Permalänk
Medlem

AMD Catalysator fråga!

tja har kopplat in mitt andra vapor 7970 x nu och båda är registrerade i datorn men när jag går in på amd catalysatorn som den rekommenderade mig att göra så kan jag inte trycka i "verkställ" när jag vill verkställa att det är crossfire..

mitt moderkort är ASROCK Z77 EXTREME4 ATX och det är väl ett AMD anpassat morderkort hoppas jag då jag fick hjälp från sweclockers med dator bygget...

kan det vara så att catalysatorn redan är inställd på att det är crossfire?

där har ni bilden jag kan alltså trycka i "inaktivera crossfire" men när jag går upp igen å trycker på aktivera crossfire så kan jag inte trycka i verkställ...har dock inte testat att "inaktivera" å sen aktiverat..ska jag göra det?

mvh årets dator noob

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem

http://www.ladda-upp.se/bilder/pgknisqwyvbuyz/ där är bilden...kom inte med tydligen

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem

Har du crossfirebryggan på?

För att bilder ska fungera måste du länka direkt till bilden och inte till en sida som bilden finns på.

[img]http://www.ladda-upp.se/files/2015/b144410.jpg[/img]

Dold text
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

ja crossfirebryggan är på å allt är igång å rullar fint fin värme på hela datorn faktiskt...

testade inaktivera å aktivera nu å då började dem rulla mer intensivt än tidigare så kanske var det som spökade för kunde välja "verkställ" nu när man valde att man ville köra crossfire....

så dem borde vara igång nu tillsammans...

så frågan NU är ju hur får jag ut max av dessa goingar? jag lirar CSGO och ARMA enbart...något man måste ställa in i vardera spel för att få tillgång till båda korten?

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av lauen:

http://www.ladda-upp.se/bilder/pgknisqwyvbuyz/ där är bilden...kom inte med tydligen

Den bilden visar bara att det redan är aktiverat, det vill säga det finns inget att "bekräfta" då du inte ändrat något mot vad det redan är. Crossfire således aktiverat och kommer användas automatiskt i spel som stöder det. Testa att köra Unigine Valley med och utan det aktiverat så ser du sen

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

okok tack för alla svar

CSGO stöder crossfire eller? å då aktiveras det automatiskt eller?

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Den bilden visar bara att det redan är aktiverat, det vill säga det finns inget att "bekräfta" då du inte ändrat något mot vad det redan är. Crossfire således aktiverat och kommer användas automatiskt i spel som stöder det. Testa att köra Unigine Valley med och utan det aktiverat så ser du sen

Nja, det står ju "välj att aktivera amf crossfireX för ytterligare grafikprestanda" på den bilden, så det var nog inte igång då.

Så där ser det inte ut för mig iof. Är det ens omega-drivisarna? Ska finnas en ruta man kan markera för att applicera crossfire inställningarna i spel som inte officiellt stödjer crossfire.
Är inte hemma just nu, så kan inte säga exakt vad det står. Någon annan kan kanske kolla det.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

omega drivisarna? för mig kommer det inte fram någon ruta iaf...kan dock välja att aktivera crossfire när jag väl valt att inaktivera det?

Visa signatur

hej

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lauen:

omega drivisarna? för mig kommer det inte fram någon ruta iaf...kan dock välja att aktivera crossfire när jag väl valt att inaktivera det?

Du verkar köra en redigt gammal version av drivrutinerna. Ladda ner senaste 15.4 från AMDs hemsida. Angående Crossfire i CS GO så spelar det ingen roll, då ett ensamt kort kör spelet i frekvenser långt över vad din skärm ens kan visa. Annars så vill jag minnas att det faktiskt utnyttjar båda korten, men i slutändan blir det ingen skillnad ändå förräns du spelar tunga spel.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

ser nu att jag har senaste versionen av catalysatorn iaf....14.12 OMEGA AMD osv osv

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem

haha vafan hittar ju ingen senare version? den erbjuder mig enbart denna...

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem

hittade nu dock 15.4 skumt att den säger att det inte finns nyare version

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av lauen:

hittade nu dock 15.4 skumt att den säger att det inte finns nyare version

15.4 = beta, cataclyst(catalysator eller hur fan det stavas) visar nog bara icke beta drivisar. Vill man ha betisarna får man leta upp dom hos amd och sen köra vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

15.4 = beta, cataclyst(catalysator eller hur fan det stavas) visar nog bara icke beta drivisar. Vill man ha betisarna får man leta upp dom hos amd och sen köra vidare.

vm i svengelska catalyst heter amd's som på svenska blir katalysator

ont: vet inte hur det fungerar med amd, men antagligen liknande som hos nvidia att man får välja att visa beta-drivisar på hemsidan (som de senaste är), annars visas bara senaste WHQL.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Nja, det står ju "välj att aktivera amf crossfireX för ytterligare grafikprestanda" på den bilden, så det var nog inte igång då.

