Företaget byter mailserver, hur spara alla mail? Akut!

Permalänk
Medlem

Företaget byter mailserver, hur spara alla mail? Akut!

Kör idag mailen genom one.com webmail och skall under dagen bytas till invids server. Skall dock behålla samma mailadress. Hur tusan behåller jag alla mail jag hittils fått på one servern?

Blir jag tvungen att vidarebefordra alla till min privata mail och sedan vidarebefordra tillbaks när den nya servern är aktiverad? Krukset är att mitt namn står som avsändare på alla mail då.

Kan jag spara ner mailen som filer i min telwfon ?

De ansvariga för detta kan konstigt nog inte hjälpa mig.

Detta kommer ske under dagen så det är lite bråttom.

SKRIK i trådrubriken redigerat. [mod]
Permalänk

Har du uppgifter för att koppla upp med IMAP mot servern? I så fall kan du installera en lokal mailklient, t ex Thunderbird, och lägga till ditt konto där. Låt mailprogrammet ladda hem alla dina mail, och sedan kan du dra över dom till en lokal folder i mailprogrammet.

Permalänk
Medlem

Och i värsta fall använda POP3 om IMAP inte fungerar till din lokala malklient. Men du vill köra IMAP om du kan.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nil_fisk:

Kör idag mailen genom one.com webmail och skall under dagen bytas till invids server. Skall dock behålla samma mailadress. Hur tusan behåller jag alla mail jag hittils fått på one servern?

Som ovanstående säger. Använd ett mailprogram. Jag använder Thunderbird. Lägg in kontot. Du behöver information om vilken imap-serveradress, lösenordsmetod, port, användarnamn osv från one.com. Användarnamn är oftast samma som du använder på webmailen. Men ibland inte. Lösenord är dock samma.

Skrivet av nil_fisk:

Blir jag tvungen att vidarebefordra alla till min privata mail och sedan vidarebefordra tillbaks när den nya servern är aktiverad? Krukset är att mitt namn står som avsändare på alla mail då.

Hmm. Det borde bara gå att aktivera den nya servern innan den gamla är helt borta och därmed inte behöva mellanlanda någonstans? Men jag tror inte jag förstod frågan.

Skrivet av nil_fisk:

Kan jag spara ner mailen som filer i min telwfon ?

Ja. Men det är lättare i en pc.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Allt är löst nu ☺ skapade ett pop3 på Outlook till one.com. skapade sedan ett konto på Outlook till invid. Kopierade helt enkelt över mailen mellan de olika kontona. Funkar perfekt.
Tack för hjälpen.