Bästa lösning för server/owncloud?

Permalänk
Medlem

Bästa lösning för server/owncloud?

Hej
Läste om owncloud som ger en egen dropboxvariant som kan köras via raspbbery pi t ex. Det låter ju nice men har sökt lite och det framgår ej om det är ett program som körs på typ rasbian eller om det är ett eget OS. Jag skulle gärna vilja ha så många funktioner som möjligt så jag funderar på vad som är bäst. Säg att jag vill ha typ 1 tb owncloud space, ett mediabiblotek som inte nödvändigtvis ska delas online, backup på owncloud varje dag t ex och gärna fungera som HTPC. Måste jag har flera enheter eller funkar det fint? Jag har använt ftp innan men det är ju rätt segt att synka saker automatiskt eller har type filezilla eller något uppdateras så det fungerar precis som dropbox?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Owncloud är webbaserat och drivs i form av att man har en webb server att köra de på.

Har själv haft vänner som använt sig av det säger det e smidigt att göra backup med och även synka, och det finns ju till både android och ios samt windows, mac och linux.

Ska inte vara några problem att köra den som HTPC också eftersom det ända du driver är ju en webbserver med owncloud inlagt du kör ju ändå ett vanligt operativsystem i grunden, du kan ju dock inte köra ett operativsystem som är gjort för att agera endast som en mediaspelare då.

Har faktiskt ingen aning vad det kan finnas för alternativ det får någon annan svara på.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Inaktiv

1. Sätt upp en HTPC som kör Ubuntu, Windows eller något annat OS i botten.
2. Kör XBMC, PLEX eller någon annan mediaspelare för HTPC delen.
3. Installera en webbserver och peka på owncloud. Kör du typ WAMP får du allt du behöver.
4. Stäng inte av din HTPC

Fungerar utmärkt

Jag kör det + en hel del annat på den fattigaste intel processorn man kan köpa, en SSD, några hårddiskar och 4 GB ram.