Så där ser det inte ut för mig iof. Är det ens omega-drivisarna? Ska finnas en ruta man kan markera för att applicera crossfire inställningarna i spel som inte officiellt stödjer crossfire.
Är inte hemma just nu, så kan inte säga exakt vad det står. Någon annan kan kanske kolla det.

Skrivet av MrAdde:

Du verkar köra en redigt gammal version av drivrutinerna. Ladda ner senaste 15.4 från AMDs hemsida. Angående Crossfire i CS GO så spelar det ingen roll, då ett ensamt kort kör spelet i frekvenser långt över vad din skärm ens kan visa. Annars så vill jag minnas att det faktiskt utnyttjar båda korten, men i slutändan blir det ingen skillnad ändå förräns du spelar tunga spel.

Trådskaparens Catalyst är identiskt med mitt som har näst senaste Betan (inte GTA-varianten) och precis som på bilden ser det ut när jag har mitt CFX aktiverat.

EDIT: stavning

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

så du menar nu då videoapan att mitt crossfire är aktiverat nu?

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av lauen:

så du menar nu då videoapan att mitt crossfire är aktiverat nu?

Om det ser ut som på bilden du visade i början så ska det vara aktiverat. Du kanske behöver starta om datorn om du stängt av och satt på det innan det fungerar men annars ska det funka. Det brukar då hoppa igång av sig självt i spel som stöder det.

Jag har själv ett 280X och ett 7950 Boost vilket innebär att mitt 280X fungerar i allt som inte stöder Crossfire och om Crossfire stöds så får jag typ 50% extra prestanda, funkar hyfsat faktiskt

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

okok aja tack alla för att ni tog eran tid...temperaturerna ligger stadigt verkar det som iaf sen så får man väl se hur mycket "bättre" CSGO kommer kännas förmodligen ingenting haha...

dock blir arma 3 en kul utmaning att pressa upp grafiken lite på

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem

Kul att det löste sig. Jag spånar vidare ändå eftersom jag är på jobbet och är ganska uttråkad:)

Hittade en bild på hur min catalyst crossfire tab ser ut.

Så, varför har jag en sån ruta men inte ni?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Kul att det löste sig. Jag spånar vidare ändå eftersom jag är på jobbet och är ganska uttråkad:)

Hittade en bild på hur min catalyst crossfire tab ser ut.

http://i.imgur.com/IBWLWiw.jpg

Så, varför har jag en sån ruta men inte ni?

Vilken version har du av CCC då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av lauen:

Vilken version har du av CCC då?

Skickades från m.sweclockers.com

15.4 installerade den i går. Innan hade jag 14.12 och den såg lika dan ut.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

15.4 installerade den i går. Innan hade jag 14.12 och den såg lika dan ut.

Nu blev jag också väldigt nyfiken!

Jag har mitt Catalyst på svenska, annars är det som jag skrev tidigare en ny version. Jag kan inte få fram den lilla rutan heller, jag letade runt i inställningar men kunde inte se något. Har du igång något tredjepartsprogram eller något från Radeon Pro?

EDIT: HITTADE DET! Ok, det var kanske inte så fantastiskt men det har helt enkelt med Windows att göra. Jag har Win7 och då syns inte rutan, i Win8.x syns den.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Nu blev jag också väldigt nyfiken!

Jag har mitt Catalyst på svenska, annars är det som jag skrev tidigare en ny version. Jag kan inte få fram den lilla rutan heller, jag letade runt i inställningar men kunde inte se något. Har du igång något tredjepartsprogram eller något från Radeon Pro?

EDIT: HITTADE DET! Ok, det var kanske inte så fantastiskt men det har helt enkelt med Windows att göra. Jag har Win7 och då syns inte rutan, i Win8.x syns den.

Jaha det var alltså Windows som lurade oss. Bra jobbat, nu vet man det 👊

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Den lilla rutan.. är den ikryssad default?
Gör den någon skillnad som vi med win7 missar?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Den lilla rutan.. är den ikryssad default?
Gör den någon skillnad som vi med win7 missar?

Nja, det är väl bara att man kan använda crossfireprofiler till spel som inte stödjer crossfire. Sånt man använt radeon pro till annars, om jag förstått det rätt. Inget jag haft nytta av sen skyrim.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |