Permalänk

Fråga angående Bottleneck [GTA V]

Jag är en riktig gröngöling när det gäller bottleneck. Köpt GTA V och spelat, med inte riktigt varit nöjd med min fps då den är lite under vad Sweclockers prestanda test har.

CPU: Intel Core i5 2500 @ 3.30GHz

RAM: 8 GB DDR3

Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. P8H61-M LE

GPU: AMD Radeon R9 280x 3GB DirectCUII TOP

Hårddisk: Samsung SSD 840 Pro Series 256 GB

CPU Usage under load. (Kört runt med en bil, hög hastighet i mörkret.)

Bilder på Sweclockers "High" settings : http://i.imgur.com/dkvyGSQ.jpg

Bilder på det lägsta möjliga graphic settings : http://i.imgur.com/ORacZCY.jpg

Får fps på runt 40 som värt med den först nämnda och fps på runt 60-70 på den sista bilden.

Är detta vad de kallar en bottleneck och skulle det vara en bra ide att uppgradera till någon tyngre processor?

Edit : Märkte med vidare observationer att jag lagt posten i "Kylning och överklockning av processorer" istället för, "Processorer, moderkort och minnen". Om någon vänlig mod kan flytta över den skulle det vara väldigt trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lopokato124:

Jag är en riktig gröngöling när det gäller bottleneck. Köpt GTA V och spelat, med inte riktigt varit nöjd med min fps då den är lite under vad Sweclockers prestanda test har.

CPU: Intel Core i5 2500 @ 3.30GHz

RAM: 8 GB DDR3

Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. P8H61-M LE

GPU: AMD Radeon R9 280x 3GB DirectCUII TOP

Hårddisk: Samsung SSD 840 Pro Series 256 GB

CPU Usage under load. (Kört runt med en bil, hög hastighet i mörkret.)

Bilder på Sweclockers "High" settings : http://i.imgur.com/dkvyGSQ.jpg

Bilder på det lägsta möjliga graphic settings : http://i.imgur.com/ORacZCY.jpg

Får fps på runt 40 som värt med den först nämnda och fps på runt 60-70 på den sista bilden.

Är detta vad de kallar en bottleneck och skulle det vara en bra ide att uppgradera till någon tyngre processor?

du har samma CPU som jag som är en Gud att klocka. har min på 4,7 ghz luftkylt. om du inte kan klocka, så kan man i alla fall gå in på BOIS när du startar datorn och trycka igång '' turbo'' mode. Då kommer den gå till 3,8 eller om det var 4,0 ghz i load sen sjunka när du typ sitter o surfar

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Om du inte har en 2500K utan en 2500 och inte kan överklocka så är förmodligen flaskhalsen din processor, pga dess låga klockfrekvens.
Testlabbets 4-kärniga körde i 4.4GHz(?) men kunde fortfarande flaska.

Spelet ser ut att kunna utnyttja 4 kärnor, då deras 5930K inte gav högre fps i jämförelse mot deras 4-kärniga utan snarare lägre fps när upplösningen var densamma samt inställningarna.

Så jag skulle rent generellt tipsa om en 2500K och sedan puffa upp den till 4.5GHz. Eller nyare ivy/haswell om något billigt dyker upp i marknaden.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av KlyfftPotatis:

du har samma CPU som jag som är en Gud att klocka. har min på 4,7 ghz luftkylt. om du inte kan klocka, så kan man i alla fall gå in på BOIS när du startar datorn och trycka igång '' turbo'' mode. Då kommer den gå till 3,8 eller om det var 4,0 ghz i load sen sjunka när du typ sitter o surfar

Min går tyvärr inte att klocka till 4,7 GHz då det är en 2500 och inte en 2500k, kan försöka att få igång "turbo mode" i bios. Lite halvt osäker då min stockkylare inte kan hålla den i särskilt stabila temperaturer utan att överklocka...

Permalänk
Skrivet av Tomika:

Om du inte har en 2500K utan en 2500 och inte kan överklocka så är förmodligen flaskhalsen din processor, pga dess låga klockfrekvens.
Testlabbets 4-kärniga körde i 4.4GHz(?) men kunde fortfarande flaska.

Spelet ser ut att kunna utnyttja 4 kärnor, då deras 5930K inte gav högre fps i jämförelse mot deras 4-kärniga utan snarare lägre fps när upplösningen var densamma samt inställningarna.

Så jag skulle rent generellt tipsa om en 2500K och sedan puffa upp den till 4.5GHz. Eller nyare ivy/haswell om något billigt dyker upp i marknaden.

Du var lite snabbare att svara än mig ^^. Är det verkligen värt att bara uppgradera från en 2500 till en 2500k? Skulle det finnas någon poäng att titta på lite nyare modeller som t.ex. i5 4690k/4670k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lopokato124:

Du var lite snabbare att svara än mig ^^. Är det verkligen värt att bara uppgradera från en 2500 till en 2500k? Skulle det finnas någon poäng att titta på lite nyare modeller som t.ex. i5 4690k/4670k?

Hittar du en 2600K eller 2700K billigt är det ännu bättre men 2500K lär finnas en del på andrahandsmarknaden. Även Ivy bridge går bra så klart. Detta förutsätter att du har ett styrkretsar på ditt moderkort som börjar på P eller Z (för att kunna överklocka), annars kan du lika gärna behålla nuvarande eller köpa nytt moderkort och CPU.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W