Backblaze fasar ut 5 000 hårddiskar från Seagate efter katastrofartad felfrekvens

Permalänk
Medlem

Inte för att det kanske har något samband men både på jobbet och privat så är det fan alltid diskar från Seagate som strular. Så jag är ju inte direkt paff över det här resultatet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

"Jag fick sur mjölk på ICA häromdagen. ALDRIG MERA ICA!"

ICA är ingen mjölkproducent...

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Äger iofs 2TB varianten som tydligen inte lider av samma problem. Jag vet däremot att den riskerar krash när som helst men då den ändå bara lagrar spel data (inga spar filer) så kan den krasha när den vill. Rätt snabb är den däremot (förväntade mig inte det). Kombinera det med NTFS komprimering och optimerad placering på disken så får man faktiskt riktigt korta laddningstider. Min processor hjälper nog en hel del däremot för spel laddningstiderna.
http://i.imgur.com/Tv12eia.png

Ser faktiskt inte så stor mening i dagsläget att ha spel på SSD'n. Vet att många har det men anser personligen det är lite slöseri.

Jag har haft 6 stycken av 2TB-varianten körandes i filservern dygnet runt alla dagar i veckan i ungefär 3 år. Två av dem har nyligen gått sönder inom en månads tid. Har redundans i ZFS raidz3 så jag har inte förlorat några filer men "ser fram emot" att de övriga snart också går sönder. Kan i och för sig tänka mig att 2TB-modellen är mer lik 4TB än 3TB varianten. Har hört att just 3TB-diskar oavsett märke håller sämre än 2TB och 4 TB. Kylningen verkar också spela roll eftersom just de varmaste har gått sönder först. Kanske kan de hålla längre om man kyler dem väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tgadler:

Alltid trevligt med sån här statistik! Råkar dock äga en två Seagate-diskar...

Så länge t.ex CrystalDiskInfo inte visar fel på diskarna så är det lungt. Jag har själv 7st 2TB diskar från Seagate och dom rullar på perfekt.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Hade en gång i tiden en IBM "Death Star" som naturligtsvis havrererade (fick ny, efter garanti, som faktiskt höll ett par år).

Har nu en sådan här 3TB:are som redan havererat för mig och som jag fått utbytt på garanti. Har naturligtsvis även en Samsung 840 Evo som haft sina problem.

Tycker dock att Seagate alltid känts lite sämre och mer tveksam kvalitet än andra märken, och i fortsättningen så kommer jag nog att försöka undvika Seagate (precis som jag numera undviker Samsung för SSD). Köpte denna för att det var det som fanns då på Inet när jag behövde en extern backupdisk. Var lite tveksam till en Seagate då, och så här i efterhand så skulle jag gått på min erfarnhet/känsla och skippat köpet av en Seagate. Ångrar mig nu verkligen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag har haft 6 stycken av 2TB-varianten körandes i filservern dygnet runt alla dagar i veckan i ungefär 3 år. Två av dem har nyligen gått sönder inom en månads tid. Har redundans i ZFS raidz3 så jag har inte förlorat några filer men "ser fram emot" att de övriga snart också går sönder.

Raid är inte backup. Man använder det för en mix av att vinna prestanda, skapa större diskytor och för att snabbt komma tillbaka från ett diskras (så länge få nog diskar dör så slipper man återställa sin -Backup-).

Men att enbart köra raid för att lagra filer man bryr sig om är idioti.

Jag kör själv en 10TB raid utan backup (skulle bli på tok för dyrt), men där lagras endast data jag inte saknar om den försvinner.

Datan jag bryr mig om backar jag till amazon glacier, funkar nice!

Mer on topic så är seagate den sämsta disktillvwrkaren jag haft att göra med. Har driftat servrar sen 1999, seagate diskar är dom enda som nånsin dött, och jag hade nära 100% fail på dom. Den sista gav upp 2004 och sen dess har jag hållt mig borta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

Ouch den referensen var gammal... IBM 75GXP, tror en betydande del av sweclockers nuvarande publik inte ens kan föreställa sig en hårddisk med så låg lagringskapacitet...

Personligen sitter jag på mitt egna livslängdstest, en Maxtor LP200 inhandlad på DHW03 som fortfarande går, med över 2200 dygns "Runtime"...

