Problem med fryslagg i GTA 5! [LÖST]

Permalänk
Medlem

Problem med fryslagg i GTA 5! [LÖST]

Hejsan! Köpte GTA 5 igår laddade ner det och började spela, det funkade skit bra i någon timme sedan började problemen. Om jag kör ett race eller om jag är nära havet t.ex om jag ska åka båt eller jetski så börjar någon slags fryslagg helt plötsligt! Detta händer bara när jag har v-sync off och det händer bara när jag spelar race eller är nära havet som sagt, men om jag sätter på v-sync så försvinner dessa problem blir något litet hack då o då men inte alls så farligt som när jag har v-sync off.

Så vad kan orsaka dessa problem?

Dator:
CPU: I7 4770k 4.1GHz
GPU: Geforce GTX 970 4GB
RAM: 8GB ddr3 1600MHz
OS: Windows 7 Home Premium 64-bit

CPU LOAD: 60-65 aldrig över det
GPU LOAD: 60-67

Laddade ner nVidias nya drivrutin igår också, men hjälpte inte.

Kör: 1920x1080 allt på high

Återställt sönderredigerad tråd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sakkan:

Hejsan! Köpte GTA 5 igår laddade ner det och började spela, det funkade skit bra i någon timme sedan började problemen. Om jag kör ett race eller om jag är nära havet t.ex om jag ska åka båt eller jetski så börjar någon slags fryslagg helt plötsligt! Detta händer bara när jag har v-sync off och det händer bara när jag spelar race eller är nära havet som sagt, men om jag sätter på v-sync så försvinner dessa problem blir något litet hack då o då men inte alls så farligt som när jag har v-sync off.

Så vad kan orsaka dessa problem?

Dator:
CPU: I7 4770k 4.1GHz
GPU: Geforce GTX 970 4GB
RAM: 8GB ddr3 1600MHz
OS: Windows 7 Home Premium 64-bit

CPU LOAD: 60-65 aldrig över det
GPU LOAD: 60-67

Laddade ner nVidias nya drivrutin igår också, men hjälpte inte.

Kör: 1920x1080 allt på high

Du länka felaktig information de GTZ 970 3.5GB inte 4GB sänk texturer samt shadows till medium så löser de sig

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk

låter som att vramen tar slut?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

låter som att vramen tar slut?

Trodde jag också, men det använder bara 2500MB utav 4000 så det verkar inte vara felet. Det händer endast ett par minuter i spelandet också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Du länka felaktig information de GTZ 970 3.5GB inte 4GB sänk texturer samt shadows till medium så löser de sig

Trodde jag också, men det använder bara 2500MB utav 4000 så det verkar inte vara felet. Det händer endast ett par minuter i spelandet också

Permalänk
Medlem

Nej, hans VRAM usage är max runt 2400 med det där. Det är inte ovanligt att GTX970 har problem för tillfället tydligen, men det är inte pga VRAM så länge GTA5 själv inte ljuger.

Jag har suttit själv och hållit på med detta spelet för att få bort stutters och lite annat skit. Jag har stock clockad 2500k, 8GB och EVGA GTX970 och jag kör på högre inställningar än vad OP gör.

Dem sakerna jag rekommenderar är att testa / kolla: Memory usage för spelet verkar lida av memory leaks, testa höj din paging file avsevärt mycket mer, jag har satt min till 25000 osäker vart gränsen går men jag fick mindre stutters med större paging file iaf, när du startar spelet sätt även processen som hög prioritet i task manager, du kan inte ha mer än 2x MSAA som max, vill du ha v-sync så slå på adapative i nvidias control panel istället för ingame, har även slagit på shader cache on i nvidia control panelen.

Förövrigt så hade jag faktiskt mer stutters med lägre inställningar av någon bisarr anledning. För det som dödar FPS är för tillfället MSAA 4x eller mer, i stort sett allting under advanced graphics tabben och Ultra på Grass.

Edit: TXAA är också helt sämst, jag kör allt på very high förutom FX som är på normal, med 2x MSAA @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Samma för mig, stänger man av vsync blir det massiva frysningar. Fungerar bra med vsync på men input lagget är något jag inte klarar av som vsync medför.

Sakkan: Och jag har inte funnit någon fix.

4690k och 980GTX.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag får också frysningar efter någon timmes spelande, kollade i aktivitetshanteraren och såg att jag använde över 7gb ram. Tydligen läcker spelet minne. Någon som vet hur man kan fixa det?

Ragevo

Visa signatur

Intel i5 4670K, GTX 1070, 8gb 1600Mhz, Corsair hx 650.

Permalänk
Medlem

Jag får FPS drops då och då men inte så ofta att det är störande, dock hade det vart najs att få löst det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Samma för mig, stänger man av vsync blir det massiva frysningar. Fungerar bra med vsync på men input lagget är något jag inte klarar av som vsync medför.

Sakkan: Och jag har inte funnit någon fix.

4690k och 980GTX.

Har läst runt verkar vara många som får dessa så kallade stutter, men dem får väl patcha skiten antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragevo:

Hej,

Jag får också frysningar efter någon timmes spelande, kollade i aktivitetshanteraren och såg att jag använde över 7gb ram. Tydligen läcker spelet minne. Någon som vet hur man kan fixa det?

Ragevo

Antar att man får vänta tills det blir patchat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragevo:

Hej,

Jag får också frysningar efter någon timmes spelande, kollade i aktivitetshanteraren och såg att jag använde över 7gb ram. Tydligen läcker spelet minne. Någon som vet hur man kan fixa det?

Ragevo

Skämt åsido. Troligen inte.
Minnesläckor är fel i koden, där den reserverar mer och mer RAM tills det ta slut och börjar swappa mot pagefil, för att till slut krascha. Enda du som konsument kan göra är att rapportera felet, försöker hitta vad du kan om vad som förvärrar det snabbare (så de kan hitta felet snabbare) och stänga av/starta upp spelet ofta.

Permalänk
Hjälpsam

Testa också att ändra musen till direct från raw.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kanske inte hjälper i det här fallet, men jag hade problem med massor av hackande och frysningar, i synnerhet när jag åker bil och rör på musen.

Ändrade från DirectX 11 till 10 eller 10.1 ingame och då funkade det hela klockrent för mig.

Visa signatur

Intel i5 4690k, MSI GTX 970, 16GB DDR3, 2x250GB SSD, EVGA 750 W, Fractal Design R4, Win 10, General Lös

Permalänk
Medlem

Kolla om din pagefile går låg när du spelar? kan vara det kanske..