Letar efter gammalt krigsspel!

Permalänk
Medlem

Letar efter gammalt krigsspel!

Hej!

Fick idag tankarna på ett gammalt spel som jag körde när jag var ung.

Den info jag har är att det spelades på våran första dator, dvs en dator med windows 98.

Spelet handlade om att man flög helikopter och transporterade trupper under Vietnam kriget, man åkte på diverse uppdrag.

I början av spelet fick man se riktiga bilder från kriget.

Mer info än så har jag tyvärr inte, om någon har någon aning om vad för spel det kan vara så hade jag uppskattat det väldigt mycket!

Mvh emilgf.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Tror jag inte, det var mer likt denna grafiken!

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Det där är från Desert Strike och det finns ju fler spel i serien.. Kanske det var Jungle Strike då?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Tror också att det är som skogsvilden säger, men ger ett till förslag Cannon Fodder

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Det där är från Desert Strike och det finns ju fler spel i serien.. Kanske det var Jungle Strike då?

Skrivet av AMD-FX:

Tror också att det är som skogsvilden säger, men ger ett till förslag Cannon Fodder

https://www.youtube.com/watch?v=1Ob73lgvE0M

Syns det i introt bilder av vietnam kriget? För tydligen är just vietnam en stor del utav spelet som uppmärksammas!

Cannon Fodder är det inte.

Man kunde i spelet även få medaljer för sina prestationer(?)

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Det där är från Desert Strike och det finns ju fler spel i serien.. Kanske det var Jungle Strike då?

Jag tog det valet först sedan läste jag "Vietnam", så valde jag bort Desert Strike.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Det här kanske? Vet att jag spelade detta på farsan gamla dator som hade windows 98.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraxMate:

Det här kanske? Vet att jag spelade detta på farsan gamla dator som hade windows 98.

https://www.youtube.com/watch?v=4TfBbLbB2BM

Där har vi det!

Googlade och det vara abandon-ware, betyder det att det är gratis att ladda ner?

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Skrivet av emilgf:

Där har vi det!

Googlade och det vara abandon-ware, betyder det att det är gratis att ladda ner?

Ja, gratis att ladda ner. Men det är inte lagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Ja, gratis att ladda ner. Men det är inte lagligt.

Jo sant, hade fått för mig att abandonware innebar att det var lagligt att ladda ner!

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

hijackar tråden då jag också söker efter ett gammalt flygspel. Spelade på Windows 95 eller 98 om jag minns rätt.

Du flyger ett stridsflygplan i third person, har för mig hela spelet var svartvitt. Kommer inte ihåg mycket mer än att piloten i planet man flög skrek som fan när man dog "AHHHH AAHHHHHHHHHHHHHHHHH".

Någon som vet vilket det är?

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Jo sant, hade fått för mig att abandonware innebar att det var lagligt att ladda ner!

Det är lite luddigt.
Abandonware anses spel där rättighetsinnehavare inte längre bryr beroende att spelen saknar marknadsvärde och heller inte finns att köpa någonstans.
I vissa fall får spel en ny renässans (som tex xcom) då byter rättigheterna ofta ägare och vad som var gråson blir olagligt.

Gog har ju utvecklats till en okej plattform för gamla spel men det är fortfarande bara en bråkdel som finns där.
Ytterligare alternativ är ju förståss ebay.