Måste godkänna cookies för att surfa på siter?

Permalänk
Medlem

Måste godkänna cookies för att surfa på siter?

Det kan väl inte bara vara jag som upplever att många fler siter numer vill att man godkänner deras "site-policy" och godkänner att de använder cookies för att ha koll på vad jag gör på deras site? Bannern dyker upp mer ofta än sällan på större siter, allt ifrån myndigheter till siter som Disney eller prisjakt. Varför får jag informationen om att de lagrar cookies?

Min fundering är: Om jag inte godkänner, vad är det jag inte godkänner och visst gör väl siteägaren ändå som de vill med den information jag släpper ifrån mig i samband med att jag besöker sidan?

Permalänk
Medlem

Tummen upp för den här frågan. Har aldrig fattat vad cookies egentligen är, bara att de finns

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Borgen:

Varför får jag informationen om att de lagrar cookies?

För att de enligt en relativt ny lag måste informera dig om det. Godkänner du inte får de inte spara nån cookie.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

För att de enligt en relativt ny lag måste informera dig om det. Godkänner du inte får de inte spara nån cookie.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack!

Så när det står att jag godkänner deras policy enbart genom att befinna mig på siten så är det OK att de sparar info? Eller måste jag "fysiskt" godkänna genom att klicka i ett godkännande?

Permalänk
Avstängd

Många sidor fungerar tyvärr inte som tänkt ifall man avaktiverar "kakorna".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Många sidor fungerar tyvärr inte som tänkt ifall man avaktiverar "kakorna".

Hur menar du då? Vad fyller de för funktion?

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Tummen upp för den här frågan. Har aldrig fattat vad cookies egentligen är, bara att de finns

De är "vanligtvis) små filer som lagras på din dator via HTTP. Vanligast används dessa till att knyta surfaren till en viss profil, såsom exempelvis inloggning här på Sweclockers. Men de används även för att identifiera browsers/folk/datorer inför annonsörer. Du har säkert sett att om du har gått in på en webbutik på nätet så möts du av annonser för samma vara på olika siter. Då har butiken sparat en cookie på din dator och sen används någonting som heter "retarget" vilket gör att annonser följer dig genom Internet.
Dessa filer är i sig helt ofarliga.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Webbkaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Hur menar du då? Vad fyller de för funktion?

Cookies fyller alla möjliga funktioner, vissa mer nödvändiga än andra, men t ex så när du loggar in på en site så kan man använda cookies för att spara information om att du är inloggad. Då slipper du logga in varje gång du klickar dig vidare till en ny del av siten.
Men de kan också användas till att lagra information om hur du surfar och beter dig när du surfar på en site. Exempelvis så kan en rese-site spara information om att du besökt sidan tidigare och korrigera priserna för flygbiljetter för att du ska bli mer köpbenägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

De är "vanligtvis) små filer som lagras på din dator via HTTP. Vanligast används dessa till att knyta surfaren till en viss profil, såsom exempelvis inloggning här på Sweclockers. Men de används även för att identifiera browsers/folk/datorer inför annonsörer. Du har säkert sett att om du har gått in på en webbutik på nätet så möts du av annonser för samma vara på olika siter. Då har butiken sparat en cookie på din dator och sen används någonting som heter "retarget" vilket gör att annonser följer dig genom Internet.
Dessa filer är i sig helt ofarliga.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Webbkaka

Skrivet av Borgen:

Cookies fyller alla möjliga funktioner, vissa mer nödvändiga än andra, men t ex så när du loggar in på en site så kan man använda cookies för att spara information om att du är inloggad. Då slipper du logga in varje gång du klickar dig vidare till en ny del av siten.
Men de kan också användas till att lagra information om hur du surfar och beter dig när du surfar på en site. Exempelvis så kan en rese-site spara information om att du besökt sidan tidigare och korrigera priserna för flygbiljetter för att du ska bli mer köpbenägen.

Jag börjar fatta nu. Tack så mycket för era svar. Ska nog ta och läsa på lite tills jag blir trött... Har ändå så tråkigt denna kvällen

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

noscript addon kan ta bort cookiefrågan, men den stänger också av massa annat som måste vara på för att sidan ska funka som den ska. Jag avinstallerade noscript igen. Orkar inte hålla på att filtrera vad som ska vara kvar eller inte

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Borgen:

Cookies fyller alla möjliga funktioner, vissa mer nödvändiga än andra, men t ex så när du loggar in på en site så kan man använda cookies för att spara information om att du är inloggad. Då slipper du logga in varje gång du klickar dig vidare till en ny del av siten.

Det sparas dock i sessionen; cookies används i detta syfte först när man ska kunna vara inloggad över flera sessioner.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns också tillägg som rensar bort kakskräpet typ self destruckting cookies.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

De ofarliga (subjektiv betoning) kakorna har nämnts, med marknadsföring, surfbeteenden o.s.v. Men var och vad är "farliga" cookies? Vad kan de göra?

Permalänk
Medlem

Ursäkta trådlyftet men det här var det närmaste jag kom.

Min fråga är om det finns nån plugin eller nåt för att slippa rutorna med frågan om cookies-godkännande på alla sajter? Jag sk*ter i att det lagras cookies på mina enheter men jag vill inte ha 0-30% av surffönstret upptaget av godkännanderutan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

LDA $D012

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRQ:

Ursäkta trådlyftet men det här var det närmaste jag kom.

Min fråga är om det finns nån plugin eller nåt för att slippa rutorna med frågan om cookies-godkännande på alla sajter? Jag sk*ter i att det lagras cookies på mina enheter men jag vill inte ha 0-30% av surffönstret upptaget av godkännanderutan.

Skickades från m.sweclockers.com

Tvivlar på att det finns någon "godkänn allt" funktion.

Men du bör ju bara få detta en enda gång (per site), sen kommer den ihåg (ironiskt nog via en kaka) att du tillåtit den tidigare och du slipper denna info. Om du får den varje gång så har du något som tömmer dessa varje gång du stänger webbläsaren eller vid vissa intervall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tvivlar på att det finns någon "godkänn allt" funktion.

Men du bör ju bara få detta en enda gång (per site), sen kommer den ihåg (ironiskt nog via en kaka) att du tillåtit den tidigare och du slipper denna info. Om du får den varje gång så har du något som tömmer dessa varje gång du stänger webbläsaren eller vid vissa intervall.

Nej, bara en gång per sajt och enhet, men jag tänkte ändå att man kunde slippa slösa livstid och/eller skärmyta på dom där rutorna, att det kanske var en http-standard eller nåt som nån bara kunde göra ett script för som bara accepterar allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

LDA $D012

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det sparas dock i sessionen; cookies används i detta syfte först när man ska kunna vara inloggad över flera sessioner.

Och Session APIet i PHP sparar i sin tur en Cookie på din dator med ditt sessions ID.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sir. Haxalot:

Och Session APIet i PHP sparar i sin tur en Cookie på din dator med ditt sessions ID.

Det stämmer naturligtvis.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers