Interna speakers: vad är det och hur använder man dem?

Permalänk

Interna speakers: vad är det och hur använder man dem?

Japp, som rubriken lyder. Jag upptäckte just att jag hade en liten svart plupp i chassit som då är en liten högtalare som man kopplar in på två pins på moderkortet där det står SPEAKER. Vad är det för något och hur använder man den? Kan man få allt ljud att spelas via den istället (mest för att det skulle vara lite coolt)?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Brukar kallas PC-Speaker och används (numera) för att diagnostisera ev. problem då den piper en felkod som man kan kolla upp i moderkortsmanualen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/PC-speaker

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

finns videos på youtube om du vill greja med den

https://www.youtube.com/watch?v=0eb_U6iEV94

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv

Kolla upp Power-On Self-Test på Wikipedia.

Permalänk

Tackar för svar!
Spelar det någon roll vilket håll (+/-) man stoppar in kontakten på moderkortet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Tackar för svar!
Spelar det någon roll vilket håll (+/-) man stoppar in kontakten på moderkortet?

Nej

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk

Om du inte vill att datorn ska pipa varje gång du bootar är det helt överflödigt att koppla in den.
Så länge datorn startar och fungerar kommer den aldrig spela något annat ljud.
Som sagt kan det vara användbar vid felsökning, annars inte.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Många moderna moderkort stöder att det skickas ut via högtalarna istället för pc speaker kontakten på moderkortet. Framförallt har det varigt standard på färdigbyggda märkes datorer länge. T.ex. HP som jag använde en massa för ett antal år sedan. Har för mig Dell använde sin inbygga högtalare både för det och vanligt monoljud för ca 10 år sedan. Ibland är de inbygga på moderkortet och ser ut så här fast fastlödda direkt på moderkortet. http://www.pelitawijaya.com/detail-817-Speaker-Buzzer-Motherb...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Många moderna moderkort stöder att det skickas ut via högtalarna istället för pc speaker kontakten på moderkortet. Framförallt har det varigt standard på färdigbyggda märkes datorer länge. T.ex. HP som jag använde en massa för ett antal år sedan. Har för mig Dell använde sin inbygga högtalare både för det och vanligt monoljud för ca 10 år sedan. Ibland är de inbygga på moderkortet och ser ut så här fast fastlödda direkt på moderkortet. http://www.pelitawijaya.com/detail-817-Speaker-Buzzer-Motherb...

Aha. Men min såg inte riktigt ut sådan. Ett av de de fyra hålen på kontakten var igensatt för att man bara skulle kunna stoppa i den på ett håll på ett speciellt oem-mobo som bara hade tre pins för pc-speakern. Om jag vill använda speakern på ett moderkort med 4 pins måste jag alltså borra upp stoppet på kontakten för att den ska gå ner, och är det då viktigt vilket håll man sätter den på? Är röd kabel alltid plus?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

"Förr" så användes den även för musik och ljudeffekter i spel. Det lät ofta bedrövligt, och högt, utan möjlighet till volymkontroll.

Exempelmusik:

…men på en verklig PC-speaker från exempelvis IBM PS/2 så lät det mycket skränigare. Notera inte minst motoreffekterna under körning i Grand Prix…

Jag har faktiskt använt PC-speakern i modern tid för att avge ljudsignaler som är oberoende av om min förstärkare är igång eller ej, så helt oanvändbar är den inte.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Aha. Men min såg inte riktigt ut sådan. Ett av de de fyra hålen på kontakten var igensatt för att man bara skulle kunna stoppa i den på ett håll på ett speciellt oem-mobo som bara hade tre pins för pc-speakern. Om jag vill använda speakern på ett moderkort med 4 pins måste jag alltså borra upp stoppet på kontakten för att den ska gå ner, och är det då viktigt vilket håll man sätter den på? Är röd kabel alltid plus?

När du säger det fanns det varianter med 3. Men röd är altid plus och svat minus. Men vad minus är kan variera.
Offtopic: Den ena atx var -5 minus och den adra -12 vissa av os fulade os på sluttet av nittio talet. (GÖR DET INTE HEMMA) att vi satte +5 röd som minus till +12 gul så det vart backspänning. Så vi fick 7 volt. Ett bra sätt att äta nätagregat. Vi hade inte fläktar som var anpassade då och vi var lite nyfikna moddare om man så säger.

On topic:
Ska försöka hitta en länk till pinball fantasys. Det är det spel som jag tycker har bäst ljud på pc speaker.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.