och samlar damm på Steam.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W