LG: "Apple lanserar 8K-upplöst Imac i år"

Permalänk
Melding Plague

LG: "Apple lanserar 8K-upplöst Imac i år"

I ett pressmeddelande röjer den sydkoreanska elektronikjätten LG vad som sägs vara Apples planer att ta den skyhöga upplösningen 8K till Imac och konsumentmarknaden redan i år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite långsökt är det väl men Okej. Man måste väl ha hårdvara som klarar upplösningen, med tanke på att iMac använder mobila grafikkretsar och dagens svettas ordentligt i 5K upplösning har jag svår att tro att Apple kommer satsa på 8K redan nu.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

inb4: Vem behöver 8k!? Ögat kan inte se si eller så. Onödigt med färgtv och upplösning högre än 720p

Permalänk
Medlem

Detta börjar ju bli som med telefoner ...

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Skrivet av KiXeR:

Lite långsökt är det väl men Okej. Man måste väl ha hårdvara som klarar upplösningen, med tanke på att iMac använder mobila grafikkretsar och dagens svettas ordentligt i 5K upplösning har jag svår att tro att Apple kommer satsa på 8K redan nu.

Håller med. Tror också att det kommer senare. I år känns för tidigt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Om det nu är sant, varför satsa på 8K redan nu? Känns som att tekniken borde få mogna lite först. Jag menar, 4K är något som först nu kan bli aktuellt för oss konsumenter på riktigt. Grafikkretsarna ska ju klara av att driva det också

*edit*
Att byta upp till högre upplösning än 1920x1080 kommer jag göra under året, men då blir det något i stil med 2560x1440, 3440x1440 eller 3820x2160. Annars lär ju grafikkortet gå på knäna även vid sådant som är lättare belastning idag.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Totalt onödigt då knappt något funkar optimalt i 4k.
Sug in den medeltida 1080p upplösningen först och optimera saker till FullHD iställetför att pusha in massa nya siffror med ett K bakom då inga spel, filmer, programvaror hanterar skiten eller ens hårdvaror som kan köra det optimalt till en rimlig konsumentkostnad.

Men, detta är ju Apple.
Så dom ser väl sig själva som nåt revolutionerande iomed detta, kastar in 2 år gammal hårdvara men med 8k upplösning och säljer det för höga 5siffriga belopp och den modekåta hipstern blir sjöblöt i underredet.

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem

Det har precis kommit kompetenta WQHD skärmar på marknaden, 4K känns en bra bit bort innan det blir mainstream och dom vill redan spotta ut 8K?

Visst är det bra när tekniken går framåt, men tycker det är lite överdrivet detta.

Visa signatur

R5 5600X | ASUS ROG Strix B550-F | HyperX Fury RGB 3200MHz 32GB | Sapphire Radeon RX 6800 | Corsair TX750M, 750W Gold | Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Medlem

Om inte annat än att det än så länge är onödigt då tekninken för 4K inte ens är mogen...så är det ju åtminstone ett bra marknadsföringsargument.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

För två är sedan klagade man på att skärmutvecklingen gick för långsamt, nu tycker man nästan att det går för fort

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peking:

Om det nu är sant, varför satsa på 8K redan nu? Känns som att tekniken borde få mogna lite först. Jag menar, 4K är något som först nu börjar bli aktuellt för oss konsumenter på riktigt. Grafikkretsarna ska ju klara av att driva det också

*edit*
Att byta upp till högre upplösning än 1920x1080 kommer jag göra under året, men då blir det något i stil med 2560x1440, 3440x1440 eller 3820x2160. Annars lär ju grafikkortet gå på knäna även vid sådant som är lättare belastning idag.

Ja, det är väl bra att detta händer då egentligen. Så blir det lite tryck på grafikkortstillverkarna.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv

Hehe snart börjar skitstormen om att dagens grafikkretsar är för klena för gaming i 8K 60fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja, det är väl bra att detta händer då egentligen. Så blir det lite tryck på grafikkortstillverkarna.

