::: Radeon R9 290/290X owners club :::

Permalänk

Är helt ny på datorbyggande, provade precis Unigine Valley på mitt första bygge. Har tre skärmar inkopplade så kanske har det påverkat, kör vanligtvis Eyefinity men under benchmarken var skärmarna speglade, alla tre visade samma bild.

Vet ej om detta är bra eller dåligt, får läsa på mer imorgon och under veckan.

Visa signatur

| MB: Asus ROG Strix B550-F | CPU: AMD Ryzen 9 5900x | CPU-Kylare: Corsair H100i
| GPU: GeForce RTX 3080 | RAM: Crucial Ballistix 32GB 3600 MHz
|SSD:
WB Black SN850X 1TB
| Chassi: Corsair Obsidian 450D | PSU: Corsair RM850 | OS: Windows 11 Pro 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steinmarkh:

Är helt ny på datorbyggande, provade precis Unigine Valley på mitt första bygge. Har tre skärmar inkopplade så kanske har det påverkat, kör vanligtvis Eyefinity men under benchmarken var skärmarna speglade, alla tre visade samma bild.

Vet ej om detta är bra eller dåligt, får läsa på mer imorgon och under veckan.
http://i.imgur.com/qFQzSgD.jpg

Jag tycker det är lite halvskumt att du får ut så mycket score jämfört med mina dubbla tri-x 290x.

EDIT: Helvete vad dum jag känner mig, lite seg. Såg inte att ni posta Unigine Valley Ska prova och se vad jag får ut.

EDIT 2:

Verkar ganska likt. Så allt verkar vara i sin ordning:P

Kör korten i 1080/1400 och PL +50. Om du undrar varför jag fick lite mer poäng.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske, men kan man köra 290x i crossfire?
har ett Asus Radeon R9 290X Matrix Platinum, och det finns ingen kontakt för crossfire brygga? direct cuII-kortet verkar ha det?
Läs på något annat forum att AMD har någon ny teknik som gör att man inte behöver den, men det kanske inte fungerar med alla MoBo

Permalänk

Hej! Ville inte starta en ny tråd så skriver här! Köpte igår en asus r9 290 och koppla in i datorn! Startade och det fungera felfritt i en dryg timme. Spelade GTA V i en halvtimme. Sen började jag leka med grafikinställningar och då krasha datorn och jag fick "video-tdr-failure" efter det vägrade datorn att starta. är grafikkortet kasst eller kan det vara drivrutinerna kanske?

Permalänk
Medlem

Hej!

Snabb fråga. Jag köpte precis ett Asus r9 290x. Det rullar på bra osv i spel men jag stör mig på det "hummande/surrande" ljud som kommer från mitt system nu :S och det är inte från några fläktar vad jag kan höra. Allt är tyst i jämförelse med mitt tidigare kort.

Är det jag som inbillar mig och det kanske har varit där hela tiden iom att jag innan hade ett 6990 som inte var det tystaste kortet. Eller kan det vara nätaggregat? Har ett corsair ax750. För system kolla signatur.

Tacksam för svar

Rappen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G903 | PowerPlay | G513 | Pro X | Brio 4k | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har just köpt ett 290x (har inte haft AMD/Nvidia på väldigt många år) och är lite förvirrad över drivrutinerna. På hemsidan så finns det omega drivers vilka släpptes för ca ett halvår sedan också senaste beta som släpptes nu i april. Vilka är det man ska dra in egentligen? Är beta nog stabilt för att använda? Är AMD alltid så här tröga på att släppa nya stabila utgåvor?

Tack på förhand

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kiane:

Hej!

Jag har just köpt ett 290x (har inte haft AMD/Nvidia på väldigt många år) och är lite förvirrad över drivrutinerna. På hemsidan så finns det omega drivers vilka släpptes för ca ett halvår sedan också senaste beta som släpptes nu i april. Vilka är det man ska dra in egentligen? Är beta nog stabilt för att använda? Är AMD alltid så här tröga på att släppa nya stabila utgåvor?

