Permalänk
Medlem

prestanda vid CF

Hej!

Är sugen på 2x R9 290 kort typ saphire men vet någon på ett ungefär hur prestandan blir i jämförelse mot t.ex ett GTX980? och hur stabilt Cf är idag?

Stor skillnad att köra 2x290X ist?

Klarar man sig på ett 850w psu?

Mvh
Emil

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk

2x290 är bättre än gtx 980 och cf tycker jag är stabilt har kört det en längre tid nu.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Tack för svar, prisbilden idag på 290 är ju helt otroligt är typ så man kan köra 3

Är amd bra på att släppa uppdateringar för Cf till nya spel? Inga problem med blinkande texturer eller liknande som jag fick när jag provade sli och 2xgtx970?

Krånglat att installera Cf?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad står ü för inom parentesen på deras test? Typ 290x ( ü CF)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belarion:

Vad står ü för inom parentesen på deras test? Typ 290x ( ü CF)

Skickades från m.sweclockers.com

Saxat ifrån inledningen på testet länkat ovan, sidan 2:

"För tester efter mars 2015 har SweClockers uppdaterat testsystemen, modifierat inställningar och installerat nya versioner av alla mjukvaror. Det innebär att resultaten inte är jämförbara med äldre recensioner. Nämnvärt är att Radeon R9 290X primärt testas med kortet inställt i prestandafrämjande "Über mode"."

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem

Hmm prestandafrämjande innebär att man ökar vadå och offrar vadå?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belarion:

Hmm prestandafrämjande innebär att man ökar vadå och offrar vadå?

Ökar fläkthastigheten och offrar ljudvolymen. Dock finns denna funktion endast på 290X.

Permalänk
Medlem

Ser ut som 2x 290x presterar riktigt bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du klarar dig på ett 850W.
Prestandan är bra. När det funkar som det ska.

Du kan glömma att bli helt nöjd. För helt nöjd är att två kort arbetar utan problem i alla spel.
Så är det inte. Några spel funkar det bara med ett kort. I andra så finns det problem med två. En del kan avhjälpas med tips och trix.

Läs i spelforumen

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Prestanda kontra pris 290 mot 290 x då? :S fan nu blev jag skeptisk för ditt inlägg scorpius

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Du klarar dig på ett 850W.
Prestandan är bra. När det funkar som det ska.

Du kan glömma att bli helt nöjd. För helt nöjd är att två kort arbetar utan problem i alla spel.
Så är det inte. Några spel funkar det bara med ett kort. I andra så finns det problem med två. En del kan avhjälpas med tips och trix.

Läs i spelforumen

Då är det bara att slå av cf men det har jag inte behövt göra på de spel jag spelar.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Belarion:

Prestanda kontra pris 290 mot 290 x då? :S fan nu blev jag skeptisk för ditt inlägg scorpius

Skickades från m.sweclockers.com

290X inte värt tycker jag.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Är prestandan på ett 290 så pass likvärdigt menar du mot ett 290x så att man inte skulle märka stora fps förluster? Då i Cf menar jag men såklart även singel i de titlar som inte hunnit börja stödja Cf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Klocken på 290 är stock ca 950 mhz och 290x är 1000 mhz alltså bara 50 mhz mer så det är inte värt tycker jag. Det är inte många fps skillnad.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Permalänk

Köp ett par, är du missnöjd så skicka tillbaka dom inom 14 dagar

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Vilken lleverantör skulle ni rekommendera vid köp utav just Cf?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den har bra PCB men fruktansvärd kylare. Däremot är den så billig som den är, kyler även bättre än referenskylaren fortfarande däremot.

Ska du köpa två kort, kolla istället på 295x2, går för 6.5kkr. Sjukt bra kort.

EDIT:

290x är starkare men troligen inte lika prisvärd som 290.

Skrivet av Belarion:

Vilken lleverantör skulle ni rekommendera vid köp utav just Cf?

Skickades från m.sweclockers.com

Tri-x är den bästa kylaren. Vapor tri-x är ännu lite bättre men troligen inte värd den extra kostnaden.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

CF fungerar bra. Jag har kört dubbelkort ur alla Amd's serier sen X1950 och ytterst sällan stött på problem. Sen 5870 tycker jag det har fungerat felfritt förutom att inte alla spel har haft CF stöd.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Klocken på 290 är stock ca 950 mhz och 290x är 1000 mhz alltså bara 50 mhz mer så det är inte värt tycker jag. Det är inte många fps skillnad.

Det är ju dock inte bara klockfrekvens som skiljer, 290X har fler streamprocesorer och texturenheter

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Har kollat på ett 295x2 tidigare men är så otrolig inför en installation utav det kortet då man måste se till så man tar rätt kablar ifrån nätaggregatet och att dem ger en viss ampere? Jag är urkass på sånt här och sitter idag med ett corsair cx 850 bronze agg vad tror ni?

Så asus kortet är ett no no? Jag kommer inte syssla med överklockning eller liknande.

Grymma ni är med era svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belarion:

Har kollat på ett 295x2 tidigare men är så otrolig inför en installation utav det kortet då man måste se till så man tar rätt kablar ifrån nätaggregatet och att dem ger en viss ampere? Jag är urkass på sånt här och sitter idag med ett corsair cx 850 bronze agg vad tror ni?

Så asus kortet är ett no no? Jag kommer inte syssla med överklockning eller liknande.

Grymma ni är med era svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Asus kortet fungerar och särskilt för det priset. Det låter lite mer än dom andra men lirar du med lurar så skulle jag inte bry mig. I Idle så låter det ju inget. 295x2 är ju med grymt för det priset. Överlåter någon annan att svara på om ditt agg klarar av det.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Asus kortet fungerar och särskilt för det priset. Det låter lite mer än dom andra men lirar du med lurar så skulle jag inte bry mig. I Idle så låter det ju inget. 295x2 är ju med grymt för det priset. Överlåter någon annan att svara på om ditt agg klarar av det.

Jag är 90% säker att jag har svarat om exakt samma nätaggregat fungerar för 295x2.
TS, du får äran att kolla igenom mina upplägg, var definitivt inte mer än 2.5 vecka sedan så bör gå snabbt. Tror tråden hette typ "Räcker mitt nätaggregat" eller något i den stilen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Hittar tyvärr inget sådant svar Philip

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belarion:

Hittar tyvärr inget sådant svar Philip

Skrivet av philipborg:

Ditt nätaggregat klarar av det då du har en +12V lina på 70AMP. 295x2 kräver två linor med 28A och kombinerat 50A.

Det fungerar så att din starka lina kan helt enkelt dela på sin kraft. Tänk bara på att koppla med två separata kablar för varje 8pin's hål. Bör egentligen inte spela någon roll i ditt fall men bättre att vara säker än att ha smälta kablar.

Tog mig friheten att leta upp inlägget åt dig.

Permalänk
Medlem

Tjabba!

Jag fann det också då jag kom på att jag faktiskt startade en egen tråg just för det grafikkortet samt mitt nätagg, MEN för att klargöra ditt svar där Philipborg är alltså att bara jag använder 2 olika kablar ( t.ex dem jag använde till varsit gtx 970 kort när jag körde sli ) så kommer det funka som det ska och jag behöver inte oroa mig gällande amperen eller volten eller liknande?

ETT problem bara, vart tusan ska jag få plats med fläkten/vattenkylningen? har redan en fläkt sittandes i ryggen på chassit samt så KAN jag toppmontera den MEN har en processorkylare i vägen :S skall förska posta bilder !

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Tog mig friheten att leta upp inlägget åt dig.

Skrivet av Belarion:

Tjabba!

Jag fann det också då jag kom på att jag faktiskt startade en egen tråg just för det grafikkortet samt mitt nätagg, MEN för att klargöra ditt svar där Philipborg är alltså att bara jag använder 2 olika kablar ( t.ex dem jag använde till varsit gtx 970 kort när jag körde sli ) så kommer det funka som det ska och jag behöver inte oroa mig gällande amperen eller volten eller liknande?

ETT problem bara, vart tusan ska jag få plats med fläkten/vattenkylningen? har redan en fläkt sittandes i ryggen på chassit samt så KAN jag toppmontera den MEN har en processorkylare i vägen :S skall förska posta bilder !

Trevligt att ni hittade det!
På ditt nätaggregat bör du ha 2 st PCI-E 8 pin's kablar som du kan koppla in, tag två separata kablar så är det lugnt.
Rörande montering, vad har du för chassi? Radiatorn & fläkten är 120mm så ingen stor radiator/fläkt direkt. Ledningarna är även hyfsat långa så bör inte vara några problem. Jag tror definitivt du kan koppla runt kyltornet så länge plats finns.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Fattar tyvärr inte hur fasiken jag skall få upp en bild här haha !

Permalänk
Medlem

Jag har Bitfenix Raider Philip och är INTE bra på att montera så ha det i åtanke

Går det att ta bort 120MM fläkten som är idag i ryggen och ersätta den med radiatorn?

Återigen ni e grymma på feedback !