Permalänk

Förslag till 3D studio max bygge

Hej.
Jag har inte koll tillräckligt för att pussla ihop en burk själv. Skruva kan jag men jag vet inget om moderkort och dess kopplingar osv.

Jag behöver en dator för 3D studio max helt enkelt.
Prio blir alltså snabba renderingar med Mental ray och Vray. Iray också antar jag...
Vad jag kan läsa mig till är grafikkortet inte hela tricket men en del av det. GTX gäller då Nvidia verkar äga renderingsprogramen i stort.
Toms hardware pekar på en 970 men ev är 960 intressant av kostnadsskäl. (kommer få burk på jobbet om ett år och då blir det en spelburk istället)
GTX980 är för dyrt...

Sedan är det processorn då. Antar att en i7 gör jobbet.

Låda ska helst inte synas alls men rymma 6-8 diskar för framtida serverbehov.

Wifi behövs. Bluetooth för befintligt tgb. Hörlursurtag. USB 3.

SSD är väl en toppenidé också.

Är det någon med erfarenhet som har ett förslag?

MVH
Fredrik

Permalänk
Medlem

Har du nån max budget?
Jag kan säga att det går på minst 10.000 kr även om du tar GTX 960.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk

Ja förlåt. 10000 är gränsen.

Permalänk

Aj.
Det ser mörkt ut.

Hittade en burk som motsvarar mina behov ungefär:
www.alina.se/Produkt.aspx?T2=ZEUS-14V2#prodinfo

Går över budget med 5000kr...

Permalänk
Permalänk
Skrivet av 454Casull:

Aj.
Det ser mörkt ut.

Hittade en burk som motsvarar mina behov ungefär:
www.alina.se/Produkt.aspx?T2=ZEUS-14V2#prodinfo

Går över budget med 5000kr...

https://www.komplett.se/pc-i-delar-core-i7-4790-gtx-970/78361...

Byt chassi i framtiden om du vill ha plats med fler diskar. Moderkortet har plats för 6 st SATA-enheter, dock bara ett grafikkort (så om du funderat på SLI i framtiden så får du byta det framöver också).

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Här är ett förslag som jag tror matchar dina önskemål.
- SSD 250GB
- Plats för 6 diskar, både i lådan och SATA på moderkort
- GTX 960
- 4790K
- Bluetooth USB-adapter
- Wifi trådlöst nätverk PCI-Express kort

Billigare än så här är svårt att få med dina många krav.
Det blev alltså 11.000 kr

Då får du montera ihop själv och det ingår inte Windows.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7875754/2015-04-063d-studio11000

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk

Man tackar och bockar!

Permalänk

bör väl va ngn form av quadro-kort i den burken, fungerar mkt bättre till seriös 3d, men sämre än intels inbyggda grafikkort till spel.

Permalänk

Om detta tvistar de lärda

Skrivet av riktigninja:

bör väl va ngn form av quadro-kort i den burken, fungerar mkt bättre till seriös 3d, men sämre än intels inbyggda grafikkort till spel.

Jag blir inte riktigt klok på den debatten. GTX presterar ungefär lika bra för en 5 del av priset? Cudo går att använda på GTX också.

Kolla här:
http://forums.autodesk.com/t5/installation-hardware-os/need-h...

GTX eller Quadro får kvitta i mitt fall. Antingen så börjar jag jobba med egen firma i vinter och då går jag över till Mac och moderna programvaror eller så får jag en av kommande arbetsgivare. Där av maxpriset på 10k. Sedan tar sonen över den och då blir det en gamingburk istället.