Tack på förhand

Den nyaste bör vara den du vill använda.

AMD har helt klart blivit seg mellan drivrutinsuppdateringarna. Släpps drivaren öppet på deras sida så är den i regel bra nog för att användas även om den är beta-märkt bör tilläggas. Tidigare släppte AMD en drivare i månaden ungefär men nu är det väl nästan kvartalsvis...

Permalänk
Skrivet av Kiane:

Hej!

Jag har just köpt ett 290x (har inte haft AMD/Nvidia på väldigt många år) och är lite förvirrad över drivrutinerna. På hemsidan så finns det omega drivers vilka släpptes för ca ett halvår sedan också senaste beta som släpptes nu i april. Vilka är det man ska dra in egentligen? Är beta nog stabilt för att använda? Är AMD alltid så här tröga på att släppa nya stabila utgåvor?

Tack på förhand

jag hade kört på 14.12 för de har funkat bättre för mig i alla fall

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Den nyaste bör vara den du vill använda.

AMD har helt klart blivit seg mellan drivrutinsuppdateringarna. Släpps drivaren öppet på deras sida så är den i regel bra nog för att användas även om den är beta-märkt bör tilläggas. Tidigare släppte AMD en drivare i månaden ungefär men nu är det väl nästan kvartalsvis...

Misstänkte att det var så. Då testar jag beta först Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad det kan vara för fel med mitt asus r9 290 4gb hawaii pro?
Tycker att det underpresterar något enormt. Cs go ligger exempelvis på 200-150 fps på med alla settings på low. Testat mer grafikkrävande spel också vilket resulterat i värre fps.
Temperaturen ligger på ca 55-65 vrm1 och 80 vrm2.
Kan de vara att jag måste uppdatera/installera om drivrutinerna?

Datorns andra specifikationer är:
Processor: Intel i5 4670k 3,4ghz (haswell)
Ram: 8gb ddr3 1600mhz
Moderkort: Asus H81M-C mATX
Nätagg: Crosshair CX500m 500w

funderar även på om nätagget kan vara för klent?

Hoppas någon kan hjälpa, Tacksam för det isf

Permalänk
Medlem

@spezzi:
500w på nätaggregatet kan vara lite klent. Ett 290 drar runt +300w.
Har ditt nätagg 6+8 pins?

Visa signatur

i7 4790K @ 4,691Ghz : ASUS STRIX GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

@frostulv: tack för svaret!
Okej men borde inte datorn bara slå av då? Eller är de bara så enkelt att grafikkortet presterar sämre pga det?
Nätagget har 1x8 pins och 3x6pins

Permalänk
Medlem

@spezzi:
Har du provat att köra 3D Mark eller motsvarande? Kan ju även vara så att CS inte är helt optimerat.
Där kan du jämföra andra som har samma/likvärdigt kort, innan du fattar ett beslut om det är nätaggregatet.
Jag själv körde med ett 750w nätaggregat på två MSI r9 290. Funkade men jag fick ut mer när jag bytte till ett 1000w nätaggregat.

Edit: Såg nu att du provat med andra spel också. Vilken drivrutin har du och kör du med MSI afterburner?

Visa signatur

i7 4790K @ 4,691Ghz : ASUS STRIX GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

@frostulv: Ber om ursäkt för sent svar har varit bortrest..
gjorde 3Dmark nu, fick 7744 poäng vet ej hur det står sej?
Jag har drivrutinen AMD catalyst 14.12 omega 14.501.1003
Kör med catalyst control center och det programmet talar om att drivrutinerna är "up to date"..
Men försökt leta lite om det där med drivers från catalyst(självuppdatering) och det verkade kunna göra så att datorn presterade sämre? Lite dålig koll dock, vet du nått om det?
Nej kör inte msi afterburner. Borde jag göra det?
Googlat lite på 500w nätagg och mitt kort, det ska tydligen kunna fungera om man inte klockar grafikkortet, för min del känns det ju dock som felet kan ligga där ändå?

