Geforce GTX 980 Ti redo för lansering

Permalänk
Skrivet av retro123:

Varför är jag inte förvånad att just broken-arrow svarade Kanske det är så men uppenbarligen finns det egenskaper hos nvidias grafikkort som många tycker det är värt att ge en liten extra slant för, jag är en av dem.

hahahaha XD Jo, kan ju vara så, det enda mig veterligen som AMD inte har direkt motsvarighet till är physx.

Men ser man till marknadsandelar har Nvidia 75% ca och det är inte så bra för konsumenten. På skit blir det som Intel på cpu marknaden om man inte ser upp AMD gör jäkligt bra kort även drivers funkar bra till dom. Får se om nya 300 serien får några barnsjukdomar med drivers i början.

Vore ju bra om det finns två konkurrenter som slåss med varandra minst. Som det är nu, så sätter Nvidia det pris som passar dom.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Spela inte dum, de flesta vill inte kunna använda sitt grafikkort till att hårdsteka bacon på och vill helst att det låter mindre en ett jetplan för att hålla temperaturerna i schack. Vet att det tydligen finns ett sapphirekort som klarar det då det alltid nämns. Ska inte alla kort klara att hålla temp och ljudnivå på rimliga nivåer?

Vilka kort pratar du om nu?

Permalänk
Skrivet av retro123:

Spela inte dum, de flesta vill inte kunna använda sitt grafikkort till att hårdsteka bacon på och vill helst att det låter mindre en ett jetplan för att hålla temperaturerna i schack. Vet att det tydligen finns ett sapphirekort som klarar det då det alltid nämns. Ska inte alla kort klara att hålla temp och ljudnivå på rimliga nivåer?

Självklart var en miss från amd att lansera kort med den kylaren från början. Det håller jag helt med om (deras stock kylare har aldrig varit erkänt tysta).

Problemet är alla tillverkare fuskade och tog kylaren från 700 serien och smacka på amd´s kort. Problemet är att ytan att kyla är mindre än på t.ex titan. Så blir helt enkelt svårare att hålla kortet svalt. Det missade/struntade dom flesta partnertillverkare i tyvärr.

Så felet från början är partnertillverkarna och amd borde gjort ytan större som skulle kylas (men kanske var svårt att göra kretsen större utan kanske mista prestanda). Så ja utan att veta orsaken till designen av kretsen, så är det större fel av partnertillverkarna att inte försöka anpassa kylarna så gått dom kunde i alla fall för AMD´s kort.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Självklart var en miss från amd att lansera kort med den kylaren från början. Det håller jag helt med om (deras stock kylare har aldrig varit erkänt tysta).

Problemet är alla tillverkare fuskade och tog kylaren från 700 serien och smacka på amd´s kort. Problemet är att ytan att kyla är mindre än på t.ex titan. Så blir helt enkelt svårare att hålla kortet svalt. Det missade/struntade dom flesta partnertillverkare i tyvärr.

Så felet från början är partnertillverkarna och amd borde gjort ytan större som skulle kylas (men kanske var svårt att göra kretsen större utan kanske mista prestanda). Så ja utan att veta orsaken till designen av kretsen, så är det större fel av partnertillverkarna att inte försöka anpassa kylarna så gått dom kunde i alla fall för AMD´s kort.

var det inte tvärtom att amds grafikkort skulle vara lättkylda (bra prestanda liten(billig krets)) & Nvidia skulle få så stora bekymmer med ,hur skulle dom kyla deras stora strömslukande krets? (så minns jag det) Det var bara som så att AMD kretsen levererade mycket värme & deras kylare (referens) var för dålig?
Så minns jag det i alla fall.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Tror som många övriga att det kommer bli jämnt lopp mellan Titan X / 390 X

Visa signatur

__________________
| Intel i5 3350P| MSI Geforce GTX 1050 TI X | Asus Z77| WIN 10 Home -64 bit

Permalänk
Medlem

Lite trökigt bara att vi är uppe på 250w för ett kort igen.
970/80 visade ju vägen till strömsnå och tyst prestanda.
Nya kort som inte ger bättre prestanda/strömförbrukning känns lite konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Varför är jag inte förvånad att just broken-arrow svarade Kanske det är så men uppenbarligen finns det egenskaper hos nvidias grafikkort som många tycker det är värt att ge en liten extra slant för, jag är en av dem.

Nu var det inte igår som jag ägde ett AMD utan det är nog snart typ 5 år sedan. Men det jag måste säga nVidia är bra mycket bättre på är att göra saker vissa saker enkelt. Deras autouppdatering av drivrutiner t.ex. Har AMD något liknande?

Permalänk
Medlem

Hoppas att AMD tar hem den här ronden. Bara känns som deras tur nu.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Hoppas att AMD tar hem den här ronden. Bara känns som deras tur nu.

lol never amd har aldrig och kommer aldrig bli vad nvidia är, deras drivers är helt åt skogen också.. är som att köpa en fiat eller ferrari vilken vill du ha ?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Chrisism8:

Nu var det inte igår som jag ägde ett AMD utan det är nog snart typ 5 år sedan. Men det jag måste säga nVidia är bra mycket bättre på är att göra saker vissa saker enkelt. Deras autouppdatering av drivrutiner t.ex. Har AMD något liknande?

Vem vill ha auto uppdate drivare?
Hade ju gått i taket om någon la till det på min PC.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vem vill ha auto uppdate drivare?
Hade ju gått i taket om någon la till det på min PC.

Ah du har nedgraderat burken ser jag!
(Har du sålt dina titan?)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Ase:

var det inte tvärtom att amds grafikkort skulle vara lättkylda (bra prestanda liten(billig krets)) & Nvidia skulle få så stora bekymmer med ,hur skulle dom kyla deras stora strömslukande krets? (så minns jag det) Det var bara som så att AMD kretsen levererade mycket värme & deras kylare (referens) var för dålig?
Så minns jag det i alla fall.

Pratar vi samma kort?
290 och 290x antar jag han är ute efter och ja dom är inte jätte törstiga kretsarna, men mindre yta tar kretsen upp än motsvarande från Nvidia, därför amd´s är mer utmaning.

Skrivet av Chrisism8:

Nu var det inte igår som jag ägde ett AMD utan det är nog snart typ 5 år sedan. Men det jag måste säga nVidia är bra mycket bättre på är att göra saker vissa saker enkelt. Deras autouppdatering av drivrutiner t.ex. Har AMD något liknande?

Ja, tror det går att få av med, har 5770 i en annan burk och det har dom haft i många år nu (Nvidia var snarare senare på bollen).

Skrivet av tvelander:

Vem vill ha auto uppdate drivare?
Hade ju gått i taket om någon la till det på min PC.

Hur gammal drivrutin kör du ? Jag får ju titt som tätt uppmaningar att uppdatera drivers på mitt Nvidia kort

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Broken-arrow;15343470"]Pratar vi samma kort?
290 och 290x antar jag han är ute efter och ja dom är inte jätte törstiga kretsarna, men mindre yta tar kretsen upp än motsvarande från Nvidia, därför amd´s är mer utmaning.

I marknadsföring & i alla tidigare inlägg så var det ju just ytan som skulle göra AMD s kort så mycket lättare att kyla så ge upp detta nu tack
det var ju just det som var Allas argument att AMD s grafikkrets var så mycket bättre att nvidias best skulle vara omöjlig att kyla & dyr att tillverka nu med gm200 & 390x så blir det ju tvätrom men då enligt dig så blir det lättare att kyla 390x då enda jag kan tänka mig är att om du skapar större avstånd mellan transistorer eller minskar desamma eller hittar ny teknik som gör nytta.(P.s nu ger jag mig för kvällen läser svar imorgon efter att jag jobbat färdigt)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Priskrig där Nvidia är i underläge prestandamässigt? Vill se!

Har hänt väldigt nyligen. Titan Z vs 295x2. 295x2 var starkare och kostade hälften ungefär. Titan z sålde bra ändå. O.O

Många som köper Nvidia köper det för att det är Nvidia utan att överväga konkurrenternas motsvarigheter. :/ Kolla bara på alla trådar där folk söker råd om GPU och säger "Föredrar NVidia" och när de frågas varför så säger det att de inte vet varför.

Säger inte att det finns fördelar med NVidia gentemot AMD och vice versa. Säger bara att NVidias marknadsföring är förödande effektiv.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Lite trökigt bara att vi är uppe på 250w för ett kort igen.
970/80 visade ju vägen till strömsnå och tyst prestanda.
Nya kort som inte ger bättre prestanda/strömförbrukning känns lite konstigt.

