GTX 960 bootar inte i ny dator, men i gammal! :O

Permalänk
Medlem

GTX 960 bootar inte i ny dator, men i gammal! :O

Köpt ny dator, moderkortet är ett Asus Z97-P med en intel anniversary pentium CPU. Till den datorn köpte jag ett geforce gtx 960 (gigabyte).

Byggde ihop datorn och prova starta, fläktar drar igång men ingen bild, provar ta ut minnena och hårddisk, inget bättre resultat. Provar att ta ut 960 kortet och ersatt med ett gamalt Radeon HD5850 och då fungerar det klockrent. Sätter i GTX kortet i min gamla dator och där fungerar det klockrent.

Provat att köra GTXkortet i nya datorn, men med ström från den andra datorn. Utan resultat.

Har uppgraderat till nyaste BIOS:et, fungerar fortfarande inte.

Finns det något kvar att prova??

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Köpt ny dator, moderkortet är ett Asus Z97-P med en intel anniversary pentium CPU. Till den datorn köpte jag ett geforce gtx 960 (gigabyte).

Byggde ihop datorn och prova starta, fläktar drar igång men ingen bild, provar ta ut minnena och hårddisk, inget bättre resultat. Provar att ta ut 960 kortet och ersatt med ett gamalt Radeon HD5850 och då fungerar det klockrent. Sätter i GTX kortet i min gamla dator och där fungerar det klockrent.

Provat att köra GTXkortet i nya datorn, men med ström från den andra datorn. Utan resultat.

Har uppgraderat till nyaste BIOS:et, fungerar fortfarande inte.

Finns det något kvar att prova??

Jag skulle testat att ta ur grafikkortet och installera drivrutiner först och sen stoppa i kortet. Har funkat för mig ett par gånger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ser du om fläkten på grafikkortet går igång ? testa en annan kabel då.

Permalänk
Medlem

Är AMD-drivrutinerna avinstallerade?

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Är som sagt svårt att installera några drivers över huvud taget när man inte får någon bild på skärmen över huvud taget.
Har provat med 2 olika kablar som jag vet fungerar.

Verkar nästan som att just det grafikkortet inte vill fungera med just det moderkortet?

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Är som sagt svårt att installera några drivers över huvud taget när man inte får någon bild på skärmen över huvud taget.
Har provat med 2 olika kablar som jag vet fungerar.

Verkar nästan som att just det grafikkortet inte vill fungera med just det moderkortet?

I värsta fall du kan väl använda det intergrerade grafikkortet i processorn för att installera drivrutinerna?

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

I värsta fall du kan väl använda det intergrerade grafikkortet i processorn för att installera drivrutinerna?

Vad ska jag med drivrutiner till när jag inte kommer in i bootsekvensen med grafikkortet i ens?

Permalänk
Medlem

Det har inte med drivrutiner att göra om du inte får någon bild när datorn bootar. Drivrutiner läses inte in förrän Windows startar.

Kolla i UEFI att Primary Display är satt till PCIE. Det hittar du under Advanced-fliken och sedan System Agent Configuration.
Kan läsa mer i manualen på sidan 2-35.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Det har inte med drivrutiner att göra om du inte får någon bild när datorn bootar. Drivrutiner läses inte in förrän Windows startar.

Kolla i UEFI att Primary Display är satt till PCIE. Det hittar du under Advanced-fliken och sedan System Agent Configuration.
Kan läsa mer i manualen på sidan 2-35.

Ställde precis in det på PCIE, tyvärr blev det inte bättre. Tack ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Ställde precis in det på PCIE, tyvärr blev det inte bättre. Tack ändå

Seanste versionen av UEFI också?

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Ett märkligt problem. Har du testat att avinstallera de gamla drivrutinerna till det förra kortet helt innan du sätter in ditt 960?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Används UEFI eller Legacy BIOS? Jag har sett användare på andra forum som haft liknande problem, men som lösts genom att de aktiverar "Legacy OPROM" i UEFI, alternativt använder Legacy BIOS.

Permalänk
Medlem

Ärendet är löst nu, grafikkortet var halvdefekt, det fungerade i 2 av 3 datorer hos mig, självklart inte i den datorn det skulle sitta i. Sen hos Inet så fungerade det i ett fåtal av deras testdatorer men inte alla.

Fick ett nytt kort från samma tillverkare och samma modell, det fungerar bra.