säkert antivirusprogram

Permalänk

säkert antivirusprogram

Det är dags att förnya antivirusprogrammet, och jag undrar vad ni rekommenderar att man väljer för något program?
Har för närvarande Norton och det här väll funkat ganska bra tycker jag.

Vad tror ni om f-secure, Kaspersky eller Norton igen? Vilket är bäst?
Enligt av-test.org så verkar de ju ganska snarlika varandra.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

personlig favorit är eset nod 32 dom har gratis 30 daggars om du e sugen å prova på

Visa signatur

ziefle

Permalänk
Medlem
Skrivet av krokus6262:

Det är dags att förnya antivirusprogrammet, och jag undrar vad ni rekommenderar att man väljer för något program?
Har för närvarande Norton och det här väll funkat ganska bra tycker jag.

Vad tror ni om f-secure, Kaspersky eller Norton igen? Vilket är bäst?
Enligt av-test.org så verkar de ju ganska snarlika varandra.

Tacksam för svar.

Dom vanligaste gratisprogrammen är väl AVG, Avast och Avira
Kan rekommendera AVG, använder det själv och är väldigt nöjd.

Finns många trådar om detta, ett tips till dig i fortsättningen är att söka på din fråga innan du skapar en tråd.

Permalänk

Nästan alla här kör med avast av vad jag har sett men jag kör med avg free och det fungerar riktigt smidigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Inaktiv

Jag kör Microsoft Security Essentials/Windows defender med Malwarebytes. Det funkar finnemang!

Permalänk

Tack för svaren!
Jo jag har sökt innan jag skapade en ny tråd men tyckte inte att jag hittade något svar på vilket av f-secure, Kaspersky eller Norton som är det som är bäst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krokus6262:

Tack för svaren!
Jo jag har sökt innan jag skapade en ny tråd men tyckte inte att jag hittade något svar på vilket av f-secure, Kaspersky eller Norton som är det som är bäst.

Det enda man kan säga säkert är att det mesta är avsevärt mycket bättre än Microsofts egna antivirusskydd iallafall.

Däremot så duger det gott med gratisversionerna vad gäller antivirusskydd... betalversionerna erbjuder inget bättre skydd på den punkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krokus6262:

Det är dags att förnya antivirusprogrammet, och jag undrar vad ni rekommenderar att man väljer för något program?
Har för närvarande Norton och det här väll funkat ganska bra tycker jag.

Vad tror ni om f-secure, Kaspersky eller Norton igen? Vilket är bäst?
Enligt av-test.org så verkar de ju ganska snarlika varandra.

Tacksam för svar.

Förutom AV-test så finns dessa två välrenommerade:
http://av-comparatives.org/
http://www.virusbtn.com/vb100/rap-index.xml

Permalänk
Medlem

Rekommenderar AVG Free, använt det i flera år nu utan problem + Malmwarebytes.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - Noctua NH-D15S / Tomahawk Max B450 / KFA2 RTX 2070 Super / 16GB 3600Mhz CL14 / ASUS Rog Strix 750W 80+ Gold / Samsung 970 EVO 1TB / Fractal Design Arc

Logitech GPX Superlight / Endgame MPC450 / Keychron Q1 / Sennheiser HD 58X / Alienware 25 AW2521H 360Hz / Samsung Odyssey G7 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av krokus6262:

Tack för svaren!
Jo jag har sökt innan jag skapade en ny tråd men tyckte inte att jag hittade något svar på vilket av f-secure, Kaspersky eller Norton som är det som är bäst.

Samlingstråd med trådar om antivirus

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krokus6262:

Tack för svaren!
Jo jag har sökt innan jag skapade en ny tråd men tyckte inte att jag hittade något svar på vilket av f-secure, Kaspersky eller Norton som är det som är bäst.

Lägg in ESET i kategorin så har du en till att fundera över. Annars är det bara att hämta ner en trial och gå loss i 30 dagar. Tänk dock på att F-Secure ger bara 1 försök att testa på sedan är det kört. Finns inget riktig svar på frågan, utan man får helt enkelt bara prova sig fram. För min egen del är jag inte direkt intresserad i ett UI som är rena grekiskan, speciellt i Symantec:s fall.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av krokus6262:

Tack för svaren!
Jo jag har sökt innan jag skapade en ny tråd men tyckte inte att jag hittade något svar på vilket av f-secure, Kaspersky eller Norton som är det som är bäst.

Det finns mängder med såna här trådar, om vilket AV som är bäst.

Själv kör jag med Bitdefender just nu, då de delar ut gratiskoder lite titt som tätt. Vill du ha fakta så är det bara att börja läsa tester, både av-test och av-comparatives är bra.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av krokus6262:

Det är dags att förnya antivirusprogrammet, och jag undrar vad ni rekommenderar att man väljer för något program?
Har för närvarande Norton och det här väll funkat ganska bra tycker jag.

Vad tror ni om f-secure, Kaspersky eller Norton igen? Vilket är bäst?
Enligt av-test.org så verkar de ju ganska snarlika varandra.

Tacksam för svar.

Samma visa här. Har Norton. Fungerar fint och smidigt. Behöver skriva av mig.. Dags att förnya prenumerationen. Klickar på "förnya min porenumeration" via appen. Kommer till sida där det ska kosta 799 kronor. Går ut på webben och tittar själv och där finns erbjudande om samma produkt för 599 kronor.. Kontaktar supporten och tjattar med dem och får svaret att det är ordinarie pris. Undrar om jag då väljer att köpa samma produkt på nytt (dvs en ny prenumeration) för det rabatterade (25%) priset innan 27:e januari överförs då mina resterande dagar på den nya produkten. Nej, blir svaret men du kan köpa det och sedan aktivera den nya produktnyckeln efter att den gällande prenumeration löpt ut. Jaha.. Frågar om jag då behöver installera om AV på alla datorer? Nej. Blir svaret. Trots att det står så på deras hemsida. Endast om du inte redan har Norton på dem. Aha! Får svaret att jag ska använda mig utav den nya produktnyckeln. Jaha.. Ok. Allmänt förvirrande faktiskt och får hela tiden känslan utav att jag tjattar med en förprogrammerad dator, så jag ställer den frågan också men får svaret att det är en människa..

Öhm. Nästan så jag funderar på att återgå till AVG FREE + Comodo Free Firewall faktiskt.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Det finns mängder med såna här trådar, om vilket AV som är bäst.

Själv kör jag med Bitdefender just nu, då de delar ut gratiskoder lite titt som tätt. Vill du ha fakta så är det bara att börja läsa tester, både av-test och av-comparatives är bra.

Här körs Bitdefender Free Antivirus, så slipper vi bråka med koder det är gratis ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av gaminggirl:

Här körs Bitdefender Free Antivirus, så slipper vi bråka med koder det är gratis ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Tja, jag gillar extrafunktionerna som finns så jag kör hellre "det riktiga". Jag orkade inte heller hålla på med koder sist jag behövde förnya, så jag köpte fullversionen för någon dollar online. Det kan det helt klart vara värt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Jag lånar tråden lite. Använder själv Kaspersky Anti-Virus och tycker det fungerar bra. Dock så undrar jag varför programmet hela tiden uppdateras? Håller jag musen över programmet nere i Aktivitetsfältet så står det tex "Uppdatera 21%". Detta kan det göra i flera timmar utan att det händer något. Vet någon varför det ska uppdateras kontinuerligt? Jag har provat att öppna programmet och kört Uppdateringsfunktionen men det kvarstår fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasyFat:

Jag lånar tråden lite. Använder själv Kaspersky Anti-Virus och tycker det fungerar bra. Dock så undrar jag varför programmet hela tiden uppdateras? Håller jag musen över programmet nere i Aktivitetsfältet så står det tex "Uppdatera 21%". Detta kan det göra i flera timmar utan att det händer något. Vet någon varför det ska uppdateras kontinuerligt? Jag har provat att öppna programmet och kört Uppdateringsfunktionen men det kvarstår fortfarande.

Nästintill alla (om inte alla) antivirus-program uppdaterar databasen många gånger per dag. I vårt fall, varannan timme. Kaspersky har skrivit en artikel om varför antivirus-program uppdateras ofta. Du kan ändra hur ofta databasen ska uppdateras i programmets inställningar (artikeln är för PURE 2.0, men inställningarna är ungefär lika varann). Det är dock mycket rekommenderat att du låter programmet automatiskt avgöra när uppdateringarna ska ske (läs artikeln i den första länken).

Nu till ditt problem. Läs den här tråden. Där hittar du en möjlig lösning på problemet. Om inte adressen som är angivet i inlägget hjälper, kan du testa de andra adresserna till deras servrar, som i och för sig är redan angivna i programmet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Kanske inte det bästa rådet, men jag kör med Windows defender och det har alltid fungerat prima!

Permalänk
Medlem

Jag har kört med f-secure men gav upp efter man har varit ute på dumma sidor och laddat ner från opålitliga källor så där gick F-secure i väggen och kunna inte få bort allt skit som följde med så nu kör jag med Kaspersky pure/total secure och har inte varit snäll mot datorn och det på programmet men den har tagit bort/varnat och reparerat datorn utan att behöva blåsa datorn. Kaspersky har gått över mina förväntningar och det är smidigt och tar inte så mycket datakraft.

Gick i tankarna att testa Norton när F-secure inte klarade av alla typer av viruset men det blev Kaspersky efter man hörde att Norton tar onödigt mycket datakraft mot vad det ger.

Har kört kaspersky i över 4år och F-secure körde jag i 4år innan jag gick över till ryssen

Det enda negativa jag kommer på med kaspersky så här är att man får pausa det ibland om man kör online spel för att komma in fortare kör man som mig högsta säkerheten så söker programmet igenom alla filer som ska in och lämna datorn och det ger hög laddnings tid i online-spel.

Så kan du tänka dig att betala för ett antivirus-program rekommenderar jag kaspersky.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

@krokus6262:

Panda cloud är min favorit, gratis och ingen reklam.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziefle:

personlig favorit är eset nod 32 dom har gratis 30 daggars om du e sugen å prova på

Yehe jag diggar NOD32 också tar lite prestanda på datorn och ligger söker regelbundet. För mig så tycker jag den är helt klockren också

Permalänk
Medlem

Fixa Eset Multidevice så får du mycket skydd på köpet bland annat för mobiler och surfplattor, själv supernöjd med det ( har även anti theft som jag fick uppleva för nån månad sedan, superbt ! )