Jodå, ännu finns det några gamla rävar kvar här

Hade en 30GB:are som naturligtvis gick en för tidig död till mötes men sh*t vad snabb den var med dåtidens mått mätt... Hela 2MB cache vill jag minnas

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

ICA är ingen mjölkproducent...

Och Seagate tillverkar inte kondensatorer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Och Seagate tillverkar inte kondensatorer...

Nej, men dom väljer kondensatorer, och det KAN vara så att någon på Seagate snikat och valt en lite, lite för billig (läs: dålig) konding... Har hänt andra tillverkare. Eller så har Seagate haft otur och fått kondingar som inte håller vad som är utlovat.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Raid är inte backup. Man använder det för en mix av att vinna prestanda, skapa större diskytor och för att snabbt komma tillbaka från ett diskras (så länge få nog diskar dör så slipper man återställa sin -Backup-).

Men att enbart köra raid för att lagra filer man bryr sig om är idioti.

Jag kör själv en 10TB raid utan backup (skulle bli på tok för dyrt), men där lagras endast data jag inte saknar om den försvinner.

Datan jag bryr mig om backar jag till amazon glacier, funkar nice!

Mer on topic så är seagate den sämsta disktillvwrkaren jag haft att göra med. Har driftat servrar sen 1999, seagate diskar är dom enda som nånsin dött, och jag hade nära 100% fail på dom. Den sista gav upp 2004 och sen dess har jag hållt mig borta.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet detta. Har backup på de viktigaste filerna på CrashPlan (4 TB) och resten är ingen katastrof om de förloras, även om det vore trist. CrashPlan funkar också nice, obegränsad datamängd för backup. 60 dollar om året. Så vi gör på samma sätt kan man säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Nya Death Star!

Jag har en sådan 30-40 GB, 15 år sedan den gjordes, funkar fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Hade en gång i tiden en IBM "Death Star" som naturligtsvis havrererade (fick ny, efter garanti, som faktiskt höll ett par år).

Har nu en sådan här 3TB:are som redan havererat för mig och som jag fått utbytt på garanti. Har naturligtsvis även en Samsung 840 Evo som haft sina problem.

Tycker dock att Seagate alltid känts lite sämre och mer tveksam kvalitet än andra märken, och i fortsättningen så kommer jag nog att försöka undvika Seagate (precis som jag numera undviker Samsung för SSD). Köpte denna för att det var det som fanns då på Inet när jag behövde en extern backupdisk. Var lite tveksam till en Seagate då, och så här i efterhand så skulle jag gått på min erfarnhet/känsla och skippat köpet av en Seagate. Ångrar mig nu verkligen.

Min "DeathStar" fungerar fortfarande tror jag, eller gjorde det senast jag kollade för sisådär 5 år sedan (ligger på någon hylla tror jag). Lustigt att den ökända modellen är den som hållit längst för mig. Undantaget som bekräftar regeln?

Permalänk
Medlem

Har två stycken sådana här, den ena var DOA redan från början men fick en ny. De låter även på tok för mycket..
Däremot har jag fyra stycken andra Seagate som snart har upp till sju år på nacken.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Kontroversiella uttalanden och inköpsstrategier av själva hårddiskarna, beslutet att använda konsumentdiskar i deras masslagringsenheter. Oavsett pris så är det väl ganska naturligt att prestandan blir lidande och att ett företag i den branschen inte borde vilja snåla på just punkter om tillförlitlighet.
Att de sedan gör analyser om dessa när diskarna är i huller-om-bullerkonfigurationer utan planlagd struktur gör att jag inte har alltför stor tillförlit till siffrorna utanför just deras användningsområden.

Läs här om varför de gör som de gör. Låter vettigt tycker jag.
https://www.backblaze.com/blog/enterprise-drive-reliability/

Permalänk
Medlem

Har sex sådana diskar. Fem (!!) är utbytta på garanti efter trasiga sektorer... Sjukt usla, dock har jag inte haft ett enda failure nu på sista 9 månaderna så kanske utbytesdiskarna var bättre.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Det intressanta är dock drifttimmarna (Och sen så råkar ju det här vara en specifik modell)
Om du vill veta dess drifttimmar och hälsostatus med mera så ladda ner Crystaldiskinfo http://crystalmark.info/download/index-e.html

OnT: Någon som vet någonting hur Samsungs historik för HDD's ser ut? Min har drivits i 12000 timmar och har alltid presterat bra för att vara en HDD så jag är nöjd men hur är det med pålitligheten?

