Snabbtest: Grafik- och processorprestanda i Grand Theft Auto V

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Vad har de att erbjuda som gör att att spelet är värt 500 kr?
Jag har det till PS4 och lägga 500 kr till för en ren portning med bara lite bättre grafik är ren och skär ocker!
Jäkla blodsugare är vad de är!

Vad har PS4 versionen som gör att spelet är värt 500:-? Sämre grafik, prestanda, kontroller och mindre funktionalitet. Ren och skär ocker!

Kan de sälja en mycket bättre version av spelet för samma pris så är jag då tacksam, inget att klaga på. Sedan om du inte tycker om att köpa flera kopior men så låt bli då.

Skrivet av n_sandstrom:

Jättekonstigt resonemang.

Du har ju redan spelet. Klart det inte är värt att köpa spelet när du redan har spelet.

Är PS4-versionen värd 600 kr när du redan har det till PS4?

Är man blodsugare för att man säljer en produkt som någon kanske redan har?

"Nej, nu har en kund redan köpt vårt spel, att försöka sälja fler till en bredare kundkrets är ocker, bäst vi lägger ner!"

Skrivet av s_jimmie:

Vänta nu? Är det inte PC "gamers" som brukar gråta om att konsol spel inte kommer till PC och om de skulle kommit så hade ni också köpt spelen? Men nu när spelen väl kommer gnäller ni över priset?
Hoppas detta var det sista spelet Rockstar släpper till PC, ni PC "gamers" förtjänar inte stor spelen.
Ni kan hålla er till Steam Indy spel era snålajopar.
Sitter på riggar för minst 10.000 och gnäller på 600 för ett spel som lätt är värt det medan de har pungat ut 1000-tals av kronor på ett spel från 2002.

Du ska inte säga att konsol-"gamers" inte förtjänar spel nu? En av de era klagade ju precis på priset. Ni förtjänar inte spel.

Permalänk
Medlem

Om du har en bil som är två år gammal. Trots att den är i nyskick så kan du ju inte ta ut ett pris som är dyrare än när den kom bara för att du har lackat om den. Den kommer bli svårsåld. Jag är inte förvånad om priset kommer falla med minst hundra kronor inom ett kvartal.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Skrivet av hakan78:

Om du har en bil som är två år gammal. Trots att den är i nyskick så kan du ju inte ta ut ett pris som är dyrare än när den kom bara för att du har lackat om den. Den kommer bli svårsåld. Jag är inte förvånad om priset kommer falla med minst hundra kronor inom ett kvartal.

Om volvo lanserar V70 år 1996, och senaste generationen 2007, vad tar dom då för pris för en nytillverkad V70 år 2015?

Dom är säkert jäkligt svårsålda om dom inte matchar begagnatpriset på bilar från 96. Eller?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte, borde inte R9 285 prestera bättre än ett R9 280?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag fattar inte, borde inte R9 285 prestera bättre än ett R9 280?
http://i.imgur.com/XAUIO20.png

Olika kärnor med olika prestandaprofil. I minnestunga spel är 280 snabbast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag fattar inte, borde inte R9 285 prestera bättre än ett R9 280?
http://i.imgur.com/XAUIO20.png

borde och borde, 285 är ett kort som presterar sämre generellt än 280.

http://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestand...

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag fattar inte, borde inte R9 285 prestera bättre än ett R9 280?
http://i.imgur.com/XAUIO20.png

285 är lite "speciell" kan man lugnt säga.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Enligt game debate.com så är min cpu en flaskhals för detta spel. Se signatur för övriga specs. Hur pass höga(eller låga) inställningar kan jag köra på tro? Citera mig gärna så jag enklare ser om nån svarat. Tack på förhand

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

~200 kronor blir många nudelpaket för en fattig student.

Köper du nudelpaket så köper du sannolikt fel om nu inte priserna på nudlar har dalat hårt på sista åren. för så sent som 2010 fanns det billigare alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av s_jimmie:

Sitter på riggar för minst 10.000 och gnäller på 600 för ett spel som lätt är värt det

Om det är värt 600 eller inte är högst individuellt; för mig som aldrig har spelat GTA (ingen av dem) och är ovillig att lyssna på hype så är det inte värt 600 bara för att testa det, och det är helt oberoende av att min rigg är ordentligt påkostad - det har inget med saken att göra anser jag.

Ett Elder Scrolls-spel däremot, det är lätt värt 600 för mig (eller mer, jag köpte Imperial Edition av ESO när det släpptes, som gick på 700 eller om det var 800).

Men nu har min sambo köpt GTA V och vi har family share, så jag ska testa det. Kanske är det faktiskt värt 600, får väl se.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Köper du nudelpaket så köper du sannolikt fel om nu inte priserna på nudlar har dalat hårt på sista åren. för så sent som 2010 fanns det billigare alternativ

Trodde nudlar var the way to go för studenter men kanske har fel. Någon månad när jag haft riktigt dåligt med pengar har det blivit nudlar även om det inte känns som mycket mat har det varit billigt. Vad ger mest mat per krona, makaroner?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Det stora snacket borde vara hur GTX 970 hanterar detta

Precis! Det kortet lider ju av minnesproblem i hårdvaran som Nvidia redan bekräftat. Många som lämnade tillbaka sina 970 kort.
http://www.sweclockers.com/nyhet/19947-nvidia-bekraftar-minne...
Tur man aldrig införskaffade det, 780 står sig väl att bra tag framöver

Visa signatur

Gigabyte G1 Sniper Z87| I7 4770K @ 3,5 (Haswell)| 16GB A-Data 1600MHz CL9| MSI GeForce GTX 1080 Gaming X| Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB + Seagate 2 TB 7200Rpm| Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär| Fractal Design Define R4|

Permalänk
Skrivet av kevve1:

Trodde nudlar var the way to go för studenter men kanske har fel. Någon månad när jag haft riktigt dåligt med pengar har det blivit nudlar även om det inte känns som mycket mat har det varit billigt. Vad ger mest mat per krona, makaroner?

Spannmål är billigt, protein dyrt. Det man vill ha tåg på är mest protein per krona. Där ligger både nudlar och makaroner ruskigt dåligt till

Ägg brukar kunna bli ett bra alternativ, om man köper stora pack. Går dessutom utmärkt att kombinera med nudlar.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik910402:

Mitt Ares 3 käkar detta spel i 4 k med maxxade inställningar i ca 70 fps...

Det vore väl konstigt annars med tanke på ett det kortet ligger på 14.000

Visa signatur

Gigabyte G1 Sniper Z87| I7 4770K @ 3,5 (Haswell)| 16GB A-Data 1600MHz CL9| MSI GeForce GTX 1080 Gaming X| Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB + Seagate 2 TB 7200Rpm| Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär| Fractal Design Define R4|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Hur vet jag det? Jo, Cpu belastningen är nästan konstant 100% på alla kärnorna, medans gpu belastningen pendlar mellan 60-100%

Intressant. Något bra tips hur man kollar CPU belastningen under spelets gång? Har Nvidia kort.

Visa signatur

Gigabyte G1 Sniper Z87| I7 4770K @ 3,5 (Haswell)| 16GB A-Data 1600MHz CL9| MSI GeForce GTX 1080 Gaming X| Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB + Seagate 2 TB 7200Rpm| Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär| Fractal Design Define R4|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av s_jimmie:

Vänta nu? Är det inte PC "gamers" som brukar gråta om att konsol spel inte kommer till PC och om de skulle kommit så hade ni också köpt spelen? Men nu när spelen väl kommer gnäller ni över priset?
Hoppas detta var det sista spelet Rockstar släpper till PC, ni PC "gamers" förtjänar inte stor spelen.
Ni kan hålla er till Steam Indy spel era snålajopar.
Sitter på riggar för minst 10.000 och gnäller på 600 för ett spel som lätt är värt det medan de har pungat ut 1000-tals av kronor på ett spel från 2002.

