Permalänk
Medlem

Kan inte gråta - kan du?

Hej,
Jag ska försöka fatta mig kort.

Jag är idag 25 år gammal. Senaste gången jag minns att jag grät var jag 11 eller 12 år. Grät över en skitgrej bara, inget traumatiserande alls. Tröstades och allt var gött igen.

Sen dess har jag inte gråtit. Alls.
Jag har gått igenom flera depressioner, otrogna flickvänner (med tillhörande avslut utav förhållanden), begravningar... etc. Kort och gott; det har funnits tillfällen då gråtande vore en vettig reaktion.
Förra året gick jag sex månader i psykoterapi, och går nu på SSRI-tabletter (antidepp, på svenska ). Medicinen fungerar bra, och jag mår idag helt okej.

Men jag finner det lite lustigt att jag är totalt oförmögen att gråta av emotionella skäl.
Och missförstå mig rätt här; om det blåser starkt, om jag petar mig i ögat eller om jag hackar lök, så kan det komma tårar. Men jag kan inte gråta utav emotionella orsaker. Inte heller av smärta.

Någon som känner igen sig?
Det innebär inget större bekymmer för mig, men det vore intressant att veta vad den bakomliggande orsaken är?

Visa signatur

---

Permalänk
Inaktiv

Jag kan gråta, alltså jag är en väldigt blödig person som kan gråta för ingenting egentligen.

Permalänk
Medlem

Nej efter att gick igenom en mycket upprivande episod i början av 2000-talet har jag aldrig gråtit. Jag skulle säkert annars kunna gråta men jag blir inte tillräckligt emotionellt berörd av någonting mer.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Föredetting

Jag är inte död inombords, men jag är inte heller blödig av mig. Men jo, jag kan gråta. Ibland vill jag till och med gråta, främst när jag ser Taiwan-producerade reklamfilmer för hårdvara.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Inaktiv

För att förklara lite vidare så kan jag börja störtböla pga ett par låtar, eller vissa filmer(de är inte ens speciellt rörande) men det är för att de har en speciell plats i mitt hjärta eller snarare för att jag lyssnade mycket på de/såg på de med en person som upptar en mycket speciell plats i mitt hjärta...
Men tyvärr finns hon inte längre......

Permalänk
Medlem

Självklart kan jag gråta, dock inte något jag gör ofta.

För vad hjälper det?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Har extremt enkelt att gråta. Alltid haft, rätt emotionell människa dock.
Men jag har också haft problem med depressioner etc. Kan komma tårar direkt om jag ser ex serie där någon är ledsen/gråter pga något.

Ps. När man äter antidep så går de typ inte gråta, åt det i 1 år för länge sedan. Var helt omöjligt för mig att fälla minsta lilla tår, var helt tort.
Vet flera som haft samma upplevelse att dom inte kunnat gråta alls.
För mig stängde dom av mig emotionellt också, därför jag slutade.

Gråta har blivit lite terapi för mig dock, vet vad som får mig att fälla en tår, och gör det medvetet rätt ofta då jag tycker det är skönt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Ps. När man äter antidep så går de typ inte gråta, åt det i 1 år för länge sedan. Var helt omöjligt för mig att fälla minsta lilla tår, var helt tort.
Vet flera som haft samma upplevelse att dom inte kunnat gråta alls.
För mig stängde dom av mig emotionellt också, därför jag slutade.

Skulle passa mig från att göra sådana generaliseringar. "Antidepp" är ett vitt begrepp,och varje individ påverkas olika.
Att säga att det ena eller andra sker är inte bara felaktigt, utan eventuellt även skadligt.

Med det sagt; jag har ätit medicinen i strax över 6 månader, men inte gråtit på 13 år.

Mvh,
Psykologi-student

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag har brutit ihop ett fåtal gånger. Max 2, - Där jag totalt bara fallit ihop och inte kunnat gjort något annat än att gråta.
Jag kan inte komma ihåg någon specifik gång dock, men det har berott på jag helt enkelt inte klarade mer. Annars brukar jag hålla sånt inne och ta ut det på ilska istället. T.ex genom att göra något fysiskt krävande.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Skulle passa mig från att göra sådana generaliseringar. "Antidepp" är ett vitt begrepp,och varje individ påverkas olika.
Att säga att det ena eller andra sker är inte bara felaktigt, utan eventuellt även skadligt.

Med det sagt; jag har ätit medicinen i strax över 6 månader, men inte gråtit på 13 år.

Mvh,
Psykologi-student

Såklart olika individer reagerar olika på ssri,snri.
Skadligt över det jag sa är dock väldigt konstigt och fel.