Fick en varning "Rellocated Sectors Count"

totalt 31171 driftimmar.

Har den bara som sekundär disk och sparar inte speciellt viktiga saker på den hårddisken.

Bör jag vara orolig eller är det lugnt?

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Har aldrig ägt en seagate disk, så har ingen erfarenhet av deras diskar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Min 2 TB seagate har hållt i tre år, kanske borde kassera den

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Entusiast
Skrivet av warmerspy:

Fick en varning "Rellocated Sectors Count"

totalt 31171 driftimmar.

Har den bara som sekundär disk och sparar inte speciellt viktiga saker på den hårddisken.

Bör jag vara orolig eller är det lugnt?

Du bör vara väldigt orolig i så fall.
De flesta hårddiskar kan ha lite sämre värden än original men om värdet är så lågt på någonting att det står "Varning" i programmet så är det riktigt illa.
Den kan dö vilken dag som helst vilket alla hårddiskar egentligen kan men med en varning så är det mycket större risk för det.

Med det sagt så är det ju bara att låta det hända eftersom det bara är en sekundär disk för dig, finns ingen anledning att byta än.

Skrivet av SimpanDirr:

Min 2 TB seagate har hållt i tre år, kanske borde kassera den

Absolut inte, den kan lika gärna hålla 3 år till och om inte annat kan du ju använda den som backup-disk.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Kontroversiella uttalanden och inköpsstrategier av själva hårddiskarna, beslutet att använda konsumentdiskar i deras masslagringsenheter. Oavsett pris så är det väl ganska naturligt att prestandan blir lidande och att ett företag i den branschen inte borde vilja snåla på just punkter om tillförlitlighet.
Att de sedan gör analyser om dessa när diskarna är i huller-om-bullerkonfigurationer utan planlagd struktur gör att jag inte har alltför stor tillförlit till siffrorna utanför just deras användningsområden.

När man bygger masslagring (för det är precis vad backblaze gör) så är inte det viktiga den enskilda disken, utan pris/gb och relativt bra livslängd då det generellt sett är billigare att byta disk eftersom, istället för att köpa 5-600 3Tb diskar i månaden för 2500kr/st istället för 800kr/st. Sedan så är konfiguration av disk minst lika viktigt, hur man hanterar datat och hur man belastar diskarna.
Det är heller inte jätteviktigt med supersnabba diskar eftersom man har lagring över nätet, det vill säga man skriver inte från servrar i samma hall via FC där det är helt andra krav på snabba diskar osv.
Nu vet jag så klart inte vad du jobbar med, men att döma av dina uttalanden så har du egentligen inte en aning om vad du pratar om, utan läser bara saker på internet och gör antagen, för hade du haft riktig erfarenhet av stora miljöer där man byter X antal disk per dag, så hade du vetat att konsumentdiskar funkar precis lika bra som enterprise disk.
Att sedan Seagate råkar ha EN disk som är dålig, som Backblaze dessutom köper in då det knappt finns diskar att tillgå, gör ju inte Backblaze till ett mindre bra företag?
Sedan förstår jag inte vad du menar med "Kontroversiella uttalanden och inköpsstrategier av själva hårddiskarna".

Om du hade läst artikeln från backblaze så hade du också förstått varför man köper billigare diskar

Citat:

Looking back on 2012, it is safe to say that if we did not purchase the Seagate 3TB drives, our business would have been dramatically affected. We estimated that our costs would have been at least $1.14 Million more, making our goal of keeping our price at $5.00/month for unlimited storage difficult at best. In other words, the ability to purchase, at a reasonable price, the nearly 5,000 Seagate 3TB drives that we needed during 2012 was instrumental in meeting our business objectives.

Visa signatur

7700K 5.1Ghz @ 1.325V | Asus Maximus IX Formula | Corsair Vengeance Black LPX 32GB 3000Hz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | 2*Samsung SSD 960 PRO 512GB raid0 | Corsair AX 860i
Ljud - Hörlurar: Hifiman HE-400i | Förstärkare: KingRex | Headquarters HQ-1
DAC: Benchmark DAC1-Pre

Permalänk
Medlem

Har en Seagate 3tb extern, men hur vet jag vilken modell disken är utan att öppna upp den?

Edit: Denna modell jag har, men det verkar vara modell STCA3000200 om jag inte har helt fel..
http://www.seagate.com/gb/en/external-hard-drives/desktop-har...
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har också bara haft problem med mina/mina vänners Seagate hårddiskar o Seagate är bannlyst från att komma hem till mig. Kör på WD om jag skulle köpa en ny hårddisk. Har en 1TB från WD, köpt 2009 på OnOff, med en körtid på ca 1121 dagar, det är lite mer än 3 års körtid. Så jag är väldigt nöjd med WD

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av trbo:

När man bygger masslagring (för det är precis vad backblaze gör) så är inte det viktiga den enskilda disken, utan pris/gb och relativt bra livslängd då det generellt sett är billigare att byta disk eftersom, istället för att köpa 5-600 3Tb diskar i månaden för 2500kr/st istället för 800kr/st. Sedan så är konfiguration av disk minst lika viktigt, hur man hanterar datat och hur man belastar diskarna.
Det är heller inte jätteviktigt med supersnabba diskar eftersom man har lagring över nätet, det vill säga man skriver inte från servrar i samma hall via FC där det är helt andra krav på snabba diskar osv.
Nu vet jag så klart inte vad du jobbar med, men att döma av dina uttalanden så har du egentligen inte en aning om vad du pratar om, utan läser bara saker på internet och gör antagen, för hade du haft riktig erfarenhet av stora miljöer där man byter X antal disk per dag, så hade du vetat att konsumentdiskar funkar precis lika bra som enterprise disk.
Att sedan Seagate råkar ha EN disk som är dålig, som Backblaze dessutom köper in då det knappt finns diskar att tillgå, gör ju inte Backblaze till ett mindre bra företag?
Sedan förstår jag inte vad du menar med "Kontroversiella uttalanden och inköpsstrategier av själva hårddiskarna".

Om du hade läst artikeln från backblaze så hade du också förstått varför man köper billigare diskar

Jag uppskattar förstås att du ger mig en inblick i hur de här sakerna fungerar på ett större plan - och du har helt rätt i att jag inte har en aning om vad jag talar om - men frågan jag fick gjorde gällande varför jag hade litet förtroende för Backblaze, vilket också var vad jag förklarade.
Jag försökte inte säga att andra inte skulle lita på dem eller deras uppgifter, bara att jag inte har någon tillförlitlighet och sedan motiverade jag dessa. Vare sig motivationen grundar sig på rena faktafel eller inte så kvarstår åsikten och av samma anledningar.
Däremot håller jag inte helt med om att konsumentdiskar fungerar precis lika bra som enterprisediskar; varken generellt eller i masslagringskonfigurationer och detta pga MTBF och att diskarna ifråga ju faktiskt inte har blivit byggda (eller åtminstone verifierade) för att fungera i NASmiljöer.

Sedan tänker jag stå på mig och tycka att man inte betalar privatpersoner för att köpa upp billiga hårddiskar istället för att gå på rätt vägar. Eller att man inte kör med enterprisediskar.
Sedan får det vara hur ekonomiskt ohållbart som det får vara, det är helt enkelt mina krav. Precis på samma sätt som folk vill ha 4K-skärmar på 144Hz för under tusenlappen. Att det inte är rimligt gör ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

OnT: Någon som vet någonting hur Samsungs historik för HDD's ser ut? Min har drivits i 12000 timmar och har alltid presterat bra för att vara en HDD så jag är nöjd men hur är det med pålitligheten?

Har haft 3 st genom tiderna, alla är fortfarande i funktion, 1 fortfarande i drift, 2 på hylla (Behövde inte direkt 1TB disk så ofta längre).
2 har 25kH+, en har 15k tror jag. En av dem har faktiskt en hel omflyttad sektor, om man ska vara petig. Den fick det ganska tidigt, men jag orkade inte byta på garantin, och den har fungerat sedan dess, så var väl en barnsjuk sektor.