Permalänk
Medlem

@spezzi:
Lugnt
Vilken version av 3Dmark kör du? Jag kör med 3DMark Vantage Performance.
På 3DMarks hemsida under "My Results" kan du se var andra hamnar.

Du skulle kunna prova att lägga in senaste betan på Catalyst: 15.4 Beta. Den funkar fint tycker jag!

MSI Afterburner är bra att använda sig av för att överblicka GPUn. Du får grafer över det mesta och det är väldigt smidigt att överklocka i om du skulle vilja ge dig in i det i framtiden
Tack vare Afterburner upptäckte jag att mitt senaste grafikkort hade underklockat sig av någon anledning vid installation.
Va jäkligt skumt, det låg runt hälften av ordinarie MHz.

Ja det kan ju vara ett måndags exemplar och i kombination att det är brons-klassat så kommer du i underkant.

Visa signatur

i7 4790K @ 4,691Ghz : ASUS STRIX GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Jag har ett litet men irriterande problem med mitt Asus Radeon R9 290X Matrix Platinum. DVI-portarna verkar av någon anledning fungera som hdmi/displayportar gör: nämligen att skärmarna är PnP. Så när jag stänger av en skärm disconnectas den och trycker över windows till min andra skärm. Detta hände inte med mitt 560ti. Någon som stött på detta och har en lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AKA_Rappen:

Hej!

Snabb fråga. Jag köpte precis ett Asus r9 290x. Det rullar på bra osv i spel men jag stör mig på det "hummande/surrande" ljud som kommer från mitt system nu :S och det är inte från några fläktar vad jag kan höra. Allt är tyst i jämförelse med mitt tidigare kort.

Är det jag som inbillar mig och det kanske har varit där hela tiden iom att jag innan hade ett 6990 som inte var det tystaste kortet. Eller kan det vara nätaggregat? Har ett corsair ax750. För system kolla signatur.

Tacksam för svar

Rappen

Skickades från m.sweclockers.com

Kan det var så att ditt kort har en del "coil whine"? Se t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=hcMMKn1Dxrk. Kan ju vara en bra startpunkt för att google vidare! Vill minnas att jag läst här om folk som lämnar tillbaka korten om de låter alltför mycket. Om du tror att det kommer från nätagget så kan det vara bra att öppna lådan och lyssna; då brukar man höra ganska tydligt varifrån ljudet kommer.

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt hur jag ska tolka mitt Asus 290X DC2, får extrema microstutter/ojämna rendreringstider i dåligt optimerade spel som Far Cry, dessa spel är nästintill ospelbara. Helt stock är kortet extremt ostabilt och leder till krascher, artefakter och skumma problem.

+50% power target och +12mV GPU voltage så är kortet stabilt men med vissa prestandadippar som kan vara i några minuter.

+84mV GPU voltage, +150MHz GPU clock och +500MHz Memory clock och kortet är stabilt som en sten utan problem i titlar som Battlefield 4 och GTA V och prestanda/stresstester med höga resultat. Andra spel som bygger på id Tech engine (rage/wolfenstein) har extrema problem med textur pop-ins både på low och high. Samt konstant lagg när man tittar omkring och den laddar om alla texturer/modeller hela tiden.

Spelar i 2560x1600 och ja du, inkonsistent prestanda någon annan? Är det bara AMD kort som är usla i dessa titlar i höga upplösningar? Hade ett GTX680 2GB tidigare och det flöt bättre med Rage/Wolfenstein som ett exempel. Är det några knep man måste gå igenom för att få dem att flyta med ett 290X?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

Vet inte riktigt hur jag ska tolka mitt Asus 290X DC2, får extrema microstutter/ojämna rendreringstider i dåligt optimerade spel som Far Cry, dessa spel är nästintill ospelbara. Helt stock är kortet extremt ostabilt och leder till krascher, artefakter och skumma problem.

+50% power target och +12mV GPU voltage så är kortet stabilt men med vissa prestandadippar som kan vara i några minuter.

+84mV GPU voltage, +150MHz GPU clock och +500MHz Memory clock och kortet är stabilt som en sten utan problem i titlar som Battlefield 4 och GTA V och prestanda/stresstester med höga resultat. Andra spel som bygger på id Tech engine (rage/wolfenstein) har extrema problem med textur pop-ins både på low och high. Samt konstant lagg när man tittar omkring och den laddar om alla texturer/modeller hela tiden.

Spelar i 2560x1600 och ja du, inkonsistent prestanda någon annan? Är det bara AMD kort som är usla i dessa titlar i höga upplösningar? Hade ett GTX680 2GB tidigare och det flöt bättre med Rage/Wolfenstein som ett exempel. Är det några knep man måste gå igenom för att få dem att flyta med ett 290X?

Det fungerar överlag riktigt bra med mitt Sapphire 290 Tri-X. Jag kör oftast 2560x1440 eller 3200x1800 om jag klarar det med vettiga inställningar. Jag har inte klockat mitt kort men den kommer med en lättare överklockning från fabrik.

Många nyare spel streamar data från lagringsenheten när spelet är igång vilket gör att en SSD faktiskt är en ganska bra investering. Nu spelade jag igenom Wolfenstein: The Old Blood från min mekaniska 4TB Red vilket gick bra även om jag fick märkbara popins då och då. Det ska finnas en inställning i spelet som gör att problemet med popins ska minska men jag aktiverade inte den. Jag minns inte hur det var med Wolfenstein: The New Order men kan inte minnas några problem men så körde jag samtidigt spelet på någon av mina SSD'er då. Nu var det ett tag sedan jag provade Rage senast och inte med nuvarande grafikkort men det spelet var rätt trasigt vid lanseringen. Spelet var optimerat för Geforce men inte Radeon. När jag spelade det någon månad efter lansering så fungerade det oftast rätt okej har jag för mig, dock minns jag inte vad för grafikkort jag använde då.

Permalänk

dålig fps )=

hej jag har 2 stycken r290 men min fps är dålig och tänker på att uppgradera grafikkorten. är min 4770k en bottleneck ?. mvh jesper

Visa signatur

Main dator: | I7 8700k | 2x 1080ti strix oc | Corsair obsidaian 750d | Samsung 970 Pro 512gb | Corsair H150i push pull | ASUS Z370 ROG MAXIMUS X FORMULA | Corsair Rm 850w | Asus rog swift 34 | 16gb ram gskill rgb |

Lan dator: | Corsair obsidain 250D | I7 7700k | Asus 1070 strix oc | corsair 16gb ram | benq XL 27 144hz | MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC |

Who dares wins

Permalänk

Jag införskaffade kortet igår och får det inte att fungera alls. Blir helt tokig. Tror jag har provat det mesta.

Min spec:
PSU: HX750
MB: ASUS Sabertooth Z77.

Byter jag tillbaka till mitt gamla 570 bootar allt som vanligt, men ser inte någon usb kontakt som lyser upp med 290X. Kan detta bero på min PSU? Men tycker ändå den borde klara det...

Kortet snurrar i alla fall när det är inkopplat. Provat båda bios switching. Jag har senaste BIOS på MB. Är det något jag har glömt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av needthatgaming:

hej jag har 2 stycken r290 men min fps är dålig och tänker på att uppgradera grafikkorten. är min 4770k en bottleneck ?. mvh jesper

Va?? Näe, 4770k är ingen flaskhals för 290 i CF.

Vad menar Du egentligen med "dålig fps"?

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Skrivet av hardylulz:

Jag införskaffade kortet igår och får det inte att fungera alls. Blir helt tokig. Tror jag har provat det mesta.

Min spec:
PSU: HX750
MB: ASUS Sabertooth Z77.

Byter jag tillbaka till mitt gamla 570 bootar allt som vanligt, men ser inte någon usb kontakt som lyser upp med 290X. Kan detta bero på min PSU? Men tycker ändå den borde klara det...

Kortet snurrar i alla fall när det är inkopplat. Provat båda bios switching. Jag har senaste BIOS på MB. Är det något jag har glömt?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan tillägga att jag inte ser alternativet gen3 i mitt uefi bara ett och två samt auto. Pris slotet där kortet sitter lyser även rött. Kommer inte förbi POST alls.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hardylulz:

Kan tillägga att jag inte ser alternativet gen3 i mitt uefi bara ett och två samt auto. Pris slotet där kortet sitter lyser även rött. Kommer inte förbi POST alls.

Vad för CPU har du? PCI-e 3.0 kräver en Ivy Bridge. Själv blandar jag en i7 2700K med ett Asrock Z77-mATX moderkort och blir således utan PCI-e 3.0.

Om du har en Ivy Bridge-CPU (den börjar med 3xxx) så borde du rimligtvis kunna välja 3 eller något liknande för just PCI-e 3.0.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Vad för CPU har du? PCI-e 3.0 kräver en Ivy Bridge. Själv blandar jag en i7 2700K med ett Asrock Z77-mATX moderkort och blir således utan PCI-e 3.0.

Om du har en Ivy Bridge-CPU (den börjar med 3xxx) så borde du rimligtvis kunna välja 3 eller något liknande för just PCI-e 3.0.

Ah, är det så det är? Då har jag koll på det! Tyvärr har jag ännu inte fått det hela att fungera. Ska ta ner den till en av vännernas datorbutik och testa i deras rigg där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hardylulz:

Ah, är det så det är? Då har jag koll på det! Tyvärr har jag ännu inte fått det hela att fungera. Ska ta ner den till en av vännernas datorbutik och testa i deras rigg där.

Det låter som att det är samma problematik iallafall.

Permalänk
Medlem

...
Bytte DVI kabel då jag misstänkte att min var något defekt, vissa artefakter som gröna sträck kunde dyka upp i några millisekunder. Hade samma sak med mitt förra nvidia kort så var dags att byta antog jag.

Ny DVI-D DL kabel till min HP LP3065 + 290X.. Och kortet går stabilt som en sten nu med högre prestanda i samtliga titlar, högre resultat, mindre microstutter, artefakter borta. Hur fan kan en defekt DVI kabel påverka prestanda? Testade att byta tillbaka till den äldre och prestandan sjönk bannemig. Nu snackar vi 60~ FPS i till exempel World of Warships till 76, och 45~ i GTA V till 60~. Samma inställningar. Och förödande microstutter i Far Cry 4 är nästan helt borta. Utan modifieringar blir det färre texture-popins i wolfenstein med, och DIRT Rally får 80 FPS istället för 66.

Permalänk
Medlem

Relativt nybliven medlem i denna klubb...har väl haft mitt Sapphire R9 290X ett par månader på sin höjd. La till det i min loop för ett par dagar sedan bara.
ASIC 75,1%
Körde Valley idag efter att hittat en klock jag är bekväm med (är ganska så konservativ när det gäller klockning).

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

Dammade av ett Sapphire 290 med org kylare och det hade en ASIC på 80%. Testade att undervolta 100mv och ökade på upp till 1050Mhz än så länge i Furmark. Med -100mv så klarade det av att hålla sig på 1050Mhz utan att öka power limit.

Hoppas på 1100Mhz core och -100mv, får testa mer sen när jag bytt kylpasta på kortet. -100mv gör stor skillnad på strömförbrukning/temp.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]