Permalänk

Råkade förstöra bredbandsuttaget

Klantade mig rejält idag och råkade fastna i nätverkskabeln som jag dumt nog haft liggande på golvet. Slet med mig hela uttaget ur väggen.
Efter det var givetvis mitt internet stendött. Sitter hos en kompis nu och skriver.

Uttaget står det Cat 6 på. Jag är inte så kunnig på detta område. Försökte laga uttaget då jag såg att ett par blå kablar ramlat ur. Gick dock inte.
Måste förmodligen byta hela uttaget eller?

Frågan är vad jag gör nu? Köper ett nytt uttag och byter själv? Är det svårt?

Kontakta Bredbandsbolaget och be dom fixa det? Vad kan det kosta?

Permalänk
Hedersmedlem

Är det Bredbandsbolaget som äger uttaget? Du bör nog snarare kontakta antingen hyresvärden eller föreningen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ta ett foto på uttaget samt kabeln som skall sitta på insidan så vi får se hur långt patient blev skadad och vad där finns för förutsättningar om Du själv skall laga den.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

säg som de är till din hyresvärd / bredbandsinstallatör och försök inte fixa sakerna själv kan sluta riktigt illa med elektricitet t.ex. brandrisk...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

säg som de är till din hyresvärd / bredbandsinstallatör och försök inte fixa sakerna själv kan sluta riktigt illa med elektricitet t.ex. brandrisk...

Dock går det ca 2.8V genom en ethernetkabel förutsatt att Power over Ethernet inte används, isf är 44V maxgräns.

Håller dock med om att du inte ska pilla själv om du inte är kunnig inom området.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

För att inte nämna om ni väl skulle flytta i framtiden, kan bli höga avgifter i skadestånd. Bäst här att gå den rätta vägen. Det var trotts allt en olycka.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Sålänge det finns tillräckligt med kabel kvar för att laga de behöver man ju bara ett kontakteringsverktyg och en skaltång och lite kunskap kring de vilket en elektriker klarar av att göra på ett par minuter.

Skulle det vara så att den är för kort för att skala om för dom lämnat för kort i uttaget då måste dom dra upp en helt ny från där eventuellt fiber konverterare sitter.

Sen är det ju också en fråga om att montera upp uttaget igen, men det är enklare att du lägger upp ett foto här på hur det ser ut.

Jobbar i lägenheter nu med dra in fiber samt sätta rj45 uttag så lägg upp en bild så ska vi se vad som går att laga och vad kostnad för sånt skulle uppskattningsvis kunna bli.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

Tack för svaren. Bor i en bostadsrättsförening. Har för mig att man får betala såna här reparationer själv men är inte helt säker. Ska prata med herr ordförande.
Ska försöka få fram någon bild på förödelsen.

Tur ni nämnde det där om ström. Jag har inte riktigt fattat att det är ström i dom där. Är dom där små färgglada små kablarna strömförande? Ojdå. Men jag har ju pillat på dom och inte fått ström i mig.

Permalänk

Som någon tidigare har nämt så finns det inga farliga strömmar att oroa sig för i ett cat6 uttag såvidare det inte är PoE påslaget. Är det PoE inblandat i historian så vet jag faktiskt inte då jag inte besitter kunskap om det, men det borde väl inte vara PoE i ett uttag i en bostadsrätt?

Visa signatur

GamingLaptopen (MSI GE70 2PE Apache Pro): i7-4710HQ @ 2.5GHz (3.7 Turbo) - GTX860M 2GB - 128GB SSD - 1TB HDD - 16GB DDR3

Övrigt: Razer Naga 2014 - CM Storm TK QuickFire (MX Blue) - Steelseries Siberia V2 - Logitech G27 - Galaxy Note III

Finns även på Garaget.org som VolvoFabbe98!

Permalänk
Medlem

Kjell&Co har bra böcker om teknik. Där står bl.a. hur man drar rj45 sladd. "Hur funkar det" heter dom. Finns nr 1 och 2 men vilken som behandlar vad minns jag inte. Böckerna är billiga och rekommenderas även om Du inte skulle fixa detta problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andrimner:

Tur ni nämnde det där om ström. Jag har inte riktigt fattat att det är ström i dom där. Är dom där små färgglada små kablarna strömförande? Ojdå. Men jag har ju pillat på dom och inte fått ström i mig.

Nej, det är inget du behöver bry dig om. Det är bara digitala datasignaler som skickas. Spänningen är hur låg som helst, så det kan omöjligt skada dig. Du har väl slickat på ett 9V-batteri? Det här är flera gånger lägre spänning, och resistansen i dina fingrar är mycket högre än i din fuktiga tunga.

