Backblaze fasar ut 5 000 hårddiskar från Seagate efter katastrofartad felfrekvens

Permalänk

Nämen, det är ju en sådan jag har!
Allt ser bra ut.

För nu...

Dold text
Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk
Medlem

Tillförlitliga alternativ?

Kanske är rätt forum att ställa den här frågan då jag just råkat ut för samma smäll.
Vilka stora (4-6 TB, intern 3.5" SATA) hårddiskar är tillförlitligast? Helst i kombination med vettig hastighet och prislapp.
Checkade min nya Seagate iom denna artikel och det blir nu den tredje Seagaten jag pensionerar inom loppet av några månader, så jag börjar tvivla på min gamla tilltro till dem. De två tidigare tvärdog efter kortare tids krångel, 2 respektive 3 år gamla, men den nya väljer jag att förtidspensionera då SeaTool själva rekommenderar det i sin förenklade självdiagnostik.
Men det kanske var en jävligt dålig måndagsbatch bara? Är Enterprise-modellerna mycket säkrare? Och vad skiljer VN0001 från VN0011?

Och om man ändå får någon kunnig person på tråden undrar jag om det finns prisvärda alternativ att kontrollera hur pass skadade diskarna är? Om det rent av skulle gå att rädda data från dem för en inte alltför dyr slant.
Båda dog under så skumma omständigheter, att hela burken började sega ner, tappa anslutning till disken i bland, för att sedan vägra boota Windows om disken är ansluten. Provat att koppla in den i en extern läsare men där verkar de tolkas som oformaterade (MFT korrupt?)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Om du använder en produkt, utan för vad garantin gäller, dvs på ett sätt produkten inte är designad för, så hade de inte kunnat få ersättningsdiskar, vilket de får.
Sen bör du kolla upp hur de deras moderna rack ser ut, för där är både vibrationsdämpning, och bra kylning av vad jag kunde förstå, något som inte ens finns i de flesta datorer.
Om de hade kört utan kylning, liggande på hög från golvet, så hade jag hållit med dig, men du antar saker som inte är vettiga.

Om jag köper denna HDD, får jag absolut inte använda den i min dator, 24/7 eller?
Att man inte garanterar samma ECC tollerans, samma drift tid, eller last mängd, är en sak. Men de använder dem inte så.
Deras laster är inte mer än en hemma användare som har PCn igång 24/7, och laddar spel mm från den.

Min poäng är, varför sitter du och välsignar Seagate konsument diskar, när den uppenbarligen, med prisjakts kommentarer, antalet folk som har fått dessa rasat (testa googla...), mängden folk som har problem med dem bara på detta forum och bort förklarar allt med att Backblaze köper "fel disk"???
Det du säger är att deras Enterprise diskar är bättre, och så må vara, det har jag inte stats på, men det är totalt irrelevant, då folks konsument diskar är det som är problemet.

Gör dig inte till genom att försöka provocera fram en diskussion jag inte ens inlett. Att diskutera för diskuterandets skull är fruktansvärt tråkigt. Jag har varken välsignat eller förbannat Seagate, utan endast påpekat att just den här rapporten inte kan ligga till grund för hur Seagate konsumentinriktade desktophårddiskar ska bedömas.

Vissa i tråden gick så långt som att döma ut hela Seagates produktlinje. Situationen då Backblaze köpte dessa hårddiskar var exceptionell, men det betyder inte att dessa hårddiskar i normala fall är tänkta för denna typ av belastningar.

Visst kan Seagate kan ha en svacka i produktionen av konsumentinriktade hårddiskar, men i så fall krävs större underlag än detta. Få saker triggar folk att skriva så mycket som klagomål och antalet klagomål på Prisjakt kan lika gärna vara en indikator som en statistisk avvikelse. Jag tillhör bokstavligen de äldre på det här forumet och det betyder att jag upplevt eller fått information om problem med diverse hårddiskar genom åren.

Om tanken med mina inlägg ändå inte går fram låter jag det så förbli, för jag kommer inte att tjata vidare om saken.

Permalänk
Entusiast

Har två såna i min mediarigg samt en wd red. En har redan kraschat och ersatts av en ny likadan då man inte kunde välja alternativ disk

Temperaturerna mellan dessa diskar är det stor skillnad på, visserligen sitter WD-disken underst av dessa tre... 28, 33 och 36 grader as we speak.

Permalänk
Medlem

Sitter med en kompis externa disk som har exakt denna modell på disken!! Huvudet har fastnat när det ska parkera sig och därmed, med huvudena, repat skivorna längst ut på kanterna.. :/

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Efter 30 år i s/w, h/w -branchen är Seagate de diskar jag undviker. Saknar Samsung, tysta, svala, tack vare välblanserad, fin mekanisk precision.

Permalänk
Skrivet av lassep1l1s:

Efter 30 år i s/w, h/w -branchen är Seagate de diskar jag undviker. Saknar Samsung, tysta, svala, tack vare välblanserad, fin mekanisk precision.

Samsung var de bästa! R.I.P

Permalänk
Medlem

Passande inlägg. Bytte precis min Seagate 4TB mot en ny

Permalänk
Avstängd

Har inte läst igenom hela tråden, men all kritik mot Seagate är väldigt överdriven.

Alla tillverkare kan ha diskar som är påverkade av olika fel, oavsett om det är en Seagate, WD, eller annat märke.

Sedan så har Backblaze använt hårddiskar som är avsedda för konsumenter i en servermiljö, vilket de inte är gjorda för alls, så inte konstigt att de diskarna går sönder när företaget väljer att köpa diskar som inte är anpassade för den miljön och bruka dessa.

Så mycket hänger på Backblaze med om brukar diskarna på ett sätt de inte är avsedda till, för servermiljöer så är det främst ex Seagate Cheetah
Seagate Enterprise Capacity (Denna hette tidigare Seagate Contellation ES.3)
WD XE
WD RE
Hgst Ultrastar (Hitachi Global Storage Technologies)

Man ska inte bruka diskar i en miljö de inte är avsedda för, det finns en anledning till varför enterprise diskar är dyrare, för att de är testade för att fungera optimalt i en viss miljö, de är av högre kvalité, etc.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Ah, jag vet inte hur mycket vikt jag lägger vid detta. Det gäller trots allt billiga konsument hårddiskar, vilka inte ens är tänkta för det Blackfaze använde dem till. Siffrorna skulle lika gärna kunna betyda att dessa hårddiskar håller i 5 - 10 år för vanliga konsumenter.

Jag vet inte hur Blackfaze använder sina hårddiskar, men att Seagate är undermåliga stämmer enligt min egen erfarenhet.
Mina 4 senaste hårddiskar har (ironiskt nog) varit just Seagate, och 3 av dessa blev kasserade innan de blivit 2 år gamla; och då använde jag dom till spel och lagring i en husdator, och inte i servermiljö. En av dessa 4 var dessutom en HDD som jag fått tillbaks på garantin eftersom att den första gick sönder.

Jag tror inte att någon klandrar mig för att ha en undvikande inställning till Seagates HDD:er efter detta.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Om någon har denna hård disken, uppdatera firmware't snarast. Dels blir ni av med skördetröska ljudet och ni får bättre livstid på hårdvaran. Samt slipper ni microlagget som hårdisken ofta delar med sig av till resten av maskinen den är installerad i!
Länk här: http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/223651en

Funkar perfekt utan strul!

Visa signatur

| Chassi: Nått vitt mög med glas och snurrande grejer -|- CPU: Snabb -|- Moderkort: Vit, många lampor -|- GPU: Långsam -|- Ram: Många -|- Skärm: LG 34" - Gsync" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hittade en 200MB (inte fel skrivning, utan MegaByte) HDD, när jag vårstädade för nån vecka sedan. Hur många har sett det?

Personligen hade jag en Seagate 40GB Barracuda IV (tror jag det var) med 65kH+ på nacken, utan minsta fel, förutom storleken då

Awesome! minns familjens första riktiga pc, den hade en Quantum bigfoot 5.25" hdd på 4gb. frutkansvärt högljudd sak!

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Har inte läst igenom hela tråden, men all kritik mot Seagate är väldigt överdriven.

Alla tillverkare kan ha diskar som är påverkade av olika fel, oavsett om det är en Seagate, WD, eller annat märke.

Sedan så har Backblaze använt hårddiskar som är avsedda för konsumenter i en servermiljö, vilket de inte är gjorda för alls, så inte konstigt att de diskarna går sönder när företaget väljer att köpa diskar som inte är anpassade för den miljön och bruka dessa.

Så mycket hänger på Backblaze med om brukar diskarna på ett sätt de inte är avsedda till, för servermiljöer så är det främst ex Seagate Cheetah
Seagate Enterprise Capacity (Denna hette tidigare Seagate Contellation ES.3)
WD XE
WD RE
Hgst Ultrastar (Hitachi Global Storage Technologies)

Man ska inte bruka diskar i en miljö de inte är avsedda för, det finns en anledning till varför enterprise diskar är dyrare, för att de är testade för att fungera optimalt i en viss miljö, de är av högre kvalité, etc.

Jo visst finns det enterprise diskar, men Backblaze gjorde ju en statistik där man jämförde hållbarheten och pris mellan konsument och enterprise diskar, det var faktiskt billigare att ha konsumentdiskar än enterprisediskar var slutsatsen. Manf år inte mycket mer av enterprise, men man får betala mycket mer istället.

Visst, det är konsumentdiskar, men om jag har min dator igång 24/7, ska inte disken hålla för det då? Dessutom är ju temperaturen mycket bättre i deras hall än hos vanliga konsumenten oftast. Och som en fin liten detalj så mår diskar bäst av att vara på hela tiden, den största slitagen är när du stänger av och startar disken hela tiden.

Så tyvärr, jag håller inte med dig här. Och just den här specifika modellen från Seagate visade sig vara otroligt drabbad, 29,5% fel efter 2-3 år, det är mycket! Och skyll inte på för att de används i en servermiljö, då deras andra diskar har en felfrekvens på 2,7% per år, trots konsumentdiskar.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Hmm, jag hittar inte Reallocated Sector Count i CrystalDiskInfo, men de andra relevanta parametrarna säger 100. Vad betyder det? Hälsostatusen är "Bra".

Skrivet av LordError:

Nämen, det är ju en sådan jag har!
Allt ser bra ut.

För nu...

Dold text

NEJ! Snälla sluta säga "för nu" Det heter "För tillfället!". "För nu" är rena svengelskan.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Hmm, jag hittar inte Reallocated Sector Count i CrystalDiskInfo, men de andra relevanta parametrarna säger 100. Vad betyder det? Hälsostatusen är "Bra".

NEJ! Snälla sluta säga "för nu" Det heter "För tillfället!". "För nu" är rena svengelskan.

Eftersom du ber så snällt, för nu.

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk
Medlem

Har fyra, nä nu är de bara tre av dessa i min lagringsburk.
Två har krachat tidigare och bytts mot likadana. Den sista byttes mot WD.

Totalt blir det alltså 3 haverier av fyra diskar på 3 år

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk
Medlem

Och det är den disk med minst power on hours förutom C: som är en ssd. Andra gång den har caution nu. förra gången försvann det efter några dar. Så ja är beredd på att den dör närsomhelst XD

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

WD Enterprise och Red är bra grejer. Synd att man inte kan köpa Maxtor längre, har fortfarande en HDD på 200 Gb i drift som är minst 10 år gammal. Det är grejer det. De blev uppköpta av Seagate tyvärr och försvann för gott. Seagate har uppenbarligen inte köpt upp Maxtor för att förbättra egna produkter utan för att få bort en konkurrent från marknaden.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Sluta gnäll på Backblaze för att de använder konsumentdiskar "fel", de har ju uppenbarligen räknat på detta och kommit fram till den (för dem) mest ekonomiska lösningen. Var istället tacksamma för att de hårdtestar konsumentdiskar åt oss och tydligt redovisar resultatet.

Visst, diskarna går kanske hårdare än de är designade för men det gör ju bara testet bättre, en disk som presterar bra hos Backblaze är ju rejält genomtestad och bör fungera utmärkt hos oss konsumenter som behandlar diskarna mycket snällare.

Edit: Att inte lita på Backblaze för att de kör den här typen av diskar är förresten korkat, de har en väl utvecklad redundans som tar i beräkning att diskar faktiskt går sönder och de byter de diskar som går sönder utan att det påverkar driften nämnvärt. Så funkar det faktiskt överallt, high end lagringen i HP-Sanet vi körde fram tills nyligen på mitt jobb hade ständigt besök av tekniker som bytte ut trasiga diskar utan att driften påverkades. Nu har vi ett nytt lagringssystem med nya fräscha diskar men vi har redan bytt en eller ett par, det är normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Och Seagate tillverkar inte kondensatorer...

Och Arla eller <insert valfri mjölkproducent here> tillverkar inte kartongen själva...

Du hade haft en fullträff i ditt första inlägg om du gått på rätt nivå direkt

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Skrivet av MagicWizard:

Om någon har denna hård disken, uppdatera firmware't snarast. Dels blir ni av med skördetröska ljudet och ni får bättre livstid på hårdvaran. Samt slipper ni microlagget som hårdisken ofta delar med sig av till resten av maskinen den är installerad i!
Länk här: http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/223651en

http://i.imgur.com/7D1Y9bT.png

Funkar perfekt utan strul!

Jag fick frågan om hur man uppdaterar håddisken ifall man får "röd text failure" och tyckte det kunde vara bra att skriva här. Om ni uppdaterar via en en usb eller cd. Sätt hårddisken i IDE läge istället för AHCI när datorn startar så kan firmware programmet hitta hårddisken. Sätt sedan tillbaka IDE till AHCI när du är klar med uppdateringen, så att möjligt windows kan boota och att hårddiskarna kan köra i bästa hastighet.
Jag gjorde detta utan att förlora någon data i processen.
Lycka till!

Visa signatur

| Chassi: Nått vitt mög med glas och snurrande grejer -|- CPU: Snabb -|- Moderkort: Vit, många lampor -|- GPU: Långsam -|- Ram: Många -|- Skärm: LG 34" - Gsync" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Edit: Att inte lita på Backblaze för att de kör den här typen av diskar är förresten korkat, de har en väl utvecklad redundans som tar i beräkning att diskar faktiskt går sönder och de byter de diskar som går sönder utan att det påverkar driften nämnvärt. Så funkar det faktiskt överallt, high end lagringen i HP-Sanet vi körde fram tills nyligen på mitt jobb hade ständigt besök av tekniker som bytte ut trasiga diskar utan att driften påverkades. Nu har vi ett nytt lagringssystem med nya fräscha diskar men vi har redan bytt en eller ett par, det är normalt.

Samma här. Det byts disk löpande i lagringsskåpen.
VI har då blandad SSD och SAS/FC i High performace skåpen och ren SATA i backup och arkivlagringen

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagicWizard:

Jag fick frågan om hur man uppdaterar håddisken ifall man får "röd text failure" och tyckte det kunde vara bra att skriva här. Om ni uppdaterar via en en usb eller cd. Sätt hårddisken i IDE läge istället för AHCI när datorn startar så kan firmware programmet hitta hårddisken. Sätt sedan tillbaka IDE till AHCI när du är klar med uppdateringen, så att möjligt windows kan boota och att hårddiskarna kan köra i bästa hastighet.
Jag gjorde detta utan att förlora någon data i processen.
Lycka till!

Bra tips, får hoppas det fungerar.
Vet att man kan rensa SMART status när man uppdaterar FW, så frågan är väl om problemet kommer tillbaka dock. Men de kan ju ha kompenserat för problemet, likt Samsung försöker göra med 840 diskarna.

Permalänk
Medlem

Körde bara Seagate tidigare, inga större problem med dom utan dom som dog gjorde det av ålder.
Sista segate setupen var 8st 500GB där 1 disk dog efter 3 år (24/7) men jag hade spare på hyllan så det var bara att byta

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hittade en 200MB (inte fel skrivning, utan MegaByte) HDD, när jag vårstädade för nån vecka sedan. Hur många har sett det?

Första hårddisken jag använde i en PC XT var på 10 MB och den huserade finfina rpg't Pool of Radiance... det var tider det.
Sedan har jag en gammal IBM UR-PC liggande - den har inte ens hårddisk utan bara två 5,25" diskettstationer....

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk

I dags läget finns det bara 2 alternativ ifall du vill ha en disk att lita på någorlunda.

HGST för mekaniska diskar.

Intel för SSD.

HGST är Hitachi, av någon anledning har dom fortfarande budget stämpeln på dig men statisk visar att just har legat felfekvens trots att det är billigare.
Det bör också vara till tillverkade i Japan.

HGST diskar med helium är fortfarande ganska nya så svårt att hitta info om dom... Men är skick sugen på en sådan... dock är inte helium diskar lika beprövade... Så känns ju igentligen lite riskabelt att köpa en... Men det främst för i och med att helium ger mindre luftmotstånd innebär detta också lägre ljudnivå vilket tilltalar mig... Deras 8tb version skulle vara najs.

Jag har en 4 TB Seagate disk hemma... Känns inte alls tryggt.

Permalänk
Medlem

Fan råkar äga en exakt sådan hdd i 320gb verision :/ dock fick jag den gratis

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Min 2 TB seagate har hållt i tre år, kanske borde kassera den

Jag är av princip emot att kassera något innan det gått sönder. Köp en ny och lägg backuperna på din gamla så gör den ändå nytta. Jag har 4 stycken 2TB Seagate som jag förvisso tänkt ersätta med nya diskar men kasserar inte de gamla. De får göra nytta som backup, reserv eller något men absolut inte kasseras innan de går sönder.

Permalänk
Medlem

Av alla miljarder hårddiskar som säljs så går vi på Backblaze data. Kontentan är m a o att man skall köpa Seagates 4TB-diskar då de är pålitligare än WD:s 3 & 6-TB?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro