Grand Theft Auto V årets mest förbokade PC-spel på Webhallen

Permalänk
Discokungen
Skrivet av makerspace:

Hahahaha. Jag vet. Jag ska nog signera den så. Men såhär blir det, om dom nu inte levererar en rolig produkt.
Då kan dom inte få mer av mig i framtiden.

Du menar som Rockstar har hanterat alla spel de släppt till PC de senaste tio åren? Okej... GTA 4 är det värsta men LA Noire och Max Payne 3 var inte speciellt roligt med tanke på hur konsolifierade de är. Jag förstår fortfarande inte hur någon ens KAN ha tillit till Rockstar vid det här laget. De sköter ju knappt konsolversionerna som de prioriterar mycket högre än PC...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av carll:

Det har säkert alltid gått ja.
Men nu på senare tid har det växt och gjort att fler och fler spel kommit ut halvklara.
Många tjänar in produktions kostnaden med bara förbokningar. Säger en hel del kan man säga...

Fast nu är det väl ändå så att förbokade titlar normalt sett inte ger pengar direkt i fickan i hela ledet? När jag förbokar en titel i svenska butiker så dras pengarna först när spelet skickas. På Steam och andra digitala plattformar så dras förmodligen pengarna redan på direkten.

Finns det någon källa på exempel där just detta verkligen händer? Kickstarter/Steam Early Access och liknande finansieras förvisso på detta vis.

Skrivet av Dunder:

Det är inte alls säkert. Och det är inte säkert att man alls hade fått samma resultat, om man tvingats följa en utgivares krav och tidsramar istället för att helt gå sitt eget spår.

Skrivet av n_sandstrom:

Nja. det räcker inte med att vilja själv. Om inga utgivare vill, så är man körd.

jag läste en intervju med Obsidian om just Pillars för ett tag sedan, och som dom uttryckte sig så skulle det inte gått att göra samma spel utan att säkra budgeten via kickstarter.

Dels för att utgivare helt enkelt inte tror på sådana "avancerade" gamla spelkoncept, dels för att dom vill in och pilla och ställa motkrav och så. Spelen ska funka för en bred publik, man får inte ha så mycket knark, sex och religion i konflitker, osv.

man ser ju hur det gått för andra serier, när tex EA sitter på plånboken.

Jag litar inte på deras ord, de har såklart sin agenda med. Att slippa ta finansiellt ansvar själva och istället arbeta för andras pengar är rätt bekvämt. Med en utgivare måste även de ta ansvar, med crowdfunding så har de inte samma krav på sig.

Jag skulle kunna köpa att de argumenten kom från utgivare i början med kickstarter men efter ett par år nu så tycker iallafall jag att de eventuellt tveksamma utgivarna bör ha noterat att dessa titlar ändå verkar kunna sälja och då vara mer intresserade att plocka upp intressantare projekt själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Du har spelet lagom till lanseringen. Att förboka digitalt innebär också att man har spelet lagom till att det låses upp. Nedladdningsservrarna brukar vara sådär lagomt överbelastade vid lanseringar.

Nu är detta inte vilket spel som helst heller. Recensioner har funnits i snart två år på tidigare lanserade utgåvor. De tekniska problem som kommer uppstå vid lanseringen är ett övergående problem

Jag hoppas verkligen att de gjort bättre ifrån sig med portandet denna gång än med GTA IV. Jo alltså jag förstår det med att få det direkt, men jag har så svårt att se hur man kan ha så svårt att vänta, säg 36 timmar för att slippa bli bränd på en massa pengar. På fz skrev ju folk om att de förbokade Hardline med premium för 1200kr! Är det verkligen så viktigt att spela direkt?

Nu är iofs min backlog full av ca 2 år gamla releaser pga studier, så det kan såklart påverka mina åsikter en del ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon5930:

Jag litar inte på deras ord, de har såklart sin agenda med. Att slippa ta finansiellt ansvar själva och istället arbeta för andras pengar är rätt bekvämt. Med en utgivare måste även de ta ansvar, med crowdfunding så har de inte samma krav på sig.

Jag skulle kunna köpa att de argumenten kom från utgivare i början med kickstarter men efter ett par år nu så tycker iallafall jag att de eventuellt tveksamma utgivarna bör ha noterat att dessa titlar ändå verkar kunna sälja och då vara mer intresserade att plocka upp intressantare projekt själva.

Fast vi ser ju hur verkligheten ser ut. Finns det något spel (utgivet av någon av de större drakarna på marknaden) som vågat ta ut svängarna lika mycket som de gräsrotsfinansierade?

Jag vet inte hur vi ska få spel som Wasteland t.ex. idag, utan att man kör denna strategi.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

jag kommer inte förboka det utan vänta en månad eller så då det kommit ett par patchar minst innan jag spelar det då alla gta varit buggiga och tänker inte vara beta testare åt rockstar den här gången

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cheben:

Jag hoppas verkligen att de gjort bättre ifrån sig med portandet denna gång än med GTA IV. Jo alltså jag förstår det med att få det direkt, men jag har så svårt att se hur man kan ha så svårt att vänta, säg 36 timmar för att slippa bli bränd på en massa pengar. På fz skrev ju folk om att de förbokade Hardline med premium för 1200kr! Är det verkligen så viktigt att spela direkt?

Nu är iofs min backlog full av ca 2 år gamla releaser pga studier, så det kan såklart påverka mina åsikter en del ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Om spelet inte fungerar som tänkt vid lanseringen kommer det ju ändå patchas med tiden. Räkna med att många kommer vilja spela spelet, det är helt klart något utöver det ordinarie.

Jag läser inte fz men att slå till på premium på direkten är lite smått extremt. Samtidigt har man ju även extramaterialet bokat och får det när det kommer. Jag köpte Premium till både BF3 och BF4 då jag ändå ansåg det vara värt pengarna. Det är ju inte direkt sådanna spel man spelat igenom på någon timme utan något som håller i hundratals eller tusentals timmar. När spel går över tusenlappen så tycker jag samtidigt att det gått lite väl långt.

Skrivet av Dunder:

Fast vi ser ju hur verkligheten ser ut. Finns det något spel (utgivet av någon av de större drakarna på marknaden) som vågat ta ut svängarna lika mycket som de gräsrotsfinansierade?

Jag vet inte hur vi ska få spel som Wasteland t.ex. idag, utan att man kör denna strategi.

Jag har inte sett något direkt unikt eller liknande med crowdfund-titlarna, mest sådant som gjorts förut. Samtidigt är det inget jag har stenhård koll på så jag kan säkert ha missat något.

Just Wasteland 2 är väl ändå en mer klassisk turbaserad RPG/strategibaserad titel likt äldre Fallout-spel samt XCOM, Jagged Alliance och liknande. Med tanke på suget efter mer postapokalyptiska titlar så har jag svårt att se varför inte just Wasteland 2 skulle kunna hitta en utgivare.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon5930:

Jag har inte sett något direkt unikt eller liknande med crowdfund-titlarna, mest sådant som gjorts förut. Samtidigt är det inget jag har stenhård koll på så jag kan säkert ha missat något.

Just Wasteland 2 är väl ändå en mer klassisk turbaserad RPG/strategibaserad titel likt äldre Fallout-spel samt XCOM, Jagged Alliance och liknande. Med tanke på suget efter mer postapokalyptiska titlar så har jag svårt att se varför inte just Wasteland 2 skulle kunna hitta en utgivare.

Det handlar inte så mycket om att skapa något unikt, utan snarare om att våga skapa ett spel som inte tvunget ska anpassa sig till så många spelare som möjligt.

Med tanke på hur länge sedan ettan släpptes så inser man ju att det funnits vissa problem med att hitta utgivare. Det är helt enkelt inte spel gjorde för den breda massan och är därmed inga pengakossor som många av dagens stortitlar blivit omgjorda till.

Hur många turbaserade rollspel i isometrisk vy görs det idag t.ex.? Än färre som vågar köra så råa dialoger kring många av dagens "farliga" ämnen, som droger och liknande. Man måste spela för att förstå

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Med tanke på den obeskrivliga katastrof som var GTA 4 i lanseringsversion så kommer iaf jag att vänta åtminstione tills oberoende recensioner börjar komma in i slutet på nästa vecka.

Permalänk
Medlem

jag bröt min regel och förhandsbokade gta V då det uppenbarligen inte verkar vara en rushad port, och jag ville faktiskt ha det på skiva eller skivor rättare sagt, med fodralxD dessutom hade jag ett gammalt presentkort som legat och skräpat så fick det för 240 kr,

däremot måste jag leta upp våran gamla dvd läsare som ska ligga här någonstans för att installera det:P

om nu inte rockstar är så snälla att man bara kan registrera nyckeln och sedan få ladda hem det ifrån dem,

LÄNGTAR efter att få uppleva gta v igen, Som det skall upplevas, längtar också efter att se vad moddare kan komma att göra med spelet^^ vill se massor av nya fordon/båtar/luftenheter/npcer/, grafik förbättringar och liknande^^

Edit: jag är så klart jättesugen på witcher 3 också men där avvaktar jag nog ett par månader eftersom världen ska vara så "handgjord" som möjligt vilket säger mig att det kan tänkas dyka upp rätt mycket buggar:P

Permalänk
Medlem

med tanke på titel nummer två på listan skulle jag inte dra alltför många växlar på det här om inte Webhallen bjuder på några faktiska siffror också.

Skrivet av spel565:

Ni vet väl att om ni köper fysisk kopia går det inte att aktivera på steam? Vad jag har hört iaf.

Steam?

troligare är väll att det är ett krav. ivf kommer antagligen en registrering på R*C vara ett "krav" eller rent av ett krav, utöver det.

Skrivet av Dunder:

Inte en chans att jag förbokar ett spel som GTA, det kommer ju vara fullt av buggar som den första vågen spelare får tvingas agera betatestare för...

spelet kommer vara fullt av buggar hur länge du än väntar. samtliga versioner på övriga format har dessutom blivit värre än de var från början.

Skrivet av ParasiteX:

Sååå... Vad var det där om att PC-gaming är döende igen?

antar att detta då också visar att fysiska medier inte är döende, ens för PC..

:

Skrivet av Baxtex:

Jag håller med, och vem köper pc spel på skiva? Läste att GTA V skulle ligga på 7 skivor, palla den installationen.

lols.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Njae, jag väntar hellre ett tag och låter förhandsbokarna betatesta det först, särskilt med tanke på hur stort det är och hur deras tidigare släpp till PC varit.

Du ja, men nu pratar jag för dom som förhandsbokar och varför, för att man vill ha det direkt

Permalänk
Medlem

Någon som har tips för PC kod- download för steam? tänket inte betala steams pris på 600 kr...

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Avstängd

Jag har bokat GTA 5 från

Orderdatum 2011-11-02 22:04

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Någon som har tips för PC kod- download för steam? tänket inte betala steams pris på 600 kr...

För att kunna ha det på steam måste du köpa det från steam, som just nu ligger på 60 euro.

Dock kan du köpa det från Green Man Gaming för ett billigare pris, är dock inte en steam kod. 400 kr med SAVE22-ONGTAP-RELOAD vouchen.
http://www.greenmangaming.com/s/se/en/pc/games/action/grand-t...

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 Blackout | MB: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING | CPU: AMD Ryzen 7 5800X | RAM: G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB/3600MHz/DDR4/CL16 | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 Ti 8GB STRIX GAMING | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | HDD: Seagate BarraCuda 2TB 7200rpm 64MB | PSU: Corsair RM750X V2 750W | CPU Cooler: Fractal Design Celsius S24 240mm | |O/S: Windows 10 Pro 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eronki:

Är det här ens en nyhet? Hade GTA V varit det mest förbokade PC-spelet i Sverige så är det en sak, men nu är det bara det mest förbokade PC-spelet hos en specifik butikskedja - Webhallen. Har Webhallen betalat er för att skriva detta? Är det någon mer än jag som ser denna "nyhet" som en reklamannons för Webhallen?
Hur som helst så ser jag fram emot PC-versionen men jag har inte förbokat det, vill se några recensioner först.

Det har legat i toppen av Steams säljlista sen det släpptes för förhandsbokning i januari. Inte så svårt att gissa att det är ett av de mest förbokade PC-spelen på ett bra tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carll:

Väldigt tråkig trend. Förbokningar av spel gör det endast sämre för konsumenter. Finns inga fördelar alls i det.

Trenden med folk som gnäller på förbokningar är lika tråkig den. Jag kan bestämma själv när jag vill betala för ett spel. När är det ok att köpa ett spel enligt dig? Releasedagen? Efter ett par veckor? Vem ska ta reda på att spelet är ok medans alla väntar? Säg inte att ni litar på recensenter.

Klart man kan bli bränd om man förbokar. Men för min del är risken faktiskt inte störst att spel är buggiga eller skit. Det är för att jag köpte ett spel som jag inte gillade. Trots att många andra gillar det. Lite som när jag gått på bio och verkligen ogillat en film som varit höjd till skyarna av recensioner m.m. Smak är för min del en större riskfaktor än allt annat. Då spelar inte tiden när jag köpte det någon roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yzov:

För att kunna ha det på steam måste du köpa det från steam, som just nu ligger på 60 euro.