Lust att slänga ut en bild på spektaklet? Med lite tur kan du bara köpa ett nytt uttag och fästa kabeln i det så blir det som nytt. Huruvida en sådan manöver bryter mot något avtal du har med hyresvärd/ISP eller inte får någon annan hantera.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Du har väl slickat på ett 9V-batteri?

Vill upplysa alla nyfikna om att det kan vara livsfarligt att slicka på ett 9V-batteri.
Var ett jätteroligt inslag i radion nån gång, där den som ringde in hade gjort detta, och vaknat flera timmar senare på golvet med minneslucka haha

Självklart har även jag slickat på 9V-batteri.
Men seriöst, man kan dö.

Permalänk

Tack för all hjälp. Ni är bäst

Måste sova nu. Hjärnan har gått på overload sen 06:00 i morse. Ny arbetsdag imorgon.
Återkommer imorgon efter jobbet med bilder.

Permalänk
Medlem

Eftersom du orsakade skadan så får du troligtvis betala tekniker utskicket vilket brukar kosta mellan 600kr-700kr per timme, även om de troligtvis lagar det på 5 minuter. Så länge du har rätt verktyg så är det väldigt enkelt att laga som Bazze skriver, det är bara att kolla på internet, finns säkert massor av youtube videos du kan följa dessutom.

Permalänk

Tack för svaret VexedRelic.

Här är en film på min tavla.

View My Video

Permalänk
Medlem

Det där ser ju inte så farligt ut. Frågan är dock varför de satt Cat6 uttag när ledarna ligger ihopslängda sådär Men du ser ju färgmärkningen på sidan av "bygeln" som ledarna sitter i. Stoppa tillbaka par 1 (blå och blåvit) där det är markerat och kläm ihop det igen. Om inte fästet gått av när det rycktes ut då. Pinnen i uttaget kan du försöka böja tillbaka så den sitter där den ska. Det är inte hundra att det funkar men du kan ju prova. Själv hade jag köpt ett nytt uttag och monterat.

Edit: Ser nu att ledarna troligtvis slitits ur manteln när uttaget rycktes loss. Trodde någon slarvat ihop det så och skalat för mycket. Men du har ju gott om kabel så du kan klippa bort det och göra en fräsh terminering. Om du inte känner att du klarar det själv så vet säkert styrelsen vilken firma som satt dit uttaget så slå en signal till dem.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Som Zeecar skriver. Frisera trådarna. Ryck loss dom för att kontaktera kontakten igen. Lägg trådarna i spåren i locket. När den stängs så skär knivarna genom isoleringen. Finns gott om tråd. Tryck sedan ihop kontakten och klipp av överflödiga trådarna eller skär med kniv nära kontakten för att vika av trådarna. Pinnarna i kontakten kan nog petas till med något spetsigt. Smal skruvmejsel eller kanske penna.

Om det nu är helt skadat så är det ingen fara. Det är en helt vanlig Eljo Trend-ram och delar till den serien finns till förbannelse. Gå till någon elfirma eller byggvarubutik och säg att du vill ha liknande kontakt som inte behöver verktyg för att kontaktera.

Om kabeln var så uppskalad vid installation av elektrikern så har det nog varit ett ackordjobb eller en lat jäkel.

Permalänk

Tack för svaren. Faktum är att jag precis efter olyckan provade just det där. Förstod till och med min lilla hjärna var dom två blå skulle sitta

Spelar det någon roll var dom blå sitter där? Alltså om jag sätter den ljusblå på ena eller tvärtom? Precis som ni ser på videon så är pinnen i uttaget lite böjd.

Det var för övrigt jag själv som skalade av lite för mycket

Båda dom blå hade slitits ut så jag har försökt att sätta dit dom igen. Allt borde funka tycker jag men gör det inte. Är inne på att en av dom böjda pinnarna kan vara boven.

Citat:

Om kabeln var så uppskalad vid installation av elektrikern så har det nog varit ett ackordjobb eller en lat jäkel

That was all on me
Jag blir nog inte elektriker

Som jag ser det hela så borde allt fungera nu. Dom blå kablarna sitter där dom satt. Har tryckt ihop allting som det var. Vill ändå inte fungera.
Kan som sagt vara att en av dom där pinnarna i kontakten inte är riktigt som dom ska.

Permalänk
Skrivet av Andrimner:

Spelar det någon roll var dom blå sitter där? Alltså om jag sätter den ljusblå på ena eller tvärtom? Precis som ni ser på videon så är pinnen i uttaget lite böjd.

Ja, det spelar roll.

Permalänk
Medlem

Ja, absolut pinnarna i kontakten som gör att det fortfarande inte fungerar.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD