fråga om en operatörs rätt att ändra mitt abonnemang

Permalänk
Medlem

fråga om en operatörs rätt att ändra mitt abonnemang

hejsan swec!

har haft mitt abonnemang i måååååånga år, från den tiden när smartphones var "nytt". har frisurf för 70kr i månaden (+ kostnad för samtal/sms) så brukar få räkningar på runt 100-120 kr.

dom har länge försökt få mig att "uppgradera" till ett "bättre" abonnemang, har självklart sagt nej.

fick just ett brev med att dom "uppgraderar" mitt abonnemang "helt gratis" till ett nytt abonnemang. "du har ett unikt mobilabonnemang med obegränsad surf som inte längre erbjuds av någon operatör, men du behöver inte vara orolig när vi ser över och ändrar ditt abonnemang, du behåller fri surf, och du får 4g!"

nackdelen? 199kr i månaden, från 70kr i månaden. är detta lagligt? fyfan vad sur jag är, har fan inte råd att betala så mycket mera, det är fan mer än 100% ökning från tidigare.

http://www.telenor.se/privat/kundservice/abonnemang/frisurf.h...

hur jävla många kunder kan det vara som fortfarande har ett abonnemang dom inte erbjudit sedan första iphonen? känns så jävla onödigt av dom att försöka tjäna in mer pengar på typ 1000 kunder, kunde dom inte bara bete sig schysst och behålla oss som nöjda kunder och låta oss ha vårat abonnemang efter alla dessa jävla år av att varit deras kund?

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem

Klart att du vill betala 70kr tills du skaffar en etta med jordvärme. Antingen gillar du det nya avtalet eller så kan du säga upp det du har. Det är ingen som kan tvinga dig att teckna nytt. Det är ju ganska självklart att priset måste justeras efter rådande situation, inflation mm. De har förmodligen redan friskrivet sig för detta. Seriöst har du inte råd att gå från 70 till 199 kr i månaden bör du verkligen se över din ekonomi om inte annat ta dig en funderare över hur mycket surf du egentligen använder kontra hur mycket du får för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Klart att du vill betala 70kr tills du skaffar en etta med jordvärme. Antingen gillar du det nya avtalet eller så kan du säga upp det du har. Det är ingen som kan tvinga dig att teckna nytt. Det är ju ganska självklart att priset måste justeras efter rådande situation, inflation mm. De har förmodligen redan friskrivet sig för detta. Seriöst har du inte råd att gå från 70 till 199 kr i månaden bör du verkligen se över din ekonomi om inte annat ta dig en funderare över hur mycket surf du egentligen använder kontra hur mycket du får för pengarna.

det är ju 2 fina kebabs i månaden jag går miste om : (

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem

Klart det är lagligt, vill du inte ha det nya avtalet så är det bara att säga upp det.

Permalänk
Medlem

Antagligen fanns det en klausul i gamla avtalet att de har rätt att säga upp det utan att behöva ange anledning. De kan däremot inte tvinga dig att ta det nya abonnemanget.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1guy:

det är ju 2 fina kebabs i månaden jag går miste om : (

Nej, man får knappt två taskiga kebab för de pengarna.

Däremot en bra med extra dricka.

Dock bör du se över kosten om budgeten är tight, egenlagad mat ger bättre hälsa / krona förhållande.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Fick ungefär samma. Hade pott 199 tidigare men nu har de ökad den med 100 kr så 299 kostar det nu.

Men i samma veva så tog de bort minuttaxan och har bara 99 öre som starttaxa, fria sms och fritt 4g (hade 3g innan). Tycker det var underbart behöver man inte tänka på att jag någonsin ska överskrida någon gräns. Förutom då ifall jag gör typ 310 samtal under en månad då.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Nej, man får knappt två taskiga kebab för de pengarna.

Däremot en bra med extra dricka.

Dock bör du se över kosten om budgeten är tight, egenlagad mat ger bättre hälsa / krona förhållande.

Du fattar inte att alla är inte som du?

Klarar mig på 500:- i månaden för mat, alltså relationsteorin stämmer fortfarande

Människor är människor inget annat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Du fattar inte att alla är inte som du?

Klarar mig på 500:- i månaden för mat, alltså relationsteorin stämmer fortfarande

Människor är människor inget annat...

Är glad att de flesta inte är som jag.

Kunde däremot inte låta bli tanken på att man inte har råd med hundra spänn mer i utgifter i samma stund som man talar om kebab vilket är en onyttig lyxmat

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Är glad att de flesta inte är som jag.

Haha samma här

Permalänk

Det handlar om princip sak, har jag knutit mig till ett avtal så är det det som gäller.
Tyvärr är många så fega att säga emot när dom blir överkörda.
Bror min har fortfarande Europolitan.
Visste inte ens att det var möjligt, men ringer man till hans röstbrevlåda så välkmnas man med "Välkommen till Europolitan tillhörande..."

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Det handlar om princip sak, har jag knutit mig till ett avtal så är det det som gäller.
Tyvärr är många så fega att säga emot när dom blir överkörda.
Bror min har fortfarande Europolitan.
Visste inte ens att det var möjligt, men ringer man till hans röstbrevlåda så välkmnas man med "Välkommen till Europolitan tillhörande..."

Skickades från m.sweclockers.com

Han har ett förinspelat svar som följt med bara. Får han räkningar från Europolitan fortfarande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Det handlar om princip sak, har jag knutit mig till ett avtal så är det det som gäller.
Tyvärr är många så fega att säga emot när dom blir överkörda.
Bror min har fortfarande Europolitan.
Visste inte ens att det var möjligt, men ringer man till hans röstbrevlåda så välkmnas man med "Välkommen till Europolitan tillhörande..."

Skickades från m.sweclockers.com

Nej han har inte Europolitan.

Han har bara ett gammalt abonnemang med gamla eurovoice-meddelandet som han aldrig ändrat.
Så företaget är nuvarande Telenor.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

om abonnemanget tecknades för en sådan lång tid sedan, så har väl definitivt bindningstiden gått ut, vilket innebär att de kan säga upp ditt abonnemang (och du också) utan att bryta några avtal.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av iller:

Nej han har inte Europolitan.

Han har bara ett gammalt abonnemang med gamla eurovoice-meddelandet som han aldrig ändrat.
Så företaget är nuvarande Telenor.

Det är nog så, men samma summa för abonnemanget har han, samt samma simkort.
Än värre samma Nokia 3310, dock mobilen är nyare än abonnemanget.

Vet att Europolitan blev Vodafone och sen telesnor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

Sitter själv med ett liknande abonnemang från Telenor, betalar 79kr per månad för fri surf men med minuttaxa.
Den dagen de får för sig att vilja ändra på det så är det ju bara att acceptera och välja något annat.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Med tanke på hårdvaran i din rigg känns det lite larvigt att bråka över den lilla summa dom vill öka med. Idag kostar det 600:- för att få mobil surf med dryga 200gb begränsning.

Står säkert i kontraktet att dom kan ändra på detta sätt men hur ofta läser man avtalet ord för ord?

Dagens i-lands problem.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Du fattar inte att alla är inte som du?

Klarar mig på 500:- i månaden för mat, alltså relationsteorin stämmer fortfarande

Människor är människor inget annat...

Sorry för ot, men vafan äter du då egentligen?
Jag är förvisso ekonomiskt efterbliven men om jag snålar så ligger jag på minst 2000 kr/månad för mat!

Gällande abonnemanget kan du inte göra annat än att acceptera eller säga upp. Men ingår samtalen på det nya avtalet eller läggs de utöver de 199 för abg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Behöver du mycket surf på mobilen btw? De allra flesta använder inte många Gb per månad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fatcato-:

Sorry för ot, men vafan äter du då egentligen?
Jag är förvisso ekonomiskt efterbliven men om jag snålar så ligger jag på minst 2000 kr/månad för mat!

Gällande abonnemanget kan du inte göra annat än att acceptera eller säga upp. Men ingår samtalen på det nya avtalet eller läggs de utöver de 199 för abg?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänkte samma sak. Jag kan se hur man kan snåla sig ner till 1000:-/månad för en person, och att inte kunna snåla sig under 2000:- är lite konstigt.
Men att äta för 500:-/månad, ja då undrar jag också vad fan man äter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag tänkte samma sak. Jag kan se hur man kan snåla sig ner till 1000:-/månad för en person, och att inte kunna snåla sig under 2000:- är lite konstigt.
Men att äta för 500:-/månad, ja då undrar jag också vad fan man äter.

Nudlar&kyckling.

Ica brukar ha 16 paket nudlar för 45kr, köp 48 paket då för drygt 150kr och 1kg havegryn för 15 spänn så har man frukost, lunch och middag för en månad. Resterande pengar lägger man på konserverade champinjoner och kanske ica basic kyckling om man vill lyxa till det.

Permalänk
Medlem

Har diskuterats rätt friskt här:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?t=1355743

199:- dealen är inte så bra med tanke på att det inte är pott (även om det är billigt för surfen), 299:- är mycket bättre, men antar att ni som blir upprörda hade blivit ännu argare om ni fått den istället.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."