Samsung sålde ju HDD tillverkningen av en anledning... De vet att marknaden är döende och ville få vinst på det innan det blev förlustaffär.
SSD is tha future

Skrivet av KimTjik:

Ah, jag vet inte hur mycket vikt jag lägger vid detta. Det gäller trots allt billiga konsument hårddiskar, vilka inte ens är tänkta för det Blackfaze använde dem till.

Var kan jag läsa detta?
Om nu dessa diskar absolut inte tål detta, kan man få en stor varning innan man köper den? Typ, "får absolut inte sätta denna modell, eller någon Seagate disk i en väl kyld, vibrations dämpat server rack, med medium last, 24/7 drift" Dvs, typ det bästa möjliga scenariot en disk kan få, vs en trångt extern USB chassi, utan kylning som får stötar rätt ofta när folk flyttar dem? Seagate idag, rasar i båda dessa scenarier, och fler. En HDD ska inte designas att vara skit och nöd o näppe tåla något, den ska designas att tåla allt från 350G krafter till ungen som bankar på datorn när den är igång. Detta var så Seagate själva tänkte förr... men nu är det bara $$$.

Om dessa diskar inte hade "designats" för att tåla detta, så hade inte Seagate ersatt dessa diskar på garanti höger och vänster om heller, utan de hade hävdat exakt det du säger att de ska inte tåla detta, vilket tyder på att det är bullshit.

Jag litar mer på ett företag som trots allt har 5000ex av diskarna, köpta från hela världen, via olika leverantörer, som är oberoende användare av dessa. Jämfört med tillverkaren själv som gör rätt mycket jobb för att sopa igen spåren av att dessa diskar skulle ha problem, både på forum och genom att de från början vägrade erkänna problemet.
Att sen seagate diskar hemma hos en själv och bekanta rasar lite friskt här och där, är väl bara slump antar jag.

Sen kan de mycket väl ha gjort perfekta 4TB. Konstigt nog sitter Seagate 1,5TB och 4TB i samma sits som 3TBarna... men de håller bättre. Slump detta med?

Seagate var den bästa HDD tillverkaren, utan tvekan, för 10+ år sedan. Då bytte man alla andra IBM, WD, Maxtor till Seagate, för de höll.
Nu byter man alla Seagate diskar mot vf som helst, för de är utan tvekan de sämsta konsument diskarna som finns idag.

Skrivet av ksw:

Ouch den referensen var gammal... IBM 75GXP, tror en betydande del av sweclockers nuvarande publik inte ens kan föreställa sig en hårddisk med så låg lagringskapacitet...

Personligen sitter jag på mitt egna livslängdstest, en Maxtor LP200 inhandlad på DHW03 som fortfarande går, med över 2200 dygns "Runtime"...

Hittade en 200MB (inte fel skrivning, utan MegaByte) HDD, när jag vårstädade för nån vecka sedan. Hur många har sett det?

Personligen hade jag en Seagate 40GB Barracuda IV (tror jag det var) med 65kH+ på nacken, utan minsta fel, förutom storleken då

Permalänk
Medlem
Skrivet av sae:

Det viktiga är Pending Sector Count, Reallocated Sector Count, Current Pending Sectors...

länk: http://www.users.on.net/~fzabkar/HDD/Seagate_SER_RRER_HEC.htm...

Nedan är från hårddisken som byttes ut:

Just att det var status failing, gjorde det svårare att ominstallera systemet i sig efter en tidigare krasch (korrupt partitionstabell som jag delvis fixade med TestDisk).

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Äger iofs 2TB varianten som tydligen inte lider av samma problem. Jag vet däremot att den riskerar krash när som helst men då den ändå bara lagrar spel data (inga spar filer) så kan den krasha när den vill. Rätt snabb är den däremot (förväntade mig inte det). Kombinera det med NTFS komprimering och optimerad placering på disken så får man faktiskt riktigt korta laddningstider. Min processor hjälper nog en hel del däremot för spel laddningstiderna.
http://i.imgur.com/Tv12eia.png

Ser faktiskt inte så stor mening i dagsläget att ha spel på SSD'n. Vet att många har det men anser personligen det är lite slöseri.

Well...

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk

Äger alla sorters Seagate diskar, små och stora, gamla och nya och aldrig har jag haft problem med någon av deras diskar.

ST3320620A - ST3500413AS - ST3000M001-1CH166 med firmware CC27 (3000h uptime bara iofs).

Inga Pending Sector, Reallocated Sector Count eller Current Pending Sectors!

Vore intressant att se hur många här på Swe som har problem just med ST3000M001 och isf vilken version och firmware?

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Däremot håller jag inte helt med om att konsumentdiskar fungerar precis lika bra som enterprisediskar; varken generellt eller i masslagringskonfigurationer och detta pga MTBF och att diskarna ifråga ju faktiskt inte har blivit byggda (eller åtminstone verifierade) för att fungera i NASmiljöer.

Om du klickar på länken jag gav dig lite längre upp så kan du läsa att MTBF var SÄMRE för deras Enterprise-diskar (möjligen pga av de används hårdare men det tar de upp i bloggen) och att konsumentdiskarna i övrigt uppfyller deras krav på snabbhet mm. Att köra Enterprise rakt av i deras fall skulle vara väldigt oekonomiskt och då skulle de behöva sälja en dyrare tjänst som inte lika många skulle köpa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gabrioth:

Det är specifikt dessa diskar från seagate som har en fail rate på uppåt tio procent inom ett år enligt nån undersökning jag läste...
http://media.gamersnexus.net/images/media/2014/news/blog-fail...
Ser man på, var tydligen just Backblaze som gjort undersökningen jag kom ihåg...

Annars är seagate helt ok, inte i närheten av den kvalitet de höll för tio år sedan, men helt ok.

Ja, och det var min poäng också. Än om jag inte skrev det syftade jag mest dem som drog det hela till sin absurda spets med ord som "aldrig mer Seagate". Roterande hårddiskar är trots sin tekniska ålder bland det mest sårbara i en dator.

Skrivet av Paddanx:

Var kan jag läsa detta?
Om nu dessa diskar absolut inte tål detta, kan man få en stor varning innan man köper den? Typ, "får absolut inte sätta denna modell, eller någon Seagate disk i en väl kyld, vibrations dämpat server rack, med medium last, 24/7 drift"...

Jag förstår inte riktigt vad du ifrågasätter, för tillverkarna anger klart och tydligt vilken klass av hårddiskar deras produkter tillhör. Besök Seagates hemsida och du ser hur de tydligt anger syfte och klass på deras produkter (personal och business, och därefter även fördelning utifrån användningsområde). Det hör väl till normal inköpsprocedur att kolla upp vad man köper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Jag förstår inte riktigt vad du ifrågasätter, för tillverkarna anger klart och tydligt vilken klass av hårddiskar deras produkter tillhör. Besök Seagates hemsida och du ser hur de tydligt anger syfte och klass på deras produkter (personal och business, och därefter även fördelning utifrån användningsområde). Det hör väl till normal inköpsprocedur att kolla upp vad man köper?

Om du använder en produkt, utan för vad garantin gäller, dvs på ett sätt produkten inte är designad för, så hade de inte kunnat få ersättningsdiskar, vilket de får.
Sen bör du kolla upp hur de deras moderna rack ser ut, för där är både vibrationsdämpning, och bra kylning av vad jag kunde förstå, något som inte ens finns i de flesta datorer.
Om de hade kört utan kylning, liggande på hög från golvet, så hade jag hållit med dig, men du antar saker som inte är vettiga.

Om jag köper denna HDD, får jag absolut inte använda den i min dator, 24/7 eller?
Att man inte garanterar samma ECC tollerans, samma drift tid, eller last mängd, är en sak. Men de använder dem inte så.
Deras laster är inte mer än en hemma användare som har PCn igång 24/7, och laddar spel mm från den.

Min poäng är, varför sitter du och välsignar Seagate konsument diskar, när den uppenbarligen, med prisjakts kommentarer, antalet folk som har fått dessa rasat (testa googla...), mängden folk som har problem med dem bara på detta forum och bort förklarar allt med att Backblaze köper "fel disk"???
Det du säger är att deras Enterprise diskar är bättre, och så må vara, det har jag inte stats på, men det är totalt irrelevant, då folks konsument diskar är det som är problemet.