Backblaze fasar ut 5 000 hårddiskar från Seagate efter katastrofartad felfrekvens

Permalänk
Medlem

Slutade med Seagate för många år sedan när det framkom att de censurerade sitt supportforum för att det inte skulle synas hur många av den modell det gällde då som havererade... Dessutom förnekade man felet i början.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

själv har man en seagate från 2005 som fortfarande flyter på bra. Oj kanske inte skulle sagt så snart kanske den verkligen går sönder.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av warmerspy:

själv har man en seagate från 2005 som fortfarande flyter på bra. Oj kanske inte skulle sagt så snart kanske den verkligen går sönder.

Det intressanta är dock drifttimmarna (Och sen så råkar ju det här vara en specifik modell)
Om du vill veta dess drifttimmar och hälsostatus med mera så ladda ner Crystaldiskinfo http://crystalmark.info/download/index-e.html

OnT: Någon som vet någonting hur Samsungs historik för HDD's ser ut? Min har drivits i 12000 timmar och har alltid presterat bra för att vara en HDD så jag är nöjd men hur är det med pålitligheten?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

Jag gillar Backblaze skarpt!
Dom har transparens och går ut med rapporter kring hårdvara och dessutom så släpper som dina chassin som öppen hårdvara.

Permalänk
Medlem

Har samma modell ST3000DM001, börjat få skadade sektorer som ej går reparera. Så bara tidsfråga innan den pajar helt.

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

HGST är bäst, synd att dom ägs av western bara men det får man väl tåla.

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Det intressanta är dock drifttimmarna (Och sen så råkar ju det här vara en specifik modell)
Om du vill veta dess drifttimmar och hälsostatus med mera så ladda ner Crystaldiskinfo http://crystalmark.info/download/index-e.html

OnT: Någon som vet någonting hur Samsungs historik för HDD's ser ut? Min har drivits i 12000 timmar och har alltid presterat bra för att vara en HDD så jag är nöjd men hur är det med pålitligheten?

Riktigt nöjd med min Samsung disk iaf. 32080 timmar med 2392 uppstarter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Kontroversiella uttalanden och inköpsstrategier av själva hårddiskarna, beslutet att använda konsumentdiskar i deras masslagringsenheter. Oavsett pris så är det väl ganska naturligt att prestandan blir lidande och att ett företag i den branschen inte borde vilja snåla på just punkter om tillförlitlighet.
Att de sedan gör analyser om dessa när diskarna är i huller-om-bullerkonfigurationer utan planlagd struktur gör att jag inte har alltför stor tillförlit till siffrorna utanför just deras användningsområden.

Med tanke på att de hanterar lagring över internet så behöver de ju inte hypersnabb disk i "backend" - fiberdisk blir ju löjligt dyrt i de här volymerna. Har de bara rätt RAID-nivåer och klarar flera diskars bortfall / RAIDenhet så spelar det ju mindre roll om det är konsumentdisk eller dyrare grejor.
Statistiken ger ju en fingervisning om kvaliteten så även om många konsumenter aldrig låter sina diskar gå 7/24 så kan man kanske undvika just den här modellen.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem

kör själv 2 TB'arn, och dens recension är inte jätte bra av liknande själ..

och som ni ser så är min påväg att ta självmord snart den också.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Ah, jag vet inte hur mycket vikt jag lägger vid detta. Det gäller trots allt billiga konsument hårddiskar, vilka inte ens är tänkta för det Blackfaze använde dem till. Siffrorna skulle lika gärna kunna betyda att dessa hårddiskar håller i 5 - 10 år för vanliga konsumenter.

Folk blir som hysteriska känslopaket och tror att när en personligt upplevd incident rapporteras i media så betyder det att allt företaget ifråga gör är dåligt. Seagate tillverkar många solida produkter, både SAS och SATA. Min erfarenhet säger inget, eftersom det inte är på en så stor skala att siffrorna kan tolkas på en rättvist sätt, mer än att man ibland kan ha otur med vilken som helst av tillverkarna, även i deras enterprise-klass.

Permalänk
Avstängd

Typiskt seagate. Har bara dåliga erfarenheter med dem. Har kört western digital sen dess och jag har inte ångrat mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Oavsett så är mitt förtroende för seagate borta sedan länge.. För många seagate-diskar som gått i graven under åren

Skickades från m.sweclockers.com

Det som är konstigt är att Seagate är dom diskarna som jag gillat mest eftersom dom alltid varit snabba och aldrig haft ett enda problem för min del trots allt om hur dom ska vara sämre

Permalänk
Skrivet av mdarkice:

Har 16st Hitachi 2tb diskar... har gått i 5 snart 6 år... 24/7 inte en enda fail.... de är bra diskar

kanske dags att byta om de är så gamla innan du förlorar data

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Hmm, jag har ju en sån för torrents, spel och diverse annat. Jag har börjat få I/O-fel i µ-torrent då och så på sistone, som kräver att jag aktivt startar nedladdningen igen. Får nog ta mig en titt med Seatools eller liknande och se hur den mår.

