Skum idé - Adaptiva grafikinställningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooD:

Hehe, trodde detta var något som inte fanns. Men om detta har funnits så länge, varför ser man det inte på dagens spel?

Att spel renderar saker på olika avstånd finns i typ alla spel(finns säkert något uruselt optimerat spel som inte gör det), så det är en typ av adaptiva grafikinställningar som finns idag. Men det baseras ju inte på FPS, som du är ute efter, utan efter att det är onödigt att rendera något i jätte hög kvalitet om man är långt bort då man ändå inte kan se den kvaliten på håll. Jag har för mig att det finns något spel på de nya konsolerna som ändrar upplösning dynamiskt för att hålla FPS i situationer där det är mer som händer. Så det experimenteras definitivt med dynamiska funktioner för att hålla FPS.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Detta fast förenklat finns ju i wow. Jag tex kör alltid på ultra ute i "världen" för finaste upplevelse men i raider slår inställningarna automatiskt över till medium så jag inte ska missa något pga fps drops.

Intressant, detta är typ så jag hade tänkt mig när jag först fick idéen. Är detta något du själv har ställt in? Alltså när den ska slå om inställningarna eller gör spelet detta automatiskt? (Spelar själv inte wow så vet inte hur det funkar)

Visa signatur

CPU: i5 4690k @ 4.2ghz | Kylare: Hyper 212 EVO | MB: MSI Z97-G45 | RAM: Corsair 16GB | GPU: Asus 760 2GB | OS SSD: Intel 530 120GB | HDD: Seagate 1TB | SSD: Samsung EVO 250GB | PSU: CX600M | Chassi: Define R4 window | Fläktar: 4x140mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Jag skojade bara.
Men det vore ju skoj om man kunde göra så.

Skrivet av Cyne:

Låter som en intressant idé. Dock så kan jag tycka att utvecklarna borde lägga lite tid på att göra all områden ungefär lika tungdrivna. Naturligtvis svårt med dynamiska saker så som explosioner och många fiender, men de statiska miljöerna borde kunna vara ungefär lika.
Angående att sakta ner tiden... många äldre spel är ju låst till en viss uppdateringsfrekvens (gäller speciellt när man kör via emulator) och där kan det bli så att spelet går fortare/långsammare beroende på prestandan. Testade nyligen Wind Waker via Dolphin, och när man går från t.ex 30 till 25 fps så går allting ~17% långsammare. Även musiken och ljudeffekter går långsammare. Detta är EXTREMT irriterande, supersvårt att spela, så det är verkligen inget att rekommendera.

Men väldigt behändigt på emulatorspel när man t.ex. vill snabba upp spelet.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

Denna funktion finns i Unreal Tournament 1 om jag inte minns fel. där ställde man in "target FPS" eller liknande, så antar jag att spelet ställer in sig efter det.

Jag vet inte var jag har spelet nånstans så jag kan inte kolla, men jag har ett rätt starkt minne av detta.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Jag skojade bara.
Men det vore ju skoj om man kunde göra så.

Det går att göra så! Jag arbetar själv i Unity 3d och om man glömmer att multiplicera allt som ska uppdateras regelbundet "frame independent" (tex spelarens position) med Time.deltaTime (tiden sen senaste uppdateringen) så får man fram precis det beteende du syftar på.

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Skrivet av Marinlik:

Du kommer fortfarande att märka FPS drops, men du kommer inte att få tearing och andra problem som uppstår när man har en annan FPS än skärmens uppdateringsfrekvens.

Som jag förstått det så fungerar G-sync och freesync endast när man har en fps under skärmens uppdaterings frekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

fps = bilder per sekund = antal bilder dividerat med antal sekunder

Så istället för variera antalet bilder så skulle man kunna sakta ner tiden. När man får drops så saktar man ner tiden, vilket leder till att man inte märker av dropsen.
Trångsynta kritiker skulle kunna klaga över att när man spelar ett tungt spel med låg fps så kommer tiden för dig gå långsammare än för andra personer. Alltså när du har suttit och spelat i en timme så tycker resten av världen att du spelat i två (om du tidskompenserat 30 fps till 60 fps, om du kompenserar till 120 fps så har det istället tagit 4 timmar).

Detta kan såklart vara krångligt men tänk även på fördelarna. Man kan såklart göra motsatsen så i exempelvis CS där vissa ligger på 300 fps så kan man kompensera tillbaka. Du kör 4 timmar på exempelvis 30 minuter normaltid.

Men detta skulle kunna vara snäppet krångligare än det trådskaparen föreslog. :/

Problemet är att om du sänker för en person online så måste det hända för dom andra också annars kommer de inte synka. Du har någolunda liknande på CCP's EVE - Online där servern sänker hastigheten för alla klienter som är kopplade till klustret som just nu kräver mer prestanda än vad det klustret klarar av. Den skalar såklart men exempelvis något som skulle ta 1s tar 10s istället vilket gör att servern hinner processera allt och sedan skalar tillbaka när den börjar att hinna med igen. Finns fler spel som gjort något liknande men tror mycket varierar vad för spel och FPS kanske inte är allt det bästa att ha det på.

Utvecklaren som förklarar det:

Ganska oväntat dock mysigt tillfälle när det händer ibland:

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DooD:

Intressant, detta är typ så jag hade tänkt mig när jag först fick idéen. Är detta något du själv har ställt in? Alltså när den ska slå om inställningarna eller gör spelet detta automatiskt? (Spelar själv inte wow så vet inte hur det funkar)

Det är implementerat i grafikinställningarna för WoW sedan det senaste expansionet Warlords of Draenor.
Varje gång man går in i en raid så får man ju en loading screen ändå så lite "fusk" är det ju men det tar mycket mindre tid än att manuellt byta varje gång man går in i en raid

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Denna funktion finns i Unreal Tournament 1 om jag inte minns fel. där ställde man in "target FPS" eller liknande, så antar jag att spelet ställer in sig efter det.

Jag vet inte var jag har spelet nånstans så jag kan inte kolla, men jag har ett rätt starkt minne av detta.

Intressant! Ska läsa lite och se om detta stämmer!

Skrivet av Uzanar:

Det är implementerat i grafikinställningarna för WoW sedan det senaste expansionet Warlords of Draenor.
Varje gång man går in i en raid så får man ju en loading screen ändå så lite "fusk" är det ju men det tar mycket mindre tid än att manuellt byta varje gång man går in i en raid

Aha, jo, det är ju lite fusk Hade tänkt mig något som hände on the fly mitt i spelet

Visa signatur

CPU: i5 4690k @ 4.2ghz | Kylare: Hyper 212 EVO | MB: MSI Z97-G45 | RAM: Corsair 16GB | GPU: Asus 760 2GB | OS SSD: Intel 530 120GB | HDD: Seagate 1TB | SSD: Samsung EVO 250GB | PSU: CX600M | Chassi: Define R4 window | Fläktar: 4x140mm