Permalänk
Medlem

Problem minnesmodul

Hej, jag har trassel med en av två minnesmoduler i ett nytt moderkort.

Moderkortet är nytt (ASUS H81I-PLUS miniITX med en nyköpt Intel i5-4670). BIOS/UEFI uppdaterat till senaste tillgängliga.
Minnesmodulerna är Corsair 8GB (CMV16GX3M2A1333C9) och har tidigare suttit två år i ett ASUS E35M1-I DELUXE (miniITX med en AMD Fusion) utan några som helst problem. Modulen finns med på ASUS VQL (CMV8GX3M1A1333C9).

Mina tester
-Modulen beter sig lika oavsett bank. Beep-code för "missing gfx-card" (kör gfx från cpu), eller reboot-loop.
-Den andra modulen fungerar i bägge bankar.
-Två moduler fungerar inte heller. Ingen beep-code, svart bild.
-Andra minnesstickor fungerar (Corsair CMZ4GX3M1A1600C9); en, två och med den fungerande 8GBn.
-Modulen fungerar inte i lägre hastighet. Testat 800Mhz och 1066Mhz.
-Hårdkodade timings ger samma resultat som SPD/auto.
-Modulen fungerar i det äldre moderkortet, själv eller i par.

Moderkortet har en UEFI-funktion för att stänga av minnesbankar. Gör jag det med minnet i, kan jag läsa SPD-info från det (något fungerar alltså).
Nästa steg i min felsökning är att jag startar memtest86+ från det fungerande systemet.

Finns det något mer jag kan göra för att felsöka/lösa?

Jag har ett annat Haswell-system lätt tillgängligt (ASRock moderkort), men undviker gärna att testa modulerna i det.
Jag har DDR3-minnen från andra tillverkare att testa med, men ser inte anledning när jag kan hålla det till samma två tillverkare.

Bör jag kontaktar Corsair för deras rätt knepiga utbytesservice trots att minnet fungerat bra i två år i ett annat moderkort.
Eller ska jag tjata till mig en RMA på moderkortet, min magkänsla säger att det inte blir bättre med ett annat.

Dold text

Edit:
Minnet testkört med memtest86+, 3 körningar utan fel i Zacate-systemet.
Testade i min standardburk som också är Haswell och det är samma sak där, en modul fungerar den andra är körd. Kontaktar Corsair för att se hur de ställer sig till det hela.

Slutet på historien för den som hamnar i samma sits är att ena minnesmodulen fungerar inte i dual channel. Allt går bra om man kör den ensam på kanalen så länge det finns andra stickor i systemet. RMA med Corsair har gått fint, nu ska jag bara trassla med UPS lokalt i Sverige om att få paketet levererat.

Visa signatur

[ CPU: Ryzen 9 3900X || MB: ASUS X470-F || Mem: Corsair 2x16GB 3600c14 || GPU: MSI RTX 2080 Gaming X Trio || PSU: Fractal Newton R3 600W || HD: Samsung 970 EVO 1TB + SATA SSDs || Chassi: Fractal Define R6 ]