Vad jag kan hitta så kostade spelet när det släpptes ~450 kr till XB360 samt PS3, och ~600 kr till XBOne samt PS4.
Då ska man ha i åtanke att i priset för ett konsolspel så ingår även en avgift till konsoltillverkaren, det är så hårdvaran kan säljas så pass billigt (d.v.s. hårdvara som i en PC skulle kostat 6000 kr säljs för 4000 kr, sedan tar de extra betalt på varje spel för att täcka kostnaden).

Att det ett och ett halvt år efter sin primära release fortfarande kostar ~550 kr är lite väl dyrt kan tyckas, men å andra sidan så tar ju Steam en del av kakan också. Köper man i butik kan man få det för ~450 kr och letar man även online kan man hitta det billigare på vissa ställen.

Personligen tycker jag att priset är rimligt, men som PC-spelare och Steam-användare så är man ju van vid många reor och att konstant få spel extremt billigt, t.ex. så brukar GTA Complete Pack (GTA III, VC, SA, GTA IV, EfLC) gå för 9,99 € och då känns det lite smått dyrt att betala sex gånger så mycket för uppföljaren, å andra sidan lär väl den också hittas på nån rea för 10 € om 7 år.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av devilrat:

Precis! Det kortet lider ju av minnesproblem i hårdvaran som Nvidia redan bekräftat. Många som lämnade tillbaka sina 970 kort.
http://www.sweclockers.com/nyhet/19947-nvidia-bekraftar-minne...
Tur man aldrig införskaffade det, 780 står sig väl att bra tag framöver

Jag köpte ett GTX 970 i slutet av förra året. Spelade glatt på det i tre månader innan jag returnerade det för att få tillbaka pengarna. Kvar har jag däremot Far Cry 4 som ingick Klagar inte på den dealen.

Permalänk

På vilket sätt orsakar 120Hz att prestandan tar stopp?

"Det finns dock vissa orosmoln för den som satsar på spelande vid 120 eller 144 Hz. Redaktionen når helt enkelt inte upp till stabila resultat på de nivåerna utan att processorn tar stopp, oavsett grafikkonfiguration. "

Permalänk
Snusfri

Hoppas att GTA V blir ett återkommande spel när ni testar nya grafikkort i framtiden.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fredrik910402:

Mitt Ares 3 käkar detta spel i 4 k med maxxade inställningar i ca 70 fps , tråkigt bara att det laggar dom 2 första minuterna måste va en bugg men sen flyter det på som smöret på stekpannan

Borde inte ditt grafikkort halsa med tanke på att det bara har 4gb?

Skrivet av s_jimmie:

Vänta nu? Är det inte PC "gamers" som brukar gråta om att konsol spel inte kommer till PC och om de skulle kommit så hade ni också köpt spelen? Men nu när spelen väl kommer gnäller ni över priset?
Hoppas detta var det sista spelet Rockstar släpper till PC, ni PC "gamers" förtjänar inte stor spelen.
Ni kan hålla er till Steam Indy spel era snålajopar.
Sitter på riggar för minst 10.000 och gnäller på 600 för ett spel som lätt är värt det medan de har pungat ut 1000-tals av kronor på ett spel från 2002.

Det är bara P12or som köper och spelat GTA spel. Maken till mer dödtråkigt spel får man leta efter, när man gjort kampanjen. Jag är själv skyldig att äga alla GTA spel förutom femman men jag ångrar det stort. Ja GTA 1 t.om 3 är Vice City är bra spel men sedan går det utför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Det är bara P12or som köper och spelat GTA spel. Maken till mer dödtråkigt spel får man leta efter, när man gjort kampanjen. Jag är själv skyldig att äga alla GTA spel förutom femman men jag ångrar det stort. Ja GTA 1 t.om 3 är Vice City är bra spel men sedan går det utför.

Va?

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av devilrat:

Precis! Det kortet lider ju av minnesproblem i hårdvaran som Nvidia redan bekräftat. Många som lämnade tillbaka sina 970 kort.
http://www.sweclockers.com/nyhet/19947-nvidia-bekraftar-minne...
Tur man aldrig införskaffade det, 780 står sig väl att bra tag framöver

FYI så kör jag allt på max, flyter på hur bra som helst

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Borde inte ditt grafikkort halsa med tanke på att det bara har 4gb?

Det är bara P12or som köper och spelat GTA spel. Maken till mer dödtråkigt spel får man leta efter, när man gjort kampanjen. Jag är själv skyldig att äga alla GTA spel förutom femman men jag ångrar det stort. Ja GTA 1 t.om 3 är Vice City är bra spel men sedan går det utför.

Rackarns, dags att gå tillbaks till mellanstadiet då

Visa signatur

CPU: I5-4670k @ 4,5 GHz + Corsair H100i // GPU: GTX 980 Reference + MSI GTX 980 Twinfrozr V // RAM: 16 GB HyperX Savage 2400 MHz // MoBo: MSI Z97 Gaming 5 // PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold // SSD: Samsung 850 Evo 500GB + Corsair Neutron 250GB // HDD: 500GB Samsung + Western Digital Green 3TB // Chassi: NZXT H440 Red // OS: Win 7 x64 // Skärmar: Asus ROG SWIFT + BenQ XL2410T // Konsol:PS4

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Borde inte ditt grafikkort halsa med tanke på att det bara har 4gb?

Det är bara P12or som köper och spelat GTA spel. Maken till mer dödtråkigt spel får man leta efter, när man gjort kampanjen. Jag är själv skyldig att äga alla GTA spel förutom femman men jag ångrar det stort. Ja GTA 1 t.om 3 är Vice City är bra spel men sedan går det utför.

haha, vad pratar du om?

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av makerspace:

På vilket sätt orsakar 120Hz att prestandan tar stopp?

"Det finns dock vissa orosmoln för den som satsar på spelande vid 120 eller 144 Hz. Redaktionen når helt enkelt inte upp till stabila resultat på de nivåerna utan att processorn tar stopp, oavsett grafikkonfiguration. "

På inget sätt alls. 120Hz orsakar ingenting. Processorn däremot orkar inte driva spelet i 120Hz, spelar ingen roll hur starkt grafikkort du har om din processor inte orkar med spelet i högre framerate. Sweclockers måste helt enkelt överklocka processorn hårdare om de vill nå högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devilrat:

Intressant. Något bra tips hur man kollar CPU belastningen under spelets gång? Har Nvidia kort.

Du kan ju köra Windows Aktivitetshanteraren för en förenklad bild, annars kan du ju köra samma program som Sweclockers, MSI Afterburner som är gratis.

Permalänk
Medlem

660ti sli, 3570K, 1440p
Texturer medium, allt annat high, 2xmsaa,8x filter. Tuffar på i 60fps. Helnöjd

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Skrivet av devilrat:

Intressant. Något bra tips hur man kollar CPU belastningen under spelets gång? Har Nvidia kort.

Msi afterburner, använd deras "OSD" (on screen display). Tror att rivatuner statistics server ingår i installationsfilen, annars får man installera det efteråt eftersom det behövs.

Då kan du ställa in så du se det mesta ingame med ett litet overlay i något av hörnen. Jag kan se Fps, frametime, Gpu (load,fan speed ,vram och temp), cpu (load och temp) och hur mycket ramminne som används. Man kan även logga dessa värdena om man skulle vilja.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Funkar Win 7 32-bit, eller är det enbart Win X 64-bit som gäller?

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Ni har gjort en miss, på Alla Intel är samma processor som ni skrivit in