Har inga tidigare dåliga erfarenheter av Seagate av alla hårddiskar jag kört hemma och på jobbet. Det har varit rätt lika hur länge de hållt vare sig det varit Seagate, Western Digital, Maxtor osv, men det verkar ju finnas vissa modeller i sig som har problem.

Just när jag sitter och skriver detta så börjar det låta som om hårddisken klinkar lite i läs/skrivhuvud, vilket aldrig är ett bra tecken. Dags att kolla så backup på alla digitalfoton är ok!

EDIT: Helvete också... körde SeaTools och fick fel redan på Short Self-test (vilket var ok så sent som förra månaden när jag fick för mig att kolla status på alla diskar)

"Now is a good time to make sure you have a current backup of your important data.

Unfortunately, your Seagate product has failed an important diagnostic test, possibly caused by problem sectors which are difficult to read. Seagate recommends that you run SeaTools for DOS, which has the ability to repair most problem sectors. SeaTools for DOS may be able to save you from the inconvenience and down time of exchanging the drive. For more information on this subject see our online FAQ:"

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Tre av mina fem ST3000DM001 dog samma dag i höstas.
En trillade av pinn, sedan dog två till när ZFS försökte göra automatisk rebuild efter omboot... Minns fortfarande den dagen med en klump i magen... Förbannar högljutt inombords min dumhet när jag valde ST3000DM001 3TB istället för hitachis eller WDs diton, för att den var nån hundring billigare per disk...
Lyckligtvis hade jag diskarna från min gamla array (samsung) kvar och kunde återställa allt unikt data fram till något halvår före kraschen.

Webhallen var grymt tillmötesgående och gjorde återköp på alla diskarna rakt av och lät mig köpa fem 4TB-diskar från hitachi och bara betala mellanskillnaden...
Numer kör jag dubbelparitet med snapshots och månatlig backup till separat lagringsarray. Sent skall syndaren vakna...

Permalänk
Medlem

Min 2 tb'are kommer nog bytas ut framöver, 4 år på nacken nu...

Permalänk
Medlem

http://imgur.com/IPwxeso

Inga problem här, tror det var 3TB delen som var värst, Litar inte på backblaze alls dock eftersom inga detaljer om deras lagrings setup finns, typ mängder på vad för diskar, användnings område ect,ect.

Skrivet av Friterad:

Det som är konstigt är att Seagate är dom diskarna som jag gillat mest eftersom dom alltid varit snabba och aldrig haft ett enda problem för min del trots allt om hur dom ska vara sämre

Samma här.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Under mina ~25 år som datoranvändare hemma har jag upplevt diskkrashar från alla tillverkare.
Allt från IBMs ökända Deathstar till Western Digital Raptor. Det gäller bara att ha tur i MTBF-lotteriet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Ajdå, sitter på tre stycken varav en fick upp lite varningar Ja ja... allt går väl sönder till slut, de har iaf fungerat bra i 2,5 år än så länge.

Visa signatur

HTPC/Light gaming: Chassi: Fractal Design Node 605 PSU: SEASONIC X-460 MODULAR FANLESS MB: ASUS Maximus V Gene CPU: Intel Core I5 3570K CPU Fan: NOCTUA NH-L12 GPU: ASUS GeForce GT1030 Passive Memory: CORSAIR XMS3 2x8Gb SSD: SAMSUNG 830 128Gb HDD: SEAGATE DESKTOP Fans: Be Quiet! SilentWings 2 120mm PWM OS: WINDOWS 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabrioth:

Tre av mina fem ST3000DM001 dog samma dag i höstas.
En trillade av pinn, sedan dog två till när ZFS försökte göra automatisk rebuild efter omboot... Minns fortfarande den dagen med en klump i magen... Förbannar högljutt inombords min dumhet när jag valde ST3000DM001 3TB istället för hitachis eller WDs diton, för att den var nån hundring billigare per disk...
Lyckligtvis hade jag diskarna från min gamla array (samsung) kvar och kunde återställa allt unikt data fram till något halvår före kraschen.

Webhallen var grymt tillmötesgående och gjorde återköp på alla diskarna rakt av och lät mig köpa fem 4TB-diskar från hitachi och bara betala mellanskillnaden...
Numer kör jag dubbelparitet med snapshots och månatlig backup till separat lagringsarray. Sent skall syndaren vakna...

Samma här, dubbelparitet med sex stycken ST3000DM001, varav tre dött och bytts ut mot lika inom garanti. Ska byggas om, men har inte haft tid. Snapshotas till en WD RED array löpande.

Permalänk
Medlem

Försöker göra en RMA på min trasiga seagatedisk och då funkar inte Rma delen på seagates hemsida, inte ens Carlos på seagate support kunde hjälpa mig utan sa att jag skulle försöka i morgon.

Permalänk
Medlem

Här är min ökända Seagate:

Sitter i en iMac 21.5 Mid 2010. Fick min utbytt av Apple i deras utbytesprogram för ett par år sedan. Redan då var min disk "failing" enligt SMART-statusen.

http://www.macworld.com/article/2012134/apple-quietly-extends...

Vågar inte alls lita på Seagate, utan ser till att lägga allt viktigt på andra diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chawan123:

Riktigt nöjd med min Samsung disk iaf. 32080 timmar med 2392 uppstarter.

Vad syftar den egentligen på med drifttimmar? De verkar högst osannolika. Mina datorer har stått på 24/7 sedan 2010.
Plextorenheten har varit på 24/7 sedan den installerades men timmarna räcker knappt till ett år (8760 h) och det är min systemdisk.
Min gamla 500 GB från 2006 (fd systemdisk) har bara 1700 fler drifttimmar än mina 1 TB från 2009.
Kan tillägga att alla mina diskar har bra status...

SSD:
Plextor M3 Pro 128 GB: 8519 h/255 ggr upp (2012-06)
Intel X25-M G2 80 GB: 24267 h/668 ggr upp (2009-10)
Samsung 840 Basic 250 GB: 18661 h/188 ggr upp (2013-01)
Samsung 850 Pro 1 TB: 4515 h/49 ggr upp (2014-11)

HDD:
Seagate 7200.10 500 GB: 45749 h/1571 ggr upp (2006)
WD Caviar Green 1 TB: 44040 h/886 ggr upp (2009-04)
WD Caviar Green 1 TB: 44032 h/887 ggr upp (2009-04)
WD Caviar Green 3 TB: 33259 h/311 ggr upp (2011-10)

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Hedersmedlem

De siffror jag lite snabbt lyckas få fram antyder att WD och Seagate säljer ungefär samma mängd enterprise-klassade enheter. Om Seagate vore så katastrofalt dåliga som vissa här tycks tro, torde de siffrorna visat något annat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Här är min ökända Seagate:
http://i.imgur.com/TAxF52R.png

Sitter i en iMac 21.5 Mid 2010. Fick min utbytt av Apple i deras utbytesprogram för ett par år sedan. Redan då var min disk "failing" enligt SMART-statusen.

http://www.macworld.com/article/2012134/apple-quietly-extends...

Vågar inte alls lita på Seagate, utan ser till att lägga allt viktigt på andra diskar.

Inget fel på just den hårddisken dock.
Långt att föklara här, men på Read error samt Seak error, i kolumnen Worst, är värdena logaritmer av faktiska antalet läsningar sen sista fel. Du ser, att de är jävligt långt från Treshold.
Om du kollar ofta, kommer Current att öka, för att sedan "rulla runt" och börja från worst igen.

Det viktiga är Pending Sector Count, Reallocated Sector Count, Current Pending Sectors...

länk: http://www.users.on.net/~fzabkar/HDD/Seagate_SER_RRER_HEC.htm...

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk

Jag kanske har tur då! Snart uppe i 2,5 år.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Nya Death Star!

Ouch den referensen var gammal... IBM 75GXP, tror en betydande del av sweclockers nuvarande publik inte ens kan föreställa sig en hårddisk med så låg lagringskapacitet...

Personligen sitter jag på mitt egna livslängdstest, en Maxtor LP200 inhandlad på DHW03 som fortfarande går, med över 2200 dygns "Runtime"...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

De siffror jag lite snabbt lyckas få fram antyder att WD och Seagate säljer ungefär samma mängd enterprise-klassade enheter. Om Seagate vore så katastrofalt dåliga som vissa här tycks tro, torde de siffrorna visat något annat.

Det är specifikt dessa diskar från seagate som har en fail rate på uppåt tio procent inom ett år enligt nån undersökning jag läste...
http://media.gamersnexus.net/images/media/2014/news/blog-fail...
Ser man på, var tydligen just Backblaze som gjort undersökningen jag kom ihåg...

Annars är seagate helt ok, inte i närheten av den kvalitet de höll för tio år sedan, men helt ok.

Permalänk
Skrivet av Xoka:

Oavsett så är mitt förtroende för seagate borta sedan länge.. För många seagate-diskar som gått i graven under åren

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

"Jag fick sur mjölk på ICA häromdagen. ALDRIG MERA ICA!"