Windows 10 Insider Preview (build 10586)

Permalänk
Avstängd

Har nu tagit bort Winows 10 från min Leovo Yoga. Pekskärm och Windows 10 tyckte jag var en försämring så installerade om hela härligheten och tänker bara uppdatera min stationära när skarpa W10 släpps.

------next day----

Skönt att vara tillbaka på 8.1, inget fel på W10 men tycker det är synd att Microsoft släppt allt som var bra på pekskärmar.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Är det någon annan som upplever extreeeemt långsamma starttider jämfört med windows8.1

enligt event viewer tar det 98sekunder att starta upp OS.. Det är ju bara sjukt långsamt. Får även 2 meddelanden att explorer.exe tar 16sek och att svchost.exe tar 13sek att start. Totalt 30sekunder för 2st tjänster. Någon annan som har detta problem? Annars så flyter allting på väl inne i windows.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Har nu tagit bort Winows 10 från min Leovo Yoga. Pekskärm och Windows 10 tyckte jag var en försämring så installerade om hela härligheten och tänker bara uppdatera min stationära när skarpa W10 släpps.

------next day----

Skönt att vara tillbaka på 8.1, inget fel på W10 men tycker det är synd att Microsoft släppt allt som var bra på pekskärmar.

Samma åsikt här. Windows 8.1 är många gånger bättre på en dator med touch. Jag har också gått tillbaka på min Surface pro 3.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Är det någon annan som upplever extreeeemt långsamma starttider jämfört med windows8.1

enligt event viewer tar det 98sekunder att starta upp OS.. Det är ju bara sjukt långsamt. Får även 2 meddelanden att explorer.exe tar 16sek och att svchost.exe tar 13sek att start. Totalt 30sekunder för 2st tjänster. Någon annan som har detta problem? Annars så flyter allting på väl inne i windows.

Tycker nog också att det tar lång tid... Allt kanske inte är optimerat ännu?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

På mindre "legala sidor" så att säga så finns nu Build 10051 att ladda ned. Men min dator med build 10049 hittar inte den senare varianten via Windows Update?

Är inte build 10051 officiellt lanserad ännu?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

På mindre "legala sidor" så att säga så finns nu Build 10051 att ladda ned. Men min dator med build 10049 hittar inte den senare varianten via Windows Update?

Är inte build 10051 officiellt lanserad ännu?

Är väl inte alla builds som blir officiella? De är nog avsedda för speciellt utvalda testare.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Avstängd

Försökte, 2ggr, installera 10049 engelsk version i Hyper-V för Cortanas skull men vid uppdateringen fastnade jag på 30% i timmar innan jag gav upp.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

Har nu tagit bort Winows 10 från min Leovo Yoga. Pekskärm och Windows 10 tyckte jag var en försämring så installerade om hela härligheten och tänker bara uppdatera min stationära när skarpa W10 släpps.

------next day----

Skönt att vara tillbaka på 8.1, inget fel på W10 men tycker det är synd att Microsoft släppt allt som var bra på pekskärmar.

Skrivet av N!klas:

Samma åsikt här. Windows 8.1 är många gånger bättre på en dator med touch. Jag har också gått tillbaka på min Surface pro 3.

Skickades från m.sweclockers.com

Ni får gärna förklara på vilket sätt det är sämre på pekskärm? Vad är det som fungerar sämre?

Skrivet av YamahaDGX630:

På mindre "legala sidor" så att säga så finns nu Build 10051 att ladda ned. Men min dator med build 10049 hittar inte den senare varianten via Windows Update?

Är inte build 10051 officiellt lanserad ännu?

Nej, den är inte officiell och jag rekommenderar inte at man installerar den.

Skrivet av stormense:

Försökte, 2ggr, installera 10049 engelsk version i Hyper-V för Cortanas skull men vid uppdateringen fastnade jag på 30% i timmar innan jag gav upp.

Det har med en bugg att göra som Microsoft har hittat och ska åtgärda. Här har du en workaround så länge.

http://answers.microsoft.com/en-us/insider/forum/insider_wint...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Ska USB-stickan man bootar från vara i NTFS eller FAT32?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Tycker nog också att det tar lång tid... Allt kanske inte är optimerat ännu?

Jag gjorde så att jag skapade ett nytt konto och överförde alla mina personliga filer till det nya kontot. Tog bort den gamla och nu startar datorn väldigt snabbt!

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk

Tackar det funkade:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Ni får gärna förklara på vilket sätt det är sämre på pekskärm? Vad är det som fungerar sämre?

...

Charmsbar är det jag saknar mest på pekskärm. Nu får man dutta på en ikon och en gång till för att få fram en del. Sedan i Betan vet ibland inte systemet om man använder mus eller fingrarna. Tablet-mode fram och tillbaka så fixas det temporärt. Också dessa stora hatade fyrkanter i Modern UI tyckte jag var genialiskt att använda på toutchskäm. Tyckte det var så smidigt att jag sedan gick över från Android till Windows Phone och ångrar mig inte.

Ser Windows 10 som en misslyckad hybrid mellan Pekgränssnitt och vanligt gränssnitt (där man använder mus och tangentbord). Anser att Microsoft mer skulle gå tillbaka till Windows 7 stuket för desktop och behålla Windows 8 stuket för pekskärmar. Med 10 är det bara en salig blandning mellan de värsta av två världar.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Charmsbar är det jag saknar mest på pekskärm. Nu får man dutta på en ikon och en gång till för att få fram en del. Sedan i Betan vet ibland inte systemet om man använder mus eller fingrarna. Tablet-mode fram och tillbaka så fixas det temporärt. Också dessa stora hatade fyrkanter i Modern UI tyckte jag var genialiskt att använda på toutchskäm. Tyckte det var så smidigt att jag sedan gick över från Android till Windows Phone och ångrar mig inte.

Ser Windows 10 som en misslyckad hybrid mellan Pekgränssnitt och vanligt gränssnitt (där man använder mus och tangentbord). Anser att Microsoft mer skulle gå tillbaka till Windows 7 stuket för desktop och behålla Windows 8 stuket för pekskärmar. Med 10 är det bara en salig blandning mellan de värsta av två världar.

Håller med i allt.

Läget för platta är ju katastrof. Varför inaktivera skrivbordet osv?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Någon fler som har problem att installera från usb? J
Allt går fint till dess man ska välja installationsdisk och partition. Jag har bara en ssd som ör formaterad och tom men installtilnsprog säger att den inte kan hitta ngn partition. Installationen visar dock bara den enda disken jag har. Ny formatering via win 7 eller i installationsprogrammet hjälper inte. Funkar inte att skapa en ny partition.

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske, men nån som vet om det finns drivrutiner som är kompitabla med Windows 10 tech preview än? ;o

Permalänk
Medlem
Skrivet av loeric:

Dum fråga kanske, men nån som vet om det finns drivrutiner som är kompitabla med Windows 10 tech preview än? ;o

I princip allt som funkar till Windows 7 funkar till Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Ser Windows 10 som en misslyckad hybrid mellan Pekgränssnitt och vanligt gränssnitt (där man använder mus och tangentbord). ... . Med 10 är det bara en salig blandning mellan de värsta av två världar.

Håller med! Har även en Lenovo Yoga här, men har dragit mig för att lägga in Windows 10. Det du beskriver är precis vad jag upplevt i tablet-mode genom VirtualBox. Varje version av 10:an har hittills bara blivit sämre och sämre enligt mig.

Windows 8.1 Update 1 fungerar däremot mer eller mindre optimalt för mig (med lite hjälp från Classic Shell).

Permalänk
Medlem

Tycker allt fungerar galant med prewieven än så länge, förutom att BankID inte verkar fungera. Använder mobilen så länge så det är lungt.
Sen verkar det som att sökfunktionen i startmenyn kommer och går lite som den vill, ena dagen ploppar det lilla sökfältet i menyn upp och dagen efter försvinner det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Hur är det, kan man byta ut sin 8.1a mot 10an nu eller? Man börjar ju bli sugen asså.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TroNi:

Hur är det, kan man byta ut sin 8.1a mot 10an nu eller? Man börjar ju bli sugen asså.

Svårt att säga. Jag fick ominstallera/reparera en gång (kan dock haft med drivrutinstrul att göra) men i övrigt fungerar det bra. Har det som main OS just nu.

Permalänk

Jag har en fråga som säkert kommer uppfattas som korkad men frågar iaf.

Måste man ha något sorts e-post konto som man loggar in med i datorn? Så som det var på win8 betan när jag testade den. Eller kan man köra en mer anonym installation som på win7?

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

Måste man ha något sorts e-post konto som man loggar in med i datorn?

Skriver du "fel" lösenord ett par ggr eller bryter kopplingen mot Internet, så kan du köra med lokalt konto istället.

Kör endast med lokalt konto även i Windows 8.1.

Permalänk
Skrivet av hårdnackad:

Jag har en fråga som säkert kommer uppfattas som korkad men frågar iaf.

Måste man ha något sorts e-post konto som man loggar in med i datorn? Så som det var på win8 betan när jag testade den. Eller kan man köra en mer anonym installation som på win7?

Nej, bara dom gömt den i win 8,1 och även 10. ligger helt ologiskt under skapa nytt konto.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av brandemannen:

Någon fler som har problem att installera från usb? J
Allt går fint till dess man ska välja installationsdisk och partition. Jag har bara en ssd som ör formaterad och tom men installtilnsprog säger att den inte kan hitta ngn partition. Installationen visar dock bara den enda disken jag har. Ny formatering via win 7 eller i installationsprogrammet hjälper inte. Funkar inte att skapa en ny partition.

Svararbsjälv. Efter långt sökande visar det sig att att problemet var usb 3.0 i usb 2.0 uttag. Kör jag med 2.0-sticka och då funkar det fint.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hårdnackad:

Jag har en fråga som säkert kommer uppfattas som korkad men frågar iaf.

Måste man ha något sorts e-post konto som man loggar in med i datorn? Så som det var på win8 betan när jag testade den. Eller kan man köra en mer anonym installation som på win7?

Nä, man måste inte och det var inte ett måste i Windows 8 heller. Men det rekommenderas och är att föredra.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loeric:

Dum fråga kanske, men nån som vet om det finns drivrutiner som är kompitabla med Windows 10 tech preview än? ;o

Provade 10 på min HTPC med i5 4690k och många användbara futures på Gibytes moderkort fungerade inte (tex fläktstyrning) och mitt Asus PCIe-ljudkort fungerade inte alls med varken W7 eller W8 drivrutiner. Gjort om min HTPC till server nu så behöver inte längre ljudkortet och väsnas i garderoben kan den göra bäst den vill men håller kvar vid W8.1

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nä, man måste inte och det var inte ett måste i Windows 8 heller. Men det rekommenderas och är att föredra.

Skrivet av hårdnackad:

Jag har en fråga som säkert kommer uppfattas som korkad men frågar iaf.

Måste man ha något sorts e-post konto som man loggar in med i datorn? Så som det var på win8 betan när jag testade den. Eller kan man köra en mer anonym installation som på win7?

Går även att köra ett Microsoftkonto utan att skapa någon ny epostadress, fast då måste du ange en nuvarande. Motsvarande går för övrigt att göra på Google och på andra ställen. Går såklart att använda lokalt konto, men butiken och lite annat fungerar då inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Går även att köra ett Microsoftkonto utan att skapa någon ny epostadress, fast då måste du ange en nuvarande. Motsvarande går för övrigt att göra på Google och på andra ställen. Går såklart att använda lokalt konto, men butiken och lite annat fungerar då inte.

Tack för ett förvirrat inlägg på en fråga som besvarats tre ggr redan Det går dessutom alldeles utmärkt att använda lokalt konto och sedan logga in med sitt Microsoft-konto vid behov (för exempelvis butiken och annat).

Det går utmärkt att använda Windows 10 utan Micorosoft-konto, då programmen på exempelvis Windows Store i dagsläget inte ger något mervärde enligt mig. Uppdateringar för allt annat fungerar likt 8:an än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tack för ett förvirrat inlägg på en fråga som besvarats tre ggr redan Det går dessutom alldeles utmärkt att använda lokalt konto och sedan logga in med sitt Microsoft-konto vid behov (för exempelvis butiken och annat).

Ja det går ju att ange per program i värsta fall, men du behöver fortfarande ett konto.