Sharp utvecklar 5,5-tumspanel med 4K-upplösning för telefoner

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fatmajk:

VR såklart.

I en mobil ser jag det som otroligt meningslöst, åtminstone i förhållande till det lilla det ger och vad det kostar, mot vad tekniken kostar att ta fram.

Men, ja...en del människor kanske har ett intimt förhållande med sin mobil och måste använda den till allt?

Det känns bara som ett dåligt försäljningsargument och dyrare telefoner för något som kanske enbart är till nytta för "VR".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Du har aldrig hört talas om Gear VR va? Den här teknologin öppnar upp många portar för VR!

Läs mitt förra inlägg, copypastar det : Att det kan användas i ex vr och sånt är en annan sak, men för mobiler så är det nog för dom allra flesta tämligen meningslöst. Bara ett säljargument...

Innan du påpekar att vissa mobiler i likhet med ex Note 4 kan användas som vr-enhet är en sak och det i positiv bemärkelse. Men det borde inte vara varje mobiltillverkares strävan efter att kunna trycka in ex 4k & 8k i sina flaggskepp. Se istället till att dom som satsar helt på vr får tillgång till panelerna, där dom faktiskt gör nytta.

Dessa typer av paneler hör hemma i allt annat än just mobiler, smart (dumma) klockor etc. Det är perfekt för tv och vr ex. Men att det nämns just mobiler som främsta användningsområde är ingenting positivt. Särskilt inte när det finns så många andra områden inom mobilsegmentet där tillverkarna behöver förbättra sig, följande lista är efter personlig prio:

[*]Batteri Vet att många modeller där ute klarar flera dagar utan att behöva laddas, men jag skulle tro att om din relativt nya smartphone klarar ex 2-3 dagar så har man inte använt den alltför mycket. Min One M7 klarar 2 dygn utan problem, förutsatt att jag inte gör något mer än att ringa och sms:a med den. Batteritid med riktig vardaglig användning är det jag eftersträvar. Vet ex att Lenovo, tror jag det var, presenterade nån phablet-modell förra året med ett 5000 mah batteri, tyvärr verkar den inte alltför lätt att få tag på här i norden förutom via gråimport då.

[*] Ljudet Har inte testat alltför många modeller, men min erfarenhet är att det är underdimensionerat ljud i dom flesta modellerna där ute. Säger inte att min M7 är bäst, men det låter bättre än dom andra modeller jag haft genom åren: Note 2, Lumia 1020.

[*] Tålighet Istället för att satsa på modeller med så pass hög upplösning som möjligt...sätt prio på att göra modellerna mer tåliga? Vet inte ex hur pass tåliga senaste iPhone är, men gud vet hur många jag känner som tappat just sin Apple och fått sin skärm sprucken.

Det finns så många andra områden där mobiltillverkarna behöver lägga energi på.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Detta kommer antagligen inte fungera till ett lätt VR system då man kommer behöva skal upp grafikkortet för att driva skärmen i en behaglig fps. dessutom så skulle en AMOLED skärm kännas mycket skönare då den kan visa absolut svärta.

Detta kan nog vara användbart om några år när resten av tekniken hunnit upp. Eller för att pressa priserna tills dess (äldre teknik brukar vara billigare då tillverkning har blivit standardiserad och alla maskiner är skapade). Kan nog också vara intressant i utrymmen där skärmstorleken är begränsad men eltillgången inte är det (Flygplan, bilar, tåg etc etc)

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Jaha ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

*suck* enligt mig totalt poänglöst och onödigt. Satsa istället på att utveckla bättre batterier istället för rekordhöga paneler.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är poänglöst med forskning, framsteg och teknisk utveckling? Med din mentalitet hade vi varit fast på 1500-talet.

Permalänk
Sötast

wopee......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Vad är poänglöst med forskning, framsteg och teknisk utveckling? Med din mentalitet hade vi varit fast på 1500-talet.

Missuppfattat allt eller så har du inte läst allt jag skrivit, föga förvånande att folk inte läser alla inlägg utan enbart det första.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Adam West:

*suck* enligt mig totalt poänglöst och onödigt. Satsa istället på att utveckla bättre batterier istället för rekordhöga paneler.

Skickades från m.sweclockers.com

Olika företag som gör olika saker om du missat det.

Men de kunde ju satsat på att ställa om all större skärmproduktion till 4k+ skärmar istället. Löjligt att det fortfarande är standard med 15" skärmar @1280x768 och 24" datorskärmar med 1920x1080 i upplösning när de pressar in 4k i en mobilskärm.

Men som någon nämnde tidigare, för VR brillor är ju detta perfekt! Hoppas de blir hyggligt snabba bara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Olika företag som gör olika saker om du missat det.

Men de kunde ju satsat på att ställa om all större skärmproduktion till 4k+ skärmar istället. Löjligt att det fortfarande är standard med 15" skärmar @1280x768 och 24" datorskärmar med 1920x1080 i upplösning när de pressar in 4k i en mobilskärm.

Men som någon nämnde tidigare, för VR brillor är ju detta perfekt! Hoppas de blir hyggligt snabba bara..

Mjoooo, olika företag har du rätt i. Missade det snabbt, hade för mig att Sharp var en aktör likt ex Panasonic som tillverkade och låg bakom det mesta

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Missuppfattat allt eller så har du inte läst allt jag skrivit, föga förvånande att folk inte läser alla inlägg utan enbart det första.

Nej, det är föga förvånande. Du kan ju redigera dina inlägg för att förtydliga om du inte vill ha fortsatt svar som dessa. Oerhört klumpigt formulerat för vad du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Nej, det är föga förvånande. Du kan ju redigera dina inlägg för att förtydliga om du inte vill ha fortsatt svar som dessa. Oerhört klumpigt formulerat för vad du menar.

Likt väl som jag kan redigera mina inlägg/poster kan du scrolla ner och läsa igenom alla poster också...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Motherofgod:

Vad är poänglöst med forskning, framsteg och teknisk utveckling? Med din mentalitet hade vi varit fast på 1500-talet.

Poänglöst med 4K i mobilen, han har helt rätt. Batterier är något som står helt stilla och för varje ny teknik (tex en korkad 4K skärm) så stryps batteritiden för något som TELEFONen annars är ämnad till - nämligen ringa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Vad har det med saken att göra? Samma bolag fast dom kanske lägger mer pengar på just skärmar är lite det jag syftade på.

Skrivet av Storage Jar:

H*n menar nog att man ska lägga pengarna på annat, inte personal.

Jo, men det är ju exakt det som föreslås. Du får ju inte magiskt bättre batteri för att du lägger en hög pengar extra på ett batteri. Men du får dock bättre om du sparkar de som utvecklar skärmar och anställer de som jobbar med batterier.

Så det blir "byta" personal, viket inte alltid är enkelt.

Notera dock att jag också hellre ser bättre batterier. Men denna panelen är ju betydligt bättre passad för VR, och bör inte vara i närheten av en telefon. Sen är där alltid någon som ska sätta in en V6a i en Volkswagen bubbla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Framsteg inom ett område ger framsteg inom andra områden, oavsett om framstegen är meningslösa för det från början tänkta området.

Och därför har Adam west automatiskt fel enligt dig bara för att han och väldigt många andra anser att bättre batterier är långt myckt mer nödvändigt än något så onödigt som 4k på små enheter?

Sjukt logiskt svar från din sida måste ja säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alltid detta tjat om batterier. Jag tycker det är bra att man satsar på strömsnålare produkter än bättre batteritid. De har räknat ut att så här kort batteritid klarar folk av. Om vi går under den så köper ingen produkterna. Kommer ihåg de första 3G-telefonerna NEC med världens sämsta batteritid (6 timmar eller liknande). Ingen köpte dem pga detta. Ja, 4K kanske drar mycket batteri nu, men de kommer förmodligen märka att de inte säljer då och satsa på att få ner strömförbrukningen. 4K är förmodligen ett bättre försäljningsargument än batteritid. Gubbarna på jobbet brukar alltid skryta om sin batteritid, folk lyssnar i 5 sec sedan går de tillbaka till sina iPhones. Jag tror att det smäller högre med skryt som "Min telefon har lika bra upplösning som din nya TV".

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

YES! Äntligen någon som fattat grejen! Vi har haft 4K-skärmar hur länge som helst men ändå har mobilerna släpat efter. Det är på tiden.

Hoppas bara det går fortare på mobilsidan när 8K börjar rullas ut på bred front.

Är du sarkastisk eller?

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk

Vem bryr sig om att använda telefonen som penisförlängare?
Man vill ju helst kunna utnyttja telefonen utan att behöva släpa med sig laddaren överallt. Standard borde vara 1 vecka på standby och 4-5 dagar på tungt användande.
Vi är ju nästan lika beroende av sladd numera som när vi hade fasta telefoner.

Permalänk

Synd att GPUerna inte hinner den snabba upplösnings utvecklingen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Och därför har Adam west automatiskt fel enligt dig bara för att han och väldigt många andra anser att bättre batterier är långt myckt mer nödvändigt än något så onödigt som 4k på små enheter?

Sjukt logiskt svar från din sida måste ja säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har heller inte förstått.

Att de utvecklar det till små mobilskärmar kan leda till vafan som helst. Behöver inte ens vara teknologi till skärmar som dyker upp som ett resultat av framstegen.

Forskning är inte linjärt för fem öre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Vem bryr sig om att använda telefonen som penisförlängare?
Man vill ju helst kunna utnyttja telefonen utan att behöva släpa med sig laddaren överallt. Standard borde vara 1 vecka på standby och 4-5 dagar på tungt användande.
Vi är ju nästan lika beroende av sladd numera som när vi hade fasta telefoner.

Det går inte idag om du ska ha en modern mobiltelefon som ser ut som dagens telefoner. Batteriutvecklingen kommer inte gå så snabbt framåt för att kunna klara sig 4-5 dagar på tungt arbete. Det behövs en rejäl revolution på batterifronten för det. Ska du ha en sån dr batterikapacitet måste man göra mobilernas batterier 4-5 gånger så stora, det säger sig självt att det inte är rimligt. Standbytiden kan man ganska enkelt få till en vecka, men det beror ju mer på att man slår av nästan allt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Poänglöst med 4K i mobilen, han har helt rätt. Batterier är något som står helt stilla och för varje ny teknik (tex en korkad 4K skärm) så stryps batteritiden för något som TELEFONen annars är ämnad till - nämligen ringa.

Skickades från m.sweclockers.com

De flesta telefoner idag t.ex. en så kallad smartphone (android/ios/wp mfl) har ju telefondel att ringa med. Om man bara vill ringa så har jag nog en Nokia 5100 liggandes någonstans ifall någon vill köpa? Annars tycker jag det låter trevligt med 4k och 5,5", tex för VR... Att batterierna är så "dåliga" tror jag desstom beror på att de flesta tillverkarna verkar vilja göra så tunna telefoner som möjligt. Sen, behöver man ju inte ha alla funktioner igång, om man nu bara vill ringa med telefonen (smartphonen)...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Är du sarkastisk eller?

Nej det är jag inte. Jag älskar ny teknik. Det här kommer bland annat innebära att lösningat som kör mobilskärmar till VR kommer bli mycket bättre. Plus att jag personligen hatar när man kan se pixlarna på en skärm så detta är absolut ett steg i rätt riktning. Jag förstår inte allt hat som kommer upp så fort någon utvecklat en teknik som gör att PPI ökar. Det blir inte alls samma reaktioner om någon uppfinner ett snabbare grafikkort, en snabbare SSD osv så jag fattar inte vad grejen är. Jag äskar som sagt ny teknik och jag tycker att skärmarna på mobiler inte hängt med utvecklingen med övriga skärmar men nu verkar det ju vara på rätt väg så det tycker jag är bra, Men men.. Haters gonna hate som man säger i Amerika.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Poänglöst med 4K i mobilen, han har helt rätt. Batterier är något som står helt stilla och för varje ny teknik (tex en korkad 4K skärm) så stryps batteritiden för något som TELEFONen annars är ämnad till - nämligen ringa.

Skickades från m.sweclockers.com

För DIG är det att ringa, för andra är det annat. Om du nu vill ha en mobil att ringa med så finns det förträffliga gamla nokia-telefoner på marknaden för bara en bråkdel av priset. Det finns även gott om telefoner som inte har högupplösta paneler, så varför störa sig på att utvecklingen går framåt? Det är totalt korkat. Det intressanta är tekniken och dess framsteg, inte vad något företag valde att implementera tekniken i. Sedan vad har Sharp med batterier att göra?

Skrivet av Adam West:

Likt väl som jag kan redigera mina inlägg/poster kan du scrolla ner och läsa igenom alla poster också...

Jo visst, det är dock inte jag som stör mig på att få kommentarer efter trams jag slängt ur mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Du har heller inte förstått.

Att de utvecklar det till små mobilskärmar kan leda till vafan som helst. Behöver inte ens vara teknologi till skärmar som dyker upp som ett resultat av framstegen.

Forskning är inte linjärt för fem öre.

Extremt konstigt sätt att motivera att West har helt fel dock.

Det han säger är att de borde satsa på bättre batterier istället för högre upplösning då jag antar att han anser att batteritiden är ett långt mycket större problem än att få 4k på en mobiltelefon.
Då påstår du att han har helt fel och backar sedan upp ditt resonemang med att forskning kan leda till vilka upptäcker som helst.

Ja hade de valt att forska kring batterier kunde det ju med ditt resonemang också kommit ut vad som helst i slutet OCH kanske också bättre batterier?
Forskning må kunna leda till andra upptäcker än vad man kanske sökte efter, men riktad forskning är nog ganska mycket mer effektiv än vad slumpen får fram på vägen även om stora upptäcker tillkommit så.

Permalänk
Medlem

Kanske vore något för VR. Lite snabb uppdaterings hastighet och vi kanske slipper (en del) motionsickness.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Extremt konstigt sätt att motivera att West har helt fel dock.

Det han säger är att de borde satsa på bättre batterier istället för högre upplösning då jag antar att han anser att batteritiden är ett långt mycket större problem än att få 4k på en mobiltelefon.
Då påstår du att han har helt fel och backar sedan upp ditt resonemang med att forskning kan leda till vilka upptäcker som helst.

Ja hade de valt att forska kring batterier kunde det ju med ditt resonemang också kommit ut vad som helst i slutet OCH kanske också bättre batterier?
Forskning må kunna leda till andra upptäcker än vad man kanske sökte efter, men riktad forskning är nog ganska mycket mer effektiv än vad slumpen får fram på vägen även om stora upptäcker tillkommit så.

Han säger att det är onödigt att de utvecklar så små 4k-skärmar.
Det är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Han säger att det är onödigt att de utvecklar så små 4k-skärmar.
Det är det inte.

Enligt honom är det just det och enligt dig är det just inte så.
Det borde ju betyda att han automatiskt inte har fel bara för att din och hans subjektivitet inte delas lika...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Motherofgod:

För DIG är det att ringa, för andra är det annat. Om du nu vill ha en mobil att ringa med så finns det förträffliga gamla nokia-telefoner på marknaden för bara en bråkdel av priset. Det finns även gott om telefoner som inte har högupplösta paneler, så varför störa sig på att utvecklingen går framåt? Det är totalt korkat. Det intressanta är tekniken och dess framsteg, inte vad något företag valde att implementera tekniken i. Sedan vad har Sharp med batterier att göra?

Jo visst, det är dock inte jag som stör mig på att få kommentarer efter trams jag slängt ur mig.

När det används teknik som dränerar tanken bakom en telefon, då går det åt fel håll, oavsett hur bra teknikens framsteg rusar framåt. I detta fallet känns det ungefär som att ge ett par miljoner till ett sjukhus och för pengarna köper man en snygg dörr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Säg mig; till vilken nytta skulle det vara en användning för 4K i något så löjligt litet som 5,5 tum? Vad är poängen? Det finns absolut inget användningsområde för det om man inte siktar på att dränera batteritiden på snabbast möjliga sätt.

För att man ska kunna titta på film i 4K, duh.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Enligt honom är det just det och enligt dig är det just inte så.
Det borde ju betyda att han automatiskt inte har fel bara för att din och hans subjektivitet inte delas lika...

Fast det är snarare fakta än åsikt att teknologisk utveckling inte är onödigt.