Visst är det bra att utvecklingen går framåt men jag tror nog att grafikkortstillverkarna redan känner stor press på sig att få grejerna att lira bra med 4K. Skillnaden mellan 8K och 4K i antalet pixlar är ju trots allt stor. Saker kretsarna idag skulle klara i 8K ser nog inte så mycket bättre ut än om de körts i 4K ändå. Fast vad vet jag, det här kanske är super för de som är professionella användare

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

7680x4320 på en 27" skärm ger 326 ppi vilket är lägre än de 400 ppi man får med en 5.5" skärm i 1920x1080. Så egentligen har datorskärmar bara börjat komma ikapp telefonerna, vilket iofs är trevligt.

Själv föredrar jag nog lägre upplösningar för datorskärmar eftersom gränssnittet fortfarande inte skalar speciellt bra till högre upplösningar. Dessutom kan man i datorspel använda GPU-kraften till att öka detaljrikedomen istället för att använda fler pixlar till att rita lågupplösta texturer och kantiga 3d-modeller.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Kanon att någon driver på utvecklingen säger jag. Även om det garanterat kommer finnas problem i början så måste någon vara först.

Permalänk
Medlem

Well, imac är väl egentligen den enda dator jag kan tänkta mig i dagsläget som detta kan fungera på. Något många inte tänker på är att en imac används inte för gaming, att driva runt 8k i skrivbordsmiljö är avsevärt mycket lättare än ens det simplaste spelet. Kan tänka mig att denna fungerar fint till photoshop, tänk att redigera i 100%.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Well, imac är väl egentligen den enda dator jag kan tänkta mig i dagsläget som detta kan fungera på. Något många inte tänker på är att en imac används inte för gaming, att driva runt 8k i skrivbordsmiljö är avsevärt mycket lättare än ens det simplaste spelet. Kan tänka mig att denna fungerar fint till photoshop, tänk att redigera i 100%.

Jag tror det kommer bli svårt att driva 8k även i skrivbordsmiljö, Photoshop och filmer. Kommer ihåg min vön slm hade ett 8800gts ej 512 varianten och han kunde ej spela upp 1080p helt flytande så jag kan bara tänka mig hur mycket 8k kommer använda. Visst imac dyrare variant med amds prestanda kort kommer kunna driva men då undrar jag vad priset blir?

Permalänk
Sötast

Utveckling är ju alltid nice.... även om jag inte är en fan av pixeljakten, men visst hellre på en strömförsörjd skärm än på en mobil iaf....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Utveckling är ju alltid nice.... även om jag inte är en fan av pixeljakten, men visst hellre på en strömförsörjd skärm än på en mobil iaf....

Både och tycker jag.

Priserna på mobiltelefoner verkar vara oberoende av specifik hårdvara mer än att det anses höra hemma på en high-end enhet.
Det jag menar är att de flesta flagshepp lägger sig kring samma prisnivå oavsett skillnad i upplösning osv. Så jag ser inte problem att få mer för samma peng...(förutsatt att det inte blir allt för stor flaskhals).
Med datorer och skärmar brukar dock skilja stora summor om man vill ha lite högre upplösning osv tyvärr.

Permalänk
Medlem

Det är alltså en upplösning motsvarande 16 stycken 1080p-skärmar. Det är ju, hur man än vänder och vrider på det, rätt mycket.

Permalänk
Medlem

OSX har i nuläget två DPI-lägen (räknar bort supersampling-lägena) och det har stått stilla där sedan rMBP släpptes. Ska de släppa en 8k-imac är den antingen en bjässe till skärm eller så har de utvecklat nya DPI-lägen, alternativt ett äkta skalningsbart UI, i smyg.

Så känner mig ytterst tveksam till denna nyhet. Apple verkar heller inte så pepp på att trycka in så många pixlar som möjligt "bara för att man kan". När man på vettigt avstånd inte kan urskilja pixlarna längre (ex, 5k iMac på 27 tum) så känns det rätt värdelöst att fortsätta krympa, och det tror jag Apple fattar också om man ser till hur de slutade jaga PPI på sina mobila enheter.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Sötast
Skrivet av leafbranch:

Både och tycker jag.

Priserna på mobiltelefoner verkar vara oberoende av specifik hårdvara mer än att det anses höra hemma på en high-end enhet.
Det jag menar är att de flesta flagshepp lägger sig kring samma prisnivå oavsett skillnad i upplösning osv. Så jag ser inte problem att få mer för samma peng...
Med datorer och skärmar brukar dock skilja stora summor om man vill ha lite högre upplösning osv tyvärr.

Lär vara viss skillnad på att driva en skärm på:
1280*720 = Mindre än 1 miljon pixlar
2560*1440 = Nästan 4 miljoner pixlar

Du kan köpa en 3 år gammal mobil eller en sprillans ny, det är nästan ingen skillnad på dem öht i vare sig praktisk prestanda eller kvalitet.
Se till att bygga en ny mobil idag, krymp den 3 år gamla tekniken till nya standarder och smäll in ett riktigt stort batteri istället.
(Tänk Nokia 3210 med dagens batteriteknik + krympta/optimerade kretsar

Men visst, lite väl OT vid detta laget.

Permalänk

Hade Apple släppt en iMac 24" med 4K-skärm tillsammans med en 4-kärnig broadwell/skylake och med en mobil maxwell gpu hade jag köpt en på störten!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Skärmen blir nog inte ful att titta på, med tanke på att Retina-skärmar är otroligt härliga skärmar!
Sen lär det ju kosta en del ..

Visa signatur

Speldator | CPU Intel Core i7 6700k 4.00Ghz | GPU Asus GeForce GTX 1070 8GB | SSD Intel 480GB | HDD Toshiba 3TB | RAM 16GB DDR4 | OS Windows 10 x64 |
Laptop | 2015 MacBook Pro 13" Retina | Intel Core i5 2.7Ghz | 8GB RAM | 128GB SSD |
Telefon | iPhone 6 16GB |

Permalänk
Medlem

8K borde väl skala lägre upplösningar jävligt bra, eller? Det är det enda jag kan se som intressant med 8K.

Permalänk
Medlem

Under tiden sitter jag och väntar på att en vettig jä**a ~32'' UHD eller 3440x1440 med freesync ska släppas. Hade vart trevligt om överiga skärmtillverkare kunde sätta lite fart.

Meme
Permalänk
Medlem

"Apple has also announced that they will release the "iMac 8K" with super-high resolution display later this year."

Var hittar jag det pressmeddelandet?

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

Tungdrivenheten av 8k-skärmar känns som betydligt överdriven. En skärm behöver inte vara meningslös bara för att det inte går att spela i nativeupplösning på den. Med 24-bit färg tar en 8k-bild inte mer än 100 MB grafikminne. Om man ändrar alla pixlarna i 60 Hz blir det 6 GB = 48 Gb/s. I princip ingen match för ens en integrerad GPU på DDR3, om man inte ska göra en massa krävande bildmanipulation (= spel).

För spel kan man dessutom trivialt köra uppsampling genom pixeldubblering, en extremt billig operation. Dvs spela i tex 4k eller 1080p uppsamplat till 8k i jämn multipel.

Permalänk
Medlem

Åh jag vill så gärna ha en 8k skärm, så att jag kan spela mina Xbone spel med superdupermega upplösning. LOL

Nävars men 8K, år 2015, Njae.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Man vill ju gärna att det tar 10 år eller så till nästa standard när man nu köper ny tv, som vid full hd. Skulle kännas surt om man köper en 4k nästa år och så 2 år efter så är det 8k som gäller...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]