Däremot finns det biverkningar som är vanligare än andra, det sagt så klart inte alla får dom.
Dom läkare jag pratat med tog även upp just svårigheterna att kunna gråta när man är under ssri,snri.

Har själv gått igenom ett 10-15 st olika ssri,snri under mina tidigare år. Provat det mesta.

Som tur är klarar jag mig utan giftet nu.

Vet inte vad det har något att göra med att du är Pskologi student heller
Förutom att du kanske själv borde kunna svara på din fråga varför du inte kan fälla en tår om det är pga du saknar emotionell kontakt/koppling eller liknande

Permalänk
Medlem

Jag kan gråta, men det händer inte ofta. När något jobbigt händer så har jag en tendens att bara stänga av alla känslor istället.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem

Har rätt lätt att gråta. Men är väl begravningar och sånt dystert som utlöser.

Men nu kan jag fälla en tår när jag ser min lilla son sova, han betyder verkligen allt för mig.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Pröva att gå till en församlingsgrupp i kyrkan, alt. åka på ett skidläger t.ex., och bli frälst. Folk brukar ju börja gråta då.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Meantek:

Jag är inte död inombords, men jag är inte heller blödig av mig. Men jo, jag kan gråta. Ibland vill jag till och med gråta, främst när jag ser Taiwan-producerade reklamfilmer för hårdvara.

Sånt som får alla män (nåja) att gråta:p Inte ser man så mycket av det här i väst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Såklart olika individer reagerar olika på ssri,snri.
Skadligt över det jag sa är dock väldigt konstigt och fel.

Däremot finns det biverkningar som är vanligare än andra, det sagt så klart inte alla får dom.
Dom läkare jag pratat med tog även upp just svårigheterna att kunna gråta när man är under ssri,snri.

Har själv gått igenom ett 10-15 st olika ssri,snri under mina tidigare år. Provat det mesta.

Som tur är klarar jag mig utan giftet nu.

Vet inte vad det har något att göra med att du är Pskologi student heller
Förutom att du kanske själv borde kunna svara på din fråga varför du inte kan fälla en tår om det är pga du saknar emotionell kontakt/koppling eller liknande

Problematiken med att folk säger att dittan-och-dattan SKER under SSRI (eller annan medicinering) är att folk tar det som fakta. Jag var toknojig innan jag började käka det, efter att ha läst en massa utlåtanden om att man nästan garanterat går upp i vikt (typ 15kg på ett par månader), att man blir en känslomässig grönsak... etc.

Inget av ovanstående stämde in på mig. Faktum är att jag gick ned 10kg i vikt istället, säkerligen för att jag aktivt höll koll på hur mycket jag åt just för att inte gå upp i vikt.

Därför bör man undvika att presentera biverkningar som generella fakta. Man kan dock säga att "för MIG så skedde..."

Visst är vissa biverkningar vanligare än andra; och de allra flesta upplever åtminstone någon typ utav biverkning. Personligen så kan jag nästan checka av varenda en på listan över "vanliga biverkningar"; livliga drömmar, eufori, djupare depression, svårt att kissa, sömnproblem, viktändring, plötsliga humörsvängningar, svårt att koncentrera sig... etc.
Men jag har också en kompis som började äta likadana tabletter som jag, samtidigt som jag började. Hon upplever helt andra biverkningar än mig, och gråter numera mer än tidigare.

Mina studier var mer en fotnot för att poängtera ut att jag har intresse, samt vissa akademiska kunskaper inom ämnet. Mer än något annat så var det bara en lustig kommentar.

Ha en fortsatt trevlig söndag!
Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Inaktiv

Hmm jag föreslår att du ser filmen Hachiko.
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hachiko_-_En_vän_för_livet

Gråter du inte då, ja, då kan vi fortsätta diskutera ditt problem.

Permalänk
Medlem

Kan gråta, men gör det väldigt sällan, typ om någon närstående dör eller något.
Grät väl oftare som yngre, antar att man blir lite avtrubbad med åren..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon195163:

Hmm jag föreslår att du ser filmen Hachiko.
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hachiko_-_En_vän_för_livet

Gråter du inte då, ja, då kan vi fortsätta diskutera ditt problem.

Har sett den förut, och grät inte.

Visa signatur

---

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gorian:

Har sett den förut, och grät inte.

Kände du empati när du såg filmen?

Att du inte gråter är ju inte hela världen om du fortfarande kan känna empati och att du blir ledsen när sorgliga situationer sker i livet.

Jag har också svårt för att gråta, som någon skribent i tråden också nämnde, så använder jag mig ibland av filmer(Hatchiko funkar utmärkt för mig) eller filosoferar över saker som jag vet kommer framkalla tårar. Att gråta ger mig ett utlopp för min inre sorg och jag känner mig oftast bättre till mods efter att ha gråtit.

Det var en period då jag inte grät på flera år. Visade sig att jag gick och bar på något väldigt tungt och sorgligt som jag inte hade bearbetat tillräckligt, jag hade helt enkelt förträngt mina känslor och det gjorde att nya emotionella händelser inte framkallade gråt.

Eftersom du har läst Psykologi så har du säkert kommit kontakt med teorin om det "inre barnet". Säkerligen talade ni om det även under psykoterapin. Jag kom i kontakt med mitt inre och fick en del insikter.

En dag satt jag en vårdag och blickade ut över en sjö, en underbar vy, då helt plötsligt kom mina tankar om det jag hade försökt undvika och jag insåg direkt att det var där klumpen låg. Då rann tårarna och det var mycket befriande. Nästan som om det hade bildats en kö i mitt undermedvetna. Insåg att mina inre känslor i mångt och mycket var skuggor från mitt förflutna, som om en del av mig fortfarande var ett barn som behövde trygghet och bekräftelse, vilket faktiskt jag själv som vuxen kan ge till mig själv.

Oj, det blev lite rörigt det här, skriver på en iPad4 som inte gillar att redigera foruminlägg längre, men det är en annan diskussion.

Permalänk

o ja, gråter gör man alltid ibland.
mina ögon kan börja vattnas när ett barn är ledsen, när ett djur lider, när gammla försvarslösa människor råkar illa ut, när någon i familjen eller som man har andra känslor för råkar illa ut, är ledsen eller dör.

dock så tycker jag det är lite strange, jag gråter över allt det jag nyss har nämnt, men när jag hör om mass mord, flera hundra eller tusentals människor tragiskt har dött eller liknande, så rycker man bara på axlarna och tänker typ "thats a shame" och tänker inge mer på det utan fortsätter att göra det jag nu gjorde precis som inget hade hänt.
typ som 9/11, gick i skolan då oc hela min klass regerade starkt då nyheten sades på radio och många blev ledsna, utom jag, när tornen sedan störtade så började några gråta, men jag stod där helt oberörd.
likaså när tsunamin slog till, helt oberörd var man, men när jag kikade på youtube klipp från vittnen där jag såg gamlingar och barn fara illa ut, DÅ blev jag ledsen inombords, inte över när jag såg vuxna människor svepas iväg utav vågorna, men just det där med barnen och gamlingarna.
samma är det i filmer, vänder bort blicken fort som fan då jag anar att ett djur ska dö, skadas eller avlivas, samma med barn, men hela hoper utav folk kan skjutas ihjäl och slaktas på de mest horribla sätt någonsin och jag kunde inte bry mig mindre.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Ja jag är väl ganska emotionell av mig. Har lätt till både skrattet och tårarna kan man säga. Vet inte exakt hur ofta det blir men säkert ett par gånger i månaden tror jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

"riktiga karlar gråter inte....vi bölar..stortjuter";)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon195163:

Kände du empati när du såg filmen?

Att du inte gråter är ju inte hela världen om du fortfarande kan känna empati och att du blir ledsen när sorgliga situationer sker i livet.
[...]
Eftersom du har läst Psykologi så har du säkert kommit kontakt med teorin om det "inre barnet". Säkerligen talade ni om det även under psykoterapin. Jag kom i kontakt med mitt inre och fick en del insikter.
[...]

Visst kan jag känna empati.
Just för karaktärer i filmer känner jag dock sällan något, då jag finner det svårt att identifiera mig med vad jag vet är ett påhittat förlopp som spelas upp på apparaten framför mig.

Men än sorg känner jag hopplöshet och ängslan, som ibland gränsar till panik. Som om jag helt tappar kontroll över mitt liv, och plötsligt inser att allt kommer gå åt helvete. Denna perceptionsstörning kan förstås härledas till depressionen.

Visst känner jag till teorierna som gör gällande det "inre barnet", och liknande. Under årens lopp har även jag kommit till insikter (och fortsätter att göra det) kring varför mina emotionella- och sociala responser fungerar som de gör i givna situationer. Desto fler insikter jag når kring bakgrunden till mitt beteende, desto mer drar jag nu åt hållet att helt enkelt acceptera mitt beteende för vad det är, och istället fokusera på att utveckla vad jag önskar utveckla. Dock hela tiden fortsätta att acceptera beteendet för vad det är.

Men jag gråter ändå inte.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Att man inte gråter behöver inte alls betyda att man saknar empati, medkänsla eller att man har dålig kontakt med sina inte känslor. Snarare tvärtom tror jag, att man är så pass väl införstådd med sitt känsloliv att man kan kontrollera det istället för att låta det kontrollera en själv.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |