Router ger endast 10Mbps, borde ge 100?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Peppar2014:

Ja du har alldeles rätt, skulle varit 10 ned och 100 upp.

Det är troligen så att det är portens hastigheter som anges, dvs porten klarar 10 och 100Mbit men inte 1000Mbit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazySoft:

Reda ut lite kring routern.
Enligt spec: en 10/100 Mbps WAN-port, fyra 10/100 Mbps LAN-portar, stöd för auto-Negotiation och auto-MDI/MDIX vilket innebär att portarna klarar 100/100 eller 10/10 vilket den förhandlar om själv (auto-Negotiation).
Om nu porten sätter sig i 10/10 läge kan det bero på kabeln även om det fungerar på en annan enhet med 100/100. Det kan också bero på själva routerns mjukvara (firmware) är buggig i förhandlingen.
1. Kolla så du har senaste firmware installerad på routern.
2. Kör endast WAN utan 3/4G stödet via USB modem.
3. Skaffa en ny kabel av minst CAT5 standard.

Om inget hjälper skulle jag nog lämna tillbaka routern och ta en annan.

CAT5E krävs för att få 100 mbit, eller en CAT6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Jo det är inte alla grejer från TP som krånglar, men som jag skrev vissa kan göra det.

För egen del skaffa jag för några år sen en TP-link Wifi dongel, den har hittills aldrig lyckat koppla upp sig mot något nätverk på någon dator bara begränsad åtkomst eller ingen alls, eller så hittas inte dongel, eller så kan inte drivare installeras osv:p
var billig så den gick i soptunnan bara..

Vet en vän som skaffa en TP-Router den funka hur bra som helst, en annan hade våldsamma bekymmer med en annan modell, som aldrig blev lösta.

Har haft motsvarande med netgear. Har 2 st. Den ena går bra till XP och 7, den andra går bra till vista. Men ingen går till alla operativ.

Permalänk
Medlem

Ofta lyser en lampa bredvid kontakten för anslutningen till wan eller lan.
Den brukar byta färg när hastigheten byts. Det är ganska enkelt att se var det blir fel då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

CAT5E krävs för att få 100 mbit, eller en CAT6

NEJ. Cat5E stödjer 1000Gb/s. Gammal cat5 stödjer 100Mbit utan att blinka.

Står det 10/100 Mbit på switchen betyder det i så gott som samtliga fall att switchen har stöd för Ethernet och Fast Ethernet dvs en länkhastighet10/10 och 100/100.

Upstreamhastigheten från din ISP begränsas på annat sätt. Har du 100/10 måste länkhastigheten vara minst 100Mbit dvs Fast Ethernet.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av abki:

CAT5E krävs för att få 100 mbit, eller en CAT6

Nej Cat5 stödjer 100Mbit och oftast går även 1000Mbit bra men officiellt krävs det 5e eller bättre för att garantera att Gbit fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du har 3G eller 4G till routern så ändra inställningen till att föredra WAN i stället eller att du enbart använder WAN. Kan vara här som begränsningen ligger. (sid 9 eller 21 i manualen).
Se även till att den är inställd på europa eller Sverige) så att egenskaperna blir riktiga.
Bandwith control bör sättas till 100 Mbit också eller också helst slå av den funktionen. (sid 70+)

Permalänk
Skrivet av abki:

Om du har 3G eller 4G till routern så ändra inställningen till att föredra WAN i stället eller att du enbart använder WAN. Kan vara här som begränsningen ligger. (sid 9 eller 21 i manualen).
Se även till att den är inställd på europa eller Sverige) så att egenskaperna blir riktiga.
Bandwith control bör sättas till 100 Mbit också eller också helst slå av den funktionen. (sid 70+)

Inställningarna är på endast WAN och sen är bandwith control avstängt, men provade att starta och ändra till högre än 10/10 men det hjälpte inte heller.

Men är det konstigt att switchen också endast får 10 ner och 65 upp när jag kopplar vägg -> switch -> dator? Eller brukar det vara så kanske.

Permalänk

Hur som helst så funderar jag på att lämna tillbaka den och byta till någon annan.

Men det konstiga är att min tidigare router också helt plötsligt påstod att det inte var en kabel i kopplad (därför jag köpte en ny). Jag har provat 4-5 olika kablar till den också men ingenting fungerar när jag kopplar in den i väggen.

Exakt samma kabel men kopplad till en dator fungerar dock utmärkt.
så Vägg -> gammal-router = Ingen kabel är i kopplad.
Vägg -> switch -> gammal-router = kabel i kopplad, får internet.
Anledningen att jag vill ha routern först är för när jag går genom switchen får jag endast 10/10.
Använder samma kablar på alla möjliga olika sätt i testerna så tror inte det kan vara dom.

Och nu så säger denna router också att det inte är en kabel i kopplad med alla kablar utom en, fastän jag vet att alla fungerar iaf mellan switch -> datorer.

Får testa lite mer men fungerar inget får jag byta router igen då.
Annars antar jag att det är något fel med lägenhetshuset eftersom ingen router får någonsin mer än 10/10, vilka kablar jag än använder, även med dom nya kablarna som följer med routrarna.

Edit: vill också tacka för all hjälp, det är många som har skrivit och försökt hjälpa till, det uppskattas!

Permalänk
Medlem

Har du kollat färgerna vid nätverkskablarna. Mina är gröna för 1 Gbit. Har för mig att de är orange för 100 Mbit.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att problemet är att det är TP-link. Köpte själv en Archer C7 för ca 1 år sedan, fick bara 10/10 på den och ca 120/15 med bara kabel. Försökte prata med TP-link om det men tillslut sket dem i mig och slutade svara så den routern fick sig en flygtur och sitter nu med en ASUS och är mer än nöjd.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2