Dock kan du köpa det från Green Man Gaming för ett billigare pris, är dock inte en steam kod. 400 kr med SAVE22-ONGTAP-RELOAD vouchen.
http://www.greenmangaming.com/s/se/en/pc/games/action/grand-t...

kan ju alltid ha short cut på steam?

verkar inte som AVE22-ONGTAP-RELOAD funkar?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Fast nu är det väl ändå så att förbokade titlar normalt sett inte ger pengar direkt i fickan i hela ledet? När jag förbokar en titel i svenska butiker så dras pengarna först när spelet skickas. På Steam och andra digitala plattformar så dras förmodligen pengarna redan på direkten.

Det är sant att pengarna inte dras förrän på releasedagen men samtidigt kan de ses som 99% säkra pengar för utgivarna eftersom få personer någonsin drar tillbaka sina förbokningar, ens om varningstecken börjar dyka upp. Nu påstår jag inte att GTA V skulle vara ett högriskobjekt men förbokar man ett spel så skickar man signalen till alla utgivare att spel säljer lika mycket på en väl genomförd reklamkampanj och några meningslösa bonusar, som på att faktiskt vara ett bra spel.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag håller med, och vem köper pc spel på skiva? Läste att GTA V skulle ligga på 7 skivor, palla den installationen.

Jag förbokade GTA till pc dels för att:

1. Det har hänt mig rätt ofta att jag får spelet jag beställer dagen INNAN releasedagen, vilket är jävligt nice redan där ju.

2. Att förboka den på spelbutiken är minst 100kr billigare än att köpa det digitalt någonstans, jag tycker det är rätt så mycket man sparar på ett spel. (Steam 600kr jämfört med 450kr)

3. 6 eller 7 skivor = "palla den installationen"? Nu kan man iofs förinstallera spelet, men skivor går bra mycket snabbare att installera från än att ladda ner 65GB. Haha det tar inte speciellt lång tid öht ens.

4. Man får 1 miljon (tror jag det var) dollar till GTA Online om man förbokar. Egentligen bryr jag mig inte om det, men då jag spelar online en del (1 miljon är rätt så mycket) och tillsammans med de anledningarna som jag skrev ovanför så tycker jag det definitivt var värt att förboka.

Dessutom så finns det redan recensioner till PC versionen som alla är positiva.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MaxWarp:

Det är sant att pengarna inte dras förrän på releasedagen men samtidigt kan de ses som 99% säkra pengar för utgivarna eftersom få personer någonsin drar tillbaka sina förbokningar, ens om varningstecken börjar dyka upp. Nu påstår jag inte att GTA V skulle vara ett högriskobjekt men förbokar man ett spel så skickar man signalen till alla utgivare att spel säljer lika mycket på en väl genomförd reklamkampanj och några meningslösa bonusar, som på att faktiskt vara ett bra spel.

De spel som får många förbokningar tillhör samtidigt ofta serier eller studior/utgivare som kommer sälja bra oavsett. För branschen är förvisso första tiden, från lanseringen och de första veckorna, viktigast då det är här man kan tjäna in mest pengar och förhoppningsvis gå i vinst. Att synas med sin produkt är extremt viktigt, därför man faktiskt gör av med så mycket pengar på marknadsföring som man faktiskt gör.

Jag brukar avboka om jag får dåligt intryck av något spel. Rage minns jag speciellt, var rätt trasigt när det släpptes. Andra titlar vill jag bara ha och då kvittar det smått vad spelet faktiskt kostar (även om jag såklart väljer det billigaste bra alternativet som finns tillgängligt). Idag är det så sällan jag faktiskt förbokar spel, ska vara något utöver det ordinarie eller ett riktigt bra pris.

Som tur är så kan vi ju iallafall välja. Såväl förboka, köpa på lanseringsdagen och under första veckorna eller vänta tills spelet går ner i pris. Med PC så brukar priserna ändå sjunka rätt fort så det är ju det klart ekonomiskt bästa alternativet om man vill spela spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

kan ju alltid ha short cut på steam?

verkar inte som AVE22-ONGTAP-RELOAD funkar?

Anledningen till att folk vill ha spelet på Steam är p.g.a. användbarhet och självfallet achievements. En genväg på Steam ger dig inte tillgång till achievements. Jag tycker att om en utgivare väljer att sälja sitt spel via Steam, så skall alla versioner av spelet även ha möjligheten att registreras där. Detta skulle då inkludera både fysisk och digital vara.

Skrivet av carll:

Väldigt tråkig trend. Förbokningar av spel gör det endast sämre för konsumenter. Finns inga fördelar alls i det.

Skrivet av NodCommander:

Men, sluta förhandsboka! Det finns verkligen ingen fördel med att köpa grisen i säcken om du ändå inte får öppna säcken innan de som köper på släppdatumet!

https://www.youtube.com/watch?v=mf5Uj4XIT1Y

Kan delvis hålla med där. Nackdelen med att förhandsboka är väl då att man får en produkt man inte gillar, men den aspekten av det hela kan du få oavsett om du köper spelet som förhandsbokning eller efter ett år. Du måste registrera produkten för att använda den(för att se om du gillar den) och därmed kan du inte nyttja ångerrätten. Alla butiker jag känner till har denna policy gällande onlinespel. Du dömer ju även inte ett spel efter hur det presterar dag 1, utan efter innehållet. Bristen på demos idag är enorm, i sådan utbredd att vi knappt har några demos alls. Spel verkar sälja ändå p.g.a. 'hypen' spel som denna drar med sig.

Jag förhandsbokar t.ex. spel p.g.a. att jag vill ha tillgång till spelet dag 1 och bidra till utvecklandet av fler spel. En viss förkärlek för spel som dessa är också en faktor att räkna in. Har alltid gillat GTA, så ett köp för min del är ganska givet. Vissa förhandsbokar även för att de har råd med det. Diverse exklusiva belöningar från att förhandsboka intresserar mig oftast inte alls, även om det är en bonus. På den fronten är min åsikt rätt stark dock. Anser att sådana belöningar inte är rätt, då de oftast inte blir tillgängliga för resterande spelbas efter släppet. Det skapar bara problematik.

Allt detta i kombination tar utvecklare in och väljer att inte släppa demos för att de inte vill riskera att förlora säljarsiffror, för de får in pengar ändå. Problemet ligger egentligen inte på förhandsbokningarna i sig, utan i att utvecklare skiter i att tillfredsställa majoriteten av deras konsumenter. En procentuell förlust av förhandsbokningar dyker inte ens upp på deras radar, eftersom de tjänar groteska summor pengar oavsett. De har ingen anledning att bry sig om individuella konsumenter så länge de inte har inflytande i media eller tillräckligt med pengar själva för att orsaka skada.

I stort sätt alla utvecklare följer denna stil och vi kommer inte bli av med detta enbart för att en handfull gamers väljer att inte förhandsboka. Vi må sjävklart strida denna orätt på olika sätt. Personligen väljer jag att klaga i efterhand om så behövs och i värsta fall, slopa framtida titlar från utgivaren.

Om man tänker efter lite så är bristen på demos en anledning till att utvecklare förlorar pengar, eftersom spelintressenter väljer att 'testa på' spelet illegalt istället för att, som du sa, köpa grisen i säcken. Går ju att debattera huruvida påverkningarna av detta passar in i den stora bilden, men det är en topic för en annan diskussion.

De alternativ som finns om man inte förhandsbokar är att följa recessioner, testa på spelet på event eller hos en kompis, eller ladda ner illegalt. De flesta väljer det senare, då människan idag har varken ork eller tid att ta sig ut till events och om du har någorlunda smarta polare, så undviker de också att förhandsboka. Du är då lämnad med ett alternativ, och utvecklare har ändå mage att klaga på försäljarsiffror.

I ren allmänhet så förhandsbokar jag nästan aldrig. Är väl GTA5 som blir det sista på ett bra tag här nu. Blev bara dålig med Battlefield 3 och katastrofen med BF4 gjorde mig bara glad att jag inte köpte det spelet, så inga mer titlar från EA games där inte.

PS. Är även värt att notera att Rockstar brukar hålla en viss kvalité på sina titlar. Utöver den hemska prestandan GTA4 gav, så kan jag inte tänka på någon annan titel i deras spelbibliotek jag tycker var tvivelaktig.

Skrivet av Dimestam:

Det finns ingen sammanställd statistik över förbokningar i Sverige, men Webhallen hör till de största på spel och ger en ganska god bild av läget.

Webbhallen är stor i sig, så det är inte udda att de brukar sälja flest förhandsbokningar jämfört med andra butiker. Om något så är de mest kända, spelmässigt, för att ta emot flest förhandsbokningar i Sverige. Det må ge dig en mindre uppfattning om hur förbeställningar i ren allmänhet ligger, men knappast en sådan ackurat uppfattning. Går ju också att utföra journalistik genom att kontakta t.ex. tio av de största återförsäljarna av spel här i Sverige och jämföra. Vi har ju bland annat utöver Webbhallen; CDON, Discshop och Spelbutiken.

Permalänk
Medlem

Finns en ekonomisk aspekt varför man inte ska ge bort sina pengar innan man fått vara eller tjänst i utbyte. Helt enkelt av den anledning att det inte enbart är värdet av själva antalet kronor som varan kostar man ger bort utan även den värdeökning man skulle kunnat få om man till exempel istället för att förhandsboka fått ränta på pengarna. Ännu bättre om man haft pengarna i fonder eller aktier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

(1 miljon är rätt så mycket)

nästan allt är relativt, så det är en halv helikopter ungefär.

Skrivet av MaxWarp:

Det är sant att pengarna inte dras förrän på releasedagen men samtidigt kan de ses som 99% säkra pengar för utgivarna eftersom få personer någonsin drar tillbaka sina förbokningar, ens om varningstecken börjar dyka upp. Nu påstår jag inte att GTA V skulle vara ett högriskobjekt men förbokar man ett spel så skickar man signalen till alla utgivare att spel säljer lika mycket på en väl genomförd reklamkampanj och några meningslösa bonusar, som på att faktiskt vara ett bra spel.

tvivlar på att butikerna anpassar bokningar till det så det märks, särskilt inte på på ett sånt spel. butikerna bunkrar upp rejält med dessa titlar oavsett, och förbokningar är ändå en försvinnande liten del av köpen så det hinner aldrig komma till nått som märks i återförsäljarkedjan.

utgivaren får alltså mest troligt ingen som helst indikation på nånting av detta.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabz:

Finns en ekonomisk aspekt varför man inte ska ge bort sina pengar innan man fått vara eller tjänst i utbyte. Helt enkelt av den anledning att det inte enbart är värdet av själva antalet kronor som varan kostar man ger bort utan även den värdeökning man skulle kunnat få om man till exempel istället för att förhandsboka fått ränta på pengarna. Ännu bättre om man haft pengarna i fonder eller aktier.

Å andra sidan brukar man ju ofta få något extra om man förbokar. Lite rabatt eller någon trevlighet i själva spelet.
Betalar du med kreditkort får du oftast varan innan räkningen kommer i vilket fall.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

När det gäller GTA V så fick man iallafall inget extramaterial förutom lite mer pengar?

Ska man förhandsboka så ska det inte vara någon digital version UTAN något extra...

Precis, du kommer nog på vad JAG menade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabz:

Finns en ekonomisk aspekt varför man inte ska ge bort sina pengar innan man fått vara eller tjänst i utbyte. Helt enkelt av den anledning att det inte enbart är värdet av själva antalet kronor som varan kostar man ger bort utan även den värdeökning man skulle kunnat få om man till exempel istället för att förhandsboka fått ränta på pengarna. Ännu bättre om man haft pengarna i fonder eller aktier.

Du resonerar klokt, men det är ju lite humor att räntan på dina pengar är rätt låg nu för tiden. Du går liksom back på dom med tanke på inflationen så därför tjänar du (faktiskt) på att köpa något för pengarna innan eller före. Mer en filosofisk fråga antar jag men... ändå.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Har väl legat 1:a på steam i några veckor nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Å andra sidan brukar man ju ofta få något extra om man förbokar. Lite rabatt eller någon trevlighet i själva spelet.
Betalar du med kreditkort får du oftast varan innan räkningen kommer i vilket fall.

Man kan hävda att det är en tråkig utvecklig och att den som köper spelet bör få hela spelet, förbokning eller ej. Är ändå bara någon rad kod de lägger in som begränsar...

Jag är inte intresserad av att köpa det genom förbokning. Jag köper det när det säljs med en bra prislapp (~50 kr) och att oberoende recensioner faller mig i smaken.

Permalänk
Medlem

Coolios då får vi se imorron hur spelet flyter på avvaktar med förhandsbokning jag med!

Hoppas SweC redaktionen är snabba på att testa!

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB