Lagringsutrymme som försvunnit?! [SSD]

Permalänk
Medlem

Lagringsutrymme som försvunnit?! [SSD]

Hejsan!

Jag är verkligen inte duktig när det kommer till datorer. Nu är det så att jag har en SSD hårddisk som är min C: hårddisk. Den har jag mitt Windows 8.1 på och jag vill hålla den så ren som möjligt för att behålla systemet så snabbt som möjligt. Det betyder att jag har spel och andra saker på min F: och G: hårddisk, vilket är mina "vanliga" hårddiskar. Jag har kollat storleken på alla mapparna i C: och har räknat ut att ungefär 10GB används. Ändå säger den att jag har 75.3/118GB... Och när jag kollade nu igen så står det 75.1, vad är det som drar plats? Jag laddar aldrig ner något till min C: hårddisk... Jag vill gärna veta om det är normalt eller inte och isåfall vad jag kan göra åt saken. Jag vet att Windows 8.1 såklart tar plats men jag tycker att det dras lite minne i taget hela tiden... Kanske bara är paranoid.

Jag är VERKLIGEN inte händig med datorer så ni kanske tolkar mitt inlägg som ett skämt men notera gärna det.

Tack på förhand!

Rubrik förtydligad enligt §3.1
Permalänk
Medlem

Att hålla C ren för att snabba upp systemet är meningslöst då du till större del använder långsamma hårddiskar, vilket är mer prestastandasänkande än du vinner på att C är låganvänd. Dock ska du inte fylla upp C till sista megabyten. 20 GB ledigt är tillräckligt för att SSDn ska kunna ta hand om garbage collection på ett bra sätt.

När du markerar allt så räknas bara sådant som du ser. Dvs säga inga dolda eller systemfiler är medtagna. Du har förmodligen en pagefile.sys på några GB. Har du inte aktivt stängt av hibernation har du en hiberfil.sys. Hibernation måste stängas av fullständigt, filen finns kvar även om hibernation inte är aktivt. Tar lika stor plats som du har internminne. Sedan finns mappen System Volume Information, den får du inte ens öppna även om du är admin.

För att frigöra utrymme kan du köra diskrensning / disk clean-up. Där kan återställningspunkter och annat mer eller mindre onödigt raderas.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashas21:

Hejsan!

Jag är verkligen inte duktig när det kommer till datorer. Nu är det så att jag har en SSD hårddisk som är min C: hårddisk. Den har jag mitt Windows 8.1 på och jag vill hålla den så ren som möjligt för att behålla systemet så snabbt som möjligt. Det betyder att jag har spel och andra saker på min F: och G: hårddisk, vilket är mina "vanliga" hårddiskar. Jag har kollat storleken på alla mapparna i C: och har räknat ut att ungefär 10GB används. Ändå säger den att jag har 75.3/118GB... Och när jag kollade nu igen så står det 75.1, vad är det som drar plats? Jag laddar aldrig ner något till min C: hårddisk... Jag vill gärna veta om det är normalt eller inte och isåfall vad jag kan göra åt saken. Jag vet att Windows 8.1 såklart tar plats men jag tycker att det dras lite minne i taget hela tiden... Kanske bara är paranoid.

Jag är VERKLIGEN inte händig med datorer så ni kanske tolkar mitt inlägg som ett skämt men notera gärna det.

Tack på förhand!

http://www.howtogeek.com/173713/6-ways-to-free-up-hard-drive-...

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk
Medlem

Förutom det du "kan hitta" så är det en hel del mer som tar plats.
Växlingsfilen tex tar lika mycket plats som du har minne. Hibernatefilen tar också upp mycket plats. förutom dessa fins det fler filer som du som användare inte kan se. Eller lista upp hur stor plats som dessa tar.

Vissa program som tex treesitze och liknade har heller inga behörigheter att lista upp vissa filer.

Om 75GB är rimligt eller inte går inte svara på. Behövs Vetas hur mycket RAM du har i burken.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Finns många tips från ovan. Bara att rensa lite.
RAM page filen bör du behålla på SSDn, men sätt min storlek 512MB eller så, och en stor max.
Du får utrymmet, men datorn kommer kunna använda det, om den desperat behöver.

Dashas21: Ang Din SSD, vad har du en sportbil i garaget för, när du tar bussen överallt??? Använd SSDn!
Håll 25% ledigt utrymme, så kommer den ge bra prestanda. (Säger detta efter 5+ års erfarenhet av SSDer)
De blir bara sega om du fyller dem nära 100%.
Vid 100% tomma är de benchmark-snabba. Så fort du lägger in 5-10% så går de i "normal" fart och fortsätter göra så till mellan 70-90% beroende på hur bra "Garbage Collection" och "Over Provisioning" de har.

En 120GB SSD kommer aldrig slå världsrekord ändå, så du förlorar typ inget på att faktiskt använda den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Finns många tips från ovan. Bara att rensa lite.
RAM page filen bör du behålla på SSDn, men sätt min storlek 512MB eller så, och en stor max.
Du får utrymmet, men datorn kommer kunna använda det, om den desperat behöver.

Dashas21: Ang Din SSD, vad har du en sportbil i garaget för, när du tar bussen överallt??? Använd SSDn!
Håll 25% ledigt utrymme, så kommer den ge bra prestanda. (Säger detta efter 5+ års erfarenhet av SSDer)
De blir bara sega om du fyller dem nära 100%.
Vid 100% tomma är de benchmark-snabba. Så fort du lägger in 5-10% så går de i "normal" fart och fortsätter göra så till mellan 70-90% beroende på hur bra "Garbage Collection" och "Over Provisioning" de har.

En 120GB SSD kommer aldrig slå världsrekord ändå, så du förlorar typ inget på att faktiskt använda den

det är inge skillnad om ssd är full eller inte för prestandan

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marre09:

det är inge skillnad om ssd är full eller inte för prestandan

Jo det är en enorm skillnad.
Kolla på div tester som jämför 0% OP och 25% OP (för att simulera ledigt utrymme) så ser du problemet.
http://www.anandtech.com/show/6489/playing-with-op
När disken börjar bli full, ökar inte bara slitaget, kraftigt, även prestandan kan får sig en smäll.
90% brukar vara smärtgränsen för de flesta diskar. Då sjunker IOPs snabbt och WA blir alltid högt.
Detta påverkas dessutom betydligt mer på långsammare små budget diskar, som inte direkt har marginal i prestandan med fabrik OP, större cachen osv, vs de som listas i testet ovan, som är typ bästa falls diskar. Den S3700 disken är Intel skryt leksak för detta. Men den har också närmare 40% total OP.

I grund och botten är det kontrollern och hur diskens interna OP är gjord som sätter gränsen.
Därför rekommenderar många tillverkare just 10% OP, för att man inte ska behöva tänka på detta.
På konsument enheter är närmare 25% bättre, men man brukar inte fylla sista 10-15% normalt ändå av en partition, så det brukar bli bra balans.

Jag säger som sagt detta efter att ha jobbat med SSDer sedan 2008. Både innan TRIM och idag, med moderna diskar. Jag har använt, testat, och äger i runda slängar 20-30 st SSDer (har ärligt tappat räkningen), så jag kan bekräfta vad testerna ovan säger.

Skillnaden var att före TRIM, var du tvungen att ha OP utrymme, för att bibehålla prestandan. Idag kan TRIM och bra GC hantera detta, vilket gör att du egentligen inte behöver OP. Men du får ändå problem om du fyller disken, så att den måste börja "rotera runt" cellerna, aktivt, när du försöker skriva till den, för att inget ledigt utrymme finns. Detta kan ge hög latency och det märks när disken segar ner.

Permalänk