Tja, rätt mycket på bekostnad av att göra dom mer rena 1080 spelkort än 1440P kort eller högre. Dom skala bort rätt mycket för att pressa förbrukningen, men tappa prestanda i flerskärmslösningar/hög upplösning.

Skrivet av HazZarD:

lol never amd har aldrig och kommer aldrig bli vad nvidia är, deras drivers är helt åt skogen också.. är som att köpa en fiat eller ferrari vilken vill du ha ?

Tja ska man gå efter vad jag erfarit så är båda två Ferrari. själv har jag ägt 5770 och 670, två polare med 7970 (ena köpte samma år kortet släpptes med på hösten, om jag inte har fel). Inga fel på drivers eller buggar i något spel.Dessa kör förvisso möjligen inte nyaste, men jag har faktiskt inte märkt någon större skillnad varken visuellt eller prestanda mot mitt 670. Märker inte ens skillnad mellan 670 eller 7970 (då presterar 7970 närmare 680 dessutom).

Men har förståelse för vissa har problem med buggar och det har båda sidor av myntet så att säga.

Vill du ha mer opartiskt svar, så har swec tagit upp det själva och påstår i alla fall att dom fått buggar med båda två märkenas drivers. Dom även nämner att nya omega drivrutinen fungerar tydligen bättre än någonsin. Nä jag bryr mig inte om om du är fanboy, men du får kolla upp lite fakta så kan du hitta rätt mycket intresant

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Ase:

I marknadsföring & i alla tidigare inlägg så var det ju just ytan som skulle göra AMD s kort så mycket lättare att kyla så ge upp detta nu tack
det var ju just det som var Allas argument att AMD s grafikkrets var så mycket bättre att nvidias best skulle vara omöjlig att kyla & dyr att tillverka nu med gm200 & 390x så blir det ju tvätrom men då enligt dig så blir det lättare att kyla 390x då enda jag kan tänka mig är att om du skapar större avstånd mellan transistorer eller minskar desamma eller hittar ny teknik som gör nytta.(P.s nu ger jag mig för kvällen läser svar imorgon efter att jag jobbat färdigt)

Jo, möjligen sen i praktiken är ju lite annat 400 och 500 serien från Nvidia var ju rätt törstiga med. Men tack vare stor die size så gick det att kyla dom AMD har traditionellt försökt krympa sin för att göra korten billigare att tillverka:)

Men har jag fel så får du gärna rätta mig. Å sen är det inte bara gpu som behöver kyla, utan även VRM kretsarna är ett annat problem.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Klart man är sugen på ett men har ett 780 idag och kör 1080 bara väntar nog till nästa generation då antagligen man kan köra 4K utan problem med förhoppningsvis ett kort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Spela inte dum, de flesta vill inte kunna använda sitt grafikkort till att hårdsteka bacon på och vill helst att det låter mindre en ett jetplan för att hålla temperaturerna i schack. Vet att det tydligen finns ett sapphirekort som klarar det då det alltid nämns. Ska inte alla kort klara att hålla temp och ljudnivå på rimliga nivåer?

Menar du att Amd's kort blir mycket varmare? Det är snarare GPU'n på Nvidias kort som hålls svalare iom bättre värmeavledning (plus det faktum att kretsen är lättare att kyla på grund av större area). Effektutveckling är väl "ungefär" densamma eller?

Amd's originalkylare till 290-korten var naturligtvis en stor miss. Ett misstag som man är smått förbluffad över att företaget över huvud taget kunde göra (vad är de för människor som jobbar på den avdelning, får dom betalt?). Nvidias standardkylare blev hyfsat bra först när Titan kom, men samtidigt är den kylaren heller ingen höjdare om man är något kräsen när det gäller ljudnivå.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Har hänt väldigt nyligen. Titan Z vs 295x2. 295x2 var starkare och kostade hälften ungefär. Titan z sålde bra ändå. O.O

Många som köper Nvidia köper det för att det är Nvidia utan att överväga konkurrenternas motsvarigheter. :/ Kolla bara på alla trådar där folk söker råd om GPU och säger "Föredrar NVidia" och när de frågas varför så säger det att de inte vet varför.

Säger inte att det finns fördelar med NVidia gentemot AMD och vice versa. Säger bara att NVidias marknadsföring är förödande effektiv.

Jasså, sålde Titan Z bra? Det var förmodligen därför Nvidia sänkte kortet till halva priset efter ett tag. För övrigt så tror jag inte det sålde speciellt bra då heller, men det har jag inga siffror på. Därav tror.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonasies:

Ok, trist för dom som köpt titan X nu då. Lär ju vara folk som trodde 980 Ti skulle dröja ett par månader till och som inte behöver all vram som titan erbjuder men ändå ville ha mera prestanda.

Undra om ett prisdrop på titan X kommer snart då. Alternativt att 980 Ti blir svindyrt.

Pengar är nog inte ett jätte problem om man köpte ett (eller flera) Titan X heller

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Koyaanis:

Vilka kort pratar du om nu?

GTX480?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Har hänt väldigt nyligen. Titan Z vs 295x2. 295x2 var starkare och kostade hälften ungefär. Titan z sålde bra ändå. O.O

Många som köper Nvidia köper det för att det är Nvidia utan att överväga konkurrenternas motsvarigheter. :/ Kolla bara på alla trådar där folk söker råd om GPU och säger "Föredrar NVidia" och när de frågas varför så säger det att de inte vet varför.

Säger inte att det finns fördelar med NVidia gentemot AMD och vice versa. Säger bara att NVidias marknadsföring är förödande effektiv.

Nja titan z till fullpris såldes väl mest till folk intresserade av den för att de använde program som nyttjade CUDA. Hos gamers så gick den att få tag på till kraftig reducerat pris genom OEM-maskiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenVirre:

Känns ju som så, dom är ju komplexare nu än förr, men som killen ovanför dig skrev så känns det ändå lite som att Nvidia har "monopol". Eller ja, kanske inte just monopol, men dom tar ju ut mer än vad AMD gör. Nu vet jag inte hur det ser ut för båda lagen när det gäller utgifter m.m

Skulle tro att nvidia lägger betydligt större summa pengar på forskning än vad AMD kan, vilket dom sedan kompenserar för genom att ha ett högre pris. Det är ju rena spekulationer från min sida men det verkar ganska logiskt

Detta skulle man se en ändring på om folk faktiskt tog och tänkte med plånboken istället för med hjärtat.

Skrivet av trickysaer:

Well... Fiji är väl en vulkanö så gissningvis... nej? :/

Medan Nvidia kör med namn på döda personer så därför borde inte deras GPUer prestera alls. Om vi nu ska gå på namnen på korten som någon form av pil mot vad X och Y presterar.. Fiji är helt rätt en vulkanisk ö.. Däremot kan ju AMD peka på det faktum att vulkaner har en enorm kraft när de exploderar? Kan ju lika gärna tas som en prestandavisning? Precis som Nvidias arkitekturs namn kan eventuellt tas som ett bevis på att de är kalla (svala) kretsar (Kall om arslet?)

Skrivet av Bakwetu:

Detta pekar ju som sagt på att de läckta prestandasiffrorna för 390x stämmer och att den kommer vara jämbördig med TitanX, men till ett lägre pris. Vad finns det annars för anledning att släppa 980t om inte för att kunna ha en modell med jämbördigt pris och prestanda till 390X? 980ti kommer ju inte vara särskilt annorlunda än titanx, förutom minnesmängden som är tämligen meningslös för de allra flesta.

Har man inte väldigt mycket pengar eller spelar på bisarrt hög upplösning kommer TitanX framstå som ett rätt dåligt köp om några månader. Men 8K är ju iofs på gång så vem vet....

Men då har vi ju det faktum att GTX 980 inte direkt ger något rum för en enorm prissänkning gentemot Titan X t.ex. Så antingen ser vi en prisdump på GTX 980 (som ligger på rundaslängar 6000:- give or take idagsläget), vilket i sig vore ganska underbart med tanke på att jag uppgraderar min GPU till sommaren eller så ser vi ett pris på typ 8000:- för ett GTX 980Ti vilket i sig skulle vara ren idioti. Förstår inte riktigt Nvidias prissättningar... De är nästan som de vill konkurrera ut sig själv.

Skrivet av MakeCoke:

Problemet är nog att AMD är för dåliga på marknadsföring. Att bygga ett starkt varumärke är oerhört viktigt, kanske nästan viktigare än att bygga bra produkter, och den punkten är Nvidia betydligt bättre än AMD på.

Tydligen inte eftersom de "missade en viktig del" för sina kunder iom GTX 970 (Enligt Herr Seung själv) debaclet. Där fick sig Nvidias PR byrå en törn. Oberoende vad folk påstår.

Skrivet av retro123:

Spela inte dum, de flesta vill inte kunna använda sitt grafikkort till att hårdsteka bacon på och vill helst att det låter mindre en ett jetplan för att hålla temperaturerna i schack. Vet att det tydligen finns ett sapphirekort som klarar det då det alltid nämns. Ska inte alla kort klara att hålla temp och ljudnivå på rimliga nivåer?

Spela inte dum själv? När senast släppte AMD ett kort som inte ens en tredjepart kunde kyla bra? Bara för att AMDs referens på 290/290X inte höll hög klass så betyder det inte att kortet inte gick att kyla.

Skrivet av HazZarD:

lol never amd har aldrig och kommer aldrig bli vad nvidia är, deras drivers är helt åt skogen också.. är som att köpa en fiat eller ferrari vilken vill du ha ?

Ursäkta? Om Nvidia är en ferrari så skulle jag då inte ens vilja ha den. Speciellt inte när den presterar som en Fiat men säljs som en Ferrari. För det är exakt vad AMD vs Nvidia är för något. Två likvärdiga kretsar med både för och nackdelar båda två. Sedan sitter det folk som dig och påstår att Nvidia allt är bättre när verkligheten visar att så sällan är fallet.

Skrivet av Chrisism8:

Nu var det inte igår som jag ägde ett AMD utan det är nog snart typ 5 år sedan. Men det jag måste säga nVidia är bra mycket bättre på är att göra saker vissa saker enkelt. Deras autouppdatering av drivrutiner t.ex. Har AMD något liknande?

Ja. De har en autoupdate inbyggd. Däremot så är den lika värdelös som Nvidias. Ibland avinstallerar den inte ens något utan kränger på den nya drivrutinen helt över en äldre med en korrupt drivrutin som följd. Ibland kan den inte ens installera drivrutinen alls. Skulle aldrig falla mig in att använda autouppdateraren.. Varken på min Laptop (Nvidia) eller min stationära (AMD).

Skrivet av Ratatosk:

Kärnreaktorn?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

lol never amd har aldrig och kommer aldrig bli vad nvidia är, deras drivers är helt åt skogen också.. är som att köpa en fiat eller ferrari vilken vill du ha ?

Det är ju mer som - Om du vill vinna serien, vilken spelare väljer du, Zlatan eller Messi?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Tumnus:

Detta skulle man se en ändring på om folk faktiskt tog och tänkte med plånboken istället för med hjärtat.

Medan Nvidia kör med namn på döda personer så därför borde inte deras GPUer prestera alls. Om vi nu ska gå på namnen på korten som någon form av pil mot vad X och Y presterar.. Fiji är helt rätt en vulkanisk ö.. Däremot kan ju AMD peka på det faktum att vulkaner har en enorm kraft när de exploderar? Kan ju lika gärna tas som en prestandavisning? Precis som Nvidias arkitekturs namn kan eventuellt tas som ett bevis på att de är kalla (svala) kretsar (Kall om arslet?)

Men då har vi ju det faktum att GTX 980 inte direkt ger något rum för en enorm prissänkning gentemot Titan X t.ex. Så antingen ser vi en prisdump på GTX 980 (som ligger på rundaslängar 6000:- give or take idagsläget), vilket i sig vore ganska underbart med tanke på att jag uppgraderar min GPU till sommaren eller så ser vi ett pris på typ 8000:- för ett GTX 980Ti vilket i sig skulle vara ren idioti. Förstår inte riktigt Nvidias prissättningar... De är nästan som de vill konkurrera ut sig själv.

Tydligen inte eftersom de "missade en viktig del" för sina kunder iom GTX 970 (Enligt Herr Seung själv) debaclet. Där fick sig Nvidias PR byrå en törn. Oberoende vad folk påstår.

Spela inte dum själv? När senast släppte AMD ett kort som inte ens en tredjepart kunde kyla bra? Bara för att AMDs referens på 290/290X inte höll hög klass så betyder det inte att kortet inte gick att kyla.

Ursäkta? Om Nvidia är en ferrari så skulle jag då inte ens vilja ha den. Speciellt inte när den presterar som en Fiat men säljs som en Ferrari. För det är exakt vad AMD vs Nvidia är för något. Två likvärdiga kretsar med både för och nackdelar båda två. Sedan sitter det folk som dig och påstår att Nvidia allt är bättre när verkligheten visar att så sällan är fallet.

Ja. De har en autoupdate inbyggd. Däremot så är den lika värdelös som Nvidias. Ibland avinstallerar den inte ens något utan kränger på den nya drivrutinen helt över en äldre med en korrupt drivrutin som följd. Ibland kan den inte ens installera drivrutinen alls. Skulle aldrig falla mig in att använda autouppdateraren.. Varken på min Laptop (Nvidia) eller min stationära (AMD).

Dold text

Kärnreaktorn?

GTX480 var onekligen törstigt, men detta kvittade enligt Nvidias fanboys, eftersom prestanda är det absolut viktigast när man köper ett highendkort, effektförbrukningen kvittar, det är i alla fall vad de sa då.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

GTX480 var onekligen törstigt, men detta kvittade enligt Nvidias fanboys, eftersom prestanda är det absolut viktigast när man köper ett highendkort, effektförbrukningen kvittar, det är i alla fall vad de sa då.

Det roliga i kråksången är att båda sidor har haft varma kort strömslukande kort det skiftar från generation till generation men den andra sidan har alltid haft argument att si eller så är bättre, summa summarum så blir det komiskt när dom anklagar de andra för en sak sen försvarar samma sak senare.
Jag har ett 480 (liggande) det är strömslukande & drar mycket ström men var väldigt bra när det kom. senast så var det 290x som var framförallt högljutt & varmt (ie dålig kylning) Så det skiftar.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

GTX480 var onekligen törstigt, men detta kvittade enligt Nvidias fanboys, eftersom prestanda är det absolut viktigast när man köper ett highendkort, effektförbrukningen kvittar, det är i alla fall vad de sa då.

ahhahaha idag så är AMD´s för törstiga:P När dessutom Nvidia skalat bort viktiga delar för att ens ha möjlighet att köra högre än 1080 typ (i alla fall om man vill ha 60FPS). Men det är också en feature enligt Nvidia anhängare, för vem kör över 1080P

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

ahhahaha idag så är AMD´s för törstiga:P När dessutom Nvidia skalat bort viktiga delar för att ens ha möjlighet att köra högre än 1080 typ (i alla fall om man vill ha 60FPS). Men det är också en feature enligt Nvidia anhängare, för vem kör över 1080P

3440x1440 flyter på fint här m ett nvidiakort.. Undrar vad du menar att de skalat bort. Effektiv minnesbandbredd på mid-end?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Skrivet av Teddis:

3440x1440 flyter på fint här m ett nvidiakort.. Undrar vad du menar att de skalat bort. Effektiv minnesbandbredd på mid-end?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja dom har ju gjort om en hel del med 9xxx serien och tagit bort mycket för att pressa strömförbrukningen. Säger inte att det inte går att köra hög upplösning, men i vilken FPS och grafikinställningar blir snarare frågan.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

GTX480 var onekligen törstigt, men detta kvittade enligt Nvidias fanboys, eftersom prestanda är det absolut viktigast när man köper ett highendkort, effektförbrukningen kvittar, det är i alla fall vad de sa då.

En gissning, tror du inte att GPU-marknaden tippat väldigt mycket i Nvidias favör då en allt större andel av PC-marknaden består av laptops och kompakta system? För tillfället, och under rätt lång tid nu, har AMD överhuvudtaget ingen dGPU som är konkurrenskraftig med Nvidia om målet är laptops.

En annan sak som tyder på detta är att andelen GPUer som del i en APU ökar rätt mycket för AMD, tar man med konsolerna i denna beräkning går det att förklara andelsökningen för APUer på det sättet också, men har för mig att GPUer som del i APU ökar även om man exkluderar konsoler.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer