Byta ut fläkt eller köpa nytt agg

Permalänk
Medlem

Byta ut fläkt eller köpa nytt agg

Tjena

Fläkten i mitt nätaggregat låter väldigt mycket. Är det värt att byta fläkt eller är det lika bra att byta ut nätagget helt?

Här är det:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2921913

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Tjena

Fläkten i mitt nätaggregat låter väldigt mycket. Är det värt att byta fläkt eller är det lika bra att byta ut nätagget helt?

Här är det:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2921913

Haha ja skulle verkligen ha bytt nätagg det där såg gammalt ut xD

Permalänk
Medlem

Alltså jag har inte en aning om när den släpptes men den kom med burken som jag köpte förra veckan...

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom det verkar vara en gammal maskin kanske du ska rengöra och smörja i stället ?
http://www.sweclockers.com/galleri/7506-renovering-av-flakt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Alltså den sprillans ny. Jag plockade ut den från butik förra veckan

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wranzzon:

Alltså den sprillans ny. Jag plockade ut den från butik förra veckan

Är det fel på den eller beror det bara på att det är en konstruktion utan varvtalsstyrning ? Är det obalans eller liknande så ska du i så fall reklamera nätdelen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är nog så att fläkten går på max hela tiden skulle jag gissa på. Har svårt att tro att det skulle va nåt fel på den.

Det va därför jag undrade om en annan bättre fläkt skulle gå lite tystare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wranzzon:

Det är nog så att fläkten går på max hela tiden skulle jag gissa på. Har svårt att tro att det skulle va nåt fel på den.

Det va därför jag undrade om en annan bättre fläkt skulle gå lite tystare

Hur varmt blir det ? Du kan kanske sänka varvtalet även på den befintliga fläkten om du håller koll på temperaturen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

inte en aning, hur håller man koll på hur varmt det blir? Du menar sätta dit en varvtalsminskare då eller?

Permalänk
Medlem

Jag hade ju då aldrig kunnat lita på ett sånt nätagg... Hade aldrig lämnat rummet med datorn igång

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wranzzon:

inte en aning, hur håller man koll på hur varmt det blir? Du menar sätta dit en varvtalsminskare då eller?

Man mäter med en termometer av nån sort och ser framförallt till att inte överskrida maxtemp på kondingarna, men att låga det bli 65-70C lär inte vara nått problem.
Ja man sänker spänningen till fläkten på nått sätt, resistor, fläktkontroll, låter moderkortet styra den eller nått annat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ser ut som en ganska liten fläkt, och har jag inte fel så låter ofta små fläktar mer än större.
Rekommendation är ju att köpa nytt agg

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Gissar att nätagget följde med i ett chassi...

Om utbyte är ett alternativ, så är detta SFX budget-agg väsentligt bättre.

http://www.inet.se/produkt/6900117/fsp-300w-sfx-bulk
(Själv har jag 2 av dem)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Din nuvarande Chieftec har 60 mm fläkt vilket under belastning borde låta en hel del.
Skriv övriga komponenter och om det är en så kallad "märkes"dator vilket kan ha mindre plats för ett riktigt psu.

Att byta 60 mm fläkt kommer få den att gå varmare om du skall ha den tystare.

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla svar. Det känns som det är lättast att bara byta agg.