Speedlink Xeox Pro Wireless Gamepad

Permalänk
Melding Plague

Speedlink Xeox Pro Wireless Gamepad

Med inbyggt batteri och extrafinesser ska Speedlink Xeox Pro Wireless Gamepad vara ett intressant alternativ till Microsofts populära Xbox 360-kontroll. Modellen tar plats i SweClockers testlabb för en rejäl omgång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

trodde helt ärligt det stod XBOX i mitten på Xeox kontrollen

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Att batteriet är inbyggt är väll knappast en fördel?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Lät ju inte helt super, vad finns det ananrs för bra kontroll? gillar inte direkt xboxkontrollen heller.

Visa signatur

Kan de inte bara funka...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JonatanR:

trodde helt ärligt det stod XBOX i mitten på Xeox kontrollen

Det är nog meningen att folk ska tro.

Skrivet av NodCommander:

Att batteriet är inbyggt är väll knappast en fördel?

Precis, man vill ju kunna byta ut det när det blir dåligt (eller för att ladda ett pack medan man använder ett annat) och då ska man inte behöva skruva isär hela kontrollern... :S

Skrivet av johanca:

Lät ju inte helt super, vad finns det ananrs för bra kontroll? gillar inte direkt xboxkontrollen heller.

Känns inte som att marknaden svämmar över av bra kontroller direkt... Tror en del kör PS4-dosa med sladd, har för mig att man kan använda touch-delen som musplatta, å andra sidan stödjer den väl inte Xinput så då måste man säkert ha nåt program som fixar det.
Kanske kan vara värt att vänta till November och se om Steam Controller kommer vara nåt att ha? Jag tror iofs den mest kommer lämpa sig för spel som inte har stöd för gamepads utan är gjorda för mus+tgb, men det vet man ju inte förrän man fått testa den.

@Jonas, hur kommer det sig att du upplevde att längre spakar ger sämre precision? Det är ju tvärt om, det finns en anledning varför det säljs förlängningar till Xbox- och PS-kontroller... Men det är klart, om man bara förlänger spaken så kommer ju dödzonen att upplevas större, så den kunde de gjort mindre.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Att batteriet är inbyggt är väll knappast en fördel?

Håller med. Det är ett gissel med icke utbytbara batterier.

Permalänk
Medlem

Sågning i stil med Sverker, I like it!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk

12 timmar batteritid tycker jag står sig rätt slätt.

Jag har en Wii U pro kontroller som jag kör trådlöst till min pc, den fixar runt 40 timmar med mycket rumble. Dock en betydligt dyrare historia om man vill köra den mot en pc.

Visa signatur

Pappas: 5900X,16GB, GTX 3070, M.2 1TB Gen4, PG278Q.
Barn 1: 4790K, 24GB, GTX 1080Ti, SSD 1TB, 24" IPS.
Barn 2: MSI Laptop i5-7300HQ, 8GB, GTX 1050, HDD 1TB, SSD 128GB.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 7900XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Logitech F710 http://gaming.logitech.com/en-us/product/f710-wireless-gamepa...
Tycker det funkar mycket bra, lite av en blandning. En 360-kontroll med spakar som en Dualshock

Enda negativa är att triggers är lite för tunga att trycka ner.

Permalänk
Medlem

Aj då, håller mig kvar vid min 360-dosa ett tag till då.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

360-kontrollern är svårslagen imo Dock gillade jag Logitechs Dual Shock, som tyvärr inte har lika bra stöd (utan 3e parts program) i alla spel.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Trevlig recension.

Jag köper hellre Xbox One controller till PC när den anländer senare under året.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

Någon som vet om den funkar på andra system än Windows?

Permalänk

Ganska ointressant för min del men när trådlösa XONE-kontrollern kommer ut blir det andra bullar!

Visa signatur

[AMD Ryzen 5 3600] [ASUS RTX 4070 Dual] [ASUS ROG Strix B450-F Gaming] [Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB] [Corsair MP510 480GB] [Corsair RM750X V2] [Fractal Design Define C] [BenQ CQ32G1] [Logitech G513 Carbon Tactile] [Corsair Gaming Harpoon RGB] [Logitech Z533] [SteelSeries Arctis 7 2019 Edition] [Google Pixel 7a]

Permalänk
Skrivet av johanca:

Lät ju inte helt super, vad finns det ananrs för bra kontroll? gillar inte direkt xboxkontrollen heller.

Om du har någon PS kontroll liggandes kan du ta en titt här. Det är en pnp-drivrutin som emulerar en 360 kontroll. Användbart för folk som föredrar PS över Xbox. Jag kör själv det och fungerar felfritt i min upplevelse. Notera att det endast gäller Windows.

http://forums.pcsx2.net/Thread-XInput-Wrapper-for-DS3-and-Play-com-USB-Dual-DS2-Controller

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Varför den usla D-Pad:en?
Jag vet att MS fick lov å köra med den på 360 p.g.a. patentproblem, men det patentet måste ju ha gått ut eller något nu då dom har en normal D-pad på Xbone-kontrollen?
Eller så får dom kör en sån där transforming D-pad-lösning som dom gjorde på specialversionen av 360-kontrollen...

Permalänk
Medlem

Jag kör med Xbox kontrollen och tycker absolut den är det bästa just nu till PC, dock håller jag med om att D-paden inte är helt optimal men den fungerar.
En av de stora fördelarna med xbox kontrollen enligt mig är att man kan använda vanliga AA batterier och i mitt fall kör jag uppladdningsbara AA batterier där jag alltid har uppladdade batterier i laddaren redo att avlösa de som sitter i kontrollen.
Jag tycker att den stora nackdelen med kontroller eller annan utrustning med inbyggda batterier är att oftast så är det en proprietär lösning och som inte alltid går att byta ut av olika anledningar vilket gör att när batteriet nått sin slutdestination (vilket ofta inträffar långt före kontrollen är slut) så är det bara att kassera hela produkten istället för som jag gör bara slänga in några nya batterier och spela vidare.
Det verkar finnas en smart lösning med de två input lägena men där verkar också fördelarna sluta men denna produkt. Jag tycker alla kontroller på marknaden som är avsedda för Windows borde köra Xinput i och med att Microsofts kontroll idag är de facto standard bland merparten av Windows spelarna, sedan kan man slänga in andra standarder som denna kontroll har för ökad kompatibilitet med äldre spel men Xinput skall vara standard.

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Trevlig recension.

Jag köper hellre Xbox One controller till PC när den anländer senare under året.

Jag är också inne på Xbox one kontrollen. Min 360 är halvtrasig och vad jag har hört ska den nya vara ännu bättre.

Microsoft är lite ironiskt riktigt bra på hårdvara.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Inaktiv

Det är så trist detta, har aldrig varit med om en "tredjepartskontroll" som någonsin kunnat matcha ett "original" i kvalitet. Jag använder Microsoft 360 kontroll med moddat styrkors eller en PS4 kontroll till PC:n, fungerar utmärkt.

Jag antar att konsoltillverkarna lägger ner oerhört mycket mer pengar och tid på att designa en kontroll och det är därför tredjeparts aldrig riktigt lirar som det ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

kan inte hitta den billigare än 360 pc kontrollen förutom på någon skum sida som ändå gör upp prisskillnaden med jättedyr frakt.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk

Har en Speedlink TORID Gamepad Wireless och tycker den är 100x bättre än Xbox 360 kontrollern och från vad jag har sett av denna recensionen så låter den även bättre än denna. Dock så vet jag att den är något mindre än 360-kontrollern, inte mycket, men kanske tillräckligt för vissa.
Något att testa @JonasT ?

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Medlem

intressant att de lyckades göra 360 padens styrkors sämre, det måste ju vara ett av de mest oprecisa styrkors som existerar.

Själv använder jag Dual Shock 4, fungerar utmärkt och har ett bra styrkors.
Dock lämnar gummit på spakarna en del att önska (framförallt de tidiga batcherna där det sprack)

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av NodCommander:

Att batteriet är inbyggt är väll knappast en fördel?

Skrivet av Viceroy:

Håller med. Det är ett gissel med icke utbytbara batterier.

Jag ser det som ett mervärde att handkontrollen kommer med ett inbyggt laddbart batteri inbakat i prislappen, till skillnad från exempelvis Xbox 360-kontrollen, där man behöver komplettera med laddbara AA-batterier alternativt Microsofts (ganska dåliga) Ni-MH-pack. Jag kan dock givetvis förstå motståndet mot inbyggda batterier då jag dagligen slåss med sunkig batteritid i Dual Shock 4-kontrollen till min PS4 som bestämmer sig för att dö vid fel tillfälle hela tiden. I Xeox-kontrollens fall kände jag dock aldrig att detta var ett problem då den faktiskt hade bra batteritid.

Skrivet av Phukkitt:

@Jonas, hur kommer det sig att du upplevde att längre spakar ger sämre precision? Det är ju tvärt om, det finns en anledning varför det säljs förlängningar till Xbox- och PS-kontroller... Men det är klart, om man bara förlänger spaken så kommer ju dödzonen att upplevas större, så den kunde de gjort mindre.

Längre spakar ska i teorin ge bättre precision, men i praktiken upplever jag en mer frånkopplad känsla från händelserna i spelet, och i synnerhet ihop med Xeox-kontrollens dödzoner. Detta är givetvis ytterst subjektivt och om man tycker att långa analoga spakar ger en extra "edge" i spel så tycker jag att man ska satsa på en kontroll med sådana.

Skrivet av BlueDevil:

Har en Speedlink TORID Gamepad Wireless och tycker den är 100x bättre än Xbox 360 kontrollern och från vad jag har sett av denna recensionen så låter den även bättre än denna. Dock så vet jag att den är något mindre än 360-kontrollern, inte mycket, men kanske tillräckligt för vissa.
Något att testa @JonasT ?

Ska se vad vi kan hitta på framöver.

Permalänk

Föredrar Playstation-kontroller före alla andra kontroller, särskilt PS4. Så sköna joysticks där båda är där nere.
Är dock väldigt intresserad av Steam Controller

Permalänk
Medlem

Kul med en annorlunda recension! Tråkigt att handkontrollen föll på knapparna och d-paden, hade kunnat bli ett trevligt alternativ till en 360 kontroll.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk

Jag väntade på den röda soptunnan i slutet https://youtu.be/r4rC03Ky1uE?t=5m42s

Permalänk
Medlem

Om batteriet håller 12 timmar lär det väl ta en väldigt lång tid innan batteriet är så kasst så att man måste köpa ny kontroll? Eller är batterierna verkligen fortfarande så dåliga som dom var i gamla laptops för 15 år sedan?

Permalänk
Medlem

Märkligt detta, mycket snack om 360-kontrollen men inget snack om den markant bättre One-kontrollen. Konstigt helt klart då den är klart bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare

En stor fördel med att använda 360 eller XBO kontroller på PC är att många spel som även finns till konsol innehåller kontroll-illustrationer från Xbox så hjälp och hints matchar symbolerna/layout på den kontroll man kör med. Kör själv med XBO-kontroller på PC, kräver USB-sladd, men man slipper i alla fall problem med dålig batteritid och gillar handkontrollen för XBO mer än 360

Har aldrig tänkt på att Wii U Pro handkontrollen fungerar på PC, köpte en sådan enbart för Mario Kart 8 så ska och testa den på lite PC-spel. Gissar att PC-spelen ändå kommer visa en XBox-kontroller, men då knapparna har samma märkning (A,B,X,Y) och det i övrigt är väldigt snarlik layout så lär det inte vara något större problem.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

men då knapparna har samma märkning (A,B,X,Y)

Samma bokstäver visst, men ta en närmare titt:

Spoiler: Dom har inte samma ordning på dom (XABY